• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۱۴۲۹۵۷۷
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۶
فراخبر:

یلدا، بلندترین شب سال

آیین یکی از موثرترین شیوه­ هایی است که مردم می­ توانند با آن فهم و اندیشه خود را ترویج، تایید و منتقل کنند و عقاید، اندیشه و کنش­ های انسانی را سامان بخشند.

پژوهش خبری صدا وسیما: آیین هاگاهی نظرگاه رسمی نخبگان به اندیشه، تفکر و درک عامه هستند و گاهی احساسات و هیجانات مردم عادی کوچه و بازار را هدف گرفته و آن را بزرگ می ­دارند. به دیگر سخن، آیین ­ها هم تفکر و هم عواطف را در خود جای می ­دهند و از یک سو ریشه در فرهنگ نخبگان دارند و از سویی در قلمرو فرهنگ روزمره قرار می ­گیرند. از این رو آیین یکی از موثرترین شیوه­ هایی است که مردم می­ توانند با آن فهم و اندیشه خود را ترویج، تایید و منتقل کنند و عقاید، اندیشه و کنش­ های انسانی را سامان بخشند. این نکته مورد توافق است که آیین موضوعی انحصاراً دینی نیست. آیین­ ها ابزارهای قدرتمندی برای آشکار کردن لایه ­های تو در توی نمایش اجتماعی هستند، زیرا عمیق­ ترین و درونی ­ترین ارزش­ های فرهنگی در این نمایش اجتماعی تعبیه شده و در آن به اجرا در می ­آید. در هر جامعه ­ای، آیین ­ها به زمان تقدس می­ دهند و مکان­ ها را بر هم فضیلت می­ بخشند. همچنین آیین در هر زمان و مکانی برگزار نمی ­شود و لذا به دلیل اهمیتی که آحاد جامعه بر آیین ­ها قائل هستند زمان و مکان برگزاری آن هم از دیگر اوقات ممتاز می ­شود. هرچه اهمیت آیین بیشتر باشد زمان و مکان برگزاری آن هم باارزش ­تر می ­شود. افراد در جوامع مختلف، حتی اگر مستقیماً هم درگیر برگزاری آیین نباشند نمی ­توانند از دایره اقتدار آن خارج شوند.

آیین ­های ایرانیان

ایران در طول تاریخ کهن و پرافتخار خود ثابت کرد که قوه حیاتی سرشار دارد و می ­تواند در برابر هر طوفانی مقاومت کند، حملات گوناگونی که به ایران شد، هیچ یک نتوانست به ارکان تمدنی ایرانی تزلزل وارد آورد و مشعل فرهنگ ایرانی را خاموش کند. بلکه برعکس این مشعل ایرانی بود که به فاتحان روشنایی بخشید و آنان را در راه تمدن هدایت کرد. یکی از دلایل قوت حیات فرهنگ ایرانی مشخصه و مؤلفه در ملت و نیز انسجام ملی است که در بین ایرانیان از دیرباز وجود وجود داشته است. 

در دوران کهن، بسیاری از جشن­ ها همراه با اسطوره­ ها و افسانه ­هایی درباره پیدایش آنها به جای مانده است. مانند نوروز، تیرگان، مهرگان، یلدا و سده. این جشن­ ها بی گمان در آغاز برای یادآوری فصل ­ها و تنظیم برنامه ­های کشاورزی بوده است و با گذشت زمان، مناسبت ­ها و داستان­ های دیگر به آن افزوده شده است. ملت ایران یکی از مهم­ترین ملت­هاست، که زندگی ­اش با آیین ­ها و جشن­ های فراوان عجین شده است.

