پخش زنده
امروز: -
نمایندگان مجلس شورای اسلامی به فخرالدین احمدی دانش آشتیانی به عنوان وزیر علوم، تحقیقات و فناوری رای اعتماد ندادند.
به گزارش خبرنگار واحد مرکزی خبر؛ در جلسه رای اعتماد، پس از سخنان رییس جمهور، نمایندگان موافق و مخالف و وزیر پیشنهادی علوم، رای گیری با ورقه انجام شد که از مجموع 257 رای ماخوذه، دانش آشتیانی با171رای مخالف، 70 رای موافق و16رای ممتنع، موفق به اخذ رای اعتماد از مجلس شورای اسلامی نشد.
پیشنهاد بعدی، نیازمند حکم حکومتی
سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سؤال که پس از اینکه چهارمین وزیر پیشنهادی رئیس جمهور برای تصدی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نتوانست رأی اعتماد بگیرد چه اتفاقی می افتد گفت: رئیس جمهور باید از مقام معظم رهبری کسب اجازه کند و با حکم حکومتی، یک مدتی را اذن بگیرد تا انشاءالله فرد بعدی را برای این وزارتخانه پیشنهاد کند.
نعمتی در پاسخ به سؤال خبرنگار واحد مرکزی خبر مبنی بر اینکه آیا در مدت سه روز باقیمانده از سه ماهی که وزارت علوم میتواند با سرپرست اداره شود، رئیس جمهور میتواند وزیر پیشنهادی برای این وزارتخانه به مجلس معرفی کند افزود: با توجه به اینکه قانون مهلت 10 روزهای را برای مجلس برای به دست آوردن اطلاعات و تحقیقات و همچنین برای فرد پیشنهادشده برای رایزنی با نمایندگان قرار داده است، عملاً این اتفاق نمیتواند رخ دهد.
پیش از فخرالدین احمدی دانش آشتیانی - محمود نیلی آبادی در پی استیضاح رضا فرجی دانا- نخستین وزیر علوم دولت یازدهم - 30مهر به مجلس معرفی شد که نتوانست از مجلس رای اعتماد کسب کند.
جعفر میلی منفرد نخستین وزیر پیشنهادی دولت یازدهم بود که وی نیز نتوانست از مجلس نهم رای اعتماد بگیرد.
رضا فرجی دانا که به عنوان وزیر علوم از مجلس نهم رای اعتماد گرفت پس از حدود 9 ماه استیضاح شد.
وزارت علوم در یک سال گذشته دو بار سرپرست داشته است که نخستین بار- جعفر توفیقی و سپس محمد علی نجفی به عنوان سرپرستان این وزارتخانه منصوب شدند.نجفی هم اکنون سرپرست وزارت علوم است.
نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی پس از اعلام رأی عدم اعتماد نمایندگان به وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری گفت: برای ریاست جمهوری، وزرا و دولت در ارائه خدمت به ملت عزیز آرزوی توفیق دارم.
سیدمحمدحسن ابوترابیفرد که ریاست بخش پایانی جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی را بر عهده دارد افزود: همکاران ما در مجلس با اعتقاد به ضرورت حمایت و پشتیبانی کامل از دولت در پیشبرد اهداف نظام و انقلاب در انتظار وزیر پیشنهادی برای تصدی این مسئولیت مهم با حمایت قاطع همکاران ارجمند با برخورداری از ویژگیها و شاخصهای لازم علمی، فرهنگی و سیاسی برای انجام دادن این مسئولیت مهم هستند.
کیفیسازی آموزش عالی،اولویت دانش آشتیانی
وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری گفت:در صورتی که رای بیاورم، کیفیسازی فعالیت های آموزش عالی، تحقیقات و فناوری از اولویت های برنامه ام است.
فخرالدین احمدی دانش آشتیانی که پس از سخنان مخالفان و موافقان به بیان دیدگاههای خود در صحن علنی مجلس شورای اسلامی پرداخت افزود :از رئیس جمهور آقای دکتر روحانی به خاطر توجه خاص به توسعه علمی کشور و حسن اعتماد به من در معرفی به عنوان وزیر علوم تقدیر و تشکر می کنم.
وی ادامه داد: مسئله همه ما ضرورت اهتمام به توسعه علمی کشور است چرا که توسعه علمی شرط لازم برای توسعه همه جانبه کشور است.
وی گفت: لذا تمرکز صحبت خود را بر توسعه علمی کشور قرار می دهم و چون در کمیسیونها و فراکسیونها فرصتی حاصل نشد که به برنامه ام بپردازم و متأسفانه بیشتر مسائل حاشیه ای مطرح شد دوست دارم از این تریبون برای نمایندگان محترم به صورت فشرده هدف خود را در برنامه توسعه علمی کشور تشریح کنم.
وزیر پیشنهادی علوم افزود: چالش های آموزش عالی کشور را می توان در ارتقای کیفیت و استقرار نظام تضمین کیفیت و کارآمدی نظام آموزش عالی کشور عنوان کرد.
وی اضافه کرد: ما درباره کاربست علم در جامعه باید کار زیادی انجام بدهیم و توانمندی و خروجی دانشگاهها را برنامه ریزی کنیم .
دانش آشتیانی گفت: باید در باره ارتباط دانشگاه و صنعت برنامه داشته باشیم و در آموزش عالی کشور نگاه منطقه ای حاکم باشد.
وی افزود: باید به فکر منابع مالی دانشگاهها باشیم .
دانش آشتیانی ادامه داد: از اولویت های برنامه های من کیفیسازی فعالیت های آموزش عالی، تحقیقات و فناوری است.
