دومین نمایشگاه عکس گردشگری تهران
ثبت زیباییهای تهران نیازمند لنز دوربین عکاسان
میراث فرهنگی و گردشگری شورای شهر تهران: عکاسان باید تصاویر را به ثبت برسانند که زیباییهای طبیعی و میراث فرهنگی را ماندگار کند
به گزارش خبرگزاری صداوسیما به نقل از معاونت ارتباطات و بین الملل شورای اسلامی شهر تهران حسن خلیلآبادی، رئیس کمیته میراث فرهنگی و گردشگری شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش، با حضور در دومین نمایشگاه عکس گردشگری تهران با بیان اینکه عکاسی نوعی رابطه عاطفی هنرمندانه میان یک کنشگر هنرمند با سوژه و ابزار بیانی است که انتخاب کرده است، گفت: عکاسان با دل به سراغ سوژه بروند، متفاوت ببینند و کمتر به ثبت ناملایمات زندگی بپردازند.
وی افزود: البته گاهی لازم است برای آگاهی جامعه از ناملایمات نیز عکاسی کرد، اما باید واقعگرایانه، جامعنگرانه و با رویکرد انسان دوستانه لحظات را به ثبت رساند.
عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران، ری و تجریش با تاکید براینکه برخی از تصاویر در دنیا تکرار نمیشوند، عنوان کرد: خالق آن عکسها با تیزبینی، هوشیاری و ایدهپردازی تصویر را خلق کرده است، در عکاسی بدون داشتن دانش و احساس، به دام تکرار خواهیم افتاد و در نتیجه کارهای خلاقانه دیده نمیشود.
خلیلآبادی با بیان اینکه به این بخش از هنر در شهر تهران بسیار محتاج هستیم، گفت: عکاسان باید تصاویر و مناظر زیبا را از میان دود، بتن، سیمان و ازدحام تهران کنار بزنند و برای شهروندان و جلب گردشگران به نمایش بگذارند.
رئیس کمیته میراث فرهنگی و گردشگری شورای شهر تهران، ری و تجریش با بیان اینکه عکاسان باید به عنوان ثبت تاریخ به سوژهها نگاه کنند، گفت: طبیعت و جاذبههای گردشگری به سرعت درحال تغییر هستند. از این رو عکاسان باید تصاویر را به ثبت برسانند که زیباییهای طبیعی و میراث فرهنگی را ماندگار کند.
»» توجه به مدارس و دانش آموزان در مدیریت شهری از رویکردهای کمیسیون فرهنگی
موضوع بررسی عملکرد سال ۹۷ فرهنگی و اجتماعی مناطق و سازمانهای شهرداری تهران موضوع دستور جلسات یک هفته اخیر کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران بوده است که به ریاست محمدجواد حق شناس و با حضور مدیران عالی سازمانها و مناطق شهرداری تهران در شورای شهر تهران در حال برگزاری است.
رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران در جریان این جلسات یکی از مهمترین رویکردهای کمیسیون را توجه به مدارس و دانش آموزان در مدیریت شهری عنوان کرد و گفت: تغییر نگاه دانش آموزان به شهرداری موضوع بسیار مهمی است چرا که این دانش آموزان هستند که آینده شهر را تشکیل میدهند.
حق شناس اظهار داشت: باید عملکرد شهرداریهای مناطق به گونهای باشد که دانش آموزان متوجه شوند که این سازمان برای خود آنها و خانواده آنها ایجاد شده است و باید با آن ارتباط داشته باشند.
وی ادامه داد: شهرداران و معاونین شهرداران مناطق نیز باید ارتباط مستمر خود را با مدارس حوزه ماموریتشان حفظ کنند و به گونهای عمل کنند که دانش آموزان بدانند که مسئولان شهرداری به فکر آنها هستند.
رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران اظهار داشت: کاربریهای ورزشی و فرهنگی در مناطق همچون زمینهای چمن، استخرها، سالنهای ورزشی و حتی سینماها در ساعات ابتدایی روز مشتریان کمتری دارند و شهرداریها میتوانند با برنامه ریزی این فضاها را در اختیار مدارس قرار دهند تا دانش آموزان از آنها استفاده کنند.
