• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۲۴۷۰۲۵۸
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۰
اجتماعی » جامعه و شهری
با استقبال شهروندان تهرانی؛

پرداخت کرایه تاکسی از طریق موبایل

مدیر عامل سازمان تاکسیرانی تهران: بیش از ۶۰ درصد تاکسی‌های خطی پایتخت به یکی از روش‌های پرداخت موبایلی کرایه مجهز شده اند

پرداخت کرایه تاکسی از طریق موبایلبه گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، علیرضا قنادان عصر امروز در نشست پرداخت الکترونیک در تاکسی با بیان اینکه مسئله پرداخت و فناوری پرداخت در حوزه حمل و نقل در تمام دنیا مهم است، افزود: بسیاری از شرکت‌ها فناوری‌های مختلفی را با تمرکز بر پرداخت در نظام‌های حمل و نقلی ارائه می‌کنند. اولین حوزه‌ای که در حمل و نقل عمومی در تهران متصل به حوزه پرداخت الکترونیکی شد، مترو بود و دهه هشتاد هم اتوبوسرانی به پرداخت الکترونیکی محلق شد.
وی اضافه کرد: در شهرداری تهران و در برنامه ریزی‌هایی که از طرف شورای شهر و شهرداری تعریف شده، بحث پرداخت الکترونیکی در تاکسی‌ها هم مطرح بود. مسئله پرداخت الکترونیکی در تاکسیرانی جزو موضوعات جدید نیست بلکه در گذشته بار‌ها پیشنهادات مختلفی شده است. تا قبل از سال جاری هیچکدام از فعالیت‌هایی که در حوزه پرداخت الکترونیکی انجام شده بود به دلایل مختلف نمی‌شد پرداخت الکترونیکی بدانیم.
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی در شهر تهران گفت: نظام تاکسی و شکل تاکسیرانی در تهران از حیث کیفی و کمی و همچنین روش کار با آن چه در کشور‌های دیگر وجود دارد، متفاوت است. فناوری‌های پرداخت در خارج از کشور به صورت دربستی است؛ در بسیاری از کشور‌های دنیا ناوگان تاکسیرانی به صورت خصوصی اداره می‌شود. با ۸۰ هزار تاکسی در تهران صاحب بزرگ‌ترین ناوگان تاکسی هستیم که از منظر شهری خودرو محوری است و مطلوب نیست.
وی ادامه داد: زمانی که صحبت از ۸۰ هزار خودرو می‌شود مجهز کردن آن‌ها به روش‌های مختلف پرداختی سنگین است. یکی از دلایل شکست این است که این حجم از سرمایه گذاری با تجهیزات سخت افزاری مطابقت ندارد.
قنادان تصریح کرد: همواره تلاش شده هماهنگی بین فعالان حوزه پرداخت و فعالان حوزه حمل و نقل افزایش یاید چرا که شناخت این دو از یکدیگر بسیار کم بوده و در دوره مدیریت شهری جدید موضوع پرداخت الکترونیکی به طور جدی یکی از پروژه‌های الویت‌دار است.
وی با بیان اینکه رویکرد اصلی در پرداخت و توسعه الکترونیکی شامل سه اصل اساسی است، گفت: اصل اول این است که فناوری حوزه پرداخت مدرن و به روز بماند. اصل دوم این است که از شکل گیری هرگونه انحصار به نفع یک یا چند کسب و کار محدود جلوگیری شود تا فضای نقش آفرینی و فرصت برابر برای کارکردن وجود داشته باشد. حرکت کردن به سمت یکپارچگی در حوزه تاکسیرانی دیگر اصل مهم است.
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی با اشاره به اینکه در زمان آغاز سه طرح آزمایشی برای پروژه «پرداخت الکترونیک در تاکسی» اجرا شد، اظهار داشت: مدل اول تسهیل پرداخت از طریق کارت شهروندی یا همان کارت پرداخت مترو و اتوبوسرانی بود. این پروژه ازمایشی در کنار یکی از ایستگاه‌های مترو به اجرا درآمد. مدل دوم استقرار دستگاه پوز بود تا پرداخت از طریق شبکه شاپرک صورت گیرد. این جزو تراکنش‌های آنلاین است. مدل سوم، پرداخت از طریق اپلیکیشن‌های موبایل بود. هرکدام محدودیت‌هایی داشتند، اما بیشترین استقبال از این نوع پرداخت (اپلیکیشن موبایل) انجام شد و از نظر سطح پوشش استقبال خوبی از نظر پرداخت موبایلی صورت گرفت.
