• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۲۲۹۷۲۸۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۷ - ۰۱:۲۰
اقتصادی
گفتگوی ویژه خبری؛

بررسی افزایش قیمت خودرو

معاون بازرسی سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان گفت: برای خودروسازان امکان احتکار وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما؛ شهرام میرآخورلو در استودیو گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما افزود : تغییر و تحولات قیمتی در بازار خودرو در سال گذشته با نرخ میانگین هر دلار 3 هزار و 860 تومان بوده که این رقم در سال جاری به 9 هزار تومان افزایش یافته است و این افزایش بطور طبیعی در قیمت گذاری خودرو اثر می گذارد .

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی


حسن قره ئی نماینده خودروسازان در استودیو گفت : پیشنهاد خودروسازان این است که خودروهای در 5% کمتر از حاشیه بازار نرخ گذاری شود . اگر این اتفاق نیافتد قیمت خودروها در بازار با نوسان دائمی همراه خواهد بود .
میرآخورلو گفت: به جهت حمایت از حقوق مصرف کننده باید سهم عملکردی هر واحد مشخص شود و از تولید هم باید حمایت شود تا بتواند استمرار در عرضه داشته باشند .
قره ئی گفت : قیمت بازار موهوم نیست، اول ظرفیت خودروسازان حدود 2 برابر تقاضای بازار است . به این ترتیب خودرو سازها می توانند بالای تقاضا، عرضه کنند و محصولاتشان را اقساطی بفروشند. قیمت خودرو می بایست تا تابستان 97 افزایش می یافت ولی در این امر تعلل شد و به خاطر مردم انتظار افزایش خودرو را داشتند.
اینکه چند درصد از خودرو ، خارجی و چند درصد آن ایرانی است تاثیری در قیمت ندارد.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی


علی علیلو کارشناس صنعت خودرو در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: وقتی از حاشیه بازار حرف می زنیم باید رقابت و عرضه هم وجود داشته باشد ،حال این رقابت در کجا نمود دارد؟
به بهانه حمایت از تولید داخل ، واردات خودرو وجود ندارد اما در داخل چند شرکت واقعا با هم رقابت می کنند ؟ ایران خودرو و سایپا هیچ پوشش رقابتی ندارند .
تا امشب به بهانه تحریم ، عرضه ای صورت نمی گرفت اما به یکباره تحریم حل شد و عرضه انجام گرفت !! تحریم تمام شد ؟ امسال حدود 3 مرتبه افزایش قیمت انجام گرفت ، افزایش قیمت های اخیر و حاشیه های بازار توسط خودروساز کارگردانی می شود.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی


قره ئی در استودیو گفت: وقتی خودرو ساز اجازه افزایش قیمت نداشته باشد توان مالی آن کم می شود . قطعه کم می آورد و تولید کم می شود.
میرآخورلو گفت: برای خودروسازان کشورمان امکان احتکار قطعه وجود ندارد، ولی این امکان برای نمایندگی ها و بنگاههای وابسته این اقدام را مرتکب شوند.
قره ئی نمایند خودروسازان گفت: برای نگهداری هر خودرو 20 متر فضا نیاز است چطور می شود احتکار خودرو کرد ؟ اصلا نمی شود چون هزینه نگهداری و اجاره فضا بسیار بالا خواهد بود.
البته احتکار خودور فقط به بازار خودرو آسیب می زند. تا امروز بیش از 10 هزار دلار از سرمایه خودروسازان به جیب دلالان سرازیر شده و این سبب پائین آمدن تولید خودرو شده است.
میرآخورلو گفت: سازمان حمایت بعنوان دستگاه حمایتی، وظیفه خود را زمانی که می بایست انجام داده در حال حاضر تنها راه کاهش قیمت، تزریق خودرو بیشتر به بازار است.
سعید باستانی سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس در دیگر ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: یکی از دلایل تاخیر در بازار این است که هنوز نتوانسته ایم میان حاشیه بازار و آنالیز قیمت تمام شده انتخاب درستی داشته باشیم.
او ادامه داد: به نظر می رسد در شرایط فعلی خودروسازان باید براساس قیمت تمام شده ، افزایش قیمتی داشته باشند اما بخشی از قیمت تمام شده را هزینه های سَربار خودروسازان تشکیل می دهد. حال اینکه خودروسازان چرا حاضر نیستند هزینه های سَربارشان را کاهش دهند.
باستانی تصریح کرد: خودروسازی سایپا حدود یازده هزار پرسنل مازاد و ایران خودرو هم 13 هزار پرسنل مازاد ، سایپا حدود هزار و صد و هشتاد نفر و ایران خودرو یک هزارو پانصد چهل نفر عضو هیات مدیره شرکت های جانبی دارند . این دو شرکت سالانه حدود هزار و صد میلیارد تومان حقوق به پرسنل مازاد پرداخت می کنند. ایران خودرو سال قبل حدود پنج هزار و هشتصد میلیارد تومان سود بانکی پرداخت کرده و می توان این عوامل را موثر بر افزایش قیمت اعلام کرد.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی


