گشت و گذار سایبری؛
خرید خودروی اینترنتی
این روزها به سادگی میتوان تأثیر شبکههای اجتماعی بر فرآیند خرید خودرو را مشاهده کرد.
متخصصان بازاریابی معتقدند که شبکههای اجتماعی یک راه نفوذ بازاریابی یکپارچه بوده که این قضیه حتی در مورد خرید خودروی شخصی نیز وجود دارد.
این شبکهها که برای برخی بیشتر جنبه سرگرمی دارند، برای بسیاری از افراد و حتی شرکتها به وسیلهای مؤثر برای بازاریابی تبدیل شدهاند.
مطالعات نشان میدهد که برای مصرفکنندگان خودرو، شبکههای اجتماعی تأثیر بسیار بیشتری در مقایسه با شرکتهای خودروساز و یا ارائه دهندگان خدمات خودرو دارند.
مصرف کنندگانی که به دنبال خرید خودرو یا استفاده از بخش خدمات پس از فروش بودهاند، کار خود را در وهله اول با جستجوهای آنلاین آغاز کردهاند.
این یافتهها که بر اساس پژوهشی از نمونه آماری دو هزار نفر از خریداران خودرو و نمایندگیهای خدمات خودرو صورت گرفته است، نشان میدهد که ۷۵ درصد از خریداران خودرو و ۶۸ درصد از مشتریان خدمات پس از فروش خودرو معتقدند که جستجوهای اینترنتی، از جمله در شبکه اجتماعی و سایتهای اینترنتی، در انتخاب یک نمایندگی خودرو مؤثر بوده است.
البته در این میان، کلاهبرداری های اینترنتی در خصوص خرید خودرو نیز مشاهده شده است.