چراغ سبز سینماگران به تغییرات آیین نامه سیمرغ سی و پنجم
سینماگران تغییرات به وجود آمده در آیین نامه سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر را مثبت ارزیابی کردند.

به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما؛ مهمترین رویداد سینمایی ایران امسال 35 ساله می شود. رویدادی که بهار سینما به حساب می آید و چشم انداز سینمای سال آینده کشورمان را نشان می دهد.
از پارسال و با آمدن محمد حیدری بر صندلی دبیری جشنواره فیلم فجر تغییراتی را در این جشنواره شاهد بودیم.
اما اوج تغییرات در ابتدای راه سیمرغ سی و پنجم با تغییرات محسوس در آئین نامه این جشنواره دیده شد.
در آئین نامه این دوره آمده است که ابتدا در بخش «چشم انداز سینمای ایران» 44 فیلم که شامل فیلم های بلند سینمایی، فیلم های اول، هنر و تجربه و پویانمایی که تا بهمن 95 تولید شده و در هیچ جشنواره داخلی یا خارجی به نمایش در نیامده اند انتخاب شده و با هم به رقابت می پردازند.
در بخش دوم از میان این 44 فیلم، 22 تا 33 اثر برای حضور در بخش مسابقه انتخاب می شوند و به برترین های 18 بخش مختلف سینمایی از جمله کارگردانی، نویسندگی، بازیگری و غیره 18 سیمرغ بلورین اهدا می شود.
بخش های بهترین فیلم از نگاه تماشاگران، سینما حقیقت(فیلم های مستند) و اقلام تبلیغی از دیگر بخش های این دوره هستند.
نکته ای که با انتشار فراخوان این دوره بیش از همه سر و صدا کرد ادغام بخش نگاه نو(فیلم اولی ها) با سایر فیلم های بخش مسابقه جشنواره بود.
مسعود آب پرور کارگردان سینما گفت: دو سه سالی است که تعداد فیلم اولی ها در جشنواره فیلم فجر زیاد شده است.
وی افزود: امسال 60 درصد فیلم های حاضر در جشنواره، فیلم هایی هستند که کارگردانانشان برای نخستین بار فیلم بلند سینمایی می سازند و این امر نشان می دهد نسیم ورود نسل جوان به سینما وزیدن گرفته است و نیاز به حمایت ندارد.
آب پرور گفت: در دوره هایی که نیاز به ورود فیلم سازان جوان به سینما داشتیم وجود بخش نگاه نو ضرورت داشت اما الان این قضیه لزومی ندارد و ادغام بخش نگاه نو با بخش مسابقه کاری سنجیده بود که باعث رشد کیفی آثار سینماگران جوان می شود.
بسیاری از منتقدان سینمایی بر این باورند که سیمرغ سی و چهارم عرصه درخشش جوانان بود.
محمد حسین مهدویان در نخستین تجربه کارگردانی فیلم بلند سینمایی خود «ایستاده در غبار» را ساخت که موفق به دریافت سیمرغ بهترین فیلم شد.
سعید روستایی هم که یک فیلم اولی بود با فیلم بلند سینمایی« ابد و یک روز» سیمرغ ها را درو کرد و سیمرغ بهترین نویسندگی و کارگردانی را نیز به خود اختصاص داد.
یکی از فیلم های خوب دیگری که از دل بخش نگاه نو سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر درآمد و در اکران هم موفق بود «متولد65» است. مجید توکلی کارگردان این اثر گفت: در چند سال اخیر اهمیت سینما برای مردم، سیاستمداران و... بیشتر شده و همین امر سبب افزایش اعتبار و اهمیت جشنواره فیلم فجر شده است.
وی افزود: به نظرم ما چیزی به نام فیلم اولی نداریم. سینما سینما است و کسی که وارد می شود باید با توانایی کامل برای ساخت یک فیلم بیاید.
توکلی گفت: همه فیلم ها باید در یک کفه قرار داده شوند و تغییراتی که در فراخوان سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر آمده تغییرات مثبتی است و به اعتبار سیمرغ می افزاید.
وی افزود: اکنون تمام عوامل یک فیلم اولی می دانند که کارشان دیده و به رقابت گذاشته می شود در حالی که پیش از این زحمات عوامل تولید فیلم اولی ها ملاحظه نمی شد. نقطه مثبت دیگر این تغییرات این است که فیلمسازان فیلم اولی می دانند باید با فیلمسازان باتجربه رقابت کنند و تلاششان را بیشتر می کنند و از سوی دیگر کارگردانان باسابقه هم متوجه می شوند اگر نگاه و دانش خود را به روز نکنند با مشکل رو به رو خواهند شد و این امر باعث پیشرفت سینما می شود.
طبق اعلام دبیر خانه سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر، 64 فیلم برای شرکت در گروه «هنر و تجربه»، 82 فیلم برای شرکت در بخش مستند، 37 فیلم اول و 73 فیلم بلند سینمایی برای حضور در بخش «چشمانداز سینمای ایران» فرم پر کردهاند. حالا باید منتظر ماند و دید سطح فیلم های اول و سایر آثار این دوره چگونه است و کدامیک می توانند سیمرغ را از آن خود کنند.