• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۲۳۶۹۷۲۳
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۳
اجتماعی » جامعه و شهری
جلسه شورای شهر

ادامه بررسی تبصره‌های بودجه شهرداری

اعضای شورای شهر تهران در ادامه بررسی لایحه بودجه سال ۹۸ تهران، در تبصره ۲۰، کمک‌هایی برای تعریض معابر بافت فرسوده در نظر گرفتند

بررسی تبصره های بودجه شهرداریبه گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما بخشی از جلسه شورای شهر به ادامه تبصره های بودجه سال 98 شهرداری تهران اختصاص داشت که اعضای شورای شهر تهران در خصوص 17 تبصره دیگر این لایحه تصمیم گیری کردند.
حجت نظری عضو شورای شهر تهران در جریان بررسی تبصره 7 این لایحه که به بیان برخی از تکالیف شهرداری در خصوص اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی و بهره گیری از مشارکت شهروندان و بخش خصوصی و تعاونی ها و سازمان های مردم نها با هدف افزایش بهره وری مالی می پرداخت، گفت: یکی از بخش های این تبصره به برون سپاری اماکن در حال بهره برداری اختصاص دارد که پیشنهاد می شود این موضوع حذف شود.
وی تصریح کرد: زمانی که شهرداری تهران، میزان قابل توجه نیروی انسانی در حوزه های مختلف دارد، می تواند خودش کارهای بهره برداری را انجام دهد و نیازی به این همه برون سپاری نیست.
عضو شورای شهر تهران ادامه داد: برون سپاری در مورد پروژه های جدید و نیمه تمام معنا دارد اما باید برون سپاری در بهره برداری حذف شود چرا که ما می توانیم با نگاه به درون سازمان به صورت بهینه بهره برداری کنیم.
سید محمود میرلوحی در مخالفت با این پیشنهاد اظهار داشت: مسئله برون سپاری امروز در ساختار اداری کشور به خوبی مطرح است و معنا این است که در ساختارهای سنتی کارها همواره در درون سازمان ها انجام می گرفت و نتیجه آن کیفیت پایین و هزینه بالا است ولی وقتی کارها به پیمانکار سپرده می شود با سازوکارها و نظارتی که دارد هم هزینه ها کاهش یافته و هم کیفیت بالا می رود.
وی به موضوع اماکن ورزشی اشاره کرد و گفت: بخش ورزشی هم از این نوع است به نحوی که 70 درصد ظرفیت ورزشگاههای ما باطل مانده و استفاده نمی شود و کارایی 409 مرکز ورزشی ما به شدت پایین است.
شهربانو امانی، عضو شورای شهر تهران در موافقت با این پیشنهاد اظهار داشت: امروز نیروی متورم در شهرداری وجود دارد و این در حالی است که بیکاری پنهان بدتر از بیکاری رسمی است؛ از این روی نیازی به برون سپاری در بهره برداری نیست.
سید حسن رسولی با بیان اینکه اگر بخواهیم بهره برداری از اماکن شهرداری را داخلی انجام دهیم به این معنی است که بین 8 تا 10 هزار نفر به بدنه شهر داری اضافه کرده ایم ضمن اینکه موضوع بیان شده در این تبصره برون سپاری بهره برداری نیست بلکه واگذاری آن است تا بتوانیم شهرداری را از فعالیت های تصدی گرایانه خلاص کرده و آن را چابک کنیم.
در نهایت این پیشنهاد رای لازم را کسب نکرد و در نهایت شهرداری مجاز به واگذاری تمامی پروژه های جدید، نیمه تمام و اماکن در حال بهره برداری با رعایت کاربری های مصوب که شرح آنها در این تبصره آورده شده است، شد.
شهربانو امانی، عضو شورای شهر تهران یکی دیگر از اعضای شورای شهر تهران بود که در قالب بررسی تبصره های بودجه
پیشنهاد حذف بند مرتبط با خانه شهر(بلدیه سابق) در میدان توپخانه
را داشت و گفت: ایجاد این بنا، میدان توپخانه را از انتفاع ساقط می کند از این روی پیشنهاد می کنم تا این پروژه که تنها پیوستی یک برگی داشته است و تا کنون 20 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است را در طبقه همسطح متوقف کنیم.
سید حسن رسولی، که از جانب کمیسیون تلفیق سخن می گفت تاکید کرد: این پروژه دارای پیمانکار است و متوقف کردن آن امکان پذیر نیست و می توان پیشنهاد به نحوی تغییر کند و به اصلاح در پروژه منجر شود.
در نهایت با مخالفت شهرداری این پروژه نیز به تصویب نرسید.
پیشنهاد دیگری نیز در این جلسه توسط علی اعطا، عضو شورای شهر تهران بیان شد که بر اساس آن پیشنهاد دهندگان خواستار اختصاص بودجه برای تکمیل مرکز همایش های آئینی باغ صبا بودند.
وی در این خصوص تصریح کرد: این پروژه بیش از 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و ضمن اینکه طرحی بین المللی است به احیا باغ صبا نیز منجر می شود. این پروژه در حدود 4 سال متوقف بود که یکی از دلایل آن مشکلات حقوقی بوده است.

این پیشنهاد با رای اعضای شورای شهر تهران به تصویب رسید.
ابراهیم امینی، نایب رئیس شورای شهر تهران در جریان بررسی تبصره های این لایحه که با سرعت و بدون اعلام نظر در برخی از آنها در حال تصویب بود خطاب به خبرنگاران تاکید کرد: روند تصویب بودجه در شورای شهر تهران به گونه ای بوده است که متن ارائه شده در صحن حاصل کاربسیار زیاد در مراحل مختلف بوده است که کمیسیون های تخصصی، کمیسیون برنامه و بودجه و کمیسیون تلفیق به بررسی جز به جز آن پرداخته اند.
موضوع تهاتر املاک در اختیار معاونت فرهنگی و اجتماعی با نهاد کتابخانه های عمومی کشور ما به ازای تخصیص نیم درصد سهم نهاد کتابخانه های عمومی کشور از محل درآمدهای شهرداری موضوع دیگری بود که به انجام مباحثی در این جلسه منجر شد.
