علیرضا ساوری در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما گفت: توسعه شناسنامه دار کردن مراکز کسب و کارهای اینترنتی به عنوان یکی از راهبردهای عمده و اساسی در حوزه پیشگیری از جرایم و تخلفات در فضای مجازی محسوب می شود.
وی افزود: در طول چند سال گذشته به ویژه در سال های 89 و 90 و پس از آن 92 و 93 با همکاری و هماهنگی مرکز توسعه تجارت الکترونیک وزارت صنعت، معدن و تجارت به سمت اجرای شناسنامه دار کردن مراکز کسب و کار اینترنتی پیش رفتیم.
ساوری ادامه داد: تاکنون 33 هزار و 500 مرکز کسب و کار اینترنتی موفق به دریافت نماد اعتماد الکترونیک شدند و در واقع هویت این کسب و کارها و محل فعالیت آنها مشخص شده و تحت کنترل و نظارت مرکز تجارت الکترونیک (صمت) قرار دارند.
وی افزود: در حال حاضر این پیش بینی وجود دارد که حدود 250 هزار مرکز کسب و کار اینترنتی در کشور وجود دارد و تلاش می کنیم که این رقم تا پایان امسال و شش ماهه اول سال 97 به عدد 50 هزار برسد.
مدیرکل پیشگیری های وضعی قوه قضائیه تصریح کرد: دریافت نماد اعتماد الکترونیک در حقیقت خروج از فضای گمنامی است و در صورت بروز تخلف و جرم در مراکز کسب و کار اینترنتی قابلیت کنترل و نظارت و پیگیری وجود دارد.
ساوری افزود: مردم در هنگام خرید اینترنتی به نماد اعتماد الکترونیک توجه کنند و باید از مراکزی خرید کنند که این نماد در گوشه سایت آنها ثبت شده باشد.
وی گفت: در حال حاضر بیش از 50 هزار فقره پرونده ورودی به دستگاه قضا به جرایم کسب و کارهای اینترنتی در فضای مجازی اختصاص دارد که بخش قابل توجهی از این پرونده ها مربوط به فروشگاه های فاقد نماد اعتماد الکترونیک است.
ساوری افزود: پرونده های جرایم اینترنتی دو دسته هستند اول پرونده خریدهای اینترنتی خارج از فروشگاه های مجاز کسب و کار اینترنتی و بخش دیگر مربوط به پرونده خریدهایی است که از طریق فروشگاه های دارای نماد الکترونیک انجام شده است.
وی گفت: در فضای کسب و کار اینترنتی همه جرایم قابل پیگیری است اما نظارت و کنترل در فروشگاه هایی که نماد اعتماد الکترونیک دارند بیشتر است و مردم می توانند با اطمینان خاطر از این فروشگاه ها خرید کنند.