هم اندیشی درباره برگزاری مناظرههای انتخاباتی
نشست علمی "مناظرههای انتخاباتی تلویزیونی؛ تجربهها، نقدها و راهکارها" در دانشکده ارتباطات و رسانه دانشگاه صدا و سیما برگزار شد.

به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی رسانه ملی، در این نشست که با حضور علی دارابی، معاون امور استانهای رسانه ملی و عضو هیئت علمی دانشگاه صدا و سیما، رضا پورحسین سرپرست شبکه چهار سیما و مجری مناظرههای انتخاباتی در سال ۹۲، غلامرضا غلامی مدیر کل وقت برنامههای سیاسی صدا و سیما در سال ۸۸ و عضو هیئت علمی دانشگاه صدا و سیما، حسام الدین آشنا، مشاور فرهنگی و رسانهای رئیس جمهور دولت یازدهم و عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع)، سید امیر سیاح مدیر گروه اقتصاد و رسانه شبکه یک سیما، حسین فردرو کارگردان برنامههای مناظره سال ۹۲ و محمد مهدی اسماعیلی استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران برگزار شد، کارشناسان در باره تجربیات برگزاری مناظرههای ریاست جمهوری در سیما در دورههای قبلی انتخابات تبادل نظر کردند.
علی دارابی که از مدیران ارشد اداره کننده مناظرههای سال ۹۲ بود در این نشست با تأکید بر اینکه صدا و سیما به هیچ وجه دنبال مچگیری از نامزدها نیست گفت: کشف حقیقت، مهمترین هدف مناظره است و رسانه ملی همین مسئله را در ارائه مناظرهها دنبال میکند.
وی افزود: مناظره، تأثیرگذارترین ساختار برنامهسازی برای تبلیغ نامزدهاست و آنان میتوانند از این ابزار به بهترین نحو استفاده کنند زیرا در مناظره، جلوه حقیقی هر فرد مشخص میشود و فرصتی عادلانه در اختیار نامزدها قرار میگیرد.
دارابی با اشاره به اینکه در مناظرات سال ۹۲ سعی رسانه ملی بر این بود که عدالت برای همه نامزدها رعایت شود گفت: ما حتی در استقبال از آنها هم سعی کردیم این عدالت برقرار شود. دارابی مخالفت خود را با ارائه سؤالات به نامزدها قبل از مناظره هم اعلام کرد و افزود: از نامزدهای مناظرههای پیش رو میخواهیم صداقت پیشه باشند.
رضا پورحسین، هم که تجربه اجرای مناظرههای سال ۸۸ را داشت گفت: مجری باید کنش گر و فعال و در حقیقت تنظیم گر ساختاری در مناظره باشد.
وی افزود: در سال ۸۸ مشخص بود نامزدها از قبل برای منازعه آمده بودند در حالی که در مناظرهها از نامزد غایب نباید صحبت شود.
غلامرضا غلامی هم از انتخابات به عنوان لیله القدر یک مملکت برای ۴ سال یاد کرد و گفت: ممکن است آثار کارهای یک رئیس جمهور تا ۵۰ سال وجود داشته باشد. وی معتقد بود "مناظره، بزم گاه اصلی پیروزی نامزدهاست".
وی که مدیر کل وقت برنامههای سیاسی معاونت سیاسی رسانه ملی در مناظرههای سال ۸۸ بود ضمن اشاره به اینکه خطوط قرمز در مناظرهها باید به حداقل ممکن برسد گفت: ما یک رسانه اسلامی هستیم و نباید اجازه دهیم در مناظره تخریب و بی حرمتی صورت گیرد و باید در جهت حق گرایی گام برداریم.
امیر سیاح؛ مدیر گروه اقتصاد شبکه یک سیما در این نشست با مقایسه الگوی مناظرات در سال ۸۸ و ۹۲ گفت: در سال ۸۸ بحث بین نامزدها در مناظره ها، به سمت تخاصم پیش رفت، اما در سال ۹۲ شاهد تبیین گرایشها بودیم. وی فرم پیشنهادی خود برای مناظرات ۹۶ را «میزگرد در چهار بخش» با حضور چند نامزد عنوان کرد.
در این نشست همچنین "بایستههای اجرای مناظرههای ریاست جمهوری در سیما" بررسی شد.
حسام الدین آشنا هم در این نشست، مناظرهها را حاصل تعامل سه فرهنگ سیاسی- سازمانی و رسانهای ارزیابی کرد و افزود: فقدان اعتماد سیاسی از مشکلات کشور ماست.
وی ضمن اشاره به نقش صدا و سیما در مناظرهها که میتواند بازی گردان باشد یا بازیگر گفت: لزومی ندارد مناظرهها تک به تک باشد بلکه میتوان مناظره را با حضور چند نماینده از احزاب مختلف برگزار کرد.
مشاور فرهنگی و رسانهای رئیس جمهور گفت: دانشگاهها هم میتوانند برگزار کننده مناظره باشند.
آشنا افزود: نباید بدون رضایت نامزدها از آنان سؤال پرسیده شود و سؤالات باید به نامزدها اعلام شود.
حسین فردرو کارگردان برنامههای مناظره سال ۹۲ در این نشست با اشاره به تکنیکهای برنامهسازی برای مناظرههای ریاست جمهوری گفت: در مناظره قبل به نکات فنی و روانشناسی در دکور و چینش صندلیهای نامزدها توجه زیادی شده بود.
و، اما محمد مهدی اسماعیلی؛ عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در تشریح نکات سیاسی و اجتماعی که باید در طراحی مناظرهها لحاظ شوند گفت: هیچ کدام از انتخابات در کشور ما چه از نظر کیفی و چه از نظر کمی شبیه به انتخابات قبلی نبوده است.
وی افزود: برای مناظرههای سال ۹۶ باید یک مدل جدیدی طراحی کنیم که در آن روحیات و خلقیات نامزد مناظره کننده لحاظ شود.
دکتر اسماعیلی به این نکته هم اشاره کرد که تا این دوره نامزدهایی به نام نامزد پوششی نداشتیم که از این به بعد اضافه خواهد شد.
در پایان این نشست کارشناسان به سؤالات مدعوین درباره مسائل مختلف پاسخ گفتند.