تهيه طرح توسعه پوشش بيمهاي حادثه ديدگان سوانح رانندگي
وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي از در حال تهيه بودن طرح توسعه پوششهاي بيمهاي افراد حادثه ديده در سوانح رانندگي خبر داد.
به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما ، علي ربيعي در مراسم يادمان قربانيان سوانح رانندگي گفت: 90 درصد کشتهشدگان و آسيب ديدگان سوانح رانندگي از اقشار کم درآمد و متوسط جامعه هستند.
وي با اشاره به اينکه اين دهه، دهه جهاني ايمني راههاست افزود: امسال هم سال ايمني کودکان نامگذاري شده است و بايد اقدامات جدي در اين زمينه صورت بگيرد.
ربيعي گفت: کودکان بايد پيش از اينکه بزرگ شوند بتوانند کودکي کنند و فرصت براي زندگي سالم را از دست ندهند بنابراين اگر کودکي دچار سانحه مي شود هم خودش و هم خانوادهاش سالهاي طولاني درگير ميشوند.
وزير تعاون با بيان اينکه ناديده گرفتن صداهاي خاموش و کساني که کمتر ديده ميشوند در فرهنگ ما عميق تر است، افزود: سه مرحله پيش از اتفاق، حين اتفاق و پس از آن در سوانح رانندگي وجود دارد که بايد براي هر سه مرحله به صورت دقيق برنامه ريزي کرد به ويژه در مرحله پيش از اتفاق بايد برنامههاي پيشگيرانه را مدنظر قرار داد.
ربيعي گفت: در موضوع معلوليت، بهزيستي، پوشش بيمهاي و تضمين زندگي بهتر براي افراد حادثه ديده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي بيشتر درگير است و در اين باره برنامههايي را نيز در دست اجرا دارد و بايد تلاش کنيم سياست گذاريهاي ما منجر به کم کردن از بار سوانح شود.
وي افزود: من هم قرباني سوانح رانندگي هستم و فرزند 15 سالهام چند سال پيش تصادف کرد و چون رانندهاش فرار کرده بود سه ساعت در کنار خيابان ماند و هيچ کس نبود که او را به بيمارستان ببرد که اين اتفاق و از دست دادن فرزندم هيچ گاه از ذهنم بيرون نميرود.
وزير تعاون با اشاره به اينکه 90 درصد کشته شدگان و آسيب ديدگان سوانح رانندگي از اقشار کم درآمد و يا سطح متوسط جامعه هستند گفت: آيا ميتوان رابطهاي بين فقر و تصادف برقرار کرد؟.
ربيعي افزود: 25 درصد تصادفات جادهاي ما مربوط به موتورسيکلتهاست که 60 درصد اين تصادفات معمولا به مرگ ميانجامد.
وي گفت: از سوي ديگر استانهاي لرستان، کهگيلويه و بويراحمد، سيستان و بلوچستان، ايلام و چهار محال و بختياري که رابطهاي با محروميت دارند بيشتر در معرض سوانح رانندگي هستند که اين مسئله شايد به نوع خودرو، وضعيت راهها، فرهنگهاي محلي و عوامل ديگر مربوط شود.
ربيعي افزود: البته اجتماعي شدن در رانندگي چندان با فقر رابطهاي ندارد زيرا متاسفانه اقشار پردرآمد با اتومبيلهاي گران قيمت را ميبينيم که با بدترين فرهنگ رانندگي ميکنند.
وي با اشاره به اينکه به نوعي پرخاشگري رسيدهايم که ميخواهيم آن را در رانندگيها تخليه کنيم، گفت: اين مسئله نيز از مصيبتهاي فرهنگي ماست؛ برنامهاي را در دست داريم که اميدواريم بتوانيم آنرا زودتر به صحن علني دولت ببريم؛ اين برنامه پيرامون افزايش هزينه کارهاي خطرپذير است.
وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي افزود: در حال حاضر زمان حضور تيمهاي امداد و نجات سر حوادث ، 10 دقيقه و 23 ثانيه است که با نُرم جهاني فاصله زيادي ندارد و بايد تلاش کنيم اين زمان را کمتر کنيم.
ربيعي گفت: مجموع آسيب ديدگان حوادث رانندگي در سال 93 ، يک ميليون و 400 هزار نفر بود که در سال 94 تاکنون يک ميليون و 200 هزار نفر است؛ لازم است براي کاهش اين آمار، ضريب نفوذ پيشگيري را افزايش دهيم.
۹۰ درصد کشته شدگان رانندگی قشر کم درآمد هستند
وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی گفت:۹۰ درصد کشته شدگان و آسیب دیدگان سوانح رانندگی جزء اقشار کم درآمد و فقیر جامعه هستند.
علی ربیعی درمراسم یادمان قربانیان سوانح رانندگی افزود: حدود 25 درصد تلفات راهنمایی و رانندگی مربوط به موتورسیکلت سواران است که 60 درصد آن به مرگ منتهی میشود.
وی گفت: استان هایی مانند لرستان، سیستان و بلوچستان و کهگیلویه و بویراحمد که از استان های محروم محسوب می شوند براساس آمارها بیشتر در معرض آسیب های ناشی از تصادفات رانندگی قرار دارند.
ربیعی افزود: ما مدام باید موضوع آموزش و تغییر نگرش را در حوزه راهنمایی و رانندگی در دستورکار قرار دهیم.
وی گفت: متاسفانه پرخاشگری در زندگی به رانندگی سرایت کرده به طوری که تمام ناراحتی ها را هنگام رانندگی بروز می دهیم.
وزیر تعاون افزود: در تلاش هستیم هزینه های خطرآفرین را در دولت افزایش دهیم.
ربیعی گفت: خوشبختانه رسانه ها در زمینه فرهنگ سازی در امر راهنمایی و رانندگی به طور مشترک و مفید فعالیت می کنند و باید تلاش کنیم ضریب نفوذ پیشگیری را افزایش دهیم.
وی افزود: نکته مهم اصل هماهنگی بین دستگاهی است و نقشه خطرپذیری را نیز ترسیم کرده ایم.
ربیعی گفت: تلاشمان را افزایش خواهیم داد تا بتوانیم برای معلولان زندگی کم رنج تری را فراهم کنیم.
وی افزود: من فروتنانه می گویم به تنهایی نمی توانیم همه کارها را به سرانجام برسانیم بلکه به یک جنبش اجتماعی برای اینکه این خودآزاری ساختاری را کاهش بدهیم نیاز داریم تا بتوانیم برای رسیدن به یک زندگی سالم همدیگر را کمک کنیم.
ربیعی به وسیله نقلیه اشاره کرد و گفت: درست است که طرفدار مصرف تولیدات داخلی در این زمینه هستم آن هم به دلیل اینکه در کشورم اشتغال ایجاد شود اما این فشار داخلی به جای نخریدن خودروهای داخلی باید منجر به فشاری برای تولید خودروهای با کیفیت شود.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درخصوص مسایل بیمه ای معلولان ناشی از حوادث راهنمایی و رانندگی افزود: به سختی در تلاش هستیم منابع خود را در این زمینه افزایش دهیم و در صورت بازشدن دستمان برای افراد حادثه دیده پوشش های بیمه ای بیشتری را فراهم خواهیم کرد.