• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۲۴۹۵۲۱۸
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۱
اقتصادی » گمرک، حمل و نقل
مالک شرکت هواپیمایی ایران ایر تور

ایران ایرتور را با زیان انباشته و زیر صفر تحویل گرفتیم

شرکت ایران ایر تور را به یک شرکت سودده تبدیل کردیم، اما برخی اظهارات در خصوص واگذاری این شرکت، عامل فرار سرمایه‌های داخلی و خارجی از کشور می‌شود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، مجید شکاری در پاسخ به اظهارات یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در خصوص واگذاری این شرکت به بخش خصوصی افزود: این اظهارات غرض ورزی بوده است چراکه بر اساس همه مستندات، ما ایران ایرتور را با ۳۸۵ میلیارد تومان بدهی انباشته تحویل گرفته و آن را به یکی از بزرگترین شرکت‌های هواپیمایی کشور تبدیل کرده‌ایم.
وی با اشاره به سوابق خود در صنعت هوایی گفت: از سال ۸۱ به حرفه هوانوردی و هواپیمایی وارد شدم و در سال ۸۶ اقدام به تأسیس یک شرکت خدمات مسافرت هواپیمایی کردم و نمایندگی هواپیمایی کلدمن هلند را بدست آوردم.
شکاری با اشاره به اینکه پس از آن، تصمیم گرفتم یک ایرلاین ایرانی تأسیس کنم، اما در همان زمان، مزایده فروش ایران ایرتور را در روزنامه‌ها دیدم و با مراجعه به سازمان خصوصی سازی اسناد مالی این شرکت را بررسی کردم افزود: قیمت پایه‌ای که برای فروش این ایرلاین گذاشته شده بود ۳۴ میلیارد تومان بود و در سال ۹۴ (زمان مزایده) این شرکت ۱۵۴ میلیارد تومان دارایی و ۵۴۰ میلیارد تومان هم بدهی داشت که در نتیجه میزان بدهی‌های این شرکت ۳۸۵ میلیارد تومان بود.
وی اضافه کرد: در آن دوران همه مشاوران مالی معتقد بودند که با هزینه ۳۴ میلیارد تومان بابت خرید این شرکت، باید ۳۸۵ میلیارد تومان بدهی این شرکت را هم تقبل کنیم تا این شرکت به صفر برسد بنابراین بهتر است یک ایرلاین جدید تأسیس کنیم، اما در آن دوره به دلایل شخصی و همچنین به دلایل تحریم‌های صنعت هوایی کشور که خرید هواپیما را سخت کرده بود تصمیم گرفتم این شرکت را با همه مشکلات پیش‌رو خریداری کنم.
مالک شرکت هواپیمایی ایران ایر تور گفت: به دلیل سوء مدیریت، این شرکت در سال ۱۳۹۴ تا مرز ورشکستگی پیش رفته بود و ما این شرکت را از قعر چاه بیرون آورده و هم اکنون به وضعیتی رسانده‌ایم که در مقایسه با سایر شرکت‌های هواپیمایی در رتبه بسیار خوبی قرار دارد.
شکاری تصریح کرد: با توجه به تجربه‌هایی که در شرکت‌های هواپیمایی خارجی و داخلی داشتم و همچنین با استفاده از نیرو‌های متخصص و متعهد، ​ توانستم این شرکت زمین خورده را بلند کنم.
وی افزود: در مزایده واگذاری این ایرلاین شرکت کردم و من تنها پیشنهاد کننده و شرکت کننده این مزایده بودم و مبلغ پیشنهاد شده من کمی از مبلغ پایه بالاتر بود و در نتیجه برنده این مزایده شدم.
شکاری ادامه داد: آن زمان همه متعجب بودند که چگونه حاضر شده ام در این مزایده شرکت کنم، زیرا این ایرلاین را ۴ بار دیگر به مزایده گذاشته بودند و هیچ متقاضی‌ای حاضر نشده بود که آن را خریداری کند.
