پخش زنده
امروز: -
سخنگوي شرکت ملي نفتکش گفت: اين احتمال وجود دارد که تعدادي از خدمه نفتکش حادثه ديده در آب هاي جنوب شرقي چين در موتورخانه اين نفتکش محبوس شده باشند و تلاش براي نجات آنان همچنان ادامه دارد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري صداوسيما، کاپيتان محسن بهرامي در نشستي خبري افزود: آتش سوزي در نفتکش سان چي ادامه دارد اما آتش به سمت جلو و راست کشتي محدود شده است.
وي ادامه داد: آنگونه که ما انتظار داشتيم طرف چيني به علت ريسک بالاي اطفاي اين نفتکش اقدامات کافي براي اطفا را انجام نداده و آنان دست به عصا در اين زمينه گام برداشته اند.
کاپيتان بهرامي درباره آخرين وضعيت نفتکش ايراني گفت: با وارد شدن آب به بخشي از مخازن سمت چپ کشتي اين نفتکش به حالت متوازن درآمده و به نظر ما شرايط آن اکنون بهتر از ديروز است چرا که تصاوير ديروز اين کشتي نشان مي داد که سمت راست کشتي 25 درجه پايين رفته است.
سخنگوي شرکت ملي نفتکش افزود: در هنگام برخورد کشتي چيني به نفتکش ايراني، دو جداره کشتي شکاف برداشته و با وقوع انفجار، آتش سوزي در سمت راست کشتي گسترش پيدا کرده است.
کاپيتان بهرامي تصريح کرد: نفتکش سان چي يکي از پيشرفته ترين و مجهزترين نفتکش ها در نوع خود در جهان است و از جديدترين امکانات روز دريانوردي برخوردار است. اين کشتي 158 هزار تني، 115 هزار تن ميعانات گازي حمل مي کرده و به دليل فرار بودن ميعانات گازي بلافاصله پس از تصادف، اين نفتکش دچار آتش سوزي شده است.
وي با اشاره به ادامه عمليات جستجو براي نجات سرنشينان اين کشتي گفت: با يک شرکت ژاپني توافق کرديم تا در عمليات اطفا شرکت کند و همين امروز قرار است تجهيزات ويژه براي اطفا کشتي به منطقه از طرف اين شرکت ژاپني اعزام شود.
کاپيتان بهرامي همچنين افزود: يک مهندس با تجربه ايراني هم اکنون روي يک کشتي آتشخوار چيني مستقر شده تا نظارت بهتري بر عمليات اطفا صورت گيرد.
سخنگوي شرکت ملي نفتکش گفت: کشتي مقابل که يک کشتي چيني است امروز به بندر زوهان چين خواهد رسيد و بلافاصله پس از پهلوگيري اين کشتي مراحل بررسي دلايل برخورد دو کشتي از خدمه کشتي چيني صورت مي گيرد.
وي درباره نوع عمليات اطفا تصريح کرد: در بحث اطفاي حريق نوعي اختلاف ميان طرف ايراني و چيني وجود دارد، چيني ها با وجود مواد منفجره و قابل احتراق در نفتکش ايراني خيلي با احتياط عمل مي کنند اما ما با توجه به تجربه جنگ، اين موضوع را چندان وارد نمي دانيم بخصوص که اکنون حجم آتش بسيار کاهش يافته است.
کاپيتان بهرامي افزود: ما بويژه در بحث انساني خيلي اصرار داريم که چيني ها تلاش بيشتري کنند چرا که احتمال زنده ماندن تعدادي از خدمه کشتي وجود دارد.
وي درباره احتمال استفاده خدمه کشتي از قايق نجات گفت: قايق نجات سمت چپ کشتي با توجه به عکس هاي موجود کاملاَ سوخته اما اين احتمال وجود داد که تعدادي از خدمه از قايق سمت راست استفاده کرده باشند که البته استفاده از اين نوع قايق هاي نجات زمان بر است و با گذشت زمان از بروز حادثه، اين احتمال کم شده است.
