دکتر حسن نوری ساری در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار
خبرگزاری صداوسیما
در حاشیه نشست فوق العاده کمیسیون ایمنی راههای کشور افزود: هم اکنون از
مجموع 34 مصدوم حادثه، 11 نفر در بیمارستان بستری هستند و 23 نفر ترخیص شده
اند.
وی افزود: از 11 مصدوم بستری ، 4 نفر نیز در بخش مراقبت های ویژه آی سی یو
بستری هستند و بقیه به بخش منتقل شده اند و در این حادثه، دو نفر ضایعه
نخاعی و 3 نفر قطع عضو داشتیم.
معاون فنی و عملیات اورژانس کشور افزود: در این حادثه دو نفر ضایعه نخاعی
داشتند که یکی رو به بهبود است اما متاسفانه نفر دوم علایم بهبودی از خود
نشان نداده است.
وی در خصوص مصدومان نقص عضوی نیز گفت:? این حادثه منجر به نقص اندام فوقانی
و تحتانی 3 نفر شد که دو مورد آن در صحنه حادثه بود و یک نفر هم در
بیمارستان به علت شدت جراحات وارده مجبور شدیم اندام فوقانی (دست) وی را
جدا کنیم.
نوری ساری در خصوص کشته شدگان حادثه تلخ اتوبوس هم گفت: در این حادثه 9 نفر
شامل 7 دانش اموز، یک مربی و یک نفر کمک راننده کشته شدند.
نشست فوق العاده کمیسیون ایمنی راهها برای بررسی حادثه اتوبوس دانش آموزان
نشست فوق العاده کمیسیون ایمنی راههای کشور با هدف بررسی حادثه اتوبوس دانش اموزان هرمزگانی در محور بندر عباس - داراب به ریاست وزیر راه و شهرسازی در این وزارتخانه برگزار شد.
به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما، در این نشست که با حضور نمایندگان ۱۶ دستگاه مسئول و دخیل در امر ترافیک و همچنین معاون وزیر آموزش و پرورش برگزار شد، هریک از نمایندگان دستگاههای مسئول گزارشی از عملکرد خود در خصوص این حادثه تلخ را
ارائه دادند.
نماینده نیروی انتظامی در این کمیسیون گفت:سامانه نظارت بر عملکرد رانندگان که از حدود یک سال قبل با نام سپهتن فعالیت خود را آغاز کرده در این حادثه عملکرد خوبی داشته و رفتار ترافیکی راننده و از جمله سرعت اتوبوس را کنترل کرده است و به نظر میرسد خطای انسانی مهمترین عامل این حادثه باشد.
نماینده اورژانس کشور نیز گفت: عوامل اورژانس به سرعت به محل حادثه رسیدند و با توجه به ابعاد حادثه خواستار اعزام آمبولانسهای بیشتر شدند.
وی افزود: هم اکنون نیز ۱۱ مصدوم در بیمارستان بستری هستند و بقیه مصدومان مرخص شده اند و یکی از بستری شدگان حال وخیمی دارد که چندان امیدی به زنده ماندن او نیست و یکی از مصدومان که مربی دانش آموزان بوده تقریبا فلج شده است.
حسن نوری ساری افزود: ۴ نفر از مصدومان در آی سی یو و بقیه در بخش، بستری هستند.
رییس سازمان حمل و نقل جادهای کشور نیز گفت: نبستن کمربند ایمنی مهمترین عامل افزایش کشتهها در این حادثه بوده و حتی راننده که کمربند ایمنی خود را بسته نگه داشته بود، جراحتی ندیده است.
وی افزود: با توجه به اینکه دانش آموزان علاقهمند به تحرک در حین اردو هستند، توصیه میکنیم از این پس سفرهای اردویی در مناطقی که راه آهن وجود دارد از طریق ریل انجام شود که ضریب ایمنی بالاتری دارد.
وزیر راه و شهرسازی هم در این کمیسیون خواستار توجه بیشتر رسانهها به مقوله فرهنگ سازی ترافیکی شد و از رسانهها بخصوص رسانه ملی خواست وقت بیشتری به دستگاههای متولی فرهنگ سازی ترافیکی دهند تا این دستگاهها با آموزش مناسب بتوانند فرهنگ ایمنی و رفتار ترافیکی جامعه را ارتقا دهند.
مقرر شد کمیسیون ایمنی راهها تا سه هفته آینده جمع بندی دقیق و همه جانبهای از ابعاد و علل این حادثه خسارت آمیز و تلخ و همچنین راههای پرهیز از تکرار حوادث مشابه را برای تصویب نهایی کمیسیون و اجرایی شدن، ارائه کند.
