پخش زنده
امروز: -
سیزدهمین نمایشگاه پژوهش و فناوری استان در حالی در محل نمایشگاه بین المللی اصفهان برپا شده که با استقبال سرد بازدیدکنندگان مواجه شده است.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز اصفهان؛ شرکت نمایشگاه های بین المللی استان در آخرین روزهای سرد پاییزی میزبان پژوهشگران، مخترعان و فناورانی است که در دانشگاه ها، شرکت های دانش بنیان و رشد و مراکز دولتی فعالیت های پژوهشی دارند.
سیزدهمین نمایشگاه پژوهش و فناوری استان فرصتی است برای محققان تا طرح ها و ابتکارات علمی خود را در معرض دید بازدیدکنندگان قرار دهند و شرایطی هم برای تجاری سازی دستاوردهای علمی شان فراهم کنند.
نگاهی به نمایشگاه امسال
مدیر اجرایی سیزدهمین نمایشگاه پژوهش و فناوری استان می گوید: در این نمایشگاه 37مشارکت کننده بخش خصوصی و دولتی و شش دانشگاه استان در 60غرفه به وسعت 2800متر مربع آخرین دستاوردهای پژوهشی و تحقیقاتی خود را تا 20آذر نمایش گذاشته اند.
علی میرجمالی، شناسایی توانمندی های پژوهش و فناوری دانشگاه، مراکز تحقیقاتی و سازمان های اجرایی، شناسایی و معرفی پژوهشگران و فناوران برتر، امکان تجاری سازی یافته های پژوهش و فناوری، فراهم کردن فضای همکاری بین پژوهشگران و برقراری ارتباط مراکز صنعتی و تولیدی با مراکز تحقیقاتی را از اهداف برگزاری این نمایشگاه برمی شمارد.
وی ،تجلیل از 28پژوهشگر برتر، اجرای کارگاه های آموزشی و نشست های تخصصی را از برنامه های جنبی نمایشگاه می داند و می گوید:آشنایی با مراکز رشد فناوری و شرکت های دانش بنیان،مهندسی ایده پردازی، اکتشاف آب های ژرف،آشنایی بر فرایند نیاز سنجی پژوهشی و پسماند شهری(معضل یا فرصت) از جمله کارگاه های آموزشی نمایشگاه پژوهش است.
جانشین ستاد مدیریت هفته پژوهش و مشاور استاندار هم می گوید:28درصد از فضای نمایشگاه امسال به بخش خصوصی،8درصد صنایع و بقیه در اختیار پژوهشگاه ها و مراکز دولتی قرار گرفته است.
حسین سیستانی ،افزایش 20درصدی مشارکت کنندگان در مقایسه با پارسال و نگاه خاص به تجاری سازی ایده های برتر و جذب سرمایه گذار را از ویژگی های نمایشگاه امسال معرفی می کند.
نمایش انواع محصولات نانویی تا ورق های فولادی
در غرفه های سیزدهمین نمایشگاه پژوهش و فناوری استان مانند سال های قبل دستاوردها و تولیدات برتر پژوهشگران و فناوران استان به نمایش گذاشته شده است.
دانشگاه اصفهان در این نمایشگاه دستاوردهاي پژوهش و فناوري خود را در زمينه هاي مختلف از جمله مديريت سبز،ارتباط با صنعت و جامعه،امور فناوري و مركز رشد و كارآفريني و آزمايشگاه مركزي ارائه کرده است.
ساخت تجهيزات آزمايشگاهي ميكروراكتور، طراحي ساخت و راه اندازي واحد خودكار خورشيدي حرارتي چهل كيلو وات در دماي بالا جهت سرمايش،سيستم تشخيص خواب آلودگي،پلاك خوان بومي، ناوبري تصويري هواپيماي بدون سرنشين، طراحي و ساخت سنسور الكترونيكي سنجش سطح آب در حوضچه هاي مجتمع فولاد هرمزگان و طراحي و ساخت سنسور اندازه گيري عرض ورق هاي فولادي در ناحيه نورد سرد از جمله این دستاوردها است.
مدیرعامل یکی مراکز رشد فناوری دانشگاه اصفهان از رونمایی چهار محصول نانویی شرکت دانش بنیانش در این نمایشگاه می گوید: نانو تقویت کننده گیاهان زینتی، نانو آفت کُش، نانو جاذب فلزات سنگین و نانو مکمل خاک محصولاتی است که با هدف تولید محصولات نانویی با ویژگی ها زیست تخریب پذیر و زیست سازگار در این مرکز تولید شده است.
مختار نصرتی، مهمترین مزایای محصولات نانویی این شرکت را قیمت مناسب در مقایسه با نمونه های خارجی، جلوگیزی از تاثیرات منفی فناوری نانو و مقرون به صرفه بودن می داند.
شرکتی دانش بنیان در شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان هم در نمایشگاه امسال انواع محصولات سلامت زا را ارائه کرده است. مدیرعامل این شرکت می گوید: در این شرکت انواع مواد اولیه غذایی با مجوز بهداشتی سازمان غذا و دارو برای نمونه فیبر خوراکی و روغن های ارگانیک و دم نوش های مختلف تولید می شود.