قره ئی گفت: تعداد اعضاء هیات مدیره مطرح شده از سوی آقای باستانی 100% اشتباه است .
او در خصوص تعداد پرسنل هم تصریح کرد: خودروسازان در راستای حمایت از اشتغال، پرسنل خود را اخراج نکرده است.
مازیار بگلو دبیر انجمن قطعه سازان در ارتباط تصویری از دیگر استودیو گفت: ما در میان گازانبر دولتی گیر افتاده ایم و هر قدر این بحث ادامه یابد به پایان نمی رسیم.
او ادامه داد: مواد اولیه قطعه سازان چه خارجی و چه داخلی از بخشهای دولتی تامین می شود مواد خارجی با ارز بانک مرکزی تامین می شود و مواد اولیه داخلی هم از فولاد سازان و مس و آلمینیوم سازان داخلی تامین می گردد که هر دو این مباحث ، دولتی هستند و یک سوی گازانبر را تشکیل می دهند . سوی دیگر گازانبر را خریداران یعنی خودروسازان داخلی تشکیل می دهند که بطور مستقیم با غیر مستقیم از دولت دستور می گیرند.
جالب اینجاست که دولت نرخ ارزی که مبلغ خرید خارجی ما است را 3 برابر افزایش می دهد و از طرف دیگر قیمت قطعه را نمی پذیرد. در حال حاضر قطعه سازان چیزی حدود 20 هزار میلیارد تومان از خودروسازان طلبکار هستند.
قره ئی گفت: نارضایتی و دلخوری مردم از خودروسازان غیرقابل انکار است. در چندماه اخیر تولیدات خودروسازان به نصف رسیده و اگر افزایش قیمت خودروها اعمال نشود تولید بازهم کاهش می یابد، گویا خوشبختانه افزایش قیمتها در حال اعمال است.
سعید باستانی در ادامه ارتباط تصویری با این برنامه گفت : زیان انباشت ایران خودرو حدود 8 هزار میلیارد و این زیان برای سایپا حدود 10 هزار میلیارد است .
در حال حاضر حدود یک میلیون تومان بابت سهام اضافه ای که خودروسازان نگهداشته اند مردم هزینه می کنند.بنگاه داری خودروسازان یک نوع هزینه کردن از جیب مردم است ایران خودرو در حال حاضر تا اردیبهشت 99 پیش فروش انجام داده است .

