تاخت و تاز ارابه های مرگ در شهر دوچرخه ها+تصاویر
خطرناکتر از همه این که ارابه های مرگ در دستان دانش آموزانی قرار گرفته است که هنوز به سن قانونی نرسیده اند .
شهر یزد که روزگاری به شهر دوچرخه ها معروف بود، اکنون شهر موتورسیکلت هاست. اینکه شهر یزد در گذشته ، به شهر دوچرخه ها معروف بود، سندیتش برمی گردد به چند کتاب تاریخی. قدیمی ترین نوشته در کتاب "روزها" اثر دکتر محمدعلی اسلامی ندوشن است که این چنین نوشته است: شارسان (یزد) در آن زمان، یک خیابان اصلی داشت که هنوز آسفالت نشده بود. اتومبیل خیلی کم بود. چند درشکه بود و تعدادی زیادی دوچرخه.
پس از آن زنده یاد جلال آل احمد است که در شهریور 1337 به یزد می آید و برای نخستین بار عبارت "یزد ، شهر بادگیرها" را ماندگار می کند و با شگفتی می نویسد: که براستی یزد شهر دوچرخه هاست نه اصفهان. او می نویسد: شهر پر بود از دوچرخه های فیلیپس و رالی .
و در سال 1396 هجری شمسی، دیگر یزد دوچرخه جزئی از زندگی یزدی ها نیست و تنها برای عده ای محدود محدود به عنوان ورزش صبحگاهی و تفریح مطرح است.
یزد، شهر موتورسیکلت سواران
شهر یزد ، دیگر شهر دوچرخه ها نیست، اکنون جولانگاه موتورسیکلت هاست. چند ده سالی است خیابان های یزد مکانی برای تاخت و تاز خودرو و موتور سیکلت های پر سروصدا و دود زا شده است.
این روزها در هر خیابان و گذرگاهی حتی در دل بافت جهانی یزد هم موتورسیکلت سوارانی را می بینی که در سنین مختلف پا به رکاب این ارابه گذاشته اند و با بی قانونی بدون توجه به خطرات موتورسیکلت فقط می رانند. روز به روز به تعداد موتورسیکلت ها و موتورسواران در شهر دوچرخه ها اضافه می شود و این روزها هر مسافری که به یزد سفر کند بدون شک این شهر را شهر موتورسیکلت ها می نامد.
براساس آمار شورای ترافیک استان یزد، هم اکنون بیش از 500 هزار موتورسیکلت در یزد تردد می کنند و مردم یزد رتبه اول کشور را در استفاده از این وسیله نقلیه دارند.
وضعیت موتورسیکلتها در یزد به معضلی بزرگ تبدیل شده، در بسیاری از خانههای یزد به تعداد فرزندان خانواده، موتورسیکلت وجود دارد، جالبتر اینکه در بسیاری از دبیرستانهای پسرانه شهر یزد، وسیله نقلیه اصلی موتورسیکلت است و دانشآموزانی راکب آنها هستند که هیچ یک از آنها به سن قانونی برای دریافت گواهینامه نرسیدهاند.
نداشتن کلاه ایمنی و سرعت غیرمجاز عامل اصلی تصادفات فوتی
آنچه این روزها بیش از همه نگران کننده است، آمار بالای مرگ و میر و تصادفات مربوط به موتورسواران است. حرکت در خلاف جهت، حرکت های مارپیچ و حرکت در پیاده رو از مهمترین تخلف های راکبان موتورسیکلت است.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان یزد می گوید گرچه آمار تصادفات منجر به فوت استان یزد درصدی کاهش داشته اما آمار مرگ و میر این حوادث هنوز بالاست بطوریکه بی احتیاطی موتورسواران روزانه 74 درصد تصادف های شهری یزد را رقم می زند.
سرهنگ جمشیدی با اشاره به اینکه راکبان موتورسیکلتها گاه مرگ خود را به دلیل بیاحتیاطی و مقاومت در برابر استفاده از کلاه ایمنی رقم میزنند می افزاید: 90 درصد تصادف های درون شهری یزد یک طرفش موتور است؛ تصادف موتور با موتور، تصادف موتور با عابر پیاده و تصادف موتور با خودرو.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی شهرستان یزد هم به طرح ترافیکی برای برخورد با موتورسواران متخلف اشاره و بیان می کند: با اجرای این طرح روزانه بین 40 تا 50 دستگاه موتورسیکلت متخلف توقیف می شود.
سرگرد دستوار می گوید: اولین ملاک توقیف موتورسواران، نداشتن کلام ایمنی است چراکه در تصادف ها، اولین ضربه به سر وارد می شود و در پی آن شخص دچار خونریزی و مرگ مغزی می شود.
گواه این مطلب رئیس مرکز اورژانس و فوریت های پزشکی استان یزد است که می گوید: متاسفانه در حوادث ترافیکی از نُرم کشوری بالاتر هستیم.
دکتر دهقان می افزاید: به طور متوسط ماهیانه یکهزار و 500 مورد حوادث ترافیکی به اورژانس استان یزد گزارش می شود که 70 تا 75 درصد آنها موتورسواران هستند.
رئیس مرکز اورژانس و فوریتهای پزشکی استان یزد با اشاره به اینکه در بیشتر تصادف ها به سر موتورسواران ضربه وارد و دچار مرگ مغزی می شود، می گوید: سن مصدومان بین 25 تا 49 سال است.
رئیس مرکز اورژانس و فوریت های پزشکی استان یزد بیان می کند: متاسفانه هم اکنون 400 معلول ناشی از تصادف در استان یزد وجود دارد که هزینه های گزافی را نه تنها برای خانواده خود بلکه بر جامعه تحمیل می کنند.
رعایت قانون، تنها راهکار کاهش تصادف ها
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان یزد با اشاره به خط قرمز پلیس نداشتن کلاه ایمنی است، می گوید: متاسفانه تاکنون اقدامات پلیس تاثیرگذار نبوده است.
سرهنگ جمشیدی با اشاره به ضرورت همکاری همه دستگاهها و نهادها برای فرهنگ سازی در جامعه به منظور استفاده از کلاه ایمنی و لزوم رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی در بین موتوسیکلت سواران می افزاید: نباید از نقش تاثیرگذار خانواده ها در کاهش تصادفات گذشت.
رئیس مرکز اورژانس و فوریت های پزشکی استان یزد هم می گوید: ایجاد مسیر جداگانه برای تردد موتوسیکلت سواران از راهکارهایی است که می توان مسیر ایمنی را برای آنان ایجاد کرد.
دکتر دهقان می افزاید: خانواده ها باید اولین قدم را در هدایت فرزندانش در رعایت قوانین و نکات ایمنی بردارند. بنابراین داشتن کلاه ایمنی، ایمن و با احتیاط راندن و رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی ضامن تنی سالم و وجدانی آسوده است.
نویسنده : سید سکینه میرطاهری