• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۲۵۰۱۱۸۴
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۲۰
خراسان رضوی » اجتماعی
گزارش مکتوب؛

جولان بمب های ساعتی متحرک در مشهد

با وجود کنترل‌های پلیس، تردد خودروهای سنگین در مشهد همچنان ادامه دارد که رفت و آمد آنها یعنی جولان بمب های ساعتی متحرک در شهر.

عصر دوشنبه 14 مرداد امسال؛جولان بمب های ساعتی متحرک در مشهد

خیابان هاشمیه؛ واقع در غرب مشهد (بولوار وکیل آباد)؛ از مناطق برخوردار شهر.

عقربه های ساعت، حدود ساعت 18 را نشان می دهد.

با خنک شدن هوا، اندک اندک به حجم خودروهای عبوری در خیابان افزوده می‌شد.

بیشتر مغازه ها باز شده بودند و مردم در پیاده روها رفت و آمد می کردند.

همه چیز حکایت از بعد از ظهری آرام مانند روزهای قبل داشت که ناگهان  ...

صداهای پی در پی مهیبی آرامش خیابان هاشمیه را بر هم ریخت.

راننده جرثقیل غول‌پیکر در حالیکه در سراشیبی گویا کنترل از دستش خارج شده بود افسار گسیخته خودروها را یکی یکی درو می‌کرد و جلو می آمد.

رهگذران برای نجات جانشان سراسیمه و فریاد زنان هر کدام به گوشه ای فرار می کردند.جولان بمب های ساعتی متحرک در مشهد

دیو آهنین زرد رنگ در حالیکه چندین تیر چراغ برق و درخت را با خود کند به باند مخالف خیابان آمد و سرانجام از حرکت ایستاد.

با متوقف شدن جرثقیل سیل مردم از همه جا به صحنه حادثه سرازیر شد.

آنها در حالیکه متحیّر و نگران از خانه و مغازه های خود بیرون آمده بودند نمی دانستند که درست چه حادثه ای اتفاق افتاده است!

کمی جلوتر، گرد و خاک بسیار و صدایِ ناله کودکان و ضجه بلندِ زنان و فریادهای مردانی که مُدام کمک می خواستند فَضای خیابان را پُر کرده بود.

از دور دست صدایِ آژیرهای ممتد به گوش می رسید که هر لحظه به محلِ حادثه نزدیک و نزدیک تر می شد.

لحظاتی بعد؛ ... صفِ طولانی ماشین های آتش نشانی، آمبولانس و نیروهای انتظامی برای امداد رسانی به حادثه دیدگان ایجاد شد.

با باز شدن پای نیروهای امداد و نجات به صحنه، جمعیت تماشاگران کنار رفته و متفرق شدند.جولان بمب های ساعتی متحرک در مشهد

آتش‌نشانان بلافاصله وارد عمل شدند و به سمت خودروهای آسیب‌دیده رفتند.

زمان و لحظات طلائی برای مصدومان این تصادف مرگبار به‌ سرعت و برای امدادگران به کندی می‌گذشت.

مأموران با استفاده از تجهیزات خود حادثه‌دیدگان را رها سازی کردند اما آنچه از بدن‌های خونین می‌شد فهمید این بود که تعدادی از آنها متاسفانه حیات نداشتند.

مدیر عامل سازمان آتش‌نشانی مشهد نیز که به صحنه آمده بود گفت: در این حادثه یک جرثقیل سنگین پس از انحراف از مسیر خود با 10 خودروی سواری برخورد کرده است.

امیر عزیزی افزود: کارشناسان در حال بررسی علت این حادثه دلخراش تا روشن شدن وضعیت این سانحه‌ هستند.جولان بمب های ساعتی متحرک در مشهد

... عملیات رها سازی سرنشینان محبوس در خودروهای مچاله شده با تلاش نیروهای آتش نشانی بادقت کامل انجام شد.

و اینچنین بود نتیجه برخورد جرثقیل با خودروها:

10 کشته و مصدوم شامل: در دم فوت شدنِ 2 زن و 2 کودک و مصدوم شدنِ 6 نفر و نیز بیش از 200 میلیون تومان خسارت به تاسیسات برق.