نبستن کمربند ایمنی عامل افزایش کشتههای حادثه اتوبوس دانش آموزان هرمزگانی بود معاون حمل ونقل وزیر راه و شهرسازی گفت: متأسفانه در سانحه دانش اموزی که بر اثر خواب آلودگی راننده اتفاق افتاده، عامل اصلی وقوع حادثه؛ خواب آلودگی و عامل اصلی افزایش خسارت هم نبستن کمربند ایمنی سرنشینان بوده است.
مهرداد تقی زاده معاون وزارت راه و شهرسازی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار
خبرگزاری صداوسیما پس از نشست ویژه کمیسیون ایمنی راهها برای بررسی حادثه واژگونی اتوبوس حامل دانش آموزان هرمزگانی که با حضور اعضا در وزارت راه و شهرسازی برگزار شد، با ارائه گزارشی از تصمیمات و مصوبات این جلسه اظهار داشت: جلسه اصلی کمیسیون ایمنی راهها سه هفته بعد تشکیل خواهد شد، اما با توجه به اهمیت موضوع و به تأکید وزیر راه و شهرسازی این جلسه به صورت فوق العاده امروز با حضور ۱۶ سازمان و نهاد عضو کمیسیون ایمنی راهها برگزار شد.
وی افزود: طبق تحلیل و بررسی ها، متأسفانه در این سانحه که بر اثر خواب آلودگی راننده اتفاق افتاده، عامل اصلی وقوع تلفات در این حادثه نبستن کمربند ایمنی سرنشینان شناسایی شده است به طوریکه غیر از راننده که آسیب ندیده است، هیچ یک از سرنشینان کمربند ایمنی خود را نبسته بودند و این امر باعث شد که در زمان واژگونی اتوبوس، هریک از سرنشینان به طرفی پرتاب شوند و این حادثه تلفات و مصدومان زیادی برجای بگذارد.
تقی زاده با تأکید بر اینکه باید به بحث فرهنگ سازی ایمنی حمل ونقل جدیتر پرداخته شود، گفت: سازمان صداوسیما، وزارت آموزش و پروش، اورژانس، پلیس و نهادهایی که قابلیت ساخت تیزرهای آموزشی در زمینه ایمنی حمل ونقل را دارند، باید بر اساس مصوبه این کمیسیون محصولات خود را تهیه کنند و مصوب شد که صداوسیما برای پخش این محصولات بدون دریافت هزینه اقدام کند؛ زیرا این محصولات فرهنگی جزو موارد عام المنفعه هستند و هیچ نفع اختصاصی
برای هیچ سازمانی در پی ندارد.
معاون حمل ونقل وزارت راه و شهرسازی در ادامه افزود: همچنین مصوب شد که وزارت آموزش و پرورش در مفاد درسی و آموزشی خود به موضوعات ایمنی حمل ونقل بیشتر بپردازد.
وی خاطرنشان کرد: مقرر شد با توجه به ایمنی بالاتر حمل ونقل ریلی نسبت به جادهای این مسئله بیشتر موردتوجه قرار گیرد و الزام داشته باشیم که علاوه بر اردوهای دانش آموزی تمامی اردوها که قابلیت جابجایی از طریق شبکه ریلی را دارد با استفاده از حمل ونقل ریلی انجام شود.
تقی زاده نقش رسانهها در زمینه اطلاع رسانی برای ایمنی حمل و نقل را مهم دانست و گفت: سرنشینان اتوبوس برغم اینکه از حالت خواب آلودگی راننده مطلع شدند، اما آگاهی کافی از اینکه میتوانند از طریق ارتباط با سامانههای ۱۴۱ سازمان راهداری و حمل ونقل جادهای و سامانه ۱۱۰۱۲۰ پلیس راهور ناجا رفتار راننده را گزارش کنند نداشتند و این بی اطلاعی منجر به بروز این حادثه تلخ شد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به یکپارچگی سامانههای هوشمند جادهای و سامانه سپهتن اظهار داشت: درصورتیکه سرنشینان از طریق شماره تلفنهای ارتباطی، رفتار راننده را گزارش میکردند به دلیل فعال بودن سیستم مکان یابی سامانه سپهتن، پلیس راهور میتوانست در نزدیکترین پاسگاه اتوبوس را متوقف کند یا اینکه نیروی گشت خود را برای رسیدگی به مسئله به محل تردد اتوبوس اعزام کند.
معاون وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه همچنان در خصوص برخی موارد به نظر قطعی نرسیده ایم، گفت: برای نمونه سابقه راننده، تعاونی یا شرکت حمل ونقل ارائه دهنده خدمات دربستی و بررسی مراتب نظارتی پلیس راه از آن موارد است، البته طبق بررسیهای انجام شده جاده به لحاظ علائم و استانداردها مشکلی نداشته است.
تقی زاده افزود: بررسیها تا سه هفته آینده که جلسه بعدی کمیسیون ایمنی راهها برگزار میشود، ادامه دارد و گزارش آن در قالب اطلاعیه شماره دو کمیسیون ایمنی راهها اعلام میشود.