مالک شرکت هواپیمایی ایران ایرتور با اشاره به اینکه فروشنده این ایرلاین دولت ایران بود و من به عنوان بخش خصوصی این ایرلاین را خریداری کرده‌ام، زیرا که به اصل ۴۴ اعتماد کردم، در خصوص تحول در شرکت پس از خریداری گفت: در آن دوره از تجربه و دانش نیرو‌های انسانی این ایرلاین استفاده کردم و ۷۰۰ پرسنل آن را به هزار و ۲۰۰ نفر افزایش دادم.
وی یادآوری کرد: من در بدترین شرایط این شرکت را خریداری کردم و بعد از خریداری نیز متوجه شدم که همه هواپیما‌ها کار کرده هستند و بعد از گذشت مدت کوتاهی همه هواپیما‌ها نیاز به اورهال پیدا کردند و در نتیجه ما تنها با یک فروند هواپیمای فعال این شرکت را دوباره سرپا کردیم.
مالک شرکت هواپیمایی ایران ایر تور با اشاره به اینکه بعد از خریداری این شرکت، همه طلبکاران گذشته که فراموش کرده بودند از این شرکت طلب دارند به ما مراجعه کردند افزود: از جمله شرکت فرودگاه‌ها، فرودگاه را بر روی ما بست و شرکت‌های سوخت رسانی به ما سوخت نمی‌دادند و حتی شرکت کترینگ هم حاضر نبود ساندویچ سرد به مسافران ما بدهد و سازمان امور مالیاتی هم به دلیل بدهی شرکت، حساب‌های شخصی من و خانواده ام را بست.
شکاری افزود: بعد از گذشت چند سال، توانستیم با همت همه نیرو‌ها، بدهی‌های معوقه را پرداخت کنیم و هم اکنون به یکی از بهترین ایرلاین‌ها در کشور تبدیل شده ایم.
مالک شرکت هواپیمایی ایران ایرتور افزود: در آن دوره تصور مردم از شرکت هواپیمایی ایران ایر تور تنها چندین هواپیمای توپولف قدیمی، سقوط‌های پیاپی و وحشتناک بود، اما هم اکنون ایران ایر تور ۲ هزار و ۲۰۰ نمایندگی در سراسر ایران دارد و هر روز میزبان ۱۰ هزار نفر مسافر است.
وی تصریح کرد: بعد از مدت زمان کوتاهی، همه موتورها، صندلی‌ها و سامانه‌های هواپیما‌ها را تعویض کردیم و عملیات فنی پیچیده و سنگینی را بر روی تمام ناوگان‌های هوایی خود انجام دادیم.
مالک شرکت هواپیمایی ایران ایرتور افزود: با رعایت همه استاندارد‌های اروپایی عضو یاتا شدیم و گواهینامه‌های AUS را دریافت کردیم.
شکاری با اشاره به اینکه متأسفانه یکی از نمایندگان مجلس، ​ درباره واگذاری این ایر لاین تا به امروز چندین مصاحبه متفاوت داشته و اعداد و ارقام مختلفی را اعلام کرده است گفت: بار نخست این نماینده مجلس اعلام کرد ارزش شرکت هزار میلیارد تومان است و در مصاحبه دوم اعلام کرد ارزش آن به ۶ هزار میلیارد می‌رسد، و به این ترتیب، به نظر می‌رسد بعد از گذشت مدت زمانی کوتاهی ارزش شرکت به ۵۰ هزار میلیارد تومان خواهد رسید.
شکاری با اشاره به اینکه ایران ایر تور یک صندلی چارتر را هم ندارد گفت: ما به ۲ هزار نمایندگی خود اعلام کرده‌ایم که حق ندارند چارتری‌ها را وارد شرکت کنند و میزان تأخیر پرواز‌های ما در مقایسه با سایر شرکت‌های هواپیمایی دیگر بسیار پایین است و ما جزو شرکت‌های هواپیمایی کم تأخیر هستیم.