کاپيتان بهرامي درباره حضور آمريکايي ها در عمليات اطفا نيز افزود: يک شرکت آمريکايي پيشنهادي را براي مشارکت در عمليات اطفا مطرح کرد اما با توجه به اينکه تجهيزات اين شرکت در نزديکي منطقه وجود نداشت حضور اين شرکت در عمليات منتفي شد البته ما در اينگونه حوادث نگاهي به مسائل سياسي نداريم و بيشتر مسائل انساني مورد توجه ماست.
سخنگوي شرکت ملي نفتکش درباره احتمال غرق شدن نفتکش ايراني نيز گفت: از فاصله دور نمي توان اظهار نظر قطعي کرد اما با توجه به فيلم ها و عکس هايي که منتشر شد غرق شدن کشتي از نظر ما غيرمحتمل است بخصوص که هم اکنون کشتي به امواج جواب مي دهد.
کاپيتان بهرامي افزود: نفتکش ايراني داراي 12 مخزن است که حداقل به نظر مي رسد که شش مخزن سمت چپ اين کشتي سالم است.
وي درباره دلايل بروز تصادف ميان نفتکش ايراني و کشتي فله بر چيني گفت: هنوز خيلي زود است که درباره دلايل اين تصادف نظر قطعي داد اما هر دو کشتي داراي جعبه سياه هستند که باز شدن اين جعبه هاي سياه مي تواند راهگشا باشد.
کاپيتان بهرامي درباره بررسي دلايل بروز اين حادثه نيز افزود: نفتکش ايراني داراي چند لايه بيمه اي است و علاوه بر ما شرکت هاي بيمه اي که بايد خسارت هاي کلاني را بپردازند قطعاً درباره دلايل اين حادثه تحقيق مفصلي خواهند کرد.
وي گفت: نفتکش سان چي ساخت سال 2008 در شرکت هيوندايي است که دو گواهينامه معتبر از شرکت توتال فرانسه و مکث کام ايتاليا دارد و بازرسي هاي ادواري آن به صورت جامع و کامل انجام شده است.
کاپيتان بهرامي درباره بيمه نفتکش سان چي افزود: بيمه شخص ثالث و آلوده سازي اين نفتکش با يک شرکت انگليسي است، بدنه آن را يک شرکت ايتاليايي بيمه کرده و محموله آن نيز از طرف کره اي به صورت خريدار بيمه شده است البته تعدادي از شرکت هاي بيمه اي ايراني نيز در قراردادهاي بيمه اي اين نفتکش مشارکت دارند.
وي درباره خسارت هاي احتمالي کشتي سان چي گفت: محموله اين شرکت حدود 60 ميليون دلار و خود کشتي هم حدود 40 تا 50 ميليون دلار ارزش دارد البته بايد بررسي در مورد ميزان خسارت در اين کشتي صورت بگيرد.
کاپيتان بهرامي آخرين حادثه براي نفتکش هاي ايراني را تصادف يک نفتکش ايراني در سنگاپور دانست و افزود: اين حادثه در سال 2006 اتفاق افتاد و خسارت آن به مراتب کمتر بود و صدمه جاني هم به همراه نداشت.
سخنگوي شرکت ملي نفتکش گفت: پيکر پيدا شده از خدمه نفتکش سان چي با بررسي هاي به عمل آمده قطعاً ايراني است اما به دليل سوختگي صورت وي هنوز هويت او مشخص نشده است.
وي در پايان افزود: با توجه به اصرار شرکت ملي نفتکش و خانواده هاي ناپديد شده خدمه کشتي احتمال تشکيل کميته اي ويژه با حضور وزراي نفت و امور خارجه با دستور رئيس جمهور وجود دارد تا عمليات بهتر پيگيري شود.