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
از بی عدالتی ها به کی پناه ببریم ؟
نظر شما
آخرین اخبار
بازگشت واحد ۳ نیروگاه نکا به مدار تولید
پویش کاشی حرم به یاد شهدای عملیات محرم
دوکشته و ۱۴ مصدوم در حوادث شبانه روز گذشته استان
افتخار آفرینی دانش‌آموزان شهرستان نهبندان در مسابقات اختراعات سوئیس
تهیه طرح‌های توسعه و عمران ۱۵ شهر چهارمحال و بختیاری
آغاز بارش‌های پراکنده در مازندران از امروز 
رطوبت ۷۸ درصدی هوا در جنوب غرب خوزستان
تولید ورق گرم در صنایع معدنی سیرجان
خواب آلودگی راننده ؛ علت تصادف اتوبوس و تریلی در میامی
قضاوت ۲ داور ایرانی در مسابقات تیروکمان قهرمانی آسیا
تقویم روز و اوقات شرعی بیست و چهارم آبان به افق آبادان و خرمشهر
بی احتیاطی راننده در بجنورد جان عابر پیاده را گرفت
اعزام تیم کبدی بانوان ایران به رقابت‌های قهرمانی جهان
فراتر از ثروت
بازگشت افتخار آفرینان پینگ پنگ ایران از رقابت‌های همبستگی اسلامی
اطلاعیه قطع برق در برخی مناطق سمنان و سرخه
جمعیت ۱۰۰ هزار نفری ماهدشت فرهنگسرا ندارد
سیما لیموچی برنده جایزه داوطلب برگزیده سال ٢٠٢۵ کمیته بین‌المللی پارالمپیک شد
چشم آسمان ایلام به آمدن اولیـن باران پاییزی، روشن شد
تصادف اتوبوس و تریلی در میامی
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
اطلاعیه کارگروه شرایط اضطرار آلودگی هوای استان مرکزی
هشدار زرد هواشناسی چهارمحال و بختیاری
صبر و مقاومت، ضدحمله به جنگ شناختی دشمن است
تجدید دیدار استاد و دانشجویان پس از ۳۴ سال در مشهد
برگزاری آیین اختتامیه جشنواره بین‌المللی فیلم «شهر» با معرفی برگزیدگان
تجاوز رژیم صهیونی به خاک لبنان با عبور از خط آبی
اصلاح رفتار مدیریتی پیش نیاز رفع مشکلات است
پویش آبادان را سبز میکنیم
نگرانی پنتاگون از فروش جنگنده‌های اف-۳۵ به عربستان سعودی
مسابقات درگ قهرمانی کشور در جزیره کیش
برگزاری نشست آموزشی طراحان و ناظران گاز با هدف ارتقای دانش فنی
شکاف عمیق ظرفیت‌ها با سرمایه گذاری واقعی در خراسان جنوبی
برگزاری انتخابات عراق مایه ارتقای عظمت این ملت است
بارش باران در خوزستان تا هفته آینده
گام سبز ایران در حذف مواد مخرب لایه ازن
تیزپروازان نیروی هوایی با همه وجود به میدان آمدند  (۶ نظر)
اجرای ۳۰ برنامه برای ترویج کتابخوانی در مازندران  (۲ نظر)
جشنواره ملی برنج در آمل  (۲ نظر)
رفاهیات در فیش‌های حقوقی بازنشستگان، مشمول کسور نمی‌شود  (۲ نظر)
گروسی: ایران دسترسی به سایتهای غیرهدف را فراهم کرده است  (۱ نظر)
روزی که نیرو‌های مسلح از دستور رهبری «شوکه شدند»  (۱ نظر)
اجرای طرح تعریض آزادراه کرج قزوین  (۱ نظر)
مادورو به آمریکا اولتیماتوم داد  (۱ نظر)
حدود ۴۰ درصد جمعیت کشور در معرض دیابت قرار دارند  (۱ نظر)
موافقت وزیر کشور با استعفای شهردار اهواز  (۱ نظر)
اطلاعیه کارگروه شرایط اضطرار آلودگی هوای استان مرکزی  (۱ نظر)
دشمن را در صورت هرگونه خطا به زانو درخواهیم آورد  (۱ نظر)
رد ادعا‌های بی‌اساس گروه ۷ در رابطه با جمهوری اسلامی ایران  (۱ نظر)
درخواست آیت‌الله جوادی آملی از عموم مردم برای خواندن نماز باران  (۱ نظر)
ولایتی: آینده‌ای روشن در انتظار ایران و عراق است  (۱ نظر)