احمد مسجد جامعی در مخالفت با این موضوع گفت: پرداخت نیم درصد از بودجه شهرداری به این موضوع قانون است و ما نمی توانیم از آن عدول کنیم.
وی اظهار داشت: کتابخانه ها جزو فعالیت های شهرداری شناخته شده است و در دولت آقای خاتمی این موضوع به نتیجه رسید که وزارت ارشاد کتابخانه ها را شهرداری واگذار کند حال اینکه کتابخانه ها باید بابت نیم درصد تهاتر شده و به وزارت ارشاد برود خلاف آن موضوع است.
وی اظهار داشت:
وزارت ارشاد باید کتابخانه ها را به شهرداری بدهد
و نه اینکه شهرداری کتابخانه ها را به وزارت ارشاد بدهد چرا که شهرداری در حوزه عملیاتی در خصوص کتابخانه ها مسئولیت دارد و وزارت ارشاد باید کار سیاست گذاری آن را انجام دهد.
وی با بیان اینکه این موضوع مصوبه شورای عالی اداری را نیز دارد، گفت: تبصره پیش بینی شده کاملا برعکس آنچیزی است که باید اتفاق بیافتد.
محمد جواد حق شناس در تشریح این موضوع گفت: الان قانون شهرداری را موظف کرده است که نیم درصد از بودجه سالانه خود را کسر کنند و در اختیار نهاد کتابخانه ها قرار دهند و این موضوع تبدیل به دعوایی بین شهرداری و نهاد کتابخانه ها شده است که بر اساس آن حساب شهرداری مصدود شده و این رقم از خزانه شهرداری برداشت می شود.
وی ادامه داد: در توافقی که بین شهرداری و نهاد کتابخانه ها انجام شده است، مقرر شده است که مدیریت کتابخانه ها به خودشان واگذار شود که آنها از بودجه نقد شهرداری برداشت نکرده و به سمت مدیریت واحد کتابخانه ها گام برداشته شود.
سید محمود میرلوحی نیز در همین خصوص گفت: شهرداری تهران امروز بیش از ارشاد توان و انگیزه برای سرمایه گذاری در کتاب خانه ها را دارد و من پیشنهاد می کنم که این ماده حذف شود و این را باید وزارت ارشاد واگذار کند و نه شهرداری تهران.
سید حسن رسولی نیز با اشاره به مصوبه شورای عالی ادارای گفت: با وجود این مصوبه که باید کتابخانه ها به شهرداری واگذار شده و شهرداری نیم درصد از بودجه خود را به کتابخانه ها اختصاص دهد اما این موضوع هنوز اجرایی نشده و و ما امروز نه کتابخانه ها را گرفتیم و هم مجبوریم نیم درصد را بدهیم و اگر می خواهیم که قانون اجرا شود باید پیش بینی این تبصره را بپذیریم.
در نهایت اعضای شورای شهر تهران رای به باقی ماندن این تبصره در بودجه شهرداری دادند.
الهام فخاری، عضو شورای شهر تهران بود که پیشنهاد افزوده شدن 3.5 درصد به بودجه فرهنگی شهر تهران را ارائه کرد و گفت: در حالی ما در تمامی بخش های برنامه به انجام فرهنگ سازی اشاره کرده ایم که با کاهش تاسف بار حوزه اجتماعی روبرو بوده ایم.
سید محمود میرلوحی در مخالفت با این کار گفت: در مجلس نیز مدتهاست که این شیوه بودجه نویسی ترد شده است چرا که تمامی اصول و چارچوب های که بر مبنای آن بودجه طراحی شده است را به هم می ریزد، ضمن اینکه ما را از ایجاد شفافیت دور می کند.
حسن خلیل آبادی، عضو شورای شهر تهران در جریان بررسی این پیشنهاد تاکید کرد: کارهای فرهنگی و اجتماعی در شورای پنجم برای پختن آش و انداختن شال گردن و کارهای نمایشی نیست و آن را با دوره های قبل مقایسه نکنید. ما می خواهیم کارهای فرهنگی عمق دار انجام دهیم و اینکه بخواهیم به کارهای نمایشی بپردازیم مایه وهن شورا است.
2 تبصره برای حوزه فرهنگی در بودجه دیده شده است
سید حسن رسولی در مخالفت با این موضوع گفت: 2 تبصره برای حوزه فرهنگی در بودجه دیده شده است ضمن اینکه سهم 4 درصدی از بودجه شهرداری به سازمان فرهنگی و اجتماعی اختصاص داده می شود که هیچ حوزه دیگری آن را ندارد و اینگونه تبصره ها کل بودجه را به هم می ریزد.
محمدجواد حق شناس عضو شورای شهر تهران باید بررسی شود که موادی که برای حوزه فرهنگی دیده شده است جواب این حوزه را می دهد . سال گذشته متاسفانه 25 درصد از بودجه شهرداری کاهش یافت و ما از این میزان می خواهیم 3.5 درصد را جبران کنیم و ما خواستار بازگشت به لایحه شهرداری در این خصوص هستیم.
در نهایت این موضوع با 10 رای موافق و 10 رای مخالف به تصویب نرسید.
اختصاص بخشی از بودجه به موضوع دوچرخه سواری پیشنهادی بود که توسط آرش حسینی میلانی ارائه شد.
وی گفت: شهر انسان محور نیازمند سرمایه گذاری است و بودجه موضوع دوچرخه کاهش یافته است و ما خواستار بازگشت به لایحه شهرداری هستیم.
محمد علیخانی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل در این خصوص بر ضرورت مقایسه کارایی دوچرخه با حمل و نقل عمومی تاکید کرد و گفت: هم اکنون در پارکینگ خلیج فارس حدود 2000 هزار دوچرخه خریده و انبار شده است که در حال از بین رفتن هستند و با این وجود نباید دوباره بودجه ای برای موضوعی که قرار است اتفاق مشابهی در خصوص آن رخ دهد داشته باشیم.