دانش آشتیانی با بیان اینکه حفظ فضای سالم فرهنگی در دانشگاهها، مشارکت در توسعه اقتصادی و راهبردی و مقاومسازی اقتصاد ملی از دیگر اولویتهایم خواهد بود گفت: توسعه ارتباط بین المللی دانشگاهها و مراکز پژوهشی و توجه به علوم انسانی و نقش آن در توسعه از دیگر برنامه های راهبردی من خواهد بود.
وزیر پیشنهادی علوم ، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه دانشگاه از سه حوزه علم، دین و جامعه برخوردار است افزود: در روندهای کنونی گسستی بین علم، دین و جامعه وجود دارد .
وی با تأکید بر اینکه باید فعالیت های علمی با رفتارهای دینی تلفیقی منطقی داشته باشد گفت: برنامه های دانشگاهها باید طوری جهت گیری شود که به کاربرد در جامعه منجر شود و نیاز جامعه و منطقه را برطرف کند لذا اساس کاری که می خواهم انجام دهم همین است .
دانش آشتیانی با اشاره به سوابق فعالیت خود در آموزش و پرورش افزود: مطمئنم با همکاری شما نمایندگان می توانیم دانشگاهها و مراکز پژوهشی را به نقطه ای برسانیم که اقتدار علمی به اقتدار نظام منجر شود.
وی اضافه کرد: می توانیم دانشگاهها را به نقطه ای برسانیم که تولید ثروت کنند.
دانشگاه باید به اقتصاد کشور کمک کند
وزیر پیشنهادی علوم گفت: باید همچنان که رئیس جمهور هم گفته اند دانشگاهی داشته باشیم که در اقتصاد کشور کمک کند.
وی افزود: با جزئیاتی که در اجرا خواهم داشت سعی می کنم دانشگاهها را در مسیر قرار دهم که کار آفرین باشند .
دانش آشتیانی با اشاره به اینکه در انتهای برنامه ششم توسعه حدود 5 و نیم میلیون دانش آموخته داریم که باید وارد بازار کار شوند گفت: از طریق شرکت های تحقیقاتی، پارکها و مراکز رشد می توانیم فارغ التحصیلان را به کار گیریم .
وی با بیان اینکه اگر بخواهیم یک فارغ التحصیل دانشگاهی را در صنعت مشغول کنیم باید چهارصد میلیون تومان و اگر بخواهیم در بخش آی سی تی به کار بگیریم باید 150 میلیون تومان هزینه کنیم افزود: اما بهکارگیری همین فارغ التحصیلان در پارکها و مراکز رشد نیازمند حدود 30 تا 40 میلیون تومان خواهد بود.
وزیر پیشنهادی علوم تصریح کرد: مطمئنیم اگر این فارغ التحصیل با این سرمایه گذاری مشغول به کار شود تولید ثروت کشور بیشتر از بخش صنعت خواهد بود.
وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری در سند توسعه علمی کشور می فرمایند که باید تولید ثروت دانشگاههای کشور 50 درصد تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص دهد گفت: اگر از طریق این برنامه نتوانیم این کار را انجام دهیم مطمئنا در بخش های دیگر هم نمی توانیم این کار را انجام دهیم.
دانش آشتیانی افزود : من عزم راسخ دارم و همه شما از سابقه مدیریتی من اطلاع دارید که می توانم امری را که بخواهم و تمرکز کنم انجام دهم.
وی اضافه کرد: من در زمانی که در وزارت علوم بودم که همه شما واقف هستید دانشگاههای ما مشکل خوابگاه دانشجویی داشت تمرکز کردم و با ساخت بیش از یک میلیون مترمربع ساختمان خوابگاههای دانشجویی، مشکل کشور را از جنبه خوابگاههای دانشجویی برطرف کردم.
برنامه توسعه علمی کشور قابل اجرا است
وزیرپیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در زمانی پس از جنگ به دلیل فرسوده بودن آزمایشگاه ها و نیاز کشور برای توسعه کارشناسی ارشد و دکترا، تجهیزات آزمایشگاهی مورد نیاز بود که از طریق سهمیه های ارزی توان تأمین ارز این تجهیزات را نداشتیم.
احمدی دانش آشتیانی افزود: با تعاملی که با مجلس داشتم و در بیشتر وقت ها نتیجه می گرفتم 400 میلیارد دلار در آن مقطع برای تجهیزات دانشگاه ها گرفتم و هنوز هم که همکاران دانشگاهی بنده را می بینند می گویند آثار آن تجهیزات باقی است.
وی گفت: برنامه توسعه علمی کشور با همکاری شما نمایندگان و دستگاه های اجرایی قابل اجرا شدن است اما برای این کار باید بستری هم آماده باشد اگر دانشگاه محیط آرام و بانشاط نباشد و اگر در دانشگاه حاشیه های سیاسی و جناح بندی های سیاسی وجود داشته باشد و یا به تعبیری دانشگاه تبدیل به باشگاه سیاسی شود به طور حتم این برنامه اجرایی نخواهد شد.
دانش آشتیانی با اشاره به اینکه دغدغه شما را می فهمم، افزود: اصرار من این است که جدا از دغدغه شما اجرای این برنامه می طلبد دانشگاه عاری از این حاشیه ها باشد و زمان آن رسیده است که باید همه اعم از دانشجو و دانشگاه بسیج علمی شوند و از ظرفیت دانشگاهیان استفاده شود تا دانشگاه و این وزارتخانه به وزارتخانه ای تبدیل شود که تولید ثروت کند.
وی گفت: مطمئن هستم اگر این همکاری ها وجود داشته باشد در این مسیر حرکت خواهیم کرد.
فرزند انقلابم
وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری گفت: من سرباز نظام بودم و فرزند انقلاب هستم.
