• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۲۴۷۰۲۵۸
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۰
اجتماعی » جامعه و شهری
با استقبال شهروندان تهرانی؛

پرداخت کرایه تاکسی از طریق موبایل

مدیر عامل سازمان تاکسیرانی تهران: بیش از ۶۰ درصد تاکسی‌های خطی پایتخت به یکی از روش‌های پرداخت موبایلی کرایه مجهز شده اند

پرداخت کرایه تاکسی از طریق موبایلبه گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، علیرضا قنادان عصر امروز در نشست پرداخت الکترونیک در تاکسی با بیان اینکه مسئله پرداخت و فناوری پرداخت در حوزه حمل و نقل در تمام دنیا مهم است، افزود: بسیاری از شرکت‌ها فناوری‌های مختلفی را با تمرکز بر پرداخت در نظام‌های حمل و نقلی ارائه می‌کنند. اولین حوزه‌ای که در حمل و نقل عمومی در تهران متصل به حوزه پرداخت الکترونیکی شد، مترو بود و دهه هشتاد هم اتوبوسرانی به پرداخت الکترونیکی محلق شد.
وی اضافه کرد: در شهرداری تهران و در برنامه ریزی‌هایی که از طرف شورای شهر و شهرداری تعریف شده، بحث پرداخت الکترونیکی در تاکسی‌ها هم مطرح بود. مسئله پرداخت الکترونیکی در تاکسیرانی جزو موضوعات جدید نیست بلکه در گذشته بار‌ها پیشنهادات مختلفی شده است. تا قبل از سال جاری هیچکدام از فعالیت‌هایی که در حوزه پرداخت الکترونیکی انجام شده بود به دلایل مختلف نمی‌شد پرداخت الکترونیکی بدانیم.
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی در شهر تهران گفت: نظام تاکسی و شکل تاکسیرانی در تهران از حیث کیفی و کمی و همچنین روش کار با آن چه در کشور‌های دیگر وجود دارد، متفاوت است. فناوری‌های پرداخت در خارج از کشور به صورت دربستی است؛ در بسیاری از کشور‌های دنیا ناوگان تاکسیرانی به صورت خصوصی اداره می‌شود. با ۸۰ هزار تاکسی در تهران صاحب بزرگ‌ترین ناوگان تاکسی هستیم که از منظر شهری خودرو محوری است و مطلوب نیست.
وی ادامه داد: زمانی که صحبت از ۸۰ هزار خودرو می‌شود مجهز کردن آن‌ها به روش‌های مختلف پرداختی سنگین است. یکی از دلایل شکست این است که این حجم از سرمایه گذاری با تجهیزات سخت افزاری مطابقت ندارد.
قنادان تصریح کرد: همواره تلاش شده هماهنگی بین فعالان حوزه پرداخت و فعالان حوزه حمل و نقل افزایش یاید چرا که شناخت این دو از یکدیگر بسیار کم بوده و در دوره مدیریت شهری جدید موضوع پرداخت الکترونیکی به طور جدی یکی از پروژه‌های الویت‌دار است.
وی با بیان اینکه رویکرد اصلی در پرداخت و توسعه الکترونیکی شامل سه اصل اساسی است، گفت: اصل اول این است که فناوری حوزه پرداخت مدرن و به روز بماند. اصل دوم این است که از شکل گیری هرگونه انحصار به نفع یک یا چند کسب و کار محدود جلوگیری شود تا فضای نقش آفرینی و فرصت برابر برای کارکردن وجود داشته باشد. حرکت کردن به سمت یکپارچگی در حوزه تاکسیرانی دیگر اصل مهم است.
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی با اشاره به اینکه در زمان آغاز سه طرح آزمایشی برای پروژه «پرداخت الکترونیک در تاکسی» اجرا شد، اظهار داشت: مدل اول تسهیل پرداخت از طریق کارت شهروندی یا همان کارت پرداخت مترو و اتوبوسرانی بود. این پروژه ازمایشی در کنار یکی از ایستگاه‌های مترو به اجرا درآمد. مدل دوم استقرار دستگاه پوز بود تا پرداخت از طریق شبکه شاپرک صورت گیرد. این جزو تراکنش‌های آنلاین است. مدل سوم، پرداخت از طریق اپلیکیشن‌های موبایل بود. هرکدام محدودیت‌هایی داشتند، اما بیشترین استقبال از این نوع پرداخت (اپلیکیشن موبایل) انجام شد و از نظر سطح پوشش استقبال خوبی از نظر پرداخت موبایلی صورت گرفت.
