پخش زنده
امروز: -
اگرچه نمی توان همه مشتریان و مصرف کنندگان را از مصرف کالا و خدمات راضی کرد اما مثلی قدیمی همواره بر سر زبان است که «همیشه حق با مشتری است».
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، مشتریان و مصرف کنندگان کالا و خدمات انتظار دارند در استفاده از کالا و خدمت انتظارات آنها برآورده و به سلیقه های آنان احترام گذاشته شود.
برخی از ارائه کنندگان خدمات بر این باورند که اگر مشتری در اولین رجوع، راضی باشد برای بارهای دوم و سوم و چندم نیز مراجعه می کند و همیشه مشتری باقی خواهد ماند.
صابر محمدزاده ارائه دهنده خدمات گردش گری در این باره می گوید: همه لوگوها و نشان های ما با این شعار است که «دوباره با ما سفر خواهید کرد».
وی می افزاید: مشتری باید ما را انتخاب کند و اگر راضی باشد در بهره مندی از خدمت ما تداوم خواهد داشت.
پایش محصول یا برند در بازار و استفاده از نظر و سلیقه مشتری هم به رفع عیب ها و کاستی های محصول و خدمت کمک خواهد کرد و هم بر میزان مصرف کنندگان آن کالا و خدمت می افزاید.
اصغر بختیاری تولیدکننده محصولات پلاستیکی در این باره معتقد است: ما در کار خود با همه باغداران و کسانیکه مصرف کننده محصول ما هستند صحبت و براساس نیاز آنها تولید و ایرادات موجود را نیز رفع می کنیم. به طور نمونه در مواردی به ما گفته شد که میوه ای که در جعبه های پلاستیکی قرار می گیرد زخمی می شود از این رو ما با استفاده از نظر مشورتی باغداران عیب موجود را رفع کردیم. این برای ما مهم است زیرا هم کار ما پیشرفت می کند و هم رضایت مشتریان موجب مشهور شدن نشان تجاری ما می شود.
سعید سعیدی تولیدکننده پوشاک اما می گوید: سعی می کنم محصول یا کالای مرجوعی را قبول کنم البته دلیل مرجوع شدن را هم می پرسم که اگر این دلیل منطقی بود و عیبی در محصول ما وجود داشت حتماً آن را رفع می کنم.
ذبیح اله عدالتی تولیدکننده محصولات غذایی می گوید: وقتی مشتری مراجعه می کند از او می پرسند که دقیقاً چه کالا و با چه ویژگی و مشخصاتی می خواهد تا بتواند راهنمایی کنم که هدر رفت و دورریزی وجود نداشته باشد.
در شرایط کنونی که شبکه های مجازی و اجتماعی انبوهی از خدمات را عرضه می کنند شرکت ها، محصولات و خدماتی برنده اند که رضایت مشتری را با خود به همراه داشته باشند.
علیرضا دهقان کارشناس اقتصادی در این باره می گوید: بنگاه های سنتی اگر در روند کنونی، رضایت مشتری را جلب نکنند بازار را از دست می دهند در مقابل بنگاه هایی داشتیم که با استفاده از فناوری های جدید و سنجش کیفیت خدمات و نیاز بازار و مشتری توانستند از رکود خارج شوند و سهم خوبی را از بازار کسب کنند.
فناوری جدید این امکان را صاحبان کالا و نشان تجاری می دهد که با سنجش رضایتمندی مشتری کیفیت خدمات خود را بسنجند و با استفاده از آن ضریب ماندگاری خود را در بازار افزایش دهند.
در شرایط کنونی که تلاش همه بر توسعه بازار و کسب سهم بیشتر از بازار قرار گرفته، آنچه که نقش مهم را ایفا می کند رضایت مشتری است یعنی مصرف کننده از خرید محصول و خدمت راضی باشد. این قانون بازار است که ماندن و دوام آوردن در بازار بی علت نیست.
گزارش از « غلامرضا بهرامی»