دانش آشتیانی افزود: با پیروزی انقلاب اسلامی کار خودم را در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آغاز کردم و در دانشگاه نیز توجه خاصی به جنگ داشتم.
وی خاطرنشان کرد: من فردی بودم که دانشگاه را به جنگ بردم چه با اعزام دانشجو و چه با فعال کردن استادان در زمینه جنگ به گونه ای که در جبهه برای دانشجویان کلاس می گذاشتیم آییننامه دانشجویی را که برای دانشجویان جبهه رفته مشکل ایجاد می کرد اصلاح کردیم.
دانش آشتیانی افزود: بعد از جنگ برای اینکه رزمندگان ارتقای علمی پیدا کنند در دانشگاهها و مراکز آموزشی اقدام به تقویت بنیه علمی کردیم و کسی که چنین کاری کرده است آیا می تواند مخالف بسیج باشد؟
وی اضافه کرد: من بسیجی ام و دست بسیجی ها را می بوسم اما باید ملاحظه کرد چه کسی خدمتگزار بسیج است و با چه روشی به بسیج خدمت می کند.
دانش آشتیانی یادآور شد: پیام امام درباره بسیج، بسیج علمی و فرهنگی بود آن زمان جنگ بود یعنی جنگ تمام شده است و برای خودکفایی کشور باید همه بسیج شوند و در دانشگاهها توان علمی و تربیتی متخصصان ایجاد شود.
وی گفت: دفتری (از بسیج) در دانشگاه وجود نداشت که از دانشگاه بیرون کرده باشم بلکه بحث این بود که در مناطق مختلف و بیرون پایگاههای بسیج داشتیم و تصور عمومی در آن مقطع از پایگاههای بسیج این بود که کار آنها حفظ شهر و منطقه است.
دانش آشتیانی ادامه داد: یکی از نگاهها این بود که اگر پایگاهها را به داخل دانشگاهها منتقل کنیم اعتبار بسیج لطمه می بیند و شاید ممکن بود تقابلی صورت گیرد و این دستور من نبود بنا بر این موضوع به شورای انقلاب فرهنگی رفت و شورا نیز مصوب کرد که اکنون صلاح نیست پایگاه در دانشگاه باشد ما نیز همان را اجرا کردیم.
از بسیج دانشجویی استفاده خواهم کرد
وی اضافه کرد: من نه تنها با بسیج دانشجویی مخالفتی ندارم بلکه به طور قطع از آن به عنوان یک نهاد برای همکاری در توسعه علمی استفاده خواهم کرد بنا بر این درست نیست که من این خدمات را برای بسیج و رزمندگان داشته باشم بعد بگویند با آن مخالفم.
وزیر پیشنهادی علوم با اشاره به دوره خدمتش در دانشگاه ایلام گفت: بعد از جنگ چون ایلام جنگزده، محروم و در مضیقه بود درخواست شد تا به دانشگاه ایلام بروم و من در آن دوره مدام بین وزارتخانه و ایلام در رفت و آمد بودم تا برای توسعه علمی و فرهنگی آن منطقه کمک کنم.
وی درباره سخنان برخی از مخالفانش در صحن مجلس افزود: متأسفانه مسائلی مطرح می شود که من مجبور به پاسخگویی هستم که اگر مطرح نمی شد واقعاً پاسخ نمی دادم.
مستقلم
وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری گفت: عنوان می کنند که من در حلقه ای هستم درحالی که شخصیت مستقلم، من این را نمی گویم عملکردم می گوید.
احمدی دانش آشتیانی افزود: من در زمان آقای دکتر فرهادی وارد وزارتخانه شدم، من در حلقه دیگران نبودم و به دلیل عملکردی که در دوره نخست داشتم وزیر بعدی مرا انتخاب کرد و پیشنهاد همکاری داد.
وی گفت: خود او شاهد است که در نخستین جلسه با ادامه حضورم در وزارتخانه مخالفت کردم و در همان جلسه حتی اختلاف پیدا کردیم و به خاطر مسئله ای که ناشی از سوء ذهنیتم بود مشکل داشتم اما دوستان گفتند چنین نیست و خواستار همکاری شدند.
دانش آشتیانی افزود: من در مصاحبه هایم گفته ام که اگر وارد وزارتخانه شوم نیروهای جدید را به کار می گیرم زیرا برنامه من برنامه دیگری است چنین وصله هایی به هیچ عنوان به من نمی چسبد.
وی با رد سخن مخالفان مبنی بر ایفای نقش به عنوان عضو مؤسس حزب مشارکت گفت: خیلی راحت است به وزارت کشور بروید ببینید نام من در میان هفت، هشت نفری که عضو مؤسس این حزب بودند هست؟
عضو حزب مشارکت بودم
وزیر پیشنهادی علوم افزود: بله، در آن ایام در حزب مشارکت حضور داشتم و بعد از مدتی هم حضورم فعال نبود بروید همه روزنامه های آن ایام را نگاه کنید ببینید آیا مصاحبه ای از من هست که خدای ناکرده لطمه ای به نظام زده باشد پس این وصله هم به من نمی چسبد.
دانش آشتیانی همچنین درباره حضورش در تحصن نمایندگان گفت: من در آن زمان اصلا معاون نبودم چرا چنین مسئله ای را دوستان مطرح می کنند من نامه ای در این باره امضا نکردم چرا کسی که می خواهد مسئولیت دانشگاه ها را به عهده بگیرد و باید فراجناحی عمل کند این گونه خرابش می کنید که بعد هم در دانشگاه نتواند چتر فراگیر خود را داشته باشد؟
وی افزود: همه می دانند که من چهره ای علمی و فرهنگی و مدیرم و هیچ نامه ای را امضا نکرده ام البته درست می فرمایید نامه ای درباره آقای فرجی دانا امضا کرده ام اما در آن نامه از مطالبی که عنوان شد چیزی ندیدم.