شب یلدا

واژه یلدا سرمایی و به معنی ولادت است؛ ولادت خورشید (مهر، میترا) و رومیان آن را ناتالیس اینویکتویس یعنی روز تولد مهر شکست ناپذیر می­ نامند. ایرانی ­ها در طول سال دریافتند که کوتاه­ ترین روزها، آخرین روز پاییز، یعنی روز سی­ام آذر و بلندترین شب­ ها، شب اول زمستان، یعنی نخستین شب دی­ماه است. اما بلافاصله پس از بلندترین شب سال، از آغاز دی، روزها به تدریج بلندتر و شب ­ها کوتاه ­تر می­ شود. خورشید هر روز بیشتر در آسمان می­ یابد و نور و گرمی نثار می­ سازد، به همین جهت آن شب را یلدا می ­نامیدند، یعنی تولید و زایش خورشید شکست ناپذیر و آن را آغاز سال قرار دادند یعنی انقلاب شتوی و آغاز زمستان.

برگزاری مراسم یلدا (یا شب چله) آیین خانوادگی است و گردهمایی این آیین به خویشاوندان و دوستان نزدیک محدود می­ شود. در این شب جهت رفع نحوست، آتش می­ افروختند، گرد هم جمع شدند. خوان ویژه می­ گستردند، شیوه تازه فصل را که تدارک دیده بودند همراه میوه­ های خشک در سفره می­ نهادند. این سفره جنبه دینی داشت و مقدس بود و میوه ­های تازه و خشک و چیزهای دیگر در سفره، تمثیلی از آن بود که بهار و تابستانی پربرکت در پیش داشته باشند. همدست؟؟ را در پرتو چراغ و نور آتش می ­گذراندند تا اهریمن فرصت دژخویی و تباهی نیابد. این مراسم پس از هزاران سال، تاکنون باقی و برجاست و در سراسر ایران زمین به نام شب چله برگزار می ­شود.

شب چله دارای ویژگی­ های آیینی است که در برخی موارد صبغه دینی نیز به خود گرفته است. وجود آیین ­های این چنین که با گذر زمان سینه به سینه و نسل به نسل منتقل شده است نشان دهنده مشخصه­ های ارزشمند در فرهنگ عامه است. ویژگی­ هایی که اگر خوب مطالعه و شناخته شود می­ تواند محل معانی و معارف والای دینی و انسانی باشد. معیارهای زیباشناختی فرهنگ عامه در خلال اجرای آیینی تقویت می­ شود. بازخوانی و بازسازی آیین­ های شب یلدا و ترویج سلیقه و ذائقه فرهنگی نهفته در لایه ­های آن، جز در قالب اجرای بخشی از یک آیین ماندگار و دیرینه امکان پذیر نیست، مطالعه و مشاهده برخی از اعمال و آداب و رسوم این شب در گوشه گوشه ایران زمین نشان می­ دهد چگونه فرهنگ عامه تمسک به آیین شب چله معانی و در برخی موارد معارفی را به نسل­ های بعدی منتقل می­ کند و بر روی آن تاثیر می ­گذارد. معانی و معارفی که در محمل آیینی به نام شب چله پیچیده شده است معانی خلق شده است که همچون کورانی از پنجره فرهنگ مردم به آن نگریسته می ­شود. هرچند کوران همراه با برخاستن گرد و غبار و خار و خاشاک است، بیان برخی سنت­ ها و نقل قول­ های این آیین نیز از آفت مصون نیست. و با ترکیبی از خرافات و یافته­ های ذهنی همراه است. البته برکسی پوشیده نیست که همین خرده فرهنگ ­هاست که فرهنگ و تمدن والای ایران را می ­سازد. فرهنگ و تمدنی که از دیرباز به جذابیت و یگانه پرستی شهره بوده و آمیختگی این فرهنگ با عطر اسلام ناب محمدی موجب ماندگاری و نفوذ آن در جهان شده است. هرچند جهان امروز با اطلاع از اثرات نفوذ این فرهنگ، هوشمندانه در مقابل قدمت و ارزش آن مقاومت می­ کند ولی عیار و خلوص بالای این فرهنگ قطعاً از غبار جهل و محک تاریخ واهمه ندارد. البته تلاش و کوشش نخبگان و رسانه­ ها به عنوان حاملان و متولیان بسط این فرهنگ پشتوانه ­ای است برای انتقال صحیح و بدون حب و بغض متعصبانه. هویت ­های شکل گرفته در خلال و تحت تاثیر این آیین­ ها در طول سالیان در جوامع ریشه دوانده و عمیق­تر شده است. این هویت ­ها که با گذر سالیان متمادی طی آیین­ های مختلف با عاطفی­ ترین شیوه­ ها و درحدی برانگیخته با شور و هیجان به مشارکت کنندگان در آیین­ ها، ارائه می­ شود. در سایه اهتمام رسانه ­های عمومی تعمیق و درونی می­ شود. اهتمام رسانه رادیو و تلویزیون با میزان تاثیرگذاری بالایی که دارد می ­تواند و باید محملی ارزشمند برای آیین ­های فرهنگ مردم باشد و با پالایش و انتقال معانی و معارف نهفته در آیین­ های باستانی، خود به محلی برای زنده و پویا نگه داشتن فرهنگ ایران زمین مبدل شود. ژرف اندیشی و آگاهی از وجوه و زوایای این فرهنگ و داشتن افق دید باز عاری از جهت گیری­ های متعصبانه کوردینی و سیاسی از سویی و پرهیز از تعصبات شدید ناسیونالیستی در مطالعات مردم شناسی از دیگر سوی مشخصه مدیران و تصمیم گیران این حوزه باید باشد تا وظیفه انتقال صادقانه این آیین ­ها به اختلاف به درستی صورت پذیرد.