         "24 ساعت پس از حادثه هاشمیه"؛                  

با رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی خراسان‌ رضوی تماس می گیرم و علت حادثه دلخراش خیابان هاشمیه را پیگیری می کنم؛

سرهنگ محمدباقر سلیمی می گوید: در بررسی میدانی و بر‌اساس شواهد، ناتوانی راننده جرثقیل درکنترل وسیله نقلیه به‌دنبال تخطّی از سرعت مطمئنه با‌ توجه ‌به شیب تند خیابان علت وقوع این حادثه خونین شناخته شد.جولان بمب های ساعتی متحرک در مشهد

قطعاً این اولین این گونه حوادث نبوده و آخرین آن نیز نخواهد بود که خودروهای سنگین در مشهد آفریدند.

کشته شدن کودک 7 ساله بُلوز آبی زیر بار کامیون حمل شن در خیابان هفت تیر3 بولوار وکیل آباد مشهد در صبح 23 مرداد امسال هم از آن دست سوانحی ست که یک طرف آن خودروی سنگین است.

                               "مردم گلایمندند"

به بهانه وقوع این حوادث به سطح شهر می روم و با مردم درباره موضوعِ تردد خودروهای سنگین در شهر همکلام می شوم.

بیشتر آنها از تردد این نوع خودروها در محل زندگیشان گلایمندند.

يک شهروند مشهدی ساکن بولوار وکيل‌آباد: تصوّرِ رفت و آمد تریلی، کامیون و جرثقیل ها آنهم با سرعتِ زیاد از کنارِ خودروهای سبک در طول شبانه روز خیلی ترسناک و دلهره آور است.

او که خودش را هادی سوهانگر معرفی می کند ادامه می دهد: نمی توانم بپذیرم در شهر مشهد، ماشین های سنگین، آزادانه و بدون هیچ نظارتی در رفت و آمدند!جولان بمب های ساعتی متحرک در مشهد

شهروندی دیگر نیز می گوید: خلوتی بولوارها از نیمه شب تا صبح، فرصتی برای جولان دادن ماشین های بزرگ است که حوادث جبران‌ ناپذیری را رقم می زند.

آقای جباری ادامه می دهد: رالی شبانه کامیون‌های فرسوده حمل و نقل مصالح و نخاله های ساختمانی در مشهد همراه با آلودگی صوتی و زیست محیطی هر روز از ساعت 11 شب تا 6 صبح ادامه دارد.

یک شهروند دیگر مشهدی نیز می گوید: برخی رانندگان این خودروها چون مسافت های طولانی را یکسره طی می کنند خواب آلودند و چرت می زنند.

آقای آزموده می افزاید: آنها در لحظه مواجهه ناگهانی با عابر پیاده و یا ماشین سواری که سد راهشان شده، به علت سنگین بودن بار، قادر به کنترل نبوده و حادثه آفرین می شوند.

وی ادامه می دهد: سر و صدای ناشی از تردد ماشین های غول پیکر و بوق های بلند آنان و تخلیه مصالح ساختمانی هم در ساعات مختلف به ویژه در نیمه های شب آسایش مردم را شدیداً سلب می کند.

او می گوید: اگر قانون اجازه تردد خودروهای سنگین در شهر را می دهد، لطفا مسئولان تابلوهای "ورود کامیون ها ممنوع " را از معابر جمع کنند!جولان بمب های ساعتی متحرک در مشهد

خانم مقصودی دیگر شهروند مشهدی نیز می افزاید: کامیون ها و تریلی ها همه خیابان‌های شهر به ویژه مناطق مسکونی حاشیه شهر و نزدیک به جاد‌ه ها را به پارکینگ خصوصی خود تبدیل کرده‌اند.

او با اشاره به انواع مزاحمت های ماشین های غول پیکر برای شهروندان ادامه می دهد: افزایش ترافیک و تشدید آلودگی هوا به علت دیزلی بودن بیشتر آنها نیز از مهمترین این مزاحمت هاست.    

شهروند دیگری نیز می گوید: بیشتر این خودروهای سنگین حامل مواد نفتی، بنزین، گاز یا گازوئیلند و بعد از پارک کردن آنها بوی نامطبوعی منطقه را فرا می‌گیرد.

خانم رسولیزاده ادامه می دهد: اکثر اینها روغن‌ریزی دارند که باعث می‌شود سطح آسفالت به مرور زمان از بین برود و برای تردد سایر خودروها هم خطرناک است.