احمد مسجدجامعی در موافقت با این پیشنهاد گفت: رویکردی که الان راجع به شهر وجود دارد انسان محوری در مقابل ماشین محوری است و باید این موضوع تبلیغ شود.
وی گفت: این نگاهی نو در شهرداری است که تبلیغ و ترویج می شود ضمن اینکه این موضوع مصوبه شورای سوم است.
در نهایت این پیشنهاد با 14 رای موافق و 6 رای مخالف به تصویب رسید
زهرا نژادبهرام، عضو دیگری بود که به ارائه پیشنهادی در خصوص بودجه مرتبط با بافت فرسوده پرداخته و گفت: در توافق صورت گرفته میان دولت و شهرداری مقرر شده بود که ما به التفاوت سودهای بانکی متقاضیان احیای بافت توسط دولت و شهرداری تامین شود و این رقم اکنون در حدود 20 میلیارد تومان دیده شده است و ما خواستار افزایش آن به 36 میلیارد تومان هستیم و محل تامین ما به التفاوت آن را ردیف مرتبط با کمک به اشخاص حقیقی پیشنهاد می کنیم.
مجید فراهانی در مخالفت با این موضوع گفت: بحث مطرح شده در خصوص ماموریت های شهرسازی است در حالی که ردیف در نظر گرفته شده از محل بودجه شهردار و ردیف هزینه آن در محل هوشمندسازی ات که خود دارای مبحثی جدا است.
در نهایت با وجودی که شهرداری تهران نیز مخالف این موضوع بود، این پیشنهاد به تصویب رسید.
حسن خلیل آبادی خلیل آبادی در جریان بررسی تبصره 22 این لایحه به موضوع هماهنگی فرمانداری تهران در حوزه حریم اشاره کرد و تاکید کرد که باید فرمانداری ری و شمیرانات نیز در این عبارت آورده شود.
بهاره آروین در خصوص اینکه چرا این فرمانداری ها به صراحت بیان نشده است گفت: اگر می آوردیم در هیات تطبیق با مشکل مواجه می شدیم بنابراین از واژه سایر فرمانداری ها استفاده کردیم.
احمد مسجد جامعی در موافقت با این پیشنهاد خواستار افزوده شدن این فرمانداری ها شد
احمد مسجد جامعی در موافقت با این پیشنهاد خواستار افزوده شدن این فرمانداری ها شد که در نهایت با رای اعضای شورای شهر تهران این اصلاح عبارتی انجام گرفت.
حجت نظری، عضو شورای شهرتهران در جریان بررسی تبصره 23 این لایحه پیشنهاد بندی را داشت که به شهرداری اجازه می داد تا به افراد تعدیل شده از شهرداری مهارت های شغلی را آموزش دهد.
وی گفت: اگر می خواهیم شخصی را حفظ کنیم نباید او را تعدیل کنیم و اگر می خواهیم او را تعدیل کنیم چرا باید به او آموزش دهیم که وی را امیدوار به بازگشت در مجموعه کنیم و این کار هزینه اضافه به شمار می آید.
زهرا نژادبهرام در مخالفت با این موضوع گفت: وقتی قطع رابطه کاری با شخصی صورت می گیرد به این معنی نیست که رابطه عاطفی و انسانی میان وی و مجموعه قطع شود.
وی اظهار داشت: این موضوعی است که سازمان های پیشرفته انجام می دهد ضمن اینگه اگر شما بخواهید فردی را در این فضای کاری رها کنید به احتمال زیاد پیدا کردن کار برایش سخت است بنابراین، این کار افتخاری برای شورای پنجم است که نیروهایش را رها نمی کند.
شهربانو امانی در موافقت با پیشنهاد اظهار داشت: زمانی که کارگری در مجموعه ای کار می کند بیمه می شود که 27 درصد سهم آن را سازمان و 3 درصد را خود شخص پرداخت می کند تا در زمان بیکاری بتواند از این محل تامین شود بنابراین نیازی نیست که ما دوباره کاری بکنیم و این کار توسط بیمه انجام می گیرد.
در نهایت حذف این بند به تصویب رسید.
حجت نظری اما پیشنهاد دیگری نیز داشت که در خصوص آن گفت: در تبصره 23 عنوان شده است که شهرداری 10 درصد از نیروهای خود را کاهش دهد این در حالی است که در گذشته مصوبه ای در شورا در این خصوص داشتیم و این تکلیف شهرداری را دچار سردرگمی می کند.
بهاره آروین در مخالفت با این موضوع گفت: این پیشنهاد ربطی به مصوبه اصلاح ساختار شهرداری ندارد چرا که این بند در سال پیش ها بوده است و کاری تدریجی را هدف گذاری کرده و در حالی که مصوبه شورا کاری تحولی در ساختار شهرداری را هدف گذاری کرده است .
حسن خلیل آبادی در موافقت با پیشنهاد گفت: ما نباید کاربیهوده و تکراری انجام دهیم، ما آمدیم و لایحه پرچالشی را تصویب کردیم حال اینکه این موضوع بودجه و رقم های متفاوتی با مصوبه شورا دارد.
وی اظهار داشت این کاری غیر ضروری و زمان بر است و نباید در این محل آورده شود.
در نهایت حذف این ماده با 11 رای موافق و 7 رای مخالف به تصویب رسید.
 
بررسی 2010 ملک واگذاری شده از سوی شهرداری تهران
پیروز حناچی در پاسخ به تذکر سید محمود میرلوحی عضو شورا درباره "انتشار فهرست املاک شهرداری در اختیار اشخاص حقیقی و حقوقی" گفت: 2010 مورد از املاک واگذاری شده با کاربری های مختلف در راستای بند 6 ماده 55 قانون شهرداری ها مورد بررسی قرار گرفته که تاکنون 700 مورد از آن مغایر با این بند بوده است .
