• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۱۶۹۰۰۶۱
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۰
یادداشت پژوهشی:

نقش تبلیغات در" نه گفتن به کالای خارجی"

بی شک،با توسعه دنیای رسانه ­ای و فناوری در دهکده جهانی، سهم خواهی تبلیغات،در تغییر رفتار مصرف کننده از سمت و سوی تولیدات خارجی به تولیدات ملی بسیار گسترده است.

پژوهش خبری صدا وسیما:بارها و بارها موفقیت ها و کسب و کار پرسود شرکت های بزرگ دنیا نظیر ماکرو سافت، کوکاکولا، بنز،... یا از تغییر فرهنگ کشور ژاپن به استفاده از تولیدات ملی دیده و شنیده ­ایم؛آیا از خود پرسیده ­ایم دلیل این موفقیت ها چیست!؟ یا هسته ماندگاری، چنین اندیشه خوشایندی در رفتار مصرف کننده چه چیزی می تواند باشد!؟ واینکه چرا این موفقیت ­های بزرگ در سیطره کشورها و شرکت های خاصی است!؟

به یقین؛ درست است که عوامل بسیار زیادی نظیر: کیفیت، فرهنگ سازی، اعتماد، نوآوری، ضمانت، تعهد و...در رشد این کشور ها و شرکت ها تاثیرگذار است ولی عاملی که سهم بسیار زیادی را به خود اختصاص داده و رفتار مصرف کننده ها را به نفع خود تغییر داده "تبلیغات" می باشد.

در قرن 21 با مشاهده هزینه های میلیارد دلاری در تبلیغات، می توان به راحتی پی برد که چه گستره پهناوری را تبلیغات به خود اختصاص داده است. بی شک،با توسعه دنیای رسانه ­ای و فناوری در دهکده جهانی، سهم خواهی تبلیغات،در تغییر رفتار مصرف کننده از سمت و سوی تولیدات خارجی به تولیدات ملی بسیار گسترده است.

در روش و چگونگی تبلیغات اثربخش­، به راحتی می توان با جستجو در منابع،از شیوه ها مطلع شد، اما هدف از این تبلیغات چیست؟ آیا هدف، صرفا جذب مصرف کننده به هر قیمتی می باشد؟ مطمئنا اگر هدف از تبلیغات در تولید ملی، اغوای مصرف کننده و جذب مشتری به هر قیمتی باشد خواهیم دید که "اعتماد کسب شده"به سادگی، به سمی مهلک در تضعیف اندیشه ملی و حس موطنی در نگاه مصرف کننده تبدیل خواهد شد. 

طی تجربه زیسته پس از انقلاب،متاسفانه با برخی از این ناخشنودی ها، مانند تغییرات ناپایدار و کم­دوام رفتار مصرف کننده که ناشی از تبلیغات غیر واقعی بود مواجه گشته ایم، که این خود تلاشی ناخودآگاه در راستای منفعت کشورهای بیگانه بود. پس بنابراین بحث اخلاقیات بخصوص در تبلیغات، از جنبه رعایت مسئولیت های اجتماعی و وجدان فردی،و همچنین از دید تاثیر بلند مدت آن در وفاداری مشتریان بسیار حایز اهمیت است.

بسیج همگانی و اهتمام ملی در مدد به تبلیغ کالای داخلی باعث بروز رفتارهای ملی ­گرایانه در مصرف­ کننده می گردد ولی مهمتر از این تغییر رفتار،حفظ ثبات و پایداری در چنین تغییری ارزشمندترمی­ باشد. جذب یک مصرف­ کننده در برخی موارد به اندازه تولید، نیاز به هزینه دارد ولی سلب اعتماد از مصرف کننده و جذب دوباره آن، هزینه­ هایی به مراتب بیشتر از جذب اولیه آن دارد، لذا با اطلاع از اینکه مصرف­ کنندگان سرمایه های ماندگار تولید ملی می­ باشند "تبلیغات صادقانه" و توجه بیشتر نهادهای نظارتی در تبلیغات متناسب با محتویات تولید می ­تواند، نه تنها حس اعتماد را به تولیدات ملی افزایش دهد، بلکه می­ تواند حس تفکر ملی­ گرایانه را به صورت تصاعدی بالا ببرد و دقت به این امر مهم یعنی تبلیغات صادقانه هسته اصلی در "نه گفتن به کالای خارجی و بله گفتن به تولید ملی" می باشد.