»» ۱۹ میلیون نفر از جمعیت کشور بدمسکن هستند
محمد سالاری - رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران درکنفرانس ملی بافت فرسوده و استارتاپ ویکند که با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام (ره) و شهرداری منطقه ۱۷ برگزار شد با بیان اینکه برگزاری چنین کنفرانسهای مشترکی موجب قرارگیری مجموعه افراد دانشگاهی با دغدغههایی از جنس آکادمیک علمی و تخصصی در کنار مدیران شهری و تشکلهای مدنی و استارتاپها میشود گفت: من به عنوان نماینده مردم در شورای شهر تهران و مسئول کمیسیون تخصصی شهرسازی و شورا که یکی از ماموریتهای بسیار مهم آن موضوع بافتهای فرسوده است میگویم تا زمانی که تمام ذینفعان در این حوزه در کنار هم قرار نگیرند و با هم همکاری نکنند مشکلات گریبانگیر این حوزه خواهد بود و این یکی از دلایلی است که تاکنون در احیا و نوسازی بافتهای فرسوده چندان موفق نبوده ایم و لذا دولت و مدیریت شهری باید زمینه هماهنگی بین ذینفعان با سایر کنشگران را فراهم کنند.
وی با بیان اینکه بافت فرسوده در سطح شهرها و کلانشهرها طی دهههای طولانی از گذشته تاکنون ایجاد شده است اظهار داشت: از طرفی جمعیت زیادی طی دهههای اخیر بصورت گسترده به شهرها و بخصوص کلانشهرها مهاجرت کرده اند و علاوه بر حضور جمعیت متراکم در بافتهای فرسوده شاهد شکل گیری حاشیه نشینیها و پدیده بدمسکنی در کلانشهرها و شهرهای بزرگ هستیم.
این عضو شورای شهر تهران ادامه داد: اکنون ۳۰ درصد از جمعیت کشور که معادل ۱۹ میلیون نفر میشود بدمسکن هستند، بخشی از این جمعیت در بافتهای ناکارآمد میانی شهرها یعنی همان بافت فرسوده مجاور و پیرامون بافتهای تاریخی زندگی میکنند که وسعت آن ۵۵ هزار هکتار در کشور است و بخش دیگری از این جمعیت در بافتهای تاریخی که معادل ۲۴ هزار هکتار است زندگی میکنند و بخشی نیز در ۶۱ هزار سکونتگاه غیررسمی شکل گرفته به اصطلاح بافتهای خودرو زندگی میکنند.
وجود ۱۱۰۰ محله در سکونتگاههای غیر رسمی و حاشیه نشین
وی با اعلام آماری از بافتهای فرسوده و حاشیه نشینی اظهار داشت: در سال ۸۲ جمعیت حاشیه نشین در کل کشور ۶ میلیون نفر بوده که این رقم در سال ۹۵ به ۱۱ میلیون نفر افزایش یافته است، همچنین ۲۷۰۰ محله در ۵۴۶ شهر کشور دارای بافت فرسوده اند که ۶۰۰ محله از این محلات دارای بافت تاریخی هستند و تعداد ۱۰۰۰ محله از این محلات در بافت ناکارآمد و میانی شهرها (همان بافت فرسوده) است و ۱۱۰۰ محله در سکونتگاههای غیر رسمی و حاشیه نشین هستند که از این مجموعه به عنوان بافت ناکارآمد زندگی میکنند.
غفلت از تعاملات بین بخشی و فرابخشی
این عضو شورای شهر تهران در خصوص انواع مداخلات نظام برنامه ریزی کشور در حوزه بافت فرسوده گفت: اولین مواجهه با بافتهای فرسوده در کشور ما به سال ۱۳۷۶ بر میگردد که برای اولین بار شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی در وزارت راه ایجاد شد، تشکیل این شرکت یک نگاه نسبتا تخصصی و کارشناسی به موضوع بافت فرسوده را ایجاد کرد البته اشکالاتی نیز داشت که یکی از اشکالات اساسی آن غفلت از تعاملات بین بخشی و فرابخشی بود و در این روند به موضوع جلوگیری از توسعه افقی شهرها نیز توجه شد.