پیروز حناچی شهردار تهران در ارتباط با تذکر سید محمود میر لوحی پیرامون "انتشار فهرست املاک شهرداری که در اختیار اشخاص حقیقی و حقوقی قرار گرفته است (از سال 1390) و نحوه واگذاری آن در راستای اجرای بند 6 ماده 55 قانون شهردارها " گفت: در راستای مصوبه " واگذاری حق بهره برداری املاک، اراضی و اموال غیر منقول شهرداری به اشخاص حقیقی و حقوقی و موسسات غیر دولتی" کمیته ای تحت عنوان ساماندهی املاک شهرداری تهران در سازمان املاک و مستغلات با کاربری های مسکونی ، تجاری، اداری، فرهنگی، ورزشی، مذهبی، خیریه ها ، درمانی، نظامی و ... شناسایی و احصا گردیده است.
وی ادامه داد: از این میان 700 مورد شناسایی شده که اختلاف و انحراف فاحشی با موضوعیت املاک مشمول بند 6 ماده 55 داشته است که دویست مورد آن مسکونی می باشد و با هماهنگی های به عمل آمده با مراجع ذیصلاح قضایی و انتظامی اقدامات عاجل و موثر در جهت تخلیه آن صورت پذیرفته است که هم اکنون شاهد نتایج مثبت آن هستیم.
حناچی خاطرنشان کرد: در خصوص 500 مورد دیگر اقدامات مقدماتی و اولیه در جهت استرداد آن در دست اجراست.
شهردار تهران افزود: در مورد واگذاری 1300 مورد باقیمانده مراتب در دست بررسی و استعلام از مبادی ذیربط است که متعاقبا نتایج و عملکرد آن اعلام می گردد. ضمنا سازمان املاک و مستغلات ثبت اطلاعات مربوط به املاک موضوع بند 6 ماده 55 قانون شهرداری از باب نوع کاربری ، پلاک ثبتی، نوع مالکیت، متراژ و منطقه و نوع ملک در سامانه جامع املاک در دستور کار خود قرار داده است.
شایان ذکر است در بند 6 ماده 55 قانون شهرداری ها آمده است: (اصلاحی۲۷/۱۱/۱۳۴۵) اجرای تبصره یک ماده ۸ قانون تعلیمات اجباریوتأسیس مؤسسات فرهنگی و بهداشتی و تعاونی مانند بنگاه حمایت مادران و نوانخانه و پرورشگاه و درمانگاه و بیمارستان و شیرخوارگاه و تیمارستان و کتابخانه و کلاسهای مبارزه با بی سوادی و کودکستان و باغ کودکان و امثال آن در حدود اعتبارات‌مصوب‌وهمچنین کمک به این قبیل مؤسسات و مساعدت مالی به انجمن تربیت بدنی و پیش آهنگی و کمک به انجمن های خانه ومدرسه و اردوی کار.
شهرداری در این قبیل موارد و همچنین در مورد موزه ها و خانه های فرهنگی و زندان با تصویب انجمن شهر از اراضی و ابنیه متعلق بخود با حفظ مالکیت به رایگان و یا با شرایط معین بمنظور ساختمان و استفاده به اختیار مؤسسات مربوط خواهد گذاشت. تبصره۱-(الحاقی ۲۷/۱۱/۱۳۴۵)تبصره‌ماده۵ قانون‌نظارت ‌درمصرف سهمیه فرهنگ از درآمد شهرداریها مصوب۲۸/۳/۳۴ به قوت خود باقی است.
تبصره۲- (الحاقی۲۷/۱۱/۱۳۴۵) تبصره ۵۹ قانون بودجه سال۱۳۳۹کل کشور به قوت خود باقی است.
 
ممنوعیت انتشار نشریه های کاغذی تا لزوم اعلام عدم النفع پروژه های نیمه تمام
اعضای شورای اسلامی شهر تهران در ادامه برسی تبصره های بودجه سال 98 با ارائه پیشنهاداتی به اصلاح و تایید این تبصره ها پرداختند .
در یکصد و بیست و هشتمین جلسه شورا ادامه بررسی تبصره های بودجه سال 98 ادامه یافت.
بر اساس این گزارش تبصره ۲۸ بودجه موضوعی بود که اکثر اعضا شورا به اتفاق بر آن تاکید کردند.
در این تبصره آمده است به منظور ارتقاء سطح بهره‌وری در کاهش کالاهای غیرضروری کلیه واحدهای اجرای موظفند با رعایت تکالیف قانونی در سقف اعتبارات تخصیص یافته نسبت به انجام هزینه‌ها اقدام و از ایجاد هر گونه تعهد مازاد خودداری کنند.
در بند ۲ این تبصره تاکید شده است در راستای دستیابی به ارتقا بهره‌وری و کاهش هزینه‌ها کلیه واحدهای اجرایی مجازند تا ۵درصد از اعتبارات پژوهشی خود را در قالب قراردادهای پژوهشی به پژوهش‌های کاربردی در زمینه ارتقاء‌ بهره‌وری و کاهش هزینه اختصاص و نسبت به استقرار چرخه بهره‌وری اقدام کنند که این بند با پیشنهاد حجت نظری با ۹ رای موافق، حذف شد.
در ادامه و در بند ۳ این تبصره نیز آمده است: انتشار هر گونه نشریه در واحدهای ستادی،‌مناطق، سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته به شهرداری تهران ممنوع است و هر گونه اطلاع‌رسانی چاپی صرفا از طریق نشریه خبری روابط عمومی و بین‌الملل شهرداری تهران (همگامان) و نشریات تخصصی دارای مجوز از شورای اسلامی شهر تهران مجاز می‌باشد.
در ادامه و در تبصره 28 حذف بند 2 از سوی حجت نظری پیشنهاد داده شد.
نظری در این ارتباط گفت: در مورد بند 2 تقریبا تمام پروژه ها و برنامه هایی که نیاز به مطالعه است این ها در کد پروژه ها پیش بینی شده و بهای این ها هم پایین نیست و معمولا بیش از قیمت واقعی برای انجام مطالعات پیش بینی می شود لذا منطق ندارد در کنار مطالعات 5 درصد از اعتبارات پژوهشی هم برای پژوهش در نظر بگیرند.