وی با اشاره به اینکه این شرکت توانسته با سه شرکت ایرباس، بوئینگ و سوخو تفاهم نامه و قرارداد خرید امضا کند گفت: متأسفانه به دلیل بدعهدی کشور آمریکا این تفاهم‌نامه‌ها به حالت تعلیق درآمده است.
مالک شرکت هواپیمایی ایران ایر تور توضیح داد: چندین هواپیمای دست دوم از نوع خوب از جمله ایرباس ۳۰۰- ۶۰۰ و ۳۲۰ خریداری کرده ایم و ۳ فروند دیگر نیز در قالب تسهیلات خارجی و لیزینگی خریداری کردیم.
شکاری گفت: هم اکنون این شرکت ۵ فروند هواپیمای MD و سه فروند هواپیمای ایرباس دارد و تا چند ماه آینده ۵ فرونده ایرباس دیگر هم به ناوگان ما اضافه می‌شود.
مالک شرکت هواپیمایی ایران ایرتور درباره آخرین وضعیت توپولف‌های این شرکت افزود: ۱۰ فروند توپولف روی دست ما مانده که بخش عمده‌ای از بدهی‌های ما بابت همین توپولف‌ها بوده و هم اکنون ارزش آن‌ها زیر صفر است و ما هیچ برنامه‌ای برای این توپولف‌ها نداریم و حتی چند نفر به ما مراجعه کردند تا آن‌ها را ۵۰ میلیون تومان خریداری کنند تا به رستوران تبدیل کنند، اما ما آن‌ها را نفروختیم.
وی با اشاره به اینکه این شرکت بخش بزرگی از بدهی‌های سررسید خود را پرداخت کرده و تنها مبلغ کوچکی از این بدهی‌ها باقی مانده است گفت: بدهی‌های شرکت فرودگاه‌ها و سازمان امور مالیاتی را پرداخت کرده‌ایم.
شکاری با اشاره به اینکه ایران ایرتور علیه صحبت‌های این نماینده مجلس اعلام شکایت کرده است گفت: به نظر می‌رسد که صحبت‌های این نماینده از روی غرض ورزی شخصی بوده و ما از رؤسای سه قوه درخواست کرده‌ایم که به این موضوع رسیدگی کنند.
مالک شرکت هواپیمایی ایران ایر تور با اشاره به اینکه این نماینده مجلس با صحبت‌هایی که در این باره انجام داده دشمنان کشور را خوشحال کرده است افزود: متأسفانه رسانه‌های بیگانه چندین فیلم بی محتوا را هم درباره این شرکت منتشر کرده و باعث بدبینی مردم به شرکت ما شده اند که در نهایت به ضرر صنعت هوایی کشور و آبروی نظام تمام می‌شود.
وی افزود: ما هیچ تخلفی نداشتیم و در بدترین شرایط شرکت را ارتقا دادیم و بیش از ۲۰ بار درخواست ملاقات با این نماینده مجلس را دادیم، اما متأسفانه این نماینده هیچ وقت به ما وقت ملاقات نداده و این برای ما بسیار جای سوال دارد.
