به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما به نقل از معاونت ارتباطات و بین الملل شورای اسلامی شهر تهران محسن هاشمی افزود: هم اکنون نارضایتی ، ابهامات و تخلفات زیادی در ارائه خدمت به شهروندان و انجام فعالیتها در شهرداری وجود دارد و انتظار جدی شهروندان ایجاد تحول در عملکرد شهرداری به خصوص در حوزه شهرسازی و معاملات شهرداری است.
وی در نشست فصلی مدیران شهرداری تهران با اشاره به اینکه موضوع این مراسم تکریم از آقای افشانی شهردار سابق تهران است که به دلیل تصویب قانون منع بکار گیری بازنشستگان، مدیریت شهری نتوانست از خدمات ایشان استفاده کند، گفت: البته پس از ایجاد تغییر و بی ثباتی در شهرداری، بسیاری از مدیران در بخش ورزشی، اجرایی و دیگر حوزه ها توانستند این قانون را دور بزنند و در پست های خود باقی ماندند اما تمایل شورای پنجم برای حفظ ثبات در مدیریت شهری به نتیجه نرسید.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران در ادامه خاطرنشان کرد : طول دوره مسئولیت جناب آقای افشانی دقیقا شش ماه بود و ایشان در این مدت کوتاه که البته بیش از نیمی از آن نیز درگیر مسایل قانون جدید بود، توانست کارنامه روشنی از خود برجا بگذارد که مهمترین بخش آن،تکمیل بخشی از پروژه های نیمه تمام شهرداری بود.
محسن هاشمی با بیان اینکه در نشست خرداد ماه اعضای شورای شهر با آقای افشانی اشاره شده بود که دوره مسئولیت اجرایی برای ما در جمهوری اسلامی کوتاه وسخت است و باید در این شرایط که فشارها، بی ثباتی و کمبودها، عرصه را برای فعالیت مدیر تنگ می کند، دستاوردهای ملموسی را ارائه کرد ،گفت: ایشان با پرکاری و تلاش توانست در دوران کوتاه فعالیت خود کارنامه قابل قبولی ارائه دهد.
وی ادامه داد: اما زمانی که ما از محدودیت شرایط، منابع و زمان صحبت می کنیم، طبیعتا باید براساس اولویتها عمل کنیم، اولویتهایی که هر اندازه کمتر و دقیق تر تعیین شوند، بهتر به نتیجه می رسند، سئوال اینجاست اولویتهای مدیریت شهری در حال حاضر چه موضوعاتی هستند؟
رییس شورای اسلامی شهر تهران افزود: کمیسیونهای تخصصی شورا می توانند به این سئوال پاسخ دقیق تری بدهند اما نظر بنده برای پاسخ به این سئوال، در کنار موضوعاتی نظیر پسماند، درآمد پایدار و بافت فرسوده، برای رسیدن به اولویتهای اصلی شهر وشهرداری اشاره به این محورهاست:
محور نخست در در حوزه زیرساخت های شهری است و تردیدی وجود ندارد که تکمیل و توسعه شبکه حمل ونقل عمومی، نخستین اولویت است، یکی از دلایل آن ، وجود دو معضل اصلی شهر یعنی ترافیک و آلودگی هواست که تنها راه مقابله جدی با آن توسعه حمل ونقل عمومی وایجاد مشوق برای استفاده بیشتر شهروندان از آن است، دلیل دوم، سرمایه گذاری و توسعه زیرساختهای سیستم حمل ونقل است که هم اکنون در خطوط 6 و 7، عملیات سازه مترو تا حد نود درصد پیشرفت داشته وبا تامین تجهیزات ثابت ومتحرک در این خطوط و افزایش ناوگان سایر خطوط می توان ظرفیت حمل مسافر در شبکه مترو تهران را طی دو سال ونیم آینده دوبرابر کرده به 5 میلیون سفر در روز رساند که عملا تاثیر مشهودی در کاهش ترافیک و آلودگی هوا خواهد داشت، البته این هدف با اراده، پیگیری و اختصاص منابع به پروژه مترو ممکن است و معنای اولویت هم جز این نیست که مدیران شهرداری هر روز دغدغه پیشرفت پروژه مترو را داشته باشند.
وی در ادامه به محور دیگری که باید در اصلاحات حوزه ساختار شهرداری نیز در اولویت باشد، اشاره کرد و افزود: در حال حاضر هزینه جاری اداره شهر تهران ماهانه حدود هزار میلیارد تومان است که با توجه به کسری بودجه و کمبود نقدینگی شهرداری ، عملا عمده منابع شهری صرف هزینه های جاری و نگهداشت شهر می شود که دو سوم این هزینه حقوق ودستمزد است، اگر چابک سازی در پیکره شهرداری صورت نگیرد عملا این بدنه فربه ، آنقدر سنگین است که امکان تحرک وفعالیت را برای مدیریت شهری غیرممکن می کند، نیاز به چابک سازی ، اولویت درونی شهرداری است و بر اساس مطالعات بعمل آمده کاهش تعداد معاونین از 9 معاون به 5 معاون ، تعداد مناطق از 22 منطقه به 12 منطقه و تعداد سازمان وشرکتهای وابسته به شهرداری از 40 سازمان وشرکت به 20 سازمان و شرکت کاهش یابد.
به گفته هاشمی این شیوه اصلاح ساختاری که اصطلاحا تعدیل از بالا گفته می شود هم بصورت بنیادین موجب چابکی ساختار می شود و هم مقاومت کمتری را در بین کارکنان ایجاد می کند چرا که بیشترین کاهش در حوزه مدیران ایجاد می شود، بطور نمونه هم اکنون بیش از یکصد پست مشاور در شهرداری وجود دارد که بخش قابل توجهی از آنان قابل کاهش است.بورکراسی مدیریت را می بلعد و او را درگیر روزمرگی و تلاش برای تامین هزینه های جاری می کند.
رییس شورای اسلامی شهر تهران در ادامه با اشاره به محور سوم اولویتهای شهرداری تاکید کرد: محور سوم اصلاحات فرایندی است، هم اکنون نارضایتی ، ابهامات و تخلفات زیادی در ارائه خدمت به شهروندان و انجام فعالیتها در شهرداری وجود دارد که با سه اصل، شفاف سازی، تسریع و یکسان سازی می توان این نارضایتی ها و ابهامات را کاهش داد. این موضوع بخصوص در حوزه شهرسازی وصدور مجوز و هم چنین معاملات شهرداری وجود دارد و انتظار جدی شهروندان ایجاد تحول در عملکرد شهرداری در این حوزه است.
هاشمی افزود: بیش از یک سوم دوران مسئولیت شورای پنجم سپری شده است و کمتر از 30 ماه تا انتخابات دوره ششم باقیمانده و برداشت افکار عمومی آن است که تحولی که در مدیریت شهری مورد انتظار بود تحقق نیافته است.
رییس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه گرچه ما می توانیم دلایل مختلفی از جمله تغییرات ناخواسته در شهردار، بدهی های گذشته، رکود و مشکلات را عنوان کنیم ، افزود: اما شهروندان از ما خروجی می خواهند و ، برآیند کلی عملکرد شهرداری در این مدت ادامه راه دوره قبل بوده وتحول چشمگیری مشاهده نشده است.