دانش آشتیانی با اشاره به بخشی از نامه دفاع از فرجی دانا گفت: در این نامه آمده است "با تعامل نمایندگان منصف، معتدل و فهیم مجلس این طرح را ناکام بگذارید" یعنی نامه نوشتیم که دولت با تعامل و همکاری با مجلس اجازه ندهند که استیضاح آقای فرجی دانا انجام شود.
مرا خراب کنید، نه یک مجموعه آموزشی را
وزیر پیشنهادی علوم همچنین با ابراز تأسف از اظهارات زاکانی درباره مدرسه مفید افزود: آقا چرا مجموعه آموزشی را خراب می کنید؟ هیچ مدیری از این مدرسه دستگیر نشده است بروید از مقامات امنیتی بپرسید.
دانش آشتیانی گفت: چرا چنین مسئله ای را مطرح می کنید؟ اصلا با طرح این موضوع به افراد برمی خورد شما می دانید چه کسانی در آن مدرسه حضور داشتند، از همین نمایندگان فرزند آقای دکتر زاهدی در مدرسه ما تحصیل کرده است چرا می گویید اینها جناحی اند؟
وی افزود: فرزند آقای حسین شریعتمدار در مدرسه ما بوده و فرزند آقای نقدی در مدرسه ما فارغ التحصیل شده است ما جناحی عمل نکرده ایم اصلا مدرسه که نباید کار جناحی کند چرا این مسائل را مطرح می کنید؟ شما حداقل مرا خراب کنید نه یک مجموعه آموزشی را.
دانشگاه آرام میخواهید به من رأی دهید
دانش آشتیانی گفت: من فرزند انقلابم و همه تهمت ها را در راه انقلاب به جان می خرم و هیچ ابایی ندارم مگر نمیدانستم چنین تهمت هایی را به من می زنند چرا پذیرفتم؟ دیدم نظام در خطر است و کشمکش دولت و مجلس به مشکل ملی تبدیل می شود فقط به این دلیل پذیرفتم.
وزیرپیشنهادی علوم در پایان خطاب به نمایندگان گفت: اگر می خواهید دانشگاهی آرام، طرفدار نظام و با تولید ثروت برای کشور داشته باشید به من رأی دهید.
مخالفان وزیر پیشنهادی
قاسم جعفری مخالف وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری گفت: امیدوارم نتیجه جلسه امروز خیر ملک، ملت و مسائل عالی نظام باشد .
قاسم جعفری در جلسه رأی اعتماد به وزیر پشنهادی علوم افزود: آقای رئیس جمهور سخن از اعتدال است ، چپ و راست فرق نمی کند و ای کاش اصولگرا و اصلاح طلب نبود و همه حق طلب می شدیم.
نماینده مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی گفت: چه شده است که تصادفا همه از یک گروه، آن هم جناب آقای معین و مجموعه اش معرفی می شوند.
جعفری افزود : آقای معین دو، سه روز پیش گفتند که باج خواهی مجلس در این سی و پنج سال بی سابقه است، آقایان همکاران، شما چه باج خواهی کردید ؟
این نماینده ادامه داد : اگر باج خواهی کردید ، خواهش می کنم باج خواهان را معرفی کنید .
نماینده بجنورد در مجلس گفت: رئیس جمهور محترم ، اینجا جلسه رأی اعتماد است و اعتماد امری قلبی است و باید برای من اعتماد حاصل شود و امانتداری برای این کار باید رعایت شود .
وی گفت: وزیری که معرفی کردید شخصیتی محترم است، ولی امروز بنده حقیر باید در سه دادگاه خدا، ملت و وجدان پاسخگو باشم.
جعفری افزود : معاون پارلمانی شما بسیار مصاحبه کردند، آیا این معاون شما برای وصل کردن آمده اند؟ به نظر می رسد که برخی از مصاحبه ها فصل کردن را ایجاد می کند.
وی گفت: ایشان در مصاحبه ای گفتند بنای آقای روحانی از ابتدا برای اینکه از مجلس استفاده کند، نبوده است چه کسی از مجلسی ها طالب بوده است که وزیر شود؟
این نماینده ادامه داد: مجلس افراد زیادی دارد که شأن وزارت دارند اما هرگز راضی نمی شویم که نخبگانمان را از دست دهیم این پیام را القا نکنید که مجلس به دنبال این است که فردی از خودش را معرفی کند.
نماینده بجنورد در مجلس گفت: به موضوع مشورت اشاره کردید، آقای رئیس جمهور بفرمایید مشورت شما با رئیس مجلس چه ضرری برای جنابعالی دارد؟
جعفری افزود: آقای رئیس جمهور معرفی وزیر حق جنابعالی است ولی مجلس نیز حق دارد مسیر خودش را برای اینکه مطمئن شود طی کند.
وی گفت: ما فکر می کنیم وزارت علوم قوه فاکره دولت است، فردی باید در این سکان باشد که قوه عاقله دین و دانش را باهم داشته باشد .
جعفری افزود: آقای وزیر محترم ، اطلاعاتی که ما داریم فرزندان شما یکی در اسپانیا ، یکی در مالزی و دیگری در کاناداست .
این نماینده ادامه داد : آقای رئیس جمهور بزرگوار ، خیلی از این دوستانی که معرفی می کنید ،ظاهرا خانواده هایشان دوست ندارند در این مملکت زندگی کنند .
