پخش زنده
امروز: -
استان همدان دارای راههای ارتباطی گسترده ای است و مسیرهای ارتباطی مرکز را به غرب و جنوب غرب کشور متصل می کند.
به گزارش خبرگزاری صداوسیمامرکزهمدان، استان همدان در مسیر تردد آزاد راه کربلاست و بسیاری ازکاروانهای زیارتی به عتبات عالیات و بالعکس ازسایر کشورهای عربی به اماکن مقدسه ایران از استان همدان عبورمی کنند.
در این میان شاید به جرأت بتوان گفت محورنهاوند _فیروزان ازحادثه خیزترین مسیرهای استان همدان و غرب کشور به شمار می رود که سالهاست همچنان قربانی می گیرد.
محور نهاوند به فیروزان به طول ۳۵ کیلومترمی باشد که حدود ۲۲ کیلومتر از این محور۴ خطه شده و۱۳ کیلومترمابقی مانده که می بایست ۴سال قبل، چهاربانده می شد که نیمه کاره رها شده وتقریبا" هر تصادفی که منجر به فوت می شود دراین محدوده ۱۳ کیلومتراست که اصلاح نشده است.
به گفته سرگرد طایفی، رئیس پلیس راه نهاوند در سال گذشته درمحور نهاوند _ آورزمان ونهاوند _ فیروزان متأسفانه افزون بر۴۵۰ نفر مجروح و۴۵ نفر کشته شدند.
او می افزاید از ابتدای امسال تا پایان مهرماه درمحورهای حادثه خیز نهاوند یعنی محور نهاوند _ آورزمان وفیروزان افزون بر۲۶ نفر کشته و۱۵۰نفر زخمی داشته ایم.
سرهنگ ملکی فرمانده انتظامی نهاوند هم با مقایسه میزان تصادفات امسال با مدت مشابه پارسال می گوید: تصادفات برون شهری در زمینه فوت ۵ درصد کاهش و تصادفات جرحی ۲۵ درصد افزایش دارد.
خبرگزاری صداوسیمای مرکزهمدان با رصد این مشکل تاکنون درقالب چندین گزارش و گفتگوی ویژه خبری به این موضوع پرداخته است اما به علل مختلفی کار پیش نرفته و به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما در نهاوند در این مسیرهمچنان شاهد تصادفات زیاد رانندگی هستیم.
با توجه به حادثه خیزبودن این مسیر تاکنون قول های زیادی برای اصلاح این مسیر توسط مسئولان استانی و کشوری داده شده است که متأسفانه جامه عمل به خود نپوشیده است.
قول مساعد آقای نوبخت برای حل این مشکل
آذرماه سال ۹۵ به علت وجود مشکلات این محور آقای نوبخت، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه در سفر به استان همدان به نهاوند رفت وبه آقای صیدایی رئیس سازمان برنامه و بودجه استان دستور داد طی هفت روز با اعزام گروهی ازاستان مقدارهزینه لازم برای اجرا واتمام مابقی این محور برای چهارخطه کردن اعلام شود تا جزو پروژه های ملی وکشوری قرار بگیرد اما بعد از گذشت بیش از۱۰ماه از این سفر واین دستورهنوز هیچ کاری در این محورانجام نشده است.
آقای حسینی، کارشناس ترافیک و حمل و نقل معتقد است بحث راه و توجه به حمل ونقل جادهای از مهمترین نیازهای نهاوند است که یکی از زیرساختهای مهم در توسعه شهرستان محسوب میشود که متأسفانه در این بخش وضع جادههای نهاوند مطلوب نیست.
او مشکلات جاده ای نهاوند را از مشکلات اساسی این شهرستان می داند ومی گوید: با توجه به اینکه جادههای نهاوند از زیر ساختهای حمل ونقل مناسبی برخوردار نیست، اما حجم بالای تردد در این جادهها همچنان ادامه دارد بطوری که تمامی حملونقل کالا ومسافر درهمین جادهها انجام میشود بنابراین باید افزایش ایمنی راهها را جدی گرفت.
آقای خدابنده لو، پیشکسوت و کارشناس حمل و نقل هم معتقد است: هرساله بویژه درایام اربعین دراین مسیرحوادث رانندگی زیادی اتفاق می افتد که می طلبد دراین ایام تدابیر ویژه ای به صورت کوتاه مدت وبلند مدت اندیشیده شود تا شاهد حوادث کمتری در این مسیر باشیم.
او می افزاید: افزایش تعداد مأموران راهنمایی ورانندگی به صورت محسوس و نامحسوس در این مسیر، ایجاد دوربین های کنترل سرعت وایجاد علائم راهنمایی و رانندگی می تواند در کوتاه مدت ازحوادث رانندگی جلوگیری کند.
آقای کاظمی، کارشناسی حوزه اجتماعی هم با اشاره به پیامدهای اجتماعی اینگونه حوادث رانندگی، تضعیف روحیه خانواده ها، افزایش خانواده های بی سرپرست و بالا رفتن هزینه ای درمانی را از جمله مشکلات پیش آمده بیان می کند.
درپایان به نظرمی رسد که مسئولان باید توجه ویژه ای به نقاط حادثه خیز استان داشته باشند و با توجه به ملی بودن بیشتر این مسیرها ازاعتبارات ملی برای اصلاح و چهارخطه کردن این مسیرها کمک بگیرند تا ازتلفات و تصادفات احتمالی در آینده جلوگیری شود.