قنادان با بیان اینکه دو پروژه اول به دلیل چالش تامین منابع لازم سخت افزاری به مشکل برخورد، گفت: در حوزه پرداخت موبایلی شرکت‌های استارتاپی به کمک ما آمدند و ایده اصلی متعلق به آن‌ها بود. بعد از پایان یافتن طرح‌های آزمایشی، فراخوانی صادر شد که شرکت‌های علاقه مند می‌توانند طرح‌های خود را ارسال و کار کنند.
وی در ادامه اضافه کرد: پرداخت از طریق کارت‌های شهروندی، به دلیل نوع مدلی که در پرداخت شبکه اتوبوسرانی و مترو از حیث زیرساختی اتفاق افتاده، توسعه این مدل در تاکسیرانی با چالش‌های بسیاری مواجه است و موفق نخواهد بود. به دلیل غیراقتصادی بودن، شرکتی که قرار بود این کار را انجام دهد، انصراف داد. چالش‌های بسیاری هم دارد که یکی از آن‌ها محدودیت سقف شارژ کارت شهروندی است. پرداخت از طریق موبایل بسیار محتمل‌تر از پرداخت کارت‌های شهروندی است. در آینده می‌توان به این سمت حرکت کرد که پرداخت الکترونیک مترو و اتوبوسرانی هم از طریق موبایل صورت گیرد. کارت‌های شهروندی تکنولوژی ده سال پیش است که باید بازبینی شود.
مدیرعامل این سازمان اظهار داشت: یکی از مشکلات قرارگرفتن دستگاه پوز در تاکسیرانی نظام کارمزدی است. چرا که اساسا مدل پرداخت‌های خرد با دستگاه پوز اقدام اصولی نیست. به همین علت دستگاه‌های پوز در خودرو‌های دربستی و گران قیمت از جمله فرودگاه امام و مهرآباد و‌همچنین پایانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. قرارداد این پروژه انجام شده است. قراردادن دستگاه پوز در تاکسیرانی خطی چالش‌های بسیاری دارد.
قنادان با تأکید براینکه مناسب‌ترین روش پرداختی که در تاکسی‌های خطی دنبال می‌شود پرداخت از طریق موبایل است، عنوان کرد: عمده‌ترین مناطقی که تحت پوشش قرار گرفته‌اند مناطق ۱،۲،۴،۵،۶ هستند و بیشترین سطح پوشش در منطقه ۲ است که نود درصد تاکسی‌ها مجهز به پرداخت موبایلی هستند. مناطق ۳،۷،۸،۱۲،۱۴،۱۵ تحت پوشش متوسط هستند و حدود ۵۰تا ۶۰ درصد پوشش دارند و سایر مناطق در دست توسعه است و در محدوده ۲۰ تا ۳۰ درصد تحت پوشش قرار گرفته‌اند؛ و در مجموع بیش از شصت درصد تاکسی‌های خطی در تهران به یکی از روش‌های پرداخت موبایلی مجهز شده‌اند.
وی با بیان اینکه مهم‌ترین چالش سطح پوشش است، گفت: اگر یک شیوه پرداختی سطح پوشش نداشته باشد نمی‌توان انتظار داشت که مردم از آن استفاده کنند. باید مردم را تشویق به استفاده از این روش‌های پرداختی کرد.
قنادان اظهر داشت: در سه ماهه گذشته به یک چالش جدید برخورد کرده بودیم و آن هم تنوع برچسب‌ها و تبلیغ هرشرکتی بود که هر مسافر باید کیف پول یکی از این اپلیکیشن‌ها را شارژ کند و ممکن است تاکسی دیگر از این اپلیکیشن پشتیبانی نکند.