نماینده بجنورد در مجلس گفت: استادان و دانشجویان را نباید در مقابل مجلس قرار داد ، با رؤسای دانشگاهها در حمایت از وزیر پیشنهادی مصاحبه شده است که این گونه القا شود که گویا استادان چیزی می خواهند و مجلسیان متفاوتند .
وی افزود: رئیس جمهور عزیز شما در دانشگاه به نماینده تشکل ها اجازه صحبت ندادید حال با چه جرأتی امضای حمایت 800 استادان را گرفته اید .
نماینده مردم بجنورد در ادامه مخالفتش با وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در دانشگاه آزاد اسلامی تناسبی بین استاد و دانشجو نیست در حالی که امروز سرپرست وزارت علوم از این دانشگاه حمایت می کند.
جعفری افزود: امسال دانشگاه آزاد حدود 19 هزار نفر دانشجوی دکتری جذب کرده و سرپرست وزارت علوم نیز از آن حمایت کرده است.
وی اضافه کرد: سرپرستی آقای نجفی نیز وزارت علوم را 10 سال به عقب برگردانده است.
جعفری گفت: امروز در دانشگاه آزاد هر استادیار 50 دانشجو دارد که هیچ تناسبی در آن نیست و این سیاست همچنان ادامه دارد.
نقوی نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری خطاب به رئیس جمهور گفت: زمانی که دولت شما با 250 هزار رأی منتخب ملت شد خط بطلانی بر تفکر فتنه کشیده شد.
نقوی حسینی افزود: این انتخابات نشان داد که نظام جمهوری اسلامی امانتدار آراء ملت است و ثابت شد که پاک ترین نظامهای سیاسی جهان در انتخابات نظام جمهوری اسلامی ایران است چرا که حافظ رأی مردم بود.
وی یادآور شد: بلافاصله با پیروزی شما اصولگرایان و شخصیتهای اصولگرا به شما تبریک گفتند و نشان دادند برای حفاظت از منافع ملی پا به پای دولت خواهند بود.
نماینده مخالف وزیر پیشنهادی علوم با یادآوری رأی مجلس نهم به وزرای پیشنهادی دولت یازدهم گفت: رأی نمایندگان به دولت شما در طول تاریخ مجلس بالاترین رأی ها بود به گونه ای که وزرای ارتباطات 218، اطلاعات 227 ، اقتصادی 274 ، امور خارجه 232 ، بهداشت 260 ، نیرو 272 و کشور 256 رأی کسب کردند و تنها سه وزیر پیشنهادی موفق به کسب رأی نشدند.
وی خاطرنشان کرد: اگر مجلس به آن سه وزیر پیشنهادی رأی نداد به اذعان افکار عمومی، نمایندگان و حتی دولتیها مدارک برای رأی ندادن درست و بجا بود.
نقوی حسینی با تأکید بر اینکه مجلس همچنان پایبند به خط قرمزهای مقام معظم رهبری درباره فتنه خواهد بود و از آن عبور نخواهد کرد افزود: اگر بیست نفر دیگر همانند میلی منفرد، فرجی دانا و دانش آشتیانی باشند مجلس هرگز به آنان رأی نخواهد داد.
وی گفت: مدت سرپرستی آقای توفیقی را ببینید که چه بر سر آموزش عالی آورد مجلس بر همین اساس رأی به این گونه افراد نمی دهد.
نماینده ورامین گفت: آقای رئیس جمهور ما لجبازی کردیم؟ مجلس نظر خاصی داشت؟ مجلس با کسی غرضی داشت؟
سیدحسین نقوی حسینی افزود: آقای فرجی دانا که معرفی شد در نشست های فراکسیون ها و کمیسیون ها با او صحبت کردیم و او قول داد و قبول کرد که اصلاح کند اما نکرد.
وی اضافه کرد: آقای فرجی دانا چهار تا شش ماه کار کرد که به او تذکر داده شد نه از طرف مجلس؛ آقای رئیس جمهور با آقای فرجی دانا از جانب مقامات مسئول در شورای عالی انقلاب فرهنگی تذکر داده شد اما توجه نکرد .
نقوی حسینی گفت: طرح استیضاح وی که مطرح شد به مجلس آمد و رئیس مجلس وقت گرفت با او جلسه مشترک گذاشته شد و قول داد که اصلاح می کند اما نکرد چه کسی به او اجازه نداد که اصلاح نکند؟ چه کسی به اینها اجازه نمی دهد که اصلاح کنند؟ چه حلقه ای در وزارت علوم حاکم است؟
نماینده ورامین خطاب به رئیس جمهور تصریح کرد: چه کسانی وزارت علوم را در دستشان گرفتند؟ ما عمل را می بینیم ، شما می فرمایید تحت فشار هیچ گروهی نیستید پس چرا همه کسانی که معرفی می شوند از یک حلقه اند یعنی در سی هزار عضو هیئت علمی دانشگاههای کشور یک فرد متدین و معتدل نداریم؟ همه از همین حلقه اند؟
نقوی حسینی گفت: بعد از اینها آقای نیلی احمدآبادی معرفی شد اسناد و مدارکش را دیدید رد شد. آقای رئیس جمهور، مجلس شورای اسلامی اعتقاد دارد که شعارهای دولت شما باید حفظ شود مردم به شعار تدبیر، امید و اعتدال رأی دادند.
وی افزود: همه حلقه های معرفی شده برای تصدی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هیچ بویی از اعتدال نبرده اند و افراطی ترین افراد از یک جناح سیاسی هستند همه اینها عضو شورای مرکزی حزب منحله مشارکتند.
نماینده ورامین خطاب به رئیس جمهور تصریح کرد: برای ما این ذهنیت ایجاد شده است که گویا وزارت علوم سهم حزب مشارکت شده است و شما نمی توانید عبور کنید .
