با ما به روز باشید؛
خودنمایی در اینستاگرام
سرویسها و اپلیکیشنهای مختلف تلفن همراه این امکان را به کاربران میدهند که گوشه هایی از زندگی خود را به اشتراک بگذارند.

موضوعات مورد توجه در عکسهای جوانان

براساس فراوانی موضوعات، توجه به «پرتره و بدن» مهمترین موضوع در ارائه و نمایش خود و هویت محسوب میشود. حضور در اجتماع و محافل اجتماعی هم کمترین موضوع مورد توجه بوده است. این مسئله نشان میدهد که جوانان در این زمینه بیشتر به ارائه تصویری از بدن یا پرتره خود، روابطشان درگروه دوستان و خویشاوندان یا گروه دوستانه با دوستان جنس مخالف پرداختهاند. در مقایسه تفاوت توزیع درصدی موضوعات در اینستاگرام دختران و پسران تفاوتهایی مشاهده میشود. میزان به اشتراکگذاری «پرتره و بدن» در دختران با 34 درصد در مقایسه با پسران با 29 درصد بر تأکید بیشتر دختران بر بدن خود اشاره دارد.این تأکید با عکسهایی از دستهای لاکخورده، چشمان، صورتهایی که گاهی با دست یا مو پوشانده شده، چهرههای آرایش شده و ... در اینستاگرام قابل توجه است. تأکید بر رابطه با جنس مخالف و تفاوت عملکرد دختران و پسران در نمایش این موضوع هم قابل توجه است. دختران فقط 4 درصد در عکسهای خود به این رابطه اشاره دارند. پسران تقریباً دو برابر این مقدار یعنی 8 درصد تصاویرشان را به نمایش رابطه با جنس مخالف اختصاص دادهاند. در مقابل دختران حجم بیشتری از تصاویرشان را به تعلقاتشان و تصویر غذا و رستوران اختصاص دادهاند.
همانگونه که در نمودار هم قابل مشاهده است، 95 درصد پسران از تصویر خودشان برای پروفایل کاربریشان استفاده کردهاند. این میزان در میان دختران 85 درصد است. همچنین تأکید بر رابطه در تصاویر پروفایل دختران بیش از پسران است. 7 درصد دختران از تصاویر دو نفره و گروهی برای معرفی خود در پروفایلشان استفاده کردهاند در حالی که فقط2 درصد پسران از تصاویر گروهی و دو نفره استفاده کردهاند. علاوه بر این 8 درصد دختران نیز از تصویر تزیینی برای پروفایلشان استفاده کردهاند. به نظر میرسد دختران گرایش بیشتری به عدم نمایش تصاویر خود در اینستاگرام دارند و تمایل دارند که ناشناس باقی بمانند.
در مورد قابل شناسایی بودن یا نبودن نام کاربری هم آنچه مورد توجه است این است که 58 درصد دختران تمایل داشتهاند تا مشتقاتی از نامشان یا عنوانی غیرقابل شناسایی را در جستوجوی اینستاگرام انتخاب کنند. در حالی که فقط 48 درصد پسران به این عناوین تمایل داشتهاند. بنابراین دختران به بینامی در فضای مجازی بیشتر تمایل دارند به این معنا که فقط افرادی که خود کاربر تمایل داشته باشد امکان دنبال کردن او را دارند.
با توجه به اینکه اینستاگرام امکان به اشتراک گذاشتن ویدئوهای کوتاهمدت را هم برای کاربرانش فراهم کرده، اما همچنان به اشتراک گذاشتن عکس با اقبال بیشتری روبروست. در میان دختران و پسران هم تفاوتی در این قضیه مشاهده نشده است. همانطور که در نمودار هم مشاهده میشود فقط 3 درصد از حجم فایلهای به اشتراک گذاشته شده در اینستاگرام به ویدئو اختصاص پیدا کرده و 97 درصد هم به تصاویر اختصاص یافته است.