او می گوید: "خسته شدیم به خدا! مَحَلّمون شده تعمیرگاه سیار و کارواش ماشین های بزرگ."

این شهروند ادامه می دهد: صبحها هم که می خواهند ماشینشان را گرم کنند ما را با عطر دود، از خواب بیدار می کنند؛ واقعا چه کسی پاسخگوست؟

کارمندِ ساکنِ بولوار دوّم طبرسی: رانندگان کامیون ها و خودروهای سنگین افراد شریف و زحمت کشی هستند که به سختی در سرما و گرما خطر همه جاده ها را به جان می خرند تا نان حلال سر سفره خانواده شان ببرند.

آقای محمدی می افزاید: ما نباید با طرح برخی از مسائل، زحمات این قشر پر تلاش را نادیده بگیریم.                            

                                                "جولان بمب های ساعتی متحرک"                 

با رئیس پلیس راهور استان تلفنی صحبت می کنم؛ وی با انتقاد از نبود کمربندیِ مناسبی در جنوب مشهد می گوید: این فقدان باعث تردد خودرو‌های سنگین که تعدادشان 20 هزار تردد در روز است در داخل شهر شده است.جولان بمب های ساعتی متحرک در مشهد

سرهنگ محمدباقر سلیمی ادامه می دهد: متاسفانه رانندگان خودروهای سنگین برای عبور از کمربندی شمالی مشهد نیز به علل طولانی بودن و نبود زیر ساخت های مناسبی همچون: جایگاه های سوخت، رستوران و استراحتگاه با مشکل مواجهند و به همین خاطر تا جایی که بتوانند از آنجا عبور نمیکنند.

او می افزاید: با وجود کنترل‌های پلیس، وضعیت تاسف بار رفت و آمد خودروهای سنگین همچنان ادامه دارد و تردد این نوع وسائط نقلیه یعنی جولان بمب های ساعتی متحرک در مشهد.

سرهنگ می گوید: برنامه‌ریزان حمل و نقل باید فکری جدی به حال کمربند جنوبی مشهد بکنند.

وی اضافه می کند: تا زمانی که این کمربند راه اندازی نشود باید شاهد حوادثی به مراتب بدتر از حادثه هاشمیه باشیم!

به سراغ رانندگان خودروهای سنگین می روم؛

سید که سالهاست با خوش رکابش سینه کش و کفی بیشتر جاده های کشور را پیموده می گوید: باید چند پارکینگ ویژه خودروهای سنگین در چند نقطه از شهر ایجاد شود تا هر راننده‌ بتواند خودروی خود را در نزدیکترین نقطه به محل سکونتش پارک کند.

او ادامه می دهد: سختی تردد با خودروهای سنگین در معابر درون شهری و کوچه‌ها برای خود راننده‌ها هم خوشایند نیست و خطرات زیادی دارد.جولان بمب های ساعتی متحرک در مشهد

آقا سید می افزاید: ما مجبوریم؛ چرا که رها کردن خودرو در گوشه‌ای از شهر یا در مکانی دورتر از محل سکونتمان خطر سرقت لوازم را به دنبال دارد.

با علیزاده یکی دیگر از رانندگان خودروهای سنگین هم کلام شدم او می گوید: ما چاره‌ای جز عبور از وسط شهر نداریم، چرا که راه جایگزینی برای تردد ما غیر از داخل شهر پیش‌بینی نشده است.

به همین بهانه به سراغ مسئولان شهرمان می روم؛

با رئیس شورای اسلامی شهر مشهد تلفنی در همین رابطه گفتگو می کنم؛ محمد رضا حیدری می گوید: قانون نظارت بر ورود کامیون و خودروهای سنگین به داخل شهر یکی از مهمترین مصوبات شورای ترافیک و شورای اسلامی شهر است.

او ادامه می دهد: طبق این قانون با وضع عوارض ویژه ترافیکی و مشخص کردن ساعاتی خاص برای ورود و خروج ماشین های سنگین به درون شهر رفت و آمد این نوع وسایل کنترل می شود.

                                                         "تردد در شهر فقط طبق قانون"

با جانشین فرمانده پلیس راه خراسان رضوی درباره قانون عبور و مرور وسایل نقلیه سنگین به داخل شهرها و آبادی ها تلفنی صحبت می کنم؛ او می گوید: ورود کامیون ها و وسایل نقلیه سنگین به داخل شهرها ممنوع است.جولان بمب های ساعتی متحرک در مشهد

سرهنگ احسان بخش ادامه می دهد: این وسایل برای ورود به شهرها و تخلیه بار آنهم در ساعاتی مشخص باید از پلیس اجازه بگیرند.