نقوی حسینی در پایان گفت: درخواست ما این است که نمایندگان حتما به آقای دانش آشتیانی رأی نخواهند داد و انتظار داریم فردی خارج از این حلقه و چنبره معرفی شود.
زاکانی نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری گفت: شرایط کشور خطیر است ما در فتنه و در بهانهجویی به سر می بریم که نظام سلطه به بهانه های مختلف به کشور ما تحمیل می کند.
زاکانی افزود: امروز دولت و نظام در مواجهه با فتنه های جهانی و بهانه جویی های امریکای خونخوار است، منطقه به دست دستنشاندههای امریکا در آتش می سوزد و مشکلات اقتصادی در کشور وجود دارد و متأسفانه عده ای به دنبال بهانه جویی و التهاب آفرینی هستند.
وی اضافه کرد: ما می گوییم دولت برای حرکت به سوی اقتصاد مقاومتی احتیاج به آرامش و اعتدال دارد سپردن مدیریت آموزش عالی کشور و مدیریت دانشگاهها به فعالان فتنه سال 88 و افراد افراطی دقیقاً بر خلاف مصالح کشور است.
زاکانی گفت: مجلس با انقلاب، شهیدان و امام عزیز پیوند ناگسستنی دارد، مجلس مطیع رهبری است و نوکر ملت و برآمده از اراده اکثریت ملت است و مجلس بازتاب ارزشهایی است که مردم در 9 دی 88 بر آن پافشاری کردند.
نماینده مردم تهران در ادامه افزود: جناب آقای روحانی، شما 20 سال عضو خانواده مجلس بودید تعجب می کنیم چرا پیام منطقی مجلس را در صیانت از حقوق ملت و پیگیری آرمانهای انقلاب نادیده می گیرید.
وی اضافه کرد: از تابستان 92 تا پاییز 93 پنج نفر را برای وزارتخانه معرفی کرده اید همه آنها جزو جریان افراطی بوده و در حقیقت به نوعی به آن جریانها پیوستگی داشته اند.
زاکانی گفت: ما تعجب می کنیم این اصرار آقای رئیس جمهور و سپردن دانشگاهها به دست جریان خاص برای شما تعجب آور نیست؟ آیا تقاضای مجلس تقاضای نامعقول و نادرستی است؟ آیا حل مشکل پیش آمده در خصوص وزارت علوم کار دشواری است؟
وی افزود: نمایندگان وقتی جوابی برای این سؤالات پیدا نمی کنند یک احساس و یک برداشت واقعی دارند و آن اینکه دست هایی پشت پرده است.
این نماینده مخالف گفت: امروز دولت در موضوع هسته ای در یک وضع حساسی قرار دارد لذا کشور نیاز به آرامش و همبستگی و همیاری برای صیانت از حقوق ملی و اساسی دارد.
وی افزود: مجلس به آقای روحانی که با کنایه به ما گفت «و ما ادراک ما البورسیه» پاسخش این است «و ما ادراک ما الفتنه».
زاکانی گفت: تا امروز هر کسی به مجلس معرفی شد در فتنه مشارکت داشت و همراهی کرده بود اما امروز آقای دانش آشتیانی معرفی شدند که به اعتقاد بنده با استناداتی که بیان می کنند از عوامل گرداننده فتنه است.
وی افزود: این، آن راستگوی دولت است که بیان داشتند که اگر 10 نفر را هم رد کنید هر بار ما در همین مسیر به شما معرفی می کنیم هر بار تأکید بیشتری داریم و این همان چیزی است که مورد اعتراض ماست.
نماینده مردم تهران گفت: آقای رئیس جمهور بیان کردند که دانشگاه محل تولید علم است و ایشان به علم و فرهنگ توجه دارند و دوری از سیاسیکاری را طلب می کنند و در واقع به دنبال چهره های علمی موجه در دانشگاه هستند و اهل تنازع با مجلس نیز نیستند لذا به ما اطمینان خاطر دادند.
وی افزود: جناب آقای رئیس جمهور، ما نمی توانیم گذشته بسیار روشن و شفاف آقای دانش آشتیانی را نادیده بگیریم ما نمی توانیم به وعده های شما توجه داشته باشیم و اطمینان کنیم و پیش خدای بزرگ از ما رفع مسئولیت شود در حالی که گذشته جناب آقای آشتیانی برای ما آشکار و کاملاً معلوم است.
زاکانی گفت: جناب آقای آشتیانی فرمودند از رزمندگان دفاع مقدس و از مدافعان آن ایام سخت بودند که امروز افتخار دارند در خدمت دانشگاه قرار بگیرند.
وی افزود: سال 67 امام (ره) فرمود بسیج دانشجویی ضروریترین تشکل است و مأموریت بسیج دانشجویی در دانشگاهها جلوگیری از نفوذ ایادی شرق و غرب در دانشگاههاست.
زاکانی ادامه داد: جناب آقای آشتیانی در کتاب تاریخ شفاهی آموزش عالی جناب آقای معین بیان داشتند که ما نگذاشتیم بسیج دانشجویی به داخل دانشگاهها بیاید، سال 68 مقام معظم رهبری فرمودند: با بسیج دانشجویی موافق هستم و آن را لازم و ضروری می دانم، سال 69 افتخار آقای دانش آشتیانی این است که علی رغم تأکید بسیاری از کسانی که اصرار می کردند پیام امام روشن است و حضور بسیج دانشجویی در دانشگاهها لازم است اما ایشان می گوید ما ایستادیم و استدلال کردیم که بسیج باید به خارج از دانشگاه برود و این استدلال ما مورد پذیرش واقع شد.