سیدحسن امامی می افزاید: تولید نان غنی شده از هسته خرما و ساخت دستگاهی برای آسیاب هسته آن از جمله دستاوردهای این شرکت است که برای بیماری های گوارشی ودیابتی مفید است
شرکت فولادمبارکه هم که بیش از نیمی از فولاد کشور را تامین می کند هم در نمایشگاه امسال سه محصول جدید خود را رو نمایی کرده است.
شهرام عباسی مدیر تحقیق و توسعه شرکت فولاد مبارکه اصفهان می گوید: ورق رنگی عایق در برابر گرمای خورشید و ورق مقاوم به خوردگی اتمسفری و ورق تولید شده برای تولید عرشه فولادی هم محصولات جدید این شرکت است که در این نمایشگاه ارائه شده است .
استقبال سرد از نمایشگاه
سیزدهمین نمایشگاه پژوهش و فناوری استان،فرصتی محدود و سه روزه است هم برای مشارکت کنندگان که دستاوردهای خود را ارائه کنند و هم بازدیدکنندگان برای آشنایی با جدیدترین فعالیت های پژوهشی استان.
یکی از مشارکت کنندگان بخش خصوصی از استقبال ناچیز بازدیدکنندگان از نمایشگاه امسال انتقاد می کند و می گوید: برگزاری نمایشگاه تبلیغات محسوسی انجام نشده و با این اطلاع رسانی کم نمی توان انتظار استقبال بازدیدکنندگان را داشت.
زهرا شاکران با اشاره به حضور کمرنگ دانشجویان در نمایشگاه می گوید: معرفی نمایشگاه باید به اعضای انجمن های علمی دانشگاه ها واگذار و از فضای مجازی و رسانه برای تبلیغ استفاده می شد.
محمودی شرکت کننده دیگر هم با انتقاد از زمان محدود و نامناسب نمایشگاه می گوید: برگزاری نمایشگاه در روزهای تعطیل و آخر هفته و برگزاری همزمان با سایر نمایشگاه های تخصصی می توانست بازدید کنندگان بیشتری را به این نمایشگاه بکشاند.
صنعت،حلقه گمشده نمایشگاه پژوهش
پژوهشگر اصفهانی و یکی از مشارکت کنندگان بخش خصوصی در نمایشگاه پژوهش و فناوری استان می گوید: در این نمایشگاه بسیاری از فعالان در عرصه شرکت های دانش بنیان و مراکز علمی و دانشگاهی آخرین محصولات فناورانه خود را به نمایش گذاشته اند ولی در این میان جای خالی سرمایه گذار و صنعتگر برای جذب ایده های ناب و فناوری های به نمایش درآمده بسیار محسوس است.
سید حسن امامی معتقد است: بخش اصناف، صنعت و بازرگانی حضور کمرنگی در نمایشگاه های پژوهش محور دارند در حالی که این گونه نمایشگاه ها می تواند با توجه به توانمندی های فناوران، محلی برای اعلام نیاز خدمات و محصولات مورد نظر این بخش ها و پُلی بین صنعت و مراکز علمی باشد.
زهرا شاکران شرکت کننده دیگر در نمایشگاه هم اعتقاد دارد: در این گونه نمایشگاه ها تجاری سازی در حاشیه می ماند و این گونه نمایشگاه ها مخاطب خاصی ندارد.
او پیشنهاد می کند غرفه یا غرفه هایی برای سرمایه گذاری واحدهای فناور در کنار غرفه های مراکز علمی برپا شود.
میر جمالی مدیر اجرایی سیزدهمین نمایشگاه پژوهش و فناوری استان البته می گوید: امسال نمایشگاه رویکرد ویژه تجاری داشته و نخستین بار میز مذاکره برای تجاری سازی ایده های برتر و جذب سرمایه گذار راه اندازی شده است.
گر چه نمی توان بار مثبت برپایی نمایشگاه های پژوهش محور از جمله نمایشگاه پژوهش و فناوری و اثر گذاری آن در ترویج فرهنگ پژوهش میان مردم و آشنایی بیشتر با دستاورد محققان را انکار کرد اما برای تجاری سازی طرح ها کافی نیست و باید هر چه بیشتر از حالت نمایشی و کمّی خارج شود.
مهم ترین دغدغه پژوهشگران جدا از جدی گرفتن توانمندی هایشان توسط مسئولان، مقوله فروش و ارتباط با صنعت است تا ایده های پژوهشی شان به نتیجه دلخواه که همان تبدیل ایده به ثروت است، برسد.
به هر حال،باور بازدیدکنندگان این است این گونه نمایشگاه ها مامنی برای رونمایی هایی تکراری شده و رغبتی برای حضور در آن ندارند و مشارکت کنندگان هم معتقدند نمایشگاه های تخصصی بهتر می تواند طرح هایشان را در مسیر تجاری سازی قرار دهندو خروجی بهتری برای آنها داشته باشد.
نگارنده: مرضیه قاسمی