سید حسن رسولی به عنوان مخالف گفت: بند 2 ریز پروژه های است که افزایش بهره وری در واحد های شهرداری را تعقیب می کند و جنس این ها با طرح های مرکز مطالعات متفاوت است و قابل قیاس نیست. این ها پروژه های موردی هستند که بهره وری سازمان را افزایش می دهند.
شهربانو امانی نیز به عنوان موافق گفت: هر پروژه مراحلی دارد و لی متاسفانه موردی که به صورت اپیدمی درآمده این است که برای هر پروژه ای یک پژوهش انجام شود لذا برای برای پیشگیری از ریخت و پاش و هزینه اداره پایتخت کشور که شعار دادیم می خواهیم آن را کاهش دهیم باید این بند حذف شود.
در نهایت پیشنهاد به تصویب رسید.
در ادامه حجت نظری در راستای بند 3 تبصره 28 نیز پیشنهادی را ارائه داد.
نظری در این خصوص گفت: ما باید از فضای چاپ نشریه کاغذی عبور کنیم و این در حالی است که شهرداری خود مرکز ارتباطات ، خبرگزاری و سایت و ابزار دیگر اطلاع رسانی دارد و لذا چاپ نشریه اتفاق خوبی نخواهد بودو بنابراین به طور مشحص پیشنهادم این است که انتشار نشریه به کل در شهرداری در همه واحد ها ممنوع باشد.
شهربانو امانی نیز گفت: امروز شبکه های رسانه ای و اطلاع رسانی صرفا کاغذی نیست و همانطور که می بینید بسیاری از خبرنگاران حاضر در صحن که خانم های جوانی هم هستند به صورت آنلاین دارند اطلاع رسانی می کنند لذا برای صرفه جویی در کاغذ هم که شده و اثرات محیط زیستی دارد می بایست چاپ نشریات کاغذی ممنوع شود. این پیشنهاد نیز به تصویب رسید.
در ادامه جلسه مجید فراهانی پیشنهادی مربوط به بند ب تبصره 29 ارائه داد.
فراهانی گفت: شهرداری مکلف است عدم النفع پروژه های نیمه تمام محاسبه کند و به عنوان یکی از شاخص های اولویت بندی پروژه ها چه در تخصیص اعتبارات و چه در اجرا لحاظ نماید. عدم النفع پروژه ها نیز صرفا مالی نیست.
وی ادامه داد: متاسفانه عدم اجرای پروژه ها در مدت زمان معین چه از لحاظ مالی و چه از لحاظ فرهنگی و اجتماعی خسارات زیادی به بار می آورد و هزینه های تاخیر در اجرای پروژه باید محاسبه شود.
زهرا نژاد بهرام نیز گفت: در قرار دادهای بالادست چیزی به نام عدم النفع نداریم لذا این مهم مبنای حقوقی ندارد .
سید حسن رسولی نیز گفت: در مواقعی که در مقام تخصیص منابع هستیم و یا در مقام انتخاب پروژه می بایست برنامه زمان بندی تنظیم می کنیم و ما به نمایندگی از شهروندان وظیفه داریم هزینه های ناشی از تاخیر پروژه را به عنوان متغییر تعیین کننده در نوع تخصیص منابع برای پروژه ها لحاظ کنیم.
این پیشنهاد نیز به تصویب رسید.
در ادامه جلسه حجت نظری پیشنهاد حذف بند 1 تبصره 30 لایحه بودجه را ارائه داد.
در بند 1 تبصره 30 شهرداری مکلف است کلیه بهای خدمات مصوب شورا و ملاک عمل در واحد های خدمات رسان را حداقل 20 درصد و حداکثر به میزان نرخ توم پایان سال 97 افزایش دهد. در صورت تغییر نخ حامل های انرژی یا سایر متغیرهای موثر بر بهای تمام شده خدمات شهرداری مجاز است لایحه اصلاحیه بهای خدمات یاد شده را در قالب لایحهع اصلاحیه بودجه تا پیش از شهریور ماه سال 98 به شورا ارائه نماید.
نظری در تشریح پیشنهاد خود گفت : در این بند نکته دارای ابهام این است که قرار است وظیفه تعیین بهای خدمات را به شهرداری واگذار کنیم که این امر قابل تفویض نیست. افزایش حداقل 20 درصد نیز قابل قبول و عادلانه نیست چرا که ما ارتقای کیفیت خدمات نداشته ایم. لذا صرفا تورم نمی تواند ملاکی بر افزایش بهای خدمات باشد. این موارد سبب فشار آمدن بر مردم خواهد شد.
مجید فراهانی در ادامه گفت: ما برای اینکه شهر فروشی نکنیم و پا در پای ناصواب گذشتگان نگذاریم لازم است به شکلی بهای خدمات شهری را تنظیم کنیم تا شهر به صورت خود گردان اداره شود، بسیاری از بهای خدمات از گذشته تغییر نکرده و لذا می بایست در این مهم تغییری صورت گیرد.
وی ادامه داد: ما مصوب کردیم شهرداری فهرست بهای خدمات را منتشر کند و این در حالی است که ما معمولا 6 ماه از سال را برای تعیین این بها از دست می دهیم لذا خواستار انتشار آن همزمان با بودجه سنواتی بودیم.
احمد مسجد جامعی نیز گفت: ما تا چقدر می توانیم فشار را به مردم زیاد کنیم و اگر قرار باشد بر اساس تورم تصمیم گیریم اگر قرار باشد در سال آینده 50 درصد تورم داشته باشیم چه؟ ظرفیت این قضیه چقدر است؟ اینکه ما مابع ندارین برای اداره شهر ایا باید از ساده ترین راه به فکر تامین آن باشیم؟ یا اینکه از ساده ترین راه به فکر تامین آن باشیم!