ضرورت مشارکت مردم و ذینفعان در توانمندسازی بافتهای فرسوده
سالاری با اشاره به تفاهم ایران با بانک جهانی در مورد نحوه مداخله در سال ۸۲ بیان کرد: این موضوع یک رخداد مهم بودکه نوع مداخله و نحوه مواجهه با بافت فرسوده را در ارتقاء کارآمدی بافتها قرار داد و موجب یک تغییر رویکرد به سمت توانمندسازی بافتها شد تا حدی که همکاریهای بین بخشی در آن دوره افزایش پیدا کرد و موضوع مشارکت مردمی و ذینفعان در این حوزه آغاز شد و رویکرد هم راستا شدن کاهش فقر با توسعه جوامع محلی دنبال شد.
اجتناب از مداخله مستقیم دولت
وی ادامه داد: در سال ۸۸ این رویکرد افزایش پیدا کرد و بستههای تشویقی و تسهیلگری هم به رویکرد قبلی اضافه شد و تصمیم گیران کشور به این نتیجه رسیدند که هزینه احیا، نوسازی و بهسازی بافتها به میزانی است که باید بخشی از اعتبارات و منابع درآمدی کشور تحت عنوان بستههای تشویقی و هدفمند به بافتهای فرسوده داده شود و اینگونه مداخله مستقیم دولت به سمت ارائه بستههای تشویقی رفت و قرار شد از مداخله مستقیم اجتناب شود.
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران افزود: آخرین مواجهه در سال ۹۲ اتفاق افتاد که در این دوره از سه شاخصی که در شورای عالی شهرسازی و معماری کشور برای بافت فرسوده (نفوذناپذیر، ناپایدار و ریزدانه) تعریف شده بود عبور کردند و مسئولین مربوطه با توجه به مجموعه پژوهشهای انجام شده در این حوزه به این نتیجه رسیدند که بافت فرسوده صرفا در این سه شاخص تعریف نمیشود بلکه ابعاد دیگری مانند اجتماعی، هویتی، شهرسازی، ترافیکی و تقویت جایگاه و منزلت مکانی نیز باید مورد توجه قرار گیرد و بدین ترتیب از رویکردی که نوسازی بافت فرسوده را صرفا در تخریب و ساختن یک بنای جدید میدانست عبور کردند.
نوسازی ۴۰ درصد از بافت فرسوده تهران
سالاری با بیان اینکه اکنون از مجموعه ۳۲۶۸ هکتار بافت فرسوده کلانشهر تهران، حدود ۴۰ درصد آن صرفا نوسازی به مفهوم تخریب و نوسازی بنا بوده است، گفت: در این مدل به ابعاد دیگر احیاء، نوسازی و بهسازی رسیدگی نشده است و ما همچنان به آنها بافت فرسوده میگوییم لذا قرار شد در این دوره موضوع بازآفرینی به عنوان پارادایم جدید نظام برنامه ریزی ایران سرلوحه شهرداریها شود.
وی تصریح کرد: در سند ملی بازآفرینی کشور برای رفع مشکل مذکور، ستاد بازآفرینی کشور تشکیل شد که در این ستاد حدود ۲۱ دستگاه و نهاد مربوطه در کنار یکدیگر قرار گرفته اند و در شهر تهران، شهردار تهران رییس این ستاد است.
عضو شورای شهر تهران با اشاره به اهداف طرح بازآفرینی گفت: یکی از این اهداف کاهش فقر شهری مربوط به کمبود سرانههای خدماتی در محلات دارای بافت فرسوده است، ارتقاء تاب آوری و ایمنی به عنوان یکی از مهمترین چالشهای کشور هدف دیگر این سند است. سومین هدف، ارتقا هویت و منزلت مکانی است، تحقق حکمروایی شهری هدف دیگری است.
