پخش زنده
امروز: -
مدیر عامل ایران خودرو گفت: شرکتی که 30 هزار میلیارد تومان گردش مالی دارد اگر 10 درصد آن را از بانک تامین کرده باشد یعنی 3000 میلیارد تومان، این بدهی معوق نیست بلکه بدهی عادی و جاری است و در همه خودروسازان دنیا بالاتر است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا وسیما، یکه زارع امروز در دانشگاه صنعتی شریف و در نشست خودرو سازی ایران زیر ذره بین با اشاره به سابقه صنعت خودرو کشور گفت :با نزدیک شدن به دهه هشتاد خودروسازی ما سیاسی تر شد و خودروسازی را به افراد جوان بدون تجربه دادند و حاصل این شد که خیلی از مشکلات ارثی است که به این دولت رسیده است .
وی گفت : 3000 میلیارد تومان گردش مالی صنعت خودرو در جهان است و 75 میلیون اشتغال دارد و این گردش مالی در ایران نیز بالاست و جذابیت دخالت های نابجا دارد.
مدیر عامل ایران خودرو گفت : در خصوص ارتباط صنعت و دانشگاه 90 درصد منابع جای دیگر می رود در نهایت جزوه ای به ما می دهند که باید خاک بخورد.
وی افزود: درباره کیفیت خودرو ها خودرویی مثل رانا زودتر از اینکه بتواند تجاری باشد وارد بازار شد و از هر 100 دستگاه 84 دستگاه بعداز حدود 3000 کیلومتر به تعمیرگاه باز می گشت اما الان این تعداد کاهش یافته است.
وی گفت:هم اکنون اگر نیاز به تعویض موتور یا بگیربکس باشد خود ماشین را عوض می کنیم.
یکه زارع افزود در سال 92 حدود 35 هزار خودرو در تعمیرگاه برای نبود قطعه متوقف بوده که این تعداد به به 500 دستگاه در 800 نمایندگی رسیده است .
مدیر عامل ایران خودرو گفت 80 درصد قطعات در قطه سازی داخلی تولید میشود که باید کیفیت بالا داشته باشند.
وی افزود :سال 92 ورود قطعات چینی خیلی زیاد بود که الان به حداقل رسیده و در باره تولید خودرو های چینی من به شخصه علاقه مند به تولید خودروی چینی نیستم .
مدیر عامل ایران خودرو گفت: اینکه صنعت خودرو را به دست فرانسه بسپریم بسیار غلط است اما شرکت نباید تعطیل شود و موضوعاتی مثل بیکاری باید در نظر گرفته شود .
یکه زارع درباره جمشید آرین تولید کننده خودروی برقی گفت : با وی پنج جلسه دو ساعته صحبت کردیم و وی حاضر نشد خودروی خود را به کارخانه بیاورد و از ما 20 میلیارد تومان طلب کرد .
وی افزود :ساخت خودروبرقی کار پیچیده ای نیست همانطور که ما رانا و دنای برقی ساختیم . این در حالیست که مساله اصلی تجاری کردن ان و پاس کردن استانداردهاست.
وی گفت: قیمت تمام شده خودروی برقی 1،8 برابر قیمت تمام شده خودروی معمولی و نیازمند سوبسید دولتی است .
یکه زارع گفت سال گذشته یک میلیون و ششصد هزار خودرو با ارز بری 3 میلیارد دلار تولید شد که اگر این تعداد وارد میشد 27 میلیارد دلار معاول نصف ورودی ارز نفت کشور بود.
وی درباره تصادفات گفت سهم خودروساز 13 درصد است 50 درصد خطای انسانی و بقیه مربوط به جاده و سایر عوامل است .
یکه زارع درباره خودروی شخصی خود گفت خودروی من ماکسیمای سال 83 است و در شرکت از خودروی دنا استفاده میکنم .
وی درباره ثبت نام محصولات ایران خودرو گفت:همه ثبت نام ها از طریق اینترنت انجام می شود و ثبت نام نمایندگی تخلف است .
وی گفت: واردات خودروی پزو 301 انجام نخواهد شد و از آذر امسال با داخلی سازی بالای 50 درصد وارد بازار خواهد شد.
یکه زارع گفت : طرح ایران خودرو فردا تا یک ماه آینده اعلام می شود که طرحی برای برای جانشین پروری و استفاده از جوانان نخبه دانشگاه های خوب در صنعت خودرو سازی است تا در 4 سال مدیرانی تربیت شوند که به صنعت کمک کنند.