پژوهش خبری //نویسنده مسئول:علی اکبر سادین، مدرس دانشگاه

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
تجدید بیعت عشایر ایران با آرمان های شهدا در رزمایش مشهد شهیدان شلمچه
روحیه بسیجی، ضامن پیشرفت ایران و خنثی‌کننده توطئه‌ها
پیشنهاد ۵۰ همتی برای تامین کالابرگ تا دهک هفت
سرنگونی۱۷ پهپاد متخاصم توسط پدافند ارتش در غرب کشور
تفکر بسیجی بزرگترین دستاورد انقلاب است
همایش کتابخوانی یار مهربان در اهواز برگزار شد
روان سازی ترافیک با ساخت زیرگذر شهدا در بوکان
علم آموزی و آگاهی سیاسی؛ مهمترین رسالت دانشجویان
تیراندازی گارد ساحلی یونان به سوی قایق ماهیگیری ترکیه
راه اندازی مرکز آموزشی، پژوهشی و تحقیقاتی باغ گیاه شناسی و جنگل آموزشی و تحقیقاتی
بسیج یاری‌رسان کشور و مردم در همه شرایط
برپایی جشنواره خلاقیت‌های علمی _پژوهشی با شرکت در یاسوج
آغاز به کار نمایشگاه بین المللی گردشگری آنکارا با حضور ایران
برگزاری یادواره شهدای بندر تیاب
اجرای رزمایش جهادی تخصصی در عرصه‌های دامی و زراعی هفتکل+فیلم
آسمان آبادان و خرمشهر باز هم در محاصره ذرات آلوده هوا
پرونده قتل عمد در میاندوآب با صلح اولیای دم خاتمه یافت
بسیج در تمامی مشکلات وبحران‌ها پیش‌قدم در دفاع از کشور است
تولید بیش از ۷۴۰ هزار تن اوره و آمونیاک
یک محکوم به قصاص در میاندوآب به حرمت حضرت فاطمه زهرا (س) بخشیده شد
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
اعلام آمادگی دولت برای اجرای کالابرگ الکترونیک
امامی، آذرپیرا و زارع به دیدار فینال راه یافتند - قاسمپور در شانس مجدد
­کشتی آزاد بازی‌های همبستگی اسلامی؛ ۱ نشان طلا و ۱ برنز ایران در ۲ وزن نخست
حل مشکلات ترافیکی شرق مازندران با ساخت یک پل
سومی ایران در جدول مدالی بازی‌های همبستگی اسلامی تا پایان روز دوازدهم
ماجرای چند ماه هدر رفتن آب
­رحمان عموزاد نخستین آزادکار طلایی ایران
سفر رئیس جمهور به قزوین
پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب درپی درگذشت فرزند حجت‌الاسلام صدیقی
از بلاتکلیفی اردوگاه دانش آموزی خراسانلو تا آب آشامیدنی ارمغان‌خانه
تازه ترین تصاویر حضور وزیر میراث فرهنگی در زنجان
شهادت دو تن از پاسداران در حین آموزش سلاح نیروهای پاسدار جوان
واکنش زلنسکی به توافق پایان دادن به جنگ روسیه و اوکراین
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به یک باشگاه سیاسی تبدیل شده
شیوه جداسازی یارانه‌های اعضای خانوار تغییر کرد
غیرحضوری شدن مدارس ابتدایی چند شهر و روستای استان مرکزی  (۲ نظر)
خط و نشان کشیدن وزیران خارجه آلمان و انگلیس برای روسیه  (۱ نظر)
دورکاری پنجشنبه‌ها در ماه‌های سرد سال در استان‌های خراسان جنوبی، رضوی و شمالی  (۱ نظر)
راه اندازی خط تولید موتور‌های کم مصرف در سمنان  (۱ نظر)
دیپلمات روس: قطعنامه آمریکا درباره غزه بسیار مبهم است  (۱ نظر)
جامعه ایران در آستانه ورود به «سیاه‌چاله جمعیتی»  (۱ نظر)
ادامه خدمت‌رسانی به سیل‌زدگان هزارانی  (۱ نظر)
استقبال ترامپ با تشریفاتی کم‌سابقه از ولیعهد عربستان  (۱ نظر)
رکوردشکنی پالایشگاه گاز شهید هاشمی‌نژاد در تأمین انرژی شمال شرق کشور  (۱ نظر)