
به گزارش سرويس بين الملل
خبرگزاري صدا و سيما، به نقل از پایگاه اینترنتی یو. اس. ای. تودی، دولت ایران به صدها یهودی (ساکن این کشور) اجازه میدهد که در آرامش مراسم عبادی خود را به جای آورند و همچنان خود را جزئی از کشوری بدانند که بیش از ۲۵۰۰ سال پیش بنا نهاده شد.
یو. اس. ای. تودی نوشت: اتاقی بزرگ را میبینیم که در گوشهای از یک حیاط قرار داد. گوشه و کنار این اتاق با خوشنویسی اسلامی و کاشیهایی که با ظرافت بسیار کنار یکدیگر نصب شده اند، آذین بندی شده است. مردان لباس تونیک پوشیده، ردا بر دوش انداخته و صندل به پا کرده اند و سرگرم خواندن دعای صبح هستند. در انتهای اتاق، سه زن در کنار یکدیگر و روی یک نیمکت نشسته اند. آنها نیز بر روی متون باستانی متمرکز شده اند. این زنان روسری بر سر دارند. همگان سرگرم خواندن دعا هستند. اینجا یک کنیسه در ایران است.
دولت ایران به صدها یهودی (ساکن این کشور) اجازه میدهد که در آرامش مراسم عبادی خود را به جای آورند و همچنان خود را جزئی از کشوری بدانند که بیش از ۲۵۰۰ سال پیش بنا نهاده شد.
نجات گلشیرازی، که ۶۰ سال دارد و خاخام این کنیسه است، میگوید: ‹‹ما همه تسهیلاتی را که برای اجرای مراسم دینی لازم است در اختیار داریم. ما میتوانیم بگوییم که عبادت کردن و دعا خواندن را آزادانه انجام میدهیم. ما هیچ گاه مشکلی نداشته ایم. من حتی میتوانم به شما بگویم که در بسیاری از موارد حتی بیشتر از مسلمانان مورد احترام قرار میگیریم. ››
(خبرنگاران و پرسنل) یو. اس. ای. تودی در ماه (میلادی) گذشته از این کنیسه بازدید کردند. گلشیرازی در ادامه میافزاید: ‹‹شما خودتان مشاهده کردید که ما در این جا حتی مامور محافظ هم نداریم. ››
بنا به ادعای ‹‹جامعه یهودیان ایران››، شمار یهودیان ساکن در ایران در سالهای پیش از پیروزی انقلاب اسلامی سال ۱۹۷۹ در اوج خود بود و به حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار نفر میرسید. ‹‹جامعه یهودیان ایران›› انجمن و گروهی است که در راستای تامین منافع یهودیان ایران فعالیت میکند. بنا بر اعلام کمیته یهودیان تهران، در حال حاضر تعداد یهودیان ایران بین ۱۲ تا ۱۵ هزار نفر است.
این رقم در کشوری که جمعیت آن ۸۰ میلیون نفر است رقم اندکی محسوب میشود. اما باید به این نکته توجه داشت که ایران بعد از اسرائیل بیشترین شمار یهودیان خاورمیانه را در خود جای داده است.
به گفته گلشیرازی و دیگر اعضای ارشد جامعه یهودیان ایران، یهودیان ایران روابط خوبی با حکومت ایران دارند. این در حالی است که در خارج از ایران این تصور وجود دارد که حاکمان جمهوری اسلامی رفتار تندی با یهودیان دارند.
همایون سامیه نجف آبادی که ۵۳ سال دارد و اکنون ریاست ‹‹کمیته یهودیان تهران›› را بر عهده دارد، میگوید: ‹‹اکثریت مسلمان ایران ما را پذیرفته است. ››
نجف آبادی در ادامه خاطرنشان میکند که یهودیان از قرن هشتم قبل از میلادی در ایران ساکن بوده اند و در سراسر این کشور پراکنده هستند، اما اکنون به طور عمده در تهران و شمار دیگری از شهرهای بزرگ ایران، مانند اصفهان و شیراز، متمرکز هستند. وی گفت: ایران روی هم رفته حدود ۳۵ کنیسه دارد.
نجف آبادی میگوید اکثر یهودیان ایران مغازه دار هستند، هر چند شماری از یهودیان نیز در حوزههای پزشکی، مهندسی و سایر حوزههای فنی مهارت دارند.
یهودیان ایران تنها یک نماینده در پارلمان این کشور دارند. پارلمان ایران ۲۹۰ کرسی دارد. نماینده یهودیان ایران در پارلمان این کشور سیامک مره صدق است. مره صدق که یک جراح در یکی ازبیمارستانهای تهران است، میگوید از دلایلی که یهودیان در ایران میتوانند در صلح و آرامش زندگی کنند این است که آنها اول خود را ایرانی و بعد یهودی میدانند. وی میافزاید: ‹‹ما گروهی خارج از ملت ایران نیستیم. ما بخشی از ملت ایران هستیم. ایران گذشته و آینده ماست. من ممکن است به زبان عبری دعا بخوانم، اما تنها به زبان فارسی میاندیشم. ››
مره صدق میگوید: ‹‹به گمان من، اسرائیل یک دولت یهودی نیست، زیرا همه کسانی که در اسرائیل هستند بر اساس آموزههای یهود که در تورات آمده است عمل نمیکنند. بر عکس، یهودیان ایران بر اساس آموزههای تورات عمل میکنند. ››
نماینده یهودیان ایران در پارلمان این کشور در ادامه به این مسئله اذعان میکند که ایران، در عین حال که گفته میشود بزرگترین دشمن اسرائیل است، بزرگترین دوست مردم یهود نیز محسوب میشود.
صدق که بیش از آن که یک یهودی باشد یک ایرانی به نظر میرسد تصریح میکند که با تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، در انتقال پایتخت آمریکا از تل آویو به قدس مخالف است، زیرا ‹‹بر اساس قوانین بین المللی و با توجه به (قطعنامه های) سازمان ملل متحد، ترامپ نمیتواند شهری را که یک شهر اشغال شده (توسط اسرائیل) محسوب میشود به عنوان پایتخت (اسرائیل) به رسمیت بشناسد. ››
مره صدق میگوید: ‹‹ترامپ فرد بزدلی است که انسانیت را فراموش کرده است و از معنویت بویی نبرده است. او به دنبال آن است که بخشهای بزرگی از دنیا را نابود کند تنها به خاطر این که بتواند منافع گروه کوچکی از سرمایه داران را تامین نماید. ››.
اما یهودیان حضور چندان گستردهای در بازارهای ایران ندارند. دلیل این امر تا حدودی از تعداد اندک یهودیان در ایران ناشی میشود. با این حال، (خبرنگار) یو. اس. ای. تودی چند مرد را مشاهده کرد که کلاه مخصوص یهودیان را بر سر داشتند و در اوایل صبح به سوی محل کار خود حرکت میکردند. به نظر نمیرسید که سایر ایرانیها توجه زیادی به این افراد از خود نشان میدهند.
در بیرون کنیسه یوسف آباد و در جلوی در ورودی از حیاط هیچ نگهبانی وجود ندارد و افراد میتوانند آزادانه به این کنیسه وارد شوند. این وضعی است که یهودیان اروپا نیز از آن بی بهره اند. در کشورهای اروپایی تدابیر امنیتی مضاعفی در خصوص مدارس، موسسات و اماکن عبادی متعلق به یهودیان اتخاذ میشود.
لیور استرنفلد Lior Sternfeld، از کارشناسان تاریخ خاورمیانه در دانشگاه دولتی پنسیلوانیا، واقع در آمریکا، میگوید: ‹‹آن چه که شما در میان یهودیان ایران مشاهده میکنيد یک جامعه سرزنده است. ›› استرنفلد قرار است در ماه نوامبر کتابی درباره زندگی یهودیان در ایران امروز منتشر کند.
گلشیرازی، نجف آبادی و مره صدق تاکید کردند که آن چه در این گفتگوها بر زبان آوردند عین واقعیت بوده است. آنها تصریح کردند که آن چه گفته اند به هیچ وجه از روی ترس از تحت پیگرد قرار گرفتن توسط دولت ایران نبوده است. این سه نفر خاطرنشان کردند که یهودیان ایران اغلب از برخی آزادیهای اجتماعی برخوردارند که مسلمانان از آنها بی بهره هستند. بعید است اندک جمعیت یهود که در ایران باقی مانده است این کشور را ترک کند.
‹‹کمیته یهودیان تهران›› در سال ۲۰۰۷ با پیشنهاد دولت اسرائیل مبنی بر پرداخت تا سقف ۶۰ هزار دلار به هر خانواده یهودی باقیمانده در ایران مخالفت کرد. گلشیری میگوید: ‹‹شاید شما تصور کنید که من این سخنان را از روی ترس بر زبان میآورم. اما من به کشورهای مختلف سفر کرده و جوامع یهودی در آن کشورها را دیده ام. ایران بهترین جا برای ماست. ››