شکاری همچنین در خصوص وضعیت صنعت هوایی ایران گفت: وضعیت هوانوردی ایران بد یا فاجعه بار نیست و با توجه به محدودیت‌ها و تحریم‌هایی که برای بخش هوایی کشور وجود دارد این رتبه بندی منطقی است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
صفحه نخست روزنامه های اصفهان(بیست ویکم آبان ۱۴۰۴)
آماده سازی زیرساخت‌های نرم‌افزاری و فنی انتخابات شوراها
برگزاری جشنواره استانی آذردخت در تبریز
اجرای طرح آبخیز داری زیدشت طالقان
برپایی نمایشگاه صنایع‌دستی و هنر‌های تجسمی در خوی
وسایل نقلیه شخصی از اصلی‌ترین عوامل آلودگی هوا
ضرورت آمادگی مدیریت شهری قبل از آغاز بارش‌ها
نوسازی ناوگان حمل‌ونقل ارومیه گامی به سوی شهری پایدار و توسعه‌یافته
کاهش ۶۷ درصدی ورودی سد‌های آذربایجان‌غربی
تقدیر از همکاری صدا و سیمای مرکز آذربایجان‌غربی در انعکاس فعالیت‌های بخش کشاورزی
جهاد کشاورزی مدافع حقوق تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان است
بررسی هشت پرونده شورای اصلاحات ارضی در آذربایجان غربی
هم‌افزایی رسانه‌ای برای آگاهی‌بخشی عمومی از پروژه‌های راه و شهرسازی 
لایحه حذف معافیت های مالیاتی تقدیم مجلس می شود
عزم راسخ گروه جهادی شهدای سهرورد برای آبادانی
نمایشگاه قهوه ایران؛ از کارگاه‌های تخصصی تا دهکده برشته‌کاران
ایران‌مال میزبان برند‌های جهانی قهوه؛ سومین نمایشگاه بین‌المللی قهوه آغاز شد
عطر قهوه در ایران‌مال پیچید؛ آغاز جشن قهوه‌دوستان ایران
تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، ۲۱ آبان ۱۴۰۴
لزوم هم‌افزایی سطوح جامعه در سیاست بازآفرینی شهری
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
تیم ملی فوتبال ایران وارد شهر العین شد
۲۰ سرنشین در هواپیمای نظامی ترکیه حضور داشتند
مقاومت در لبنان وارد مرحله بازدارندگی هوشمند شده است
جنگ بی صدا، کشف و شناسایی تعدادی از نفرات اصلی موسسه ایران آکادمیا در داخل و خارج از کشور
تیزپروازان نیروی هوایی با همه وجود به میدان آمدند
اطلاعیه کارگروه شرایط اضطرار آلودگی هوای استان مرکزی
جلسات فشرده مجلس برای بررسی عملکرد یکساله برنامه هفتم
بهبودی ۵ تا ۱۵ درصدی بارش‌ها با بارورسازی ابر‌ها
گیجگاه ۱۴۰۴/۰۸/۲۰
آغاز رأی گیری سراسری ششمین انتخابات پارلمانی در عراق
زبان معیار ۱۴۰۴/۰۸/۲۰
دلجویی رئیس‌جمهور از خانواده مرحوم احمد بالدی
رشد ۸ درصدی برای نجات اقتصاد ضروری است
روزگاری کودکان زیر سایه موسفیدان قد می کشیدند
شبکه ضدامنیتی آمریکایی اسرائیلی، متلاشی شد
آغاز پیش‌فروش ۳ محصول سایپا  (۱ نظر)
فروش فوق‌العاده ۲ محصول سایپا از فردا  (۱ نظر)
شهادت ستوان یکم ولی زاده، مدافع نظم و امنیت در رامشیر  (۱ نظر)
اهواز آلوده‌ترین شهر کشور  (۱ نظر)
اجرای طرح رایگان دوگانه سوز کردن خودرو‌های مدل ۹۴ به بالا در خوزستان  (۱ نظر)
ماجرای دنباله دار پرستار قاتل نوزادان در انگلیس  (۱ نظر)
پایداری هوا و انباشت آلاینده‌ها در اصفهان تا پایان هفته  (۱ نظر)
اعتراف صریح ترامپ، اثبات جنایت آمریکا در همه محاکم  (۱ نظر)
درگذشت مادر شهیدان متحدی در بسطام  (۱ نظر)
اجرای پویش سلامت علوی طرح شهید رئیسی در بروجرد  (۱ نظر)
آلودگی هوا عامل مرگ بیش از یکهزار و ۶۰۰ نفر در خوزستان  (۱ نظر)
بررسی پیشرفت طرح‌های نهضت ملی مسکن در شهر‌های جدید پرند، فولادشهر و بینالود  (۱ نظر)
اینترنتی شدن ثبت‌نام کارت سوخت المثنی  (۱ نظر)