وی ادامه داد: فشار بر مردم ساده ترین راه است حال آنکه ما ارتقایی در کیفیت خدمات نداشتیم. لذا من با حذف این مهم که افزایش بیت درصد باشد موافقم اما اینکه اختیارات به شهرداری تفویض شود مخالفم و ما حق نداریم اختیارات خود را به شهرداری تفویض کنیم.
سید ابراهیم امینی که ریاست جلسه را بر عهده داشت گفت: حداقل بیست درصد و میزان نرخ تورم این جا مشکل ایجاد می کند و الان خود فضایی ایجاد می کند که شورا به دنبال بالا بردن نرخ خدمات است.
بهاره آروین نیز گفت: در طول سال تقریبا یک جلسه و دو جلسه در میان افزایش بهای خدمات داریم و این یعنی در طول سال هر جلسه شورا در مورد تعیین نرخ خدمات است . این در حالی است که وقتی بهای خدمات اواسط سال ارایه می شود تاثیر خود را بر دستگاه های خدمت رسان می گذارد.
وی در ادامه افزود: در خصوص افزایش بیست درصد نیز گفت: ما اگر بخواهیم کمتر از میزان تورم بهای خدمات را تعیین کنیم به صرفه و صلاح شهرداری نیست کمتر از این نرخ هم همینطور این در حالی است که ما دستمزد کارکنان را بیست درصد افزایش می دهیم.
در نهایت این پیشنهاد نیز به تصویب رسید.
 
تمام اجاره‌نامه‌های شهرداری در سامانه شفافیت ثبت شود
به پیشنهاد رییس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورا شهرداری تهران در بند الف تبصره ۳۶ بودجه سال 98 شهرداری موظف شد تا جهت ساماندهی مال الاجاره ساختمان‌ها و تاسیسات نسبت به تنظیم دستورالعمل مربوطه اقدام و ضمن دریافت اجاره بها عادلانه و متناسب با عرف بازار درآمد حاصله را تا سقف دو هزار میلیارد تومان درج کند.
زهرا صدراعظم نوری،رییس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در نوبت صبح یکصدو بیست و هشتمین جلسه شورای شهر که به بررسی تبصره های لایحه بودجه ۹۸شهرداری اختصاص داشت ،پیشنهاد داد در بند الف تبصره 36 جمله«همچنین باید نسبت به ایجاد سامانه جهت ثبت قراردادهای ساختمان و تاسیسات مورد اشاره از قبیل(غرفه‌ها،اماکن تجاری،مراکز فرهنگی،ورزشی و گردشگری،آنتن‌های BTSو سایر موارد مشابه)را به گونه‌ای طراحی کند که کلیه مبالغ دریافتی به صورت سیستمی ثبت و قابل پیگیری باشد.» اضافه شود.
نوری در توضیح پیشنهادش گفت:شفافیت شعار شورای پنجم است و ما باید در این جهت عمل کنیم،در نتیجه پیشنهاد می‌دهم که تمام قراردادهایی از این دست در سامانه شفافیت ثبت شود تا مردم بتوانند رصد کنند که شهرداری چه هزینه‌هایی، در چه بخش‌هایی کرده است.
این پیشنهاد بدون مخالف به تصویب رسید.
 
انطباق ۸۵ درصدی بودجه ۹۸ شهرداری با برنامه سوم توسعه شهر تهران
معاون شهردار تهران با بیان اینکه ۸۵ درصد از احکام برنامه سوم توسعه شهر تهران در لایحه بودجه سال آینده شهرداری تهران تبلور یافته است، تاکید کرد: در همین راستا، ۱۴۰ ردیف بودجه‌ای که مغایر با اهداف برنامه سوم بودند از لایحه بودجه شهرداری حذف شدند.
سکینه اشرفی در خصوص برخی ابهامات پیرامون تطبیق لایحه بودجه سال آینده شهرداری تهران با برنامه سوم توسعه شهر تهران و برخی اظهار نظر‌ها پیرامون عدم هماهنگی بین برنامه و بودجه گفت: در زمان تدوین و تصویب برنامه سوم توسعه شهر تهران، در حوزه مالی اقداماتی موازی در خصوص پیش بینی منابع مالی سال‌های برنامه صورت گرفت. به این منظور جدول منابع مالی برنامه سوم بر اساس روند وصولی و مصوب سال‌های ۱۳۹۰ الی ۱۳۹۷ و همچنین نظرات کارشناسان حوزه‌های تخصصی تهیه شد.

وی با بیان اینکه در این مطالعات منابع بودجه‌ای شهرداری تهران بر اساس نظام GFS به سه دسته تقسیم شده است، اضافه کرد: اقلام منابع که دارای بیشترین سهم هستند شناسایی و روند آن‌ها به قیمت ثابت و جاری محاسبه شد و ضمن تلفیق اطلاعات به دست آمده و نظرات کارشناسی حوزه‌های تخصصی، منابع بودجه‌ای برنامه پنج‌ساله سوم شهرداری تهران در سه سناریو بدبینانه، واقع بینانه و خوش بینانه برآورد شده و در نهایت پس از تدوین برنامه، بودجه سال ۹۸ بر اساس اولویت‌های شهر تهران پیش‌بینی و تدوین شد.
اشرفی، تخصیص منابع محدود میان نیاز‌های نامحدود و بر اساس اولویت‌های شهر و شهروندان را یکی از موضوعات اساسی در تدوین بودجه دانست و گفت: تمامی این اقدامات برای این است که هریک از فعالیت‌های مندرج در قالب مواد و احکام برنامه با بودجه مصوب همخوانی داشته باشد.
وی تصریح کرد: در همین راستا، از مجموع ۹۵ حکم برنامه سوم توسعه شهر تهران، ۶۴ حکم در بند‌های بودجه لحاظ شده، ۱۱ حکم در سیاست‌های اجرایی بودجه رعایت شده و ۷ حکم برنامه نیز با تبصره‌های بودجه پیشنهادی مرتبط یا منطبق شده است. با احتساب مجموع این احکام، می‌توان ادعا کرد که ۸۵ درصد احکام برنامه سوم در بودجه پیشنهادی سال آینده شهرداری تهران متبلور شده است.