قنادان با بیان اینکه دو پروژه اول به دلیل چالش تامین منابع لازم سخت افزاری به مشکل برخورد، گفت: در حوزه پرداخت موبایلی شرکت‌های استارتاپی به کمک ما آمدند و ایده اصلی متعلق به آن‌ها بود. بعد از پایان یافتن طرح‌های آزمایشی، فراخوانی صادر شد که شرکت‌های علاقه مند می‌توانند طرح‌های خود را ارسال و کار کنند.
وی در ادامه اضافه کرد: پرداخت از طریق کارت‌های شهروندی، به دلیل نوع مدلی که در پرداخت شبکه اتوبوسرانی و مترو از حیث زیرساختی اتفاق افتاده، توسعه این مدل در تاکسیرانی با چالش‌های بسیاری مواجه است و موفق نخواهد بود. به دلیل غیراقتصادی بودن، شرکتی که قرار بود این کار را انجام دهد، انصراف داد. چالش‌های بسیاری هم دارد که یکی از آن‌ها محدودیت سقف شارژ کارت شهروندی است. پرداخت از طریق موبایل بسیار محتمل‌تر از پرداخت کارت‌های شهروندی است. در آینده می‌توان به این سمت حرکت کرد که پرداخت الکترونیک مترو و اتوبوسرانی هم از طریق موبایل صورت گیرد. کارت‌های شهروندی تکنولوژی ده سال پیش است که باید بازبینی شود.
مدیرعامل این سازمان اظهار داشت: یکی از مشکلات قرارگرفتن دستگاه پوز در تاکسیرانی نظام کارمزدی است. چرا که اساسا مدل پرداخت‌های خرد با دستگاه پوز اقدام اصولی نیست. به همین علت دستگاه‌های پوز در خودرو‌های دربستی و گران قیمت از جمله فرودگاه امام و مهرآباد و‌همچنین پایانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. قرارداد این پروژه انجام شده است. قراردادن دستگاه پوز در تاکسیرانی خطی چالش‌های بسیاری دارد.
قنادان با تأکید براینکه مناسب‌ترین روش پرداختی که در تاکسی‌های خطی دنبال می‌شود پرداخت از طریق موبایل است، عنوان کرد: عمده‌ترین مناطقی که تحت پوشش قرار گرفته‌اند مناطق ۱،۲،۴،۵،۶ هستند و بیشترین سطح پوشش در منطقه ۲ است که نود درصد تاکسی‌ها مجهز به پرداخت موبایلی هستند. مناطق ۳،۷،۸،۱۲،۱۴،۱۵ تحت پوشش متوسط هستند و حدود ۵۰تا ۶۰ درصد پوشش دارند و سایر مناطق در دست توسعه است و در محدوده ۲۰ تا ۳۰ درصد تحت پوشش قرار گرفته‌اند؛ و در مجموع بیش از شصت درصد تاکسی‌های خطی در تهران به یکی از روش‌های پرداخت موبایلی مجهز شده‌اند.
وی با بیان اینکه مهم‌ترین چالش سطح پوشش است، گفت: اگر یک شیوه پرداختی سطح پوشش نداشته باشد نمی‌توان انتظار داشت که مردم از آن استفاده کنند. باید مردم را تشویق به استفاده از این روش‌های پرداختی کرد.
قنادان اظهر داشت: در سه ماهه گذشته به یک چالش جدید برخورد کرده بودیم و آن هم تنوع برچسب‌ها و تبلیغ هرشرکتی بود که هر مسافر باید کیف پول یکی از این اپلیکیشن‌ها را شارژ کند و ممکن است تاکسی دیگر از این اپلیکیشن پشتیبانی نکند.
اتصال کیف پول‌های شرکت‌های مختلف اعم از ریال و و فون پی به یکدیگر یکی از اقدامات مهم بود و این مشکل اساسی شهروندان رفع شد و همچنین پروژه بعدی یکسان سازی برچسب‌های قرار گرفته در تاکسی‌هاست.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
کاهش دمای چهارمحال و بختیاری
تحریم رژیم صهیونیستی این بار در عرصه هنر
نظرات مردم درباره دربی ۱۰۶
دعوت بانوان ایرانی به یک مهمانی
بزرگ ترین مزرعه پرورش میگوی کشور نیازمند احداث سامانه آبگیر
درخشش مقاومت شهرداری تبریز در لیگ برتر تیراندازی با کمان
پایان سرشماری از زنبورستان‌ها در دامغان
یزد میزبان چهارمین نمایشگاه تخصصی صنایع‌دستی و هدایای سازمانی
قدردانی رئیس جمهور از صدا و سیما و رسانه ها
برگزاری نخستین یادواره شهدای دانشگاه پیام نور استان تهران
پیش‌بینی اتفاق بزرگ، با انتشار تازه پرونده اپستین
بسته فرهنگ و هنر ۱۴۰۴/۰۹/۱۳
تاکید وزیر علوم بر نقش دانشگاه‌ها در حل مسائل کشور
رفع مشکلات زیرساختی آب، برق و فاضلاب در شهرک در حال احداث
آغاز رزمایش اقتدار نیروی دریایی سپاه
توقف تراکتور مقابل استقلال خوزستان
ساماندهی صنف موتور سیکلت‌فروشان محله سه‌آسیاب مهاباد با واگذاری زمین در شهرک صنفی کاوه
احضار حسین‌زاده به کمیته انضباطی
افزایش افراد مبتلا به اختلالات روانی در انگلیس
اختتامیه اولین کارسوق ملی فراگیر نجوم در یزد
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
فرایند جذب هیئت علمی در دانشگاه‌ها آغاز شد
سقف کیفری مهریه مشخص شد
تعطیلی مدارس در همه مقاطع تحصیلی و مراکز دانشگاهی و آموزش عالی استان البرز
اگر آمریکایی‌ها امنیت ایران را تهدید کنند برخورد خواهیم کرد
ترمینال زنجان نیازمند توسعه زیرساخت و نوسازی ناوگان است
آغاز رزمایش اقتدار نیروی دریایی سپاه از فردا
طرح اصلاح قانون محکومیت‌های مالی، تعرضی به قانون مهریه نکرده است
سپاه بزرگترین سازمان ضد تروریستی دنیا
از بنزین تا هواشناسی! پاسخ دولتی‌ها به سوالات خبرنگاران
بهسازی و آسفالت جاده روستای دمه در بخش سرفاریاب
تداوم بارش باران در خوزستان
پخش زنده قرعه کشی جام جهانی فوتبال از شبکه سوم سیما
طرح بزرگ دشمن در دفاع مقدس ۱۲ روزه شکست خورد
آغاز بارش برف در جاده کرج کندوان
افزایش ۹۶ درصدی تسهیلات مشاغل خانگی چهارمحال و بختیاری
فعالیت مدارس و دانشگاه‌های فارس فردا هم مجازی است  (۲۸ نظر)
سقف کیفری مهریه مشخص شد  (۱ نظر)
اگر آمریکایی‌ها امنیت ایران را تهدید کنند برخورد خواهیم کرد  (۱ نظر)
تردید‌ها درباره سلامتی ترامپ با انتشار‌ام‌آر‌آی وی  (۱ نظر)
آسمان قم تا پنج شنبه بارانی است  (۱ نظر)
میرزا کوچک جنگلی بزرگمرد پرآوازه‌ گیلان  (۱ نظر)
قطعی گاز در شهرزیبا منطقه ۵ تهران از ۱۶ ساعت گذشت  (۱ نظر)
آغاز مرحله پنجم کالابرگ الکترونیکی با افزایش اعتبار برای دهک‌های یک تا سه  (۱ نظر)
کاشت ۲۵۰۰ اصله نهال اکالیپتوس در مزارع کارون  (۱ نظر)
انصراف روژان گودرزی از مبارزه با نماینده رژیم صهیونیستی  (۱ نظر)
معرفی مستند‌های بلند جشنواره سینما حقیقت  (۱ نظر)