انتخاب بندر صحار به عنوان بندر جایگزین برای مراودات قطر
بازیگران خطوط کشتیرانی متاثر از محاصره و اختلال لجستیکی قطر ، بندر صحار در عمان را به عنوان ترانشیب جایگزین برای نگاه داشتن و حفظ خدمات سرویس دهی خود به این کشور ، مطرح کردند.

به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما به نقل از شبکه اطلاع رسانی جامعه دریایی ایران (مانا) ؛ نمایندگانی از خطوط کشتیرانی مهم دنیا، فورواردهای کالا و اپراتورهای فیدری متاثر از بحران قطر در نشست فوری که به میزبانی مقامات بندری در این کشور برگزار شد، بندر صحار در عمان را به عنوان ترانشیب ( بندر به بندر) جایگزین در راستای نگاه داشتن و حفظ خدمات سرویس دهی خود به این کشور عنوان کردند.
اکثریت حضار در این نشست بندر صحار را به عنوان جایگزین بندر جبل علی دبی که تاکنون هاب ترانشیبی بوده و به دنبال تصمیم اخیر، تحریم علیه شناورهای وابسته به قطر را اعمال کرده است، پیشنهاد دادند.
بندر سلاله عمان نیز در طول این نشست به عنوان جایگزین مطرح شد، چرا که شناورهای تعداد کمی از خطوط کشتیرانی نیز در بندر مذکور پهلو می گیرند.
نشست دوم فردا با حضور نمایندگانی از 11 خطوط کشتیرانی دنیا جهت تصمیم گیری در مورد موارد پیشنهاد شده برگزار خواهد شد.
پیشنهاد مرسک برای کارگوهای مسیر قطر
کشتیرانی مرسک دانمارک بندر سلاله عمان را به حمل کنندگان کالا که کارگوهایشان در مسیر قطر قرار دارند، پیشنهاد داد.
به گزارش گروه بین الملل مانا ، کشتیرانی مرسک دانمارک- بزرگترین خط کشتیرانی کانتینری دنیا- بندر سلاله عمان را به حمل کنندگان کالا به عنوان راه حل جایگزین برای حمل کالاهای خود که در مسیر قطر قرار دارند، پیشنهاد داد.
انتظار می رود نخستین سفر دریایی از بندر سلاله درتاریخ 19 ماه جاری حرکت و در 25 همین ماه وارد بندر دوحه قطر شود، تناوب سرویس دهی مذکور هر 10 روز یکبار است.
بهره گیری از راه حل مذکور تنها برای محموله هایی که هم اکنون در دریا در حرکت هستند، ممکن خواهد بود.
در ادامه این گزارش به نقل از کشتیرانی مرسک آمده است، رزرو های جدید برای قطر تا اطلاع بعدی پذیرفته نخواهد شد.
به دنبال قطع روابط دیپلماتیک ائتلاف به رهبری عربستان سعودی شامل دبی، بحرین، یمن و مصر با قطر، شناورهای تحت مالکیت قطر اجازه ورود و پهلوگیری در بنادر کشورهای مذکور را نخواهند داشت.
بندر جبل علی دبی- بندر ترانشیبی عمده برای جابجایی کارگو به داخل و خارج از قطر - یکی از بنادر مهمی به شمار می آید که ممنوعیت مذکور را اجرا کرده است.
علاوه بر این سرویس دهی چندین خطوط کشتیرانی شامل کشتیرانی مرسک دانمارک، OOCL هنک کنگ و اورگرین تایوان به قطر نیز به حالت تعلیق درآمده است.
این گزارش در پایان نوشت، کشتیرانی CMA CGM فرانسه نیز اعلام کرد هر گونه رزرو جدید برای حمل کارگو به داخل و خارج از قطر را تا اطلاع ثانوی متوقف کرده است.
کشتیرانی فرانسه، آلمان و سوئیس تحت الشعاع بحران قطر
قطع روابط دیپلماتیک بین ائتلاف به رهبری عربستان سعودی و قطر، فعالیت برخی از خطوط مهم کشتیرانی کانتینری دنیا را به طور مستقیم تحت تاثیر خود قرار می دهد.
لارس جنسن، مدیر اجرایی موسسه مشاوره SeaIntelligence دانمارک گفت: قطع روابط دیپلماتیک بین ائتلاف به رهبری عربستان سعودی شامل -دبی، بحرین و مصر- و قطر، فعالیت برخی از خطوط کشتیرانی کانتینری مهم دنیا را به طور مستقیم تحت تاثیر خود قرار خواهد داد.
از میان خطوط کشتیرانی بزرگ و عمده جهانی، کشتیرانی CMA CGM فرانسه یک خط سرویس دهی چین- خاورمیانه که با شناورهایی به ظرفیت نه الی ده هزار TEU فعالیت می کند را در اختیار دارد، این خط سرویس دهی علاوه بر دبی و عربستان سعودی در قطر نیز پهلوگیری می کند، از طرف دیگر، خط کشتیرانی MSC سوئیس نیز چند ماه گذشته با به روز رسانی خط سرویس دهی چین – خاورمیانه خود، در مسیر بین عربستان سعودی و دبی در بنادر قطر نیز پهلو می گیرد.
لارس جنسن و Tan Hua Joo تحلیل گر آلفالاینر معتقدند، خط کشتیرانی دیگری که ازاین تصمیم متاثر خواهد شد، شرکت Milaha قطر خواهد بود.
این گزارش ادامه داد: میزان قابل توجهی خدمات فیدری به داخل و خارج از قطر از سوی شرکت Milaha انجام می گیرد و پنج فروند از 12 فروند کشتی های کانتینری این شرکت تحت پرچم قطر فعالیت می کنند، علیرغم اینکه این خدمات فیدری نیاز تعدادی از خطوط کشتیرانی اصلی در منطقه را تامین می کنند اما این خطر وجود دارد که با ممنوعیت فعالیت روبرو شوند.
ناگفته نماند، در اوایل سال جاری میلادی، Milaha اعلام کرده بود یک خط سرویس دهی مستقیم هفتگی بین عربستان سعودی و هند را راه اندازی خواهد کرد که ترمینال کانتینری بین المللی kandla هند را به بندر جبل علی در دبی، بنادر دمام و جوبیل در
عربستان سعودی متصل خواهد کرد.
مشکلات کشتیرانی ادغام شده آلمان و امارات با قطر
قطع ارتباط حمل و نقل دریایی با قطر می تواند مشکلات عدیده ای را برای ادغام کشتیرانی هاپاگ لوید آلمان و UASC امارات نیز ایجاد کنند، چرا که پیش از این مالکیت بخش عمده ای از UASC را بر عهده قطر بوده است.
اپراتور بندری دی پی ورلد نیز تاکید کرده است، شناورها با پرچم قطر یا شناورهایی که به داخل و یا خارج قطر در حال تردد هستند اجازه پهلوگیری در ترمینال های دی پی ورلد در دبی را تا اطلاع بعدی نخواهند داشت.