به گفته معاون شهردار تهران، ۱۴۰ ردیف بودجه سنواتی شهرداری که با احکام برنامه سوم همخوانی نداشته، از لایحه بودجه سال ۹۸ شهرداری تهران حذف شده است.
اشرفی، ادامه داد: بودجه سال ۱۳۹۸ شهرداری تهران با مد نظر قرار دادن الزامات و سیاست‌های تدوین بودجه ابلاغی از سوی شورای شهر و مهمترین ارکان برنامه پنج ساله سوم توسعه شهر تهران از قبیل، انضباط مالی، شفافیت، مدیریت هزینه، افزایش کیفیت منابع درآمدی پایدار، تمرکز زدایی از اعتبارات و توزیع آن بین واحد‌های اجرایی و تلاش در جهت افزایش درآمد‌های پایدار و بودجه ریزی عملیاتی تدوین شده است.
وی تاکید کرد: تلاش شده رویکرد‌ها و الزامات بودجه سال آتی مطابق با اولویت‌ها و مسائل کلیدی شهر و احکام برنامه سوم توسعه شهر باشد.
 
تنظیم دستورالعمل لازم برای عملکرد ردیف های بودجه کمک به مدارس و مساجد
به پیشنهاد رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا شهرداری موظف شد دستورالعمل لازم برای عملکرد ردیف های مربوط به کمک به مدارس و مساجد را تنظیم نماید.
حق شناس در نوبت عصر یکصدو بیست و هشتمین جلسه رسمی شورای اسلامی شهر تهران به عنوان تبصره جدید الحاقی به تبصره های بودجه سال 98 شهرداری تهران با اشاره به وجود ایرادات اجرایی و بروکراتیک در عملکرد ردیف های مربوط به کمک به مدارس و مساجد پیشنهاد تنظیم دستورالعمل لازم برای عملکرد این ردیف ها ارائه داد.
بر اساس این پیشنهاد شهرداری موظف است ردیف های اعتباری و "کمک به ساخت و توسعه مساجد و اماکن مذهبی، شماره طبقه بندی ۱۰۷۰۲ و حمایت از توسعه و تجهیز مدارس"به شماره طبقه بندی ۱۰۷۲۰ را مطابق با دستور العملی که به تصویب کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران می رسد، هزینه نماید .
این پیشنهاد با ۱۳ رای موافق و ۱ رای مخالف از حاضرین اعضاء به تصویب رسید.
 
اتمام بخش عمده برخی پروژه های شهر تهران در سال 98
افشین حبیب زاده در جریان بررسی تبصره 38 بودجه شهرداری تهران گفت: بخشی از مبالغی که در ردیف‌های سال ۹۸ برای پروژه‌ها اختصاص داده شده است ، برای بدهی‌های سال ۹۷ پرداخت خواهد شد . از سوی دیگر اگر بخواهیم به امید ردیف‌ها باشیم مطمئن باشید در سال ۹۸ هیچ کدام از پروژه‌ها پیشرفت چشم‌گیری نخواهد داشت و همچنان شاهد کارگاه‌های عمرانی در سطح شهر خواهیم بود .
افشین حبیب‌زاده در جلسه علنی امروز شورای اسلامی شهر تهران و در جریان بررسی تبصره ۳۸ لایحه بودجه سال ۹۸ که به اختصاص بودجه برای پروژه‌های عمرانی نیمه تمام شهر تهران اختصاص داشت، گفت: بخشی از مبالغی که در ردیف‌های سال ۹۸ برای پروژه‌ها اختصاص داده شده است ، برای بدهی‌های سال ۹۷ پرداخت خواهد شد . از سوی دیگر اگر بخواهیم به امید ردیف‌ها باشیم مطمئن باشید در سال ۹۸ هیچ کدام از پروژه‌ها پیشرفت چشم‌گیری نخواهد داشت و همچنان شاهد کارگاه‌های عمرانی در سطح شهر خواهیم بود.
رییس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: در تبصره ۶ هم که به تصویب رسیده، استفاده از مشارکت بخش خصوصی مد نظر است که هیچ ارتباطی با این تبصره ندارد. در این تبصره کمیسیون عمران مهم‌ترین پروژه‌های نیمه‌کاره را که عمدتا پیشرفت فیزیکی بالایی داشته و یا اتمام آنها از اهمیت برخوردار است احصا کرده که اگر این تبصره حذف نشود، با رقمی که پیش‌بینی شده می‌توانیم بخش عمده‌ای از این پروژه‌ها همچون زیر گذر گیشا و استادمعین، دسترسی آزادگان به دستواره و بزرگراه های بروجردی و دولت آباد، کندرو نواب و تقاطع شهر آفتاب واتصال آن به مرقد حضرت امام (ره) و تقاطع های حکیم و احیای قنوات و رودخانه‌های تهران همچنین مدیریت آبهای سطحی را در سال آینده به بهره‌برداری برسانیم.
 
اختصاص بودجه خاص به مناسب‌سازی معابر برای معلولان و کم‌توانان در شهر تهران
رییس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران در دفاع از ارائه پیشنهاد اختصاص بودجه خاص به مناسب‌سازی معابر برای معلولان و کم‌توانان گفت: شهرداری تهران در راستای مناسب‌سازی فضاهای شهری برای توان‌یابان، سالمندان،کودکان و سایر اقشار آسیب‌پذیر جسمی،حرکتی و ذهنی به منظور تحقق شعار تهران شهری برای همه اقدامات لازم را انجام دهد.
زهرا صدراعظم نوری،رییس کمیسیون سلامت،محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در جریان بررسی لایحه بودجه 98شهرداری تهران پیشنهاد داد که یک تبصره جدید در ارتباط به معلولان و کم‌توانان به بودجه اضافه شود.