نماینده مردم تهران در ادامه گفت: در همین کتاب آمده است که همان دوستان گفتند که بسیج بر اساس پیام امام (ره) و منویات مقام معظم رهبری در سال 68 به داخل دانشگاهها برود و بیان آقای دانش آشتیانی این بود که همان افراد به من گفتند تو به دانشگاه خیانت کردی این بیان صریح خود اوست .
علیرضا زاکانی افزود: آقای دانش آشتیانی بیانیه های مختلفی امضا کرده او هم عضو شورای مرکزی و هم از مؤسسان حزب منحله مشارکت است که اسنادش موجود است.
وی با اشاره به تحصن در مجلس ششم گفت: از آقای مطهری تعجب می کنم که مجلس نهم را با مجلس ششم مقایسه می کند مجلس ششم برای چه تحصن شد؟ برای جلوگیری از حق انتخاباتی که امری قانونی بود.
زاکانی افزود: آقای دانش آشتیانی با 119 نفر از استادان بیانیه رسمی دادند و در 7 بهمن 82 به نفع تحصن کنندگان روزه سیاسی گرفتند که اسنادش موجود است.
وی گفت: آقای دانش آشتیانی از امضاکنندگان بیانیه حزب مشارکت است که در این بیانیه اعلام کرده "تحصن و استعفای تاریخی نمایندگان نقطه عطفی در روند پیشرفت دموکراسی در ایران است؛ جبهه مشارکت در انتخابات اول اسفند شرکت نمی کند این جبهه با روند فعلی، شرکت در انتخابات مجلس هفتم را نه ممکن و نه مفید می داند".
نماینده مردم تهران افزود: او بیانیه های مختلفی دارد، به آن روز هم بسنده نکرده و نیش قلم و بیانش را تا امروز هم ادامه داده است؛ در پایگاه اطلاع رسانی دولت به بیانیه ای می رسید که 128 نفر از استادان دو روز قبل از استیضاح آقای فرجی دانا علیه همین مجلس منتشر کردند.
وی اضافه کرد: در بخشی از این بیانیه آمده است" اکنون با جسارت به میدان آمده و با کارشکنی و غوغاسالاری مقابل متولی حرکت علمی کشور ایستاده اند و سهم خواهی می کنند"؛ آقای رئیس جمهور، ما از چه کسی سهم خواهی کرده ایم؟ اسامی کسانی که از شما سهم خواهی کرده اند آشکارا به مردم بیان کنید.
زاکانی گفت: این بیانیه ای است که امضای آقای دانش آشتیانی پای آن است ممکن است بگوید نمی دانسته که این بیانیه ها را امضاها کرده البته امضاها خیلی متعدد است ما جایی از او خواستیم لااقل در گذشته تکذیب می کردید. کجا تکذیب کردید؟
وی افزود: اکنون که نیاز به رأی هست از چند روز پیش تاکنون همه وزرا بسیج شده اند و به مجلس وعده می دهند؛ آقای رئیس جمهور، وعده برای مجلس بد است نمایندگان با وعده وزرا و معاونانشان از حقوق ملت نمی گذرند ما این مسیر را قبول نداریم و در پی تعامل دقیق دولت و مجلسیم.
نماینده مردم تهران حضور دانش آشتیانی را در فتنه فعال دانست و خواستار پخش فیلمی از حضور وی در فتنه 88 شد.
زاکانی گفت: ما به علت حضور آقای میلی منفرد در تحصن به او رأی ندادیم آقای دانش آشتیانی مربوط به دانشگاه امیرکبیر نبود و از دانشگاه دیگر به این دانشگاه آمده بود. او حضورش را در فتنه تکذیب می کند اما دقت کنید این فیلم که بیشتر از دو دقیقه نیست نشان می دهد نه فقط در تحصن شرکت کرده بلکه از گردانندگان تحصن است.
وی افزود: در جایی او در میان تحصن کنندگان رفته است و با دو نفر صحبت می کند که یک نفرشان از دستگیرشدگان زمان فتنه است و نفر دوم نیز آقای صالحی رئیس وقت دانشگاه علم و صنعت است که کنار او نشسته است؛ او پس از سخنان آقای دانش آشتیانی میان تحصن کنندگان ایستاد و گفت "نه فقط اینجا نشسته ایم و اعتراض داریم بلکه باید تلاش کنیم که همه استادان کشور را بسیج کنیم و معترض قرار دهیم".
زاکانی خطاب به وزیر پیشنهادی گفت: آقای آشتیانی، شما حضورتان را در فتنه تکذیب می کنید از چندی قبل رسانه های مختلف خارجی و ضدانقلاب گفتند کسانی که می خواهند فیلم نشان دهند آن را به نوعی مونتاژ کرده اند .
وی افزود: حضور آقای دانش آشتیانی در میان شعاردهندگان که فیلم آن در زمان آقای میلی منفرد منتشر شد و همراهی با او را نشان می دهد کتمان فتنه را برملا می کند. چه کسانی کنار او بودند؟ آقای صدیقی ، آقای غلامی که امروز مدیرکل بورس است برای چه بورس مطرح شد؟ ما صحبتی از بورس نداشتیم برای این بود که ما را منفعل کنند.
زاکانی گفت: همه آنچه آقای مطهری برای اعتراضاتشان در مجلس قبل یا در همین مجلس برای دولت قبل بیان کرد همه آنها گوشه ای از اتفاقاتی است که در فتنه افتاد من تعجب می کنم که او چشم بر واقعیات می بندد مسئله کاملا شفاف است . قانون شکنی ، تهمت زدن به نظام، همراهی کردن با بیگانگان قابل پذیرش نیست.
