پخش زنده
امروز: -
از هر ده نفر کاربر شبکه های اجتماعی، بیش از چهار نفر، مطالب سیاسی در شبکه های اجتماعی می خوانند که در آن ها، اخبار دروغ جاسازی شده است.
به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صدا و سيما از لندن، پژوهشگران دانشگاه لاف بورو (Loughborough) در انگلیس، از هر ده نفر کاربر شبکه های اجتماعی، بیش از چهار نفر، مطالب سیاسی در شبکه های اجتماعی می خوانند که در آن ها، اخبار دروغ جاسازی شده است.
روزنامه ایندیپندنت نوشت اکنون تشخیص خبر دروغ و راست، بسیار دشوار شده است و در حالی که افراد و گروه های راست افراطی، بیش ترین موارد نادرست و اخبار دروغ را در شبکه های اجتماعی، همچون فیس بوک، منتشر می کنند، افراد و گروه های جناح چپ، بیش ترین تلاش را برای تصحیح مقالات حاوی دروغ، صورت می دهند. این پژوهش در مرکز فرهنگ مدنی برخط (Online Civic Culture Centre) دانشگاه لاف بوررو انجام شده است و پژوهشگران هشدار داده اند این نتایج به افزایش سریع اخبار دروغین و بدبینی کاربران شبکه های اجتماعی دامن می زند.
بر اساس یافته های این پژوهش یک پنجم از کاربران شبکه های اجتماعی در انگلیس اعتراف می کنند برای اذیت کردن دیگران و ایجاد مشکل، مطالب سیاسی در شبکه های اجتماعی منتشر می کنند که به نظر پروفسور اندرو چادویک (Andrew Chadwick)، مدیر مرکز فرهنگ مدنی برخط دانشگاه لاف بورو، هشدار دهنده است.
وی افزود: اعتماد در میان کاربران شبکه های اجتماعی در انگلیس، رو به کاهش و میزان اخبار دروغ به سرعت در حال افزایش است.
براساس گزارش پژوهشگران دانشگاه لاف بورو، افراد وابسته به حزب محافظه کار در انگلیس و نیز افرادی با گرایش های راست، بیش تر مایلند اخبار حاوی دروغ و مطالب نادرست را منتشر کنند در حالی که هواداران حزب کارگر و جناح چپ، بیش تر تلاش می کنند مانع گسترش اخبار دروغ شوند. در این گزارش آمده است مردان، بیش از زنان، تمایل دارند اخبار دروغ را نشر دهند و جوانان و نیز افراد علاقه مند به سیاست، بیش تر به ترویج اخبار دروغ اقدام می کنند.
به نوشته ایندیپندنت، بیش از نیمی ( 57 و 7 دهم درصد) از پاسخگویان در نظرسنجی دانشگاه لاف بورو گفته اند که در یک ماه گذشته، اخباری حاوی دروغ در مقالات شبکه های اجتماعی در انگلیس دیده اند؛ حدود 43 درصد (42 و 8 دهم درصد) گفته اند خودشان اخبار دروغ را به دیگران منتقل کرده اند و بیش از 17 درصد (17 و 3 دهم درصد) گفته اند در زمان انتشار مقالات در شبکه های اجتماعی، از دروغ بودن ان ها اطلاع داشته اند؛ حدود یک سوم (33 و 8 دهم درصد) گفته اند دیگر کاربران شبکه های اجتماعی، به تصحیح دروغ هایی که نشر می دادند، اقدام کرده اند و فقط هشت و نیم درصد گفته اند که خودشان به دیگران درباره بافتن راست و دروغ، تذکر داده اند.
در گزارش پژوهشگران دانشگاه لاف بورو، زمانی که از کاربران درباره چرایی انتشار مطالب سیاسی در شبکه های اجتماعی همچون فیس بوک، توئیتر، اینستاگرام و واتس آپ پرسیده شد، 65 و نیم درصد از پاسخگویان گفته اند برای "بیان احساسات" خودشان به این کار دست می زنند و همین میزان نیز گفته اند که "برای آگاه سازی دیگران" مطالب در شبکه های اجتمای نشر می دهند؛ حدود نیمی (51 و 1 دهم درصد) گفته اند به منظور آگاه شدن از نظر دیگران، 43 و 9 دهم درصد به منظور اثرگذاری بر دیگران، 43 و 7 دهم درصد برای ترغیب به بحث، 33 و نیم درصد به منظور سرگرم شدن، 29 و 6 دهم درصد برای این که خود را عضو یک گروه حس می کنند و 29 و 4 دهم درصد به منظور نشان دادن میزان آگاهی خود به دیگران، مطالب سیاسی در شبکه های اجتماعی منتشر می کنند. همچنین 24 و 2 دهم درصد گفته اند هدفشان، خوشنود ساختن دیگران و 18 و 7 دهم درصد نیز ناراحت کردن دیگران بوده است.
در این بررسی، از 2005 فرد بالغ در فاصله 5 تا 16 ژوئیه سال 2018 ، نظرسنجی شده است.