مراسم شب یلدا با توجه به دارا بودن ویژگی­ های مختلف آیینی و رسانه­ ای، دارای مشخصه­ های خاصی است که قابلیت تولید برنامه ­های رادیویی وتلویزیونی به صورت بالقوه را دارد. از آن جمله می­ توان ترسیم فضای دراماتیک گفتگوی چله بزرگ و کوچک را عنوان کرد که به صورتی زیبا قابلیت نمایشی دارد. این گفتگو که برخاسته از تفاوت­ های خلفی دوچله است در مناطق مختلف برای شکل­ های جالب توجه دارد. همچنین تبلور آیین ­ها و آداب و رسوم مردم در شب چله شب نشینی، خوراکی­ ها، تفال، قربانی و نذر، شال اندازی و شب چله ­ای بردن قابلیت ­های ویژه نمایشی در جهت تقویت فرهنگ عمومی دارد.

آیین ­ها و آداب و رسوم مردم در شب یلدا

1- شب نشینی

در آغازین شب زمستان، همچون عید نوروز تمام افراد خانواده دور هم جمع می­ شوند تا شادمانی خود را تا برگزاری جشنی خانوادگی دوچندان کنند. در گذشته در این شب حتی کسانی هم که به مسافرت رفته بودند بر خانه و کاشانه خود باز می­ گشتند که مبادا تا پایان سال را در سفر و دور از خانه به سر برند. خانواده ­ها هر آنچه در توان داشتند به کار می­ بستند تا شبی خوش و به دور از هر گونه نگرانی و ناراحتی را سپری کنند.

و به امید آنکه تا یلدای سال بعد همچنان شادان و خندان باشند تلاش می­ کردند که در این شب نزاع و رنجوری در میانشان نباشد. بسیاری از مردم همانگونه که به شادمانی و خوشحالی لحظه تحویل سال مقید بودند، شب چله را نیز با نیت شادمانی سال بعد، شادان و خندان سپری می­کردند و همانگونه که خانواده های عزادار و مصیبت زده، عید نوروز را جشن نمی ­گرفتند، جشن شب یلدا نیز در خانواده ­های عزادار برگزار نمی­ شد، در شب نشینی ­ها مراسمی همچون تلاوت قرآن، قصه گویی، آوازخوانی، بازی، شاهنامه خوانی و کتاب خوانی برگزار می­ گردد.

