پخش زنده
امروز: -
معاون مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت گفت: هدف از برگزاری جشنواره رسانههای دیجیتال سلامت، تقویت شرکتهای نوپا در بخش کسب و کار نوین و ایجاد حرکت جدید جهت فرهنگسازی در این عرصه است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی وزارت بهداشت؛ ابوالحسن مقبل افزود: هدف از برگزاری این جشنواره، تقویت شرکتهای نوپا در بخش کسب و کار نوین و جدید و ایجاد یک حرکت جدید جهت فرهنگسازی در این عرصه است. به هر حال این بازار، ظرفیتهای بسیار بالایی دارد و میتواند علاقهمندان این بخش را به این سمت جذب کند.
معاون مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: استفاده از نخبگان خارج از کشور یکی دیگر از بحثهایی است که مطرح شده تا در این جشنواره از آنها استفاده کنیم و بتوانیم به کمک آنها به سطح دانشی قابل قبول برسیم.
وی افزود: این افراد ممکن است در دنیا به شکلهای مختلفی فعالیت داشته باشند و در دانشگاههای کشور از کرسیهایی برخوردار و یا با شرکتها و سازمانهای معتبری قرارداد داشته باشند. میتوان از تجربیات و دانش آنها در این بخش بهرهبرداری کرد.
مقبل با بیان اینکه استفاده افراد شاخص ایرانی در این قبیل جشنوارهها بسیار مفید و مؤثر است، گفت: در بخش سلامت هم، یکسری شاخصهایی مطرح میشود تا ما براساس این شاخصها، برای آن دسته از افرادی که میخواهند در این بخش فعالیت کنند و استارت آپ یا نرم افزاری (اپلیکیشنی) تعریف کنند، به استانداردهایی برسیم، به هر حال باید برای این دسته از افراد چارچوبی تعریف شود، براساس این چارچوب، محتوایی که در سایتها قرار میدهند قابل کنترل باشد.
وی افزود: هر کدام از این موارد میتواند راهکاری برای خروج از بنبستها باشد تا مردم بتوانند زودتر به نیازهایشان دست یابند و جلوی صرف هزینههای اضافه اعم از تردد، ترافیک و آلودگی گرفته شود. نرمافزارهای آماده در قالب استارتآپ و نرم افزار (اپلیکیشن) در اختیار مردم قرار داده میشود و مورد استفاده قرار میگیرد، در این زمینه افراد مختلفی شرکت کردهاند و در بخشهای مختلفی اعلام آمادگی کردهاند، به نظر میرسد که اقدام خوبی است و میتواند نتایج خوبی هم، در بر داشته باشد.
عضو کمیته علمی جشنواره رسانههای دیجیتال سلامت در مورد نحوه معرفی رسانههای دیجیتال در حوزه سلامت به مردم، گفت: این اقدام میتواند از طریق روشهای مختلفی انجام شود، ولی در نهایت خود مردم در زمان کوتاهی به این نتیجه خواهند رسید که کدام رسانه مفیدتر است.
وی افزود: به طور معمول مردم، رسانههایی که ماندگار هستند را شناسایی کرده و از آنها استفاده میکنند، رسانههایی هم که ماندگار نیستد، عمرشان کوتاه است؛ در این خصوص، کمیتههایی میتواند تشکیل شود که ممکن است جزو برنامههای ما باشد، این کمیتهها میتوانند میزان توانمندی و سودمندی هر رسانه را به لحاظ محتوایی و کارایی ارزیابی کنند؛ این موضوع نیاز به آن دارد که مجموعهای این مسؤولیت را بپذیرند و ورود کنند، چون بحث محتوا سنگین است و چندان قابل کنترل نیست مگر آنکه از جایی بازتاب داده شود. این کار امکانپذیر نیست و خود مردم، بهترین کسانی هستند که میتوانند این رتبه بندی را انجام دهند و بین استارتآپها انتخاب داشته باشند.
مقبل درخصوص نقش نهادهای حاکمیتی گفت: به طور معمول جزو وظایف ذاتی برخی از حوزههای دولتی یا نهادهای حاکمیتی است که به این مسائل ورود کنند، از این رو دستورالعملهایی نیز برایشان تعریف شده است؛ برای مثال، وزارت فناوری اطلاعات یا معاونت علمی ریاست جمهوری یا برخی از سازمانهای دیگر، هر کدام میتوانند نقش خود را در این بخش ایفا کنند و مؤثر باشند.
وی افزود: با توجه به اینکه امروزه این موضوع در کشور ما موضوع جدیدی است، اقبال به آن بسیار است و بسیاری از افراد راغب هستند در حوزه رسانههای دیجیتال سلامت، فعالیت داشته باشند.
مقبل گفت: اطلاع دارم که دکتر سورنا ستاری، معاونت علمی ریاست جمهوری، در این زمینه اهتمام بسیار داشته و خوب حمایت کرده اند، چراکه یک فرصت اشتغالزایی نیز میتواند باشد، در عین حال استارتآپها شرایط بهینه زندگی کردن را فراهم میکنند.
وی تأکید کرد: مردم میتوانند بدون اینکه حضور فیزیکی در محیط داشته باشند و یا بدون اینکه تأخیر و ترافیک پیش آید و سوخت مصرف شود، به مایحتاج خود دسترسی پیدا میکنند؛ در ضمن، هرگز نمیتوان تنوعی که در استارت آپها ایجاد میشود در فروشگاهها پدید آورد، اگر قرار باشد به چندین فروشگاه مراجعه کنید، باید چندین روز وقت بگذارید، در حالی که با استارتآپها میتوان در عرض یک ساعت، صدها فروشگاه را بررسی و مقایسه کرد. در بخش سلامت نیز همین طور است.
مقبل گفت: معاونت اجتماعی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی کار بسیار خوبی انجام داده و شاید یکی از مجموعههایی که مبدع این جشنواره است، معاونت اجتماعی وزارت بهداشت است که چندی پیش در نشستی استارتآپها را دعوت کردند، نقطه نظراتی که داشتند اعلام کردند و خروجی بسیار خوبی هم کسب کردند.
وی افزود: ماحصل کارهایی که تاکنون انجام شده این است که جشنوارهای تحت عنوان رسانههای دیجیتال تشکیل شود، همه دست اندر کاران این حوزه را دوره هم جمع کند و راهکارهای مناسبی را برای استارت آپها و کسانی که میخواهند در این عرصه فعالیت داشته باشند فراهم کند، همچنین اگر خدمات خوبی در این حوزه انجام دهیم، میتوانیم این جشنواره را تداوم داده، ظرفیتهای ایجاد شده را شناسایی کنیم و برایشان فضایی ایجاد کنیم که بتوانند در این عرصه بهتر خودنمایی کنند.
نخستین جشنواره ملی رسانههای دیجیتال سلامت، مهر امسال برگزار میشود.
همچنین فراخوان و تمام اخبار و اطلاعات جشنواره رسانههای دیجیتال سلامت نیز، در سایت www.hdmf.ir قابل دسترسی است.