پخش زنده
امروز: -
در سالهای اخیر با رونق شبکههای اجتماعی به خصوص اینستاگرام بازار مدلینگ و تبلیغات مد و لباس بسیار داغ شدهاست. اما این ماجرا چه مزایا و معایبی دارد؟
به گزارش سرویس فضای مجازی خبرگزاری صدا و سیما ، «مدلینگ» دیگر چیز پیچیدهای نیست. دیگر نیازی به اندام مناسب یا دست کم معقول ندارد. رشد شبکههای اجتماعی معیارها را در همه چیز جابهجا کردهاست و شاهد ظهور سلبریتیهای عجیب وغریب هستیم که توانستهاند با شهرتهای آنی پول زیادی به جیب بزنند. در مدلینگ نیز اتفاقات عجیبی افتادهاست تا هر روز شاهد مدلینگهای تازه وارد و پر فالوور در اینستاگرام باشیم. آدمهایی که با تگهایشان زندهاند. تگهایی که به کیف و کفش و لباس و روسریشان میچسبد و قرار است به مخاطب بفهماند که از کجا خریده شده اند و یا اینکه آنها را دعوت به خرید کنند. در سالهای اخیر دیگر مدل شدن استاندارد خاصی نمیخواهد کافی است یک دوربین عکاسی با کیفیت و یک صفحه مجازی در اینستاگرام داشته باشید. اما این دنیای پر زرق و برق این روزها در فضای مجازی به چه شکلی درآمده است؟
من دوربین دارم؛ من مدلینگ هستم
تجربه سالهای اخیر فضای مجازی به خوبی نشان میدهد صفحات مدلینگ و تبلیغاتی به سرعت مورد توجه قرار میگیرند و در کمتر زمانی پرمخاطب و باعث شهرت صاحب صفحه میشوند. صاحب صفحهای که تا چند روز پیش فردی ناشناخته بود حالا با راه انداختن یک صفحه مدلینگ تبدیل به شهروندی پرمخاطب و حتی محبوب در فضای مجازی شده است، احترام زیادی پیدا میکند و مخاطبان حتی برایش سرودست میشکنند و خواهان ارتباط با وی هستند و میخواهند در همه موارد از او مشاوره بگیرند.

ارتباطی که فراتر از یک مدلینگ رفته و حتی پای عاطفه و احساسات هم پیش می آید. در یکی از نمونههای اخیر مدلینگ گمنامی توانست در کمتر از 3 ماه صفحهای با حدود 140 هزار هوادار پیدا کند. صفحهای به نام یک خانم طراح لباس که بیشتر از طراحی شاهد عکسهای پرتره و شخصی از وي هستیم.
من دوست شما هستم؛ پس به شما پیشنهاد میدهم
مدلینگهای مجازی همیشه با مخاطب روراست نیستند که تبلیغ یک برند را در پوشش و لباس انجام میدهند. گاهی این موضوع آنقدر آرام و نامحسوس رخ میدهد که مخاطب متوجه نمیشود فقط میداند به سبک زندگی آن شخص علاقه مند شده و در سطح بیشتر حسرتش را میخورد و در تلاش است که این سبک را وارد زندگی خود کند. سبک زندگی اغلب خوشحال و خندان و مرتبی که فریم به فریم عکسهایش برای مخاطبان دلچسب است و هیچ بعید نیست خودشان را ساعتهای زیادی در آن خانه تصور کنند. بله درباره سلبریتیهای مجازی صحبت میکنیم. سلبریتیهایی که توانستهاند فالوورهای زیادی با عکسهایشان جمع کنند و از جایی به بعد متوجه میشویم پست به پست در حال تبلیغ مد و لباس و سایر وسیلههای مختلف خانه و زندگیشان هستند و از مخاطبانی که دوست دارند شبیه آنها زندگی کنند دعوت میکنند دست توی جیبشان کنند و کالای موردنظر را بخرند.

کالایی که سلبریتیها به گونهای دربارهاش حرف میزنند که گویی با انتخاب خودشان خریدهاند و بعد از راضی بودن از آن قرار است آن را از روی مهربانی و سخاوت به مخاطبشان معرفی کنند اما این پستها هرکدام برای خودشان قیمت دارند!
بعد از مدتي اینستاگرامرهای مبلغ در زمانهایی مختلفی مانند زلزله درخواست کمک از کاربران مي کنند.کاربران این درخواست کمک را اجابت میکنند. چون بین او و مخاطب ارتباط احساسی زیادی شکل گرفته است.
من نماینده این برند هستم
چهرههای مشهور نیز مدتهاست در مدلینگ فعالیت میکنند. چهرههایی که آنها را به اسم بازیگر، خواننده و یا ورزشکار میشناسیم و در بیلبوردهای شهر و یا صفحات مجازی شاهد تبلیغاتشان هستیم. تبلیغات چهرهها در همهجای دنیا امری طبیعي است و ممکن است یک چهره هنری با یک برند خاص قرارداد کاری ببندد تا در مراسم مختلف هنری و سینمایی با پوشش ساخت آن شرکت حاضر شود.

درآمد مدلینگ آنقدر بالاست که چهرهها را وسوسه کند که بخواهند در این زمینه فعالیت جدی داشته باشند و این موضوع علاوه بردرآمد بالا خوشپوشی آقا و خانم بازیگر یا چهره را نیز به همراه دارد و از طرفی دیگر کمپانی نیز سود زیادی از این بابت خواهد کرد.
من دوباره برگشتم!
مدلینگ تنها برای چهرههای هنری مشهور و محبوب نیست. رشد شبکههای اجتماعی مثل اینستاگرام توانسته برگشت خوبی برای برخی چهرههای فراموش شده باشد. چهرههایی که توانستهاند مدلینگ و انتشار آن در اینستاگرام را دوربرگردانی برای برگشت به دنیای حرفهای گذشته کنند. تعداد زیادی از بازیگرانی که در سالهای گذشته بسیار کمکار و یا حتی بیکار شده بودند توانستند با مدل شدن در آرایشگاهها و به دست میکاپ آرتیستها یا مزونهای کیف و کفش لباس دوباره در دید همگان قرار بگیرند و به محافل سینمایی دعوت شوند تا مدلینگ برای آنها پلی برای برگشت به گذشته حرفهای آنها باشد. تجربه سالهای اخیر به خوبی نشان داده که این کار برای چهرههای دور افتاده به خوبی جواب داده است.

چهرههایی که با حضور در افتتاحیهها و رونمایی ها، خودشان را دوباره در تیررس نگاه مخاطب و سینماییها قرار میدهند. پرستو صالحی بازیگري که سالها قبل با سریال زیر آسمان شهر شناخته شد، در یکی از مصاحبههای اینترنتی خود اعلام کرد بخش اعظم درآمدش بابت حضور در برنامههای افتتاحیهها و اختتامیههاست.
منبع: مجله مهر