وقتی از رئیس پلیس راهور استان درباره پارک خودروهای سنگین در شهر می پرسم می گوید: طرح تشدید برخورد با کامیون‌های  پارک شده در حاشیه معابر درون‌شهری اجرا می‌شود.

سرهنگ سلیمی ادامه می دهد: کامیونداران حق ندارند خودروهای خود را در معابر شهرها حتی برای مدتی کوتاه پارک کنند.

وی با اشاره به اینکه ساعات عبور و مرور خودروهای سنگین در مشهد به مناطق زرد و قرمز تقسیم می شود می گوید: طبق قانون در محدوده مناطق قرمز مشهد همه ماشین های سنگین باربری فقط مجازند که از ساعت 22 تا 6 صبح روز بعد به خیابانها بیایند.

                                                         "سریال داستانی دنباله دار"      

متاسفانه سالانه صدها نفر بر اثر تصادف در خراسان رضوی جان خود را از دست می دهند که آمار تصادفاتی که یک سر آن خودروهای سنگینند قابل توجه است.

امروز سناریوی تردد خودروهای سنگین در شهر مشهد مقدس و حوادث ناشی از آن "سریالِ داستانیِ دنباله دار و تمام ناشدنی" است.

به گفته مسئولان شهری مجوز تردد شبانه کامیون‌ها نیز مدت‌هاست که محل مناقشه بسیاری از ارگان‌ها شده است؛ اما در این بین تکلیف رانندگان خودروهای سنگین چیست و آنان چه گناهی کرده اند که راننده این وسایل حمل و نقل شده اند!؟ به هرحال آنها نیز مجبورند تا برای انجام امور شغلی خود به ناچار وارد حریم شهری شوند!

به ویژه در شهری مانند مشهد که وضعیت ترافیک آن در برخی از اوقات واقعاً وحشتناک می شود!

آندسته از خودروهای سنگینی که حامل مصالح ساختمانیند اگر روزها داخل شهر تردد کنند که خُب البته مشکلاتش مشخص است که چه پیش می آید!

و از طرفی دیگر اگر نیمه های شب که خیابان ها خلوت است بخواهند تخلیه بار در محل داشته باشند که باز هم سر و صدای همسایه ها بلند می شود!

به نظر می رسد شاید نتوان ساعت‌های تردد خودروهای سنگین به داخل شهر را تغییر داد، اما می‌شود در اجرای آن مدیریت کرد تا هم مردم، هم مسئولان و هم رانندگان ماشین های بزرگ راضی باشند.

گرچه تا کنون تلاش های بسیاری برای ساماندهی این معضل بزرگ شده اما شاید آنچنان که باید کافی نبوده است.

بی شک باید به این نکته نیز ایمان داشت که رفعِ معضلات "مردم مشهد" همواره نیازمند "عزمی جهادی"بوده ست و بس.

عزمی همچون اتحاد و همدلی مردم و مسئولان برای حل مشکلات کشور در دوران هشت سال دفاع مقدس.

نویسنده: سید محسن واعظی سبزواریجولان بمب های ساعتی متحرک در مشهد

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
تصویب حسابرسی سال مالی شورای اسلامی شهر تبریز
زنجان؛ واحدهای فرآوری کلید توسعه صادرات کشاورزی
باید ذات مداخله‌جوی غرب را بازشناسی کرد
ریشه‌کنی گرانی شرط اثرگذاری عملکرد دستگاه‌های نظارتی
چمن ورزشگاه یادگار امام (ره) آسیب دیده است
تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، ۱۹ آبان ۱۴۰۴
خراسان جنوبی خاستگاه اردو‌های جهادی
زنجان؛ پشت درهای بسته یک مرکز تعویض پلاک
تقویم و اوقات شرعی دوشنبه ۱۹ آبان ۱۴۰۴ به افق قم
راه‌اندازی ۸ جایگاه جدید سی‌ان‌جی در سراسر کشور
ضرورت همکاری دستگاه‌های اجرایی در ثبت وقایع حیاتی
برگزاری نشست تخصصی تسهیل صادرات در مناطق آزاد
شