پخش زنده
امروز: -
وزیر آموزش و پرورش: یکی از مهمترین برنامههای سند تحول بنیادین، گسترش مهارت آموزش در مدارس و اجرای الگوی اسلامی - ایرانی است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ سیدمحمد بطحائی نخستین سخنران پیش از خطبه نماز جمعه این هفته تهران با اشاره به نام و یاد خاطره شهدای اسلام، شهدای دفاع مقدس و مدافع حرم برای رهبر معظم انقلاب اسلامی آرزوی صحت و سلامت داشت و این روز را که هفته تکریم از خواهران و برادران ایثارگر است به همه ایثارگران تبریک گفت.
وی با اشاره به آغاز سال تحصیلی جدید افزود: سال تحصیلی جدید با حضور رئیس جمهور و با ورود بیش از 14 میلیون دانش آموز در صد و 7 هزار مدرسه و نزدیک به 600 هزار کلاس درس در سراسر کشور آغاز شد و سال جدید را به همه معلمان و همکاران و خانواده ها تبریک گفت.
بطحائی آموزش و پرورش را زیربنا و کانون اساسی دانست و اظهار داشت: آموزش و پرورش نقش مهمی برای پیشرفت دارد و این مهم (مسیر پیشرفت) از مسیر آموزش و پرورش می گذرد.
وی گفت: وزارت آموزش و پرورش پارسال برنامه هایی را آغاز کرده که از جمله آن می توان به سند تحول بنیادین که نقشه راه آموزش و پرورش است اشاره کرد البته این سند از دو منظر مهم است اول اینکه مسیر تحول در مدیریت به حساب می آید که یک مسیر جدی بوده و به سمت مدرسه محوری هدایت می شود زیرا مدرسه مهمترین رکن تربیت است و باید با محیط بیرونی تعامل داشته باشد.
وزیر آموزش و پرورش به دومین رویکرد در سند تحول بنیادین اشاره کرد و افزود: دومین رویکرد تحول در محتوا و متن آموزش و پرورش است که در این راستا موجب ایجاد مهارت آموزی در مدرسه و گسترش الگوی اسلامی - ایرانی در میان دانش آموزان است و موجب می شود تا دانش آموزان راه و رسم زندگی را بیشتر تمرین کنند و احترام به بزرگتر، کارآفرینی، دشمن شناسی و دشمن ستیزی باید در برنامه های آموزش و پرورش مدارس به دانش آموزان یاد و تمرین داده شود.
بطحائی با اشاره به اینکه گسترش برنامه های پرورشی از اولویت های تحول در برنامه های درسی است گفت: دانش آموزان در دوران تحصیل باید یک مهارت لازم را یاد بگیرند و در سال تحصیلی جدید و تمامی دانش آموزان اول متوسطه تحت این آموزش باید قرار بگیرند تا سطح مهارت گسترش یابد.
وی با اشاره به اینکه مدرسه خانه دوم دانش آموزان است، گفت: شرط اول برای ورود دانش آموزان به مدرسه این است که باید همه دانش آموزان در مدارس احساس نشاط داشته باشند و در این راستا موانع باید شناسایی شود و کاهش یابد و هر عاملی که باعث اضطراب می شود که بخشی مربوط به فضای فیزیکی و بخشی مربوط به برنامه های آموزشی است باید کاهش یابد.
وزیر آموزش و پرورش گفت: فراهم کردن این شرایط باید از دوران ابتدایی در مدارس آغاز شود و ما در این راستا کلاس های آموزشی خارج از دروس را در دوره ابتدایی ممنوع کردیم تا دانش آموزان در مدارس احساس نشاط و آرامش داشته باشند.
بطحائی در ادامه با اشاره به اینکه نیروی انسانی اصلی ترین عامل تحول در مدارس است، افزود: باید علاقه و انگیزه را برای فرزندان این آب و خاک در مدارس جزو شروط اصلی موفقیت بدانیم.
وی در ادامه به یکی از برنامه های ششم توسعه اشاره کرد و گفت: طرح رتبه بندی معلمان یکی از مهمترین طرح ها در برنامه ششم توسعه است که همسوی با ارتقاء شایستگی های انسانی آماده شده است این طرح به صورت لایحه پیشنهادی تنظیم شده و در کمیسیون به تصویب رسیده است و امیدواریم به مجلس ارسال شود.
وزیر آموزش و پرورش در ادامه به بحث بهینه سازی و سیستم های گرمایشی و سرمایشی در مدارس اشاره کرد و تأکید کرد: همه ساله کلاس های جدید با امکانات و فضای بهتر به فضای آموزشی اضافه می شود و در مهر امسال به لطف خداوند و به همت خیرین 8 هزار کلاس جدید به بهره برداری رسید که نسبت به پارسال در همین زمان حدود 60 درصد افزایش داشته است که این امر حاکی از پیشرفت قابل توجه است.
بطحائی گفت: برای تقویت اختیارات، سیاست کاهش تمرکز را در پیش گرفتیم تا واحدهای اجرایی کمتر در امور مربوط به مدارس دخالت کنند و معلمان و همکاران و مدیران در این عرصه بتوانند خودشان تصمیم گیری داشته باشند البته در این راستا برای نخستین بار برنامه ویژه ای را تدوین کرده ایم که در آن برنامه دو ساعت از ساعات حضور دانش آموزان در مدارس در اختیار معلمان قرار می گیرد و این جدای از برنامه های رسمی اجرایی در مدارس است.
وزیر آموزش و پرورش در پایان ضمن تشکر از رهبر معظم انقلاب و مردم درخواست کرد تا مردم بیش از گذشته به مدارس توجه کنند و نهادهای دولتی و غیردولتی پشتیبان مدارس باشند تا بتوانیم به اهداف بلند سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش دست پیدا کنیم.