او در توضیح دلیل اضافه شدن این تبصره گفت: 15درصد از جامعه شهری تهران دچار معلولیت هستند. برخی دیگر نیز اگرچه در ظاهر سالم‌اند اما در استفاده از امکانات شهری به دلیل کم‌توانی اندام حرکتی‌شان محدودیت دارند.
این عضو شورای شهر تهران اضافه کرد: یکی از وظایف مدیریت شهری مناسب‌سازی معابر است. در نتیجه پیشنهاد می‌دهم که شهرداری تهران در راستای مناسب‌سازی فضاهای شهری برای توان‌یابان،سالمندان،کودکان و سایر اقشار آسیب‌پذیر جسمی،حرکتی و ذهنی به منظور تحقق شعار تهران شهری برای همه به میزان 10درصد از سر جمع 4ردیف با عنوان‌های« بازپیرایی،ترمیم و تجهیز بوستان‌ها و فضای سبز»،«احداث و تکمیل پایانه‌ها و پارکینگ‌های مترو»،«بازسازی و تعمیرات اساسی ساختمان‌های اداری» و « احداث سرویس‌های بهداشتی در معابر» به ترتیب برای مناسب‌سازی بوستان‌ها،پیاده‌روها و تفرجگاه‌ها،مناسب‌سازی پایانه‌ها و ایستگاه‌ها با اولویت ایستگاه‌های پرتردد و مناسب‌سازی ساختمان‌های اداری و سرویس‌های بهداشتی هزینه کند.
این پیشنهاد با با 16موافق و بدون مخالف به تصویب رسید.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
صفحه نخست روزنامه های اصفهان(بیست ویکم آبان ۱۴۰۴)
آماده سازی زیرساخت‌های نرم‌افزاری و فنی انتخابات شوراها
برگزاری جشنواره استانی آذردخت در تبریز
اجرای طرح آبخیز داری زیدشت طالقان
برپایی نمایشگاه صنایع‌دستی و هنر‌های تجسمی در خوی
وسایل نقلیه شخصی از اصلی‌ترین عوامل آلودگی هوا
ضرورت آمادگی مدیریت شهری قبل از آغاز بارش‌ها
نوسازی ناوگان حمل‌ونقل ارومیه گامی به سوی شهری پایدار و توسعه‌یافته
کاهش ۶۷ درصدی ورودی سد‌های آذربایجان‌غربی
تقدیر از همکاری صدا و سیمای مرکز آذربایجان‌غربی در انعکاس فعالیت‌های بخش کشاورزی
جهاد کشاورزی مدافع حقوق تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان است
بررسی هشت پرونده شورای اصلاحات ارضی در آذربایجان غربی
هم‌افزایی رسانه‌ای برای آگاهی‌بخشی عمومی از پروژه‌های راه و شهرسازی 
لایحه حذف معافیت های مالیاتی تقدیم مجلس می شود
عزم راسخ گروه جهادی شهدای سهرورد برای آبادانی
نمایشگاه قهوه ایران؛ از کارگاه‌های تخصصی تا دهکده برشته‌کاران
ایران‌مال میزبان برند‌های جهانی قهوه؛ سومین نمایشگاه بین‌المللی قهوه آغاز شد
عطر قهوه در ایران‌مال پیچید؛ آغاز جشن قهوه‌دوستان ایران
تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، ۲۱ آبان ۱۴۰۴
لزوم هم‌افزایی سطوح جامعه در سیاست بازآفرینی شهری
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
تیم ملی فوتبال ایران وارد شهر العین شد
۲۰ سرنشین در هواپیمای نظامی ترکیه حضور داشتند
مقاومت در لبنان وارد مرحله بازدارندگی هوشمند شده است
جنگ بی صدا، کشف و شناسایی تعدادی از نفرات اصلی موسسه ایران آکادمیا در داخل و خارج از کشور
تیزپروازان نیروی هوایی با همه وجود به میدان آمدند
اطلاعیه کارگروه شرایط اضطرار آلودگی هوای استان مرکزی
جلسات فشرده مجلس برای بررسی عملکرد یکساله برنامه هفتم
بهبودی ۵ تا ۱۵ درصدی بارش‌ها با بارورسازی ابر‌ها
گیجگاه ۱۴۰۴/۰۸/۲۰
آغاز رأی گیری سراسری ششمین انتخابات پارلمانی در عراق
زبان معیار ۱۴۰۴/۰۸/۲۰
دلجویی رئیس‌جمهور از خانواده مرحوم احمد بالدی
رشد ۸ درصدی برای نجات اقتصاد ضروری است
روزگاری کودکان زیر سایه موسفیدان قد می کشیدند
شبکه ضدامنیتی آمریکایی اسرائیلی، متلاشی شد
آغاز پیش‌فروش ۳ محصول سایپا  (۱ نظر)
فروش فوق‌العاده ۲ محصول سایپا از فردا  (۱ نظر)
شهادت ستوان یکم ولی زاده، مدافع نظم و امنیت در رامشیر  (۱ نظر)
اهواز آلوده‌ترین شهر کشور  (۱ نظر)
اجرای طرح رایگان دوگانه سوز کردن خودرو‌های مدل ۹۴ به بالا در خوزستان  (۱ نظر)
ماجرای دنباله دار پرستار قاتل نوزادان در انگلیس  (۱ نظر)
پایداری هوا و انباشت آلاینده‌ها در اصفهان تا پایان هفته  (۱ نظر)
اعتراف صریح ترامپ، اثبات جنایت آمریکا در همه محاکم  (۱ نظر)
درگذشت مادر شهیدان متحدی در بسطام  (۱ نظر)
اجرای پویش سلامت علوی طرح شهید رئیسی در بروجرد  (۱ نظر)
آلودگی هوا عامل مرگ بیش از یکهزار و ۶۰۰ نفر در خوزستان  (۱ نظر)
بررسی پیشرفت طرح‌های نهضت ملی مسکن در شهر‌های جدید پرند، فولادشهر و بینالود  (۱ نظر)
اینترنتی شدن ثبت‌نام کارت سوخت المثنی  (۱ نظر)