2- خوراکی­ ها

در همه جشن­ ها و آیین­ ها، در جامعه ­های ابتدایی یا متمدن، خوردن و آشامیدن بخشی از مشغولیت ­ها و سرگرمی ­های جمعی را تشکیل می ­دهد. آیین شب یلدا نیز از این قاعده مستثنی نیست، خوردن شب چله(تنقلات) در شب ­نشینی­ های زمستان به ویژه در جشن شب یلدا لحظات لذت بخشی را برای خانواده ­ها رقم می­ زند. از خوراکی­ های شب یلدا می­ توان از میوه و آجیل، غذاهای ویژه نام برد.

3- تفال

پیش بینی آنچه در آینده به وقوع خواهد پیوست گاه از سر تفنّن و سرگرمی است و گاه از سر نیاز انسان مضطرب و نگران به کسب تکلیف و تسکین آلام درونی، هرچند کنجکاوی­ های بشر برای آگاهی از آتیه خود، پیوسته راه­ های متفاوتی را جستجو می­ کند. تفال پاسخی است به این علاقه و نیاز و کنجکاوی. تا آنجا که عده ­ای را بر آن می ­دارد تا حتی آنچه را که تصادفی می­ شنوند مرتبط با خواسته یا مشکل خود بدانند. شب یلدا و فرصت شب نشینی آن، زمانی مناسب برای تفال است. در مناطق مختلف ایران انواع تفال وجود دارد که تفال به دیوان حافظ مهمترین آن است.

4- قربانی و نذر

بسیاری از جشن­ ها با قربانی کردن و خوردن گوشت آن همراه است. در جشن شب یلدا نیز در برخی مناطق ایران از جمله لرستان مردم قربانی و نذر را انجام می­ دهند.

5- شال اندازی

شال اندازی آیینی بود که به منظور شادی بخشی و ایجاد سرور اکثراً در بین نوجوانان در مناطق مختلف ایران اجرا شده است. فارغ از اثر شادی بخشی این مراسم، دوستداران آن بهانه­ های متفاوتی را برای اجرای آن دست آویز قرار می­ دادند. برخی دختران برای بخت گشایی و عده­ ای از سران به منظور موفقیت در کارهایشان به شال­ اندوزی روی می­ آوردند. دعای خیر برای صاحب خانه و آرزوی جاری شدن برکت به اموال امو و نیز باوری که در بین مردم بود و خوراکی ­های به دست آمده را با برکت می ­دانستند خود تشویق و تحریفی برای اجرای این رسم دیرینه و شیرین بوده است.

6- شب چله­ ای بردن

در آداب و رسوم ایران به حضور عروس و داماد در شب نشینی بلندترین شب سال در کنار هم بسیار تکیه شده است به امید آن که عمری به بلندای صدها شب یلدا در انتظار آنان باشد. اما این حضور و با هم بودن با آدابی خاص همراه بود و هست. در این شب خانواده داماد برای دختری که نامزد کرده یا به عقد پسرشان درآورده­اند، هدایایی می­فرستند. میزان و نوع این هدایا را وضعیت اقتصادی داماد و خانواده­اش تعیین می­کند و فقط در سال اول نامزدی است که این شب چله­ ای برده می­ شود. این رسم پس از اینکه مراسم عروسی برگزار می­ شود و دختر به خانه بخت می­ رود، از طرف خانواده دختر اجرا می­ شود. اما نه به اندزه و با تشریفاتی که خانواده داماد دارند. مراسم چله­ ای برون داماد برای عروس و خانواده عروس برای دختر و داماد در گذشته با آنچه امروز اجرا می­ شود بسیار متفاوت است اما آنچه هنوز پابرجاست و تغییر پذیرفته است همان هدیه بردن برای عروس است. 