وی افزود: البته در سطح کلان کشور تا زمانی که سیستم تصمیم گیری و تصمیم سازی به سمت حکمروایی شهری نرود و مجموعه تولی گریها و تصدی گریها به مجموعه تشکلهای مردم نهاد برونسپاری نشود مشکلات کشور حل نخواهد شد. در اصل میتوان گفت: در موضوع بافتهای فرسوده در ستاد بازآفرینی و سند ملی بازآفرینی سعی شده مساله حکمروایی را به صورت رسمی با حضور ۲۱ دستگاه راهبری شود.
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در خصوص اصول حاکم بر برنامه اقدام سند بازآفرینی شهری اظهار داشت: توزیع متوازن جمعیت، پاسداری از ارزشهای موجود، رفع موانع سرمایه گذاری، برقراری انگیزش مالی، بهره گیری از ظرفیت شرکتهای دانش بنیان و استارتاپها مبتنی بر خلاقیتها که در دنیا وجود دارد و پروژههای محرک توسعه و بخصوص حضور حداکثری مردم و حفظ هویت شهرها از جمله اصول مهم این سند است.
پروژههای محرک توسعه یکی از مهمترین اولویتهای شهر تهران
سالاری ادامه داد: در این دوره مدیریت شهری وکمیسیون شهرسازی و معماری شورا سعی کرده اند، یکی از اولویتهای جدی مدیریت شهری را به سمت بازآفرینی بافتهای فرسوده و ناکارآمد شهر تهران مبتنی بر اصول سند ملی بازآفرینی ببرد و در این راستا هم در برنامه ۵ ساله سوم و هم در برنامههای سالانه، شهرداری تهران را ملزم به انجام وظایف خود در این خصوص نماید.
وی با بیان اینکه توجه به بافتهای فرسوده با ایجاد پروژههای محرک توسعه و ساماندهی محلات دارای بافت فرسوده و بازگشایی معابر و ایجاد پلازاهای کوچک و متوسط مقیاس در این محلات در حال تبدیل شدن به یک جنبش همگانی در سطح مناطق ۲۲ گانه شهری شده است اظهار داشت: امیدواریم با ارتقاء منزلت مکانی این محلات و با انجام وعدههای نهادهای دولتی در ستاد بازآفرینی در خصوص کمک به ایجاد زیرساختها وسرانههای خدماتی و ارائه سیستمهای تشویقی، شاهد وامهای طولانی مدت کم بهره و حضور سرمایه گذاران توسعه گر در این محلات به منظور مشارکت ساکنین برای بازآفرینی در سطح گسترده باشیم.
عضو شورای شهر تهران افزود: بزودی بزرگترین پروژه محرک توسعه تحت عنوان طرح نیلوفری در محدوده خط راه آهن تهران – تبریز که به فراخوان بین المللی گذاشته شده است نهایی و عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.
نقش موثر استارتاپها در موفقیت احیاء بافت فرسوده
وی با تاکید بر اینکه ما به عنوان مدیریت شهری و دولت به عنوان حاکمیت باید زمینه حضور مردم، بخش خصوصی، توسعه گرها و استارتاپها و شرکتهای دانش بینان در این حوزه را فراهم کنیم باین کرد: رویکرد مداخله مستقیم دولتها یک رویکرد باطل است که در دنیا هم نتیجه نداشته و برای اینکه بتوانیم احیا و نوسازی بافتهای فرسوده را به یک جنبش همگانی وتحقق پذیر تبدیل کنیم باید همه ذینفعان در آن مشارکت داشته باشند و در اینجا استارتاپها و دانشگاهها نقش موثری را ایفا میکنند. از آنجا که از جمله ارکان اصلی بازآفرینی شهری جریان سازی، نهادسازی و ابزار سازی است، استارتاپها نقش اساسی را میتوانند در این رویکرد ایفا کنند تا بتوانیم بازآفرینی شهری را به اولویت همگانی در شهرها تبدیل کنیم.