وی با بیان اینکه اکنون کشور به آرامش نیاز دارد افزود: آقای رئیس جمهور گفت که باید تنور را گرم کنیم و نان به مردم بدهیم جناب آقای رئیس جمهور با شرایطی که ایجاد شده است نه فقط تنور گرم نمی شود بلکه در جامعه آتشی بر افروخته خواهد شد که تمام منافع ملی را به باد خواهد داد.
نماینده مردم تهران تصریح کرد: بر این اساس و با توجه به شرایطی که هست ما تاکنون به حواشی می پرداختیم به اعتقاد من آقای دانش آشتیانی از عناصر محوری و از کسانی است که در مسیر شکل گیری این تفکر نقش محوری داشته است.
وی گفت: او 20 سال مدیرعامل مدارس مفید بوده است، تهران سه هزار مدرسه دارد تنها مدرسه ای که مدیرش در تهران در زمان فتنه دستگیر شد مدیر مدرسه مفید بود تنها مدرسه ای که در روز قدس از مدرسه راهپیمایی راه انداخت که شعار نه غزه و نه لبنان سربدهند مدرسه مفید به مدیریت دانش آشتیانی بود.
موافقان وزیر پیشنهادی علوم
علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در موافقت با وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری گفت: ما نمایندگان مجلس باید بنیان کارمان را بر یک پایه و اساس محکم یعنی تقوای الهی بگذاریم و تا زمانی که حجت بر ما تمام نشده است رأی مثبت یا منفی ندهیم.
وی افزود: بنده خودم در طول دوران نمایندگی ام در سه جا به طور قاطع وارد شدم و طراح بودم، یکی استیضاح وزیر کشور اسبق، دوم وزیر کار سابق و سوم سؤال از رئیس جمهور سابق.
این نماینده مجلس گفت: در اولی مسئله دروغ مطرح بود که نمی شد از آن گذشت، در دومی مسئله قانون گریزی و بلکه قانون ستیزی مطرح بود و سومی هم که سؤال از رئیس جمهور بود مسئله قانون ستیزی مطرح بود که رئیس جمهور وقت به صراحت اعلام می کرد که من قانونی را که خودم تشخیص دهم که با قانون اساسی منطبق نیست اجرا نمی کنم و این یعنی مجلس حتی یک ساعت نباید به چنین کسی اجازه باقی ماندن در این مسند را بدهد، چه آقای احمدی نژاد باشد چه آقای روحانی و هر کس دیگری.
مطهری افزود: امروز هم ما برای دادن یا ندادن رأی اعتماد به آقای دانش آشتیانی باید حجت داشته باشیم.
وی با بیان اینکه من شخصا روشی را که برخی از نمایندگان درباره وزارت علوم در پیش گرفته اند نمی پسندم و حداقل آن را ضروری نمی دانم، افزود: البته نفس حساسیت داشتن و رصد کردن وزارت علوم و دانشگاه ها را قابل تقدیر می دانم.
نماینده تهران گفت: غیر از نگرانی های فرهنگی که معمولا درباره اصلاح طلبان وجود دارد که با تسامح و تساهل به امور فرهنگی می نگرند بقیه نگرانی ها را چندان موجه نمی دانم.
مطهری افزود: نگرانی های فرهنگی درباره آقای دانش آشتیانی حداقل است و بلکه وجود ندارد.
وی گفت: معتقدم مجلس در چند ماه اخیر و در جریان استیضاح و رأی اعتماد اخیر ناخودآگاه در جهت تقویت جریان فتنه سال 88 گام برداشته است.
مطهری افزود: وقتی ما افرادی با سابقه درخشان در انقلاب را حامی فتنه معرفی می کنیم این سؤال برای مردم مطرح می شود که این چه فتنه ای است که بخشی از انقلابیون و نخبگان کشور طرفدار آن هستند، نکند این جریان بهره ای از حق داشته است.
وی گفت: وقتی ما فردی مانند آقای فرجی دانا را که از جنس شهید چمران و از فرماندهان دفاع مقدس است و سردار علی فضلی می گوید که افتخار من این است که در دوره ای از جنگ فرمانده من آقای فرجی دانا بوده است و وقتی چنین فردی را که بزرگان روحانی و دانشگاهی ما او را تأیید می کنند حامی فتنه می نامیم طبعا جریان فتنه را تقویت کرده ایم.
نماینده موافق وزیر پیشنهاد علوم افزود: همینطور درباره آقای نیلی احمدآبادی که مدتی معاون فرماندهی نیروی هوایی سپاه پاسداران بوده است و امروز درباره جناب دکتر دانش آشتیانی که حضور فعال در جبهه و جنگ و همکاری فراوان با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی داشته است همان حرف ها را تکرار می کنیم.
مطهری گفت: در واقع داریم انقلابیون اصیل را به دو بخش تقسیم می کنیم و القای تفرقه می کنیم.
علی مطهری موافق وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه گفت: اکثر حرف های این جلسه به نفع آقایان موسوی و کروبی است.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سعی کنیم دوست دانای انقلاب باشیم، افزود: مجلس نباید متأثر از محافل بیرون از مجلس باشد بلکه باید استقلال خود را حفظ کند.
وی گفت: چه اشکال دارد ما مجلسی ها که کشور را نقد می کنیم خودمان را نیز نقد کنیم.
مطهری افزود: ما مسئله فتنه را مطرح می کنیم بدون آنکه به شرایط آن روز توجه داشته باشیم.
وی گفت: اصرار بر فتنهگر بودن افراد در صورتی که خودشان تبری می جویند صحیح نیست.
نماینده تهران افزود: بحث فتنه باید براساس عدالت و شرایط آن روز بررسی شود.
مطهری گفت: سه روز بعد از انتخابات 8