** تلخیصی از جزوه استقبال از سرما با بدرقه یلدا، واحد فرهنگ مردم مرکز تحقیقات صداوسیما

 پژوهش خبری صدا وسیما//

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
دستبند پلیس بر دستان سارقان وسایل نقلیه در زرین شهر
اردوی مشترک شمشیربازان ایران و روسیه
قاضی بدون دلیل قانونی، شخصی را احضار یا از آزادی محروم نکند
تجهیز ۸ دکل مخابراتی و سایت همراه اول آبادان و خرمشهر به فناوری ۵ G
آغاز مهاجرت پرندگان به اصفهان
انتخابات فرصت سیاسی اجتماعی برای رشد جامعه است
برگزاری همایش تبیین قوانین و مقرارت اداری
معامله نخستین محموله شمش طلای سرمایه‌گذار خارجی در بورس کالا
دیدار نمایندگان استان بوشهر با آیت‌الله حسینی بوشهری
قطعی گاز فردا در مناطقی از شهرستان کاشان
مهر و موم سه واحد بوم‌گردی متخلف در عقدا
پاداش سامیار عبدلی اولین طلایی کاروان ایران پرداخت شد
آغاز عملیات اصلاح طرح هندسی میدان مرجان
حمایت حزب موتلفه اسلامی و جامعه مهندسین از دولت و مجلس
مرحله کشوری مسابقه‌های قرآنی «مدهامتان» با حضور ۶۱۲ نفر برگزار می‌شود
هزار و ۹۰۵ نفر در خراسان شمالی تحت پوشش بیمه روستایی قرار گرفتند
 تولید ۶ فیلم کوتاه با محوریت شهدا در البرز
برگزاری مراسم بدرقه تیم بسکتبال دختران دانشگاه پیام نور به مسابقات جام جهانی ۲۰۲۵ برزیل
نور گَوَن؛ آیینی اسطوره‌ای در دامان دماوند
ارزیابی عملکرد سال اول اجرای برنامه هفتم پیشرفت
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
آغاز پیش‌فروش ۳ محصول سایپا
تقویت توان دفاعی ونزوئلا با دریافت سامانه‌های پدافند روسی
واکنش محیط زیست به تخلف تکراری باغ‌وحش نیر
امتناع کودکان از توالت مدرسه باعث یبوست می‌شود
رشد ۵۶ درصدی طرح های سرمایه‌گذاری در استان خراسان جنوبی
غیرحضوری شدن مدارس ابتدایی و متوسطه اول شهر‌های آلوده خوزستان تا آخر آبان
موافقت‌مجلس با کلیات طرح اصلاح قانون‌محکومیت‌های‌مهریه
بازی‌های همبستگی اسلامی؛ ازبکستان، حریف تیم فوتسال ایران در نیمه‌نهایی
افشای ابعاد جدیدی از همکاری خبرنگاران شبکه ایران اینترنشنال با موساد
خام فروشی در زنجیره فولاد
وقوع زلزله ۳ و ۳ دهم ریشتری در سی سخت
زبان معیار ۱۴۰۴/۰۸/۱۸
رویای تغییر نظامی که کابوس آمریکا شد
حل تنش افغانستان و پاکستان محور گفتگوی متقی و عراقچی
ادعای رسایی درباره انتصاب دادستان دستگیر شده، صحت ندارد
آغاز پیش‌فروش ۳ محصول سایپا  (۱ نظر)
تهران تا آخر پاییز بارش باران ندارد  (۱ نظر)
اتحادیه اروپا: الفاشر تبدیل به گورستان بشریت شده است  (۱ نظر)
پیوند دو ملت ایران و پاکستان ناگسستنی است  (۱ نظر)
پلمب ۶ کافه به علت برگزاری جشن هالووین  (۱ نظر)
جزییات معافیت از صدور صورت‌حساب الکترونیکی در سامانه مودیان ۱۴۰۴  (۱ نظر)
اهواز آلوده‌ترین شهر کشور  (۱ نظر)
اجرای طرح رایگان دوگانه سوز کردن خودرو‌های مدل ۹۴ به بالا در خوزستان  (۱ نظر)
شهادت ستوانیکم ولی زاده، مدافع نظم و امنیت در رامشیر  (۱ نظر)
ماجرای دنباله دار پرستار قاتل نوزادان در انگلیس  (۱ نظر)
اعتراف صریح ترامپ، اثبات جنایت آمریکا در همه محاکم  (۱ نظر)
اجرای پویش سلامت علوی طرح شهید رئیسی در بروجرد  (۱ نظر)