اتصال کیف پول‌های شرکت‌های مختلف اعم از ریال و و فون پی به یکدیگر یکی از اقدامات مهم بود و این مشکل اساسی شهروندان رفع شد و همچنین پروژه بعدی یکسان سازی برچسب‌های قرار گرفته در تاکسی‌هاست.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
فهرست پرواز‌های فرودگاه اصفهان (دوازدهم آذر ۱۴۰۴)
برگزاری مسابقات ووشو قهرمانی بانوان در تبریز
صفحه نخست روزنامه‌های اصفهان (دوازهم آذرماه ۱۴۰۴)
اجرای پویش کاشت نهال همزمان با سراسر کشور از عرصه‌های منابع طبیعی بویراحمد
مطالعات آبخیزداری در اراضی بالادست سد حاجیلار ورزقان
طرح اصلاح قانون محکومیت‌های مالی، تعرضی به قانون مهریه نکرده است
آغاز بارش برف در جاده کرج کندوان
 اقدام خیرخواهانه پزشک زنجانی؛ دو کودک نیازمند رایگان جراحی شدند
افزایش ۹۶ درصدی تسهیلات مشاغل خانگی چهارمحال و بختیاری
رقابت هنرمندان چهارمحال و بختیاری برای دریافت مهر اصالت ملی
تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، ۱۲ آذر ۱۴۰۴
تقویم و اوقات شرعی زنجان در ۱۲ آذر ۱۴۰۴
تقویم و اوقات شرعی چهار شنبه ۱۲ آذر ۱۴۰۴ به افق قم
همت اهالی روستای مصر آباد زنجان قنات قدیمی را زنده کرد
بررسی راهکار‌های استفاده از ظرفیت نخبگان در تولید و صنعت
پیام ما به مردم دنیا صلح و تعامل است
انجام ۴۳۱ پرواز خارجی از فرودگاه تبریز
تاکید فرماندار شاهین‌دژ بر تقویت خدمات شهری با اولویت مطالبات مردمی
برگزاری همایش تخصصی اردستان شناسی
ایران تجربه بسیار کلاسیکی در مبارزه با تروریسم دارد
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
فعالیت مدارس و دانشگاه‌های فارس فردا هم مجازی است
شاخص هوای شیراز امروز ۱۱ آذر ۱۴۰۴
مدارس و مراکز آموزشی غیر حضوری شد؛اداره ها دور کار
دانش‌ قرارگاه‌خاتم‌الانبیا به‌بخش‌های دولتی‌وخصوصی منتقل‌شود
بارش باران در غرب، شمال غرب و شمال کشور
کالابرگ الکترونیک؛ تضمین قیمت ثابت برای دهک‌های هدف
مدارس و دانشگاه‌های تهران فردا ۱۲ آذر حضوری شدند
۱۰۰ هزار میلیارد تومان کالابرگ پرداخت شد
کشف باند توزیع شیشه در فیروزکوه با شگرد پنهان‌سازی در لوازم آرایشی
آسمان قم تا پنج شنبه بارانی است
آمریکا در ونزوئلا دنبال چیست؟!
تقویم و اوقات شرعی سه شنبه ۱۱ آذر ۱۴۰۴ به افق قم
زبان معیار ۱۴۰۴/۰۹/۱۱
استان یزد فردا بارانی می شود
مدارس و دانشگا‌ه های کهگیلویه و بویراحمد فردا ۱۲ آذر غیرحضوری شد
بازیکن دهدشتی برترین گلزن نیم فصل لیگ برتر امید‌های کشور  (۴۵ نظر)
پدافندهوایی ارتش همیشه در حالت آماده‌باش کامل است  (۲ نظر)
امروز؛ آخرین فرصت ثبت نام آزمون استخدامی سرایداران  (۱ نظر)
فرزندان مصدوم معاون رئیس جمهور به تهران منتقل شدند  (۱ نظر)
دشمن خطا کند هزینه سنگینی به او تحمیل می‌کنیم  (۱ نظر)
تردید‌ها درباره سلامتی ترامپ با انتشار‌ام‌آر‌آی وی  (۱ نظر)
اقدام استرالیا علیه سپاه در جهت اهداف آمریکا و اسرائیل است  (۱ نظر)
بیانیه‌ ونزوئلا در محکومیت‌ آمریکا برای بستن حریم‌ هوایی  (۱ نظر)
سرعت غیرمجاز، رکن اصلی تصادفات جاده‌ای  (۱ نظر)
فراهم شدن امکان ثبت نام سهام برای متولدین ۱۴۰۱ به بعد  (۱ نظر)
میرزا کوچک جنگلی بزرگمرد پرآوازه‌ گیلان  (۱ نظر)
غیرحضوری شدن مدارس و دانشگاه‌های خراسان جنوبی  (۱ نظر)
ساخت مسابقه «عائله اَل اَله» در رادیو چی چست  (۱ نظر)
ابلاغ شیوه نامه مراقبت و کنترل آنفلوانزا در مدارس استان  (۱ نظر)
پایان عملیات تعریض پل و آماده‌سازی کامل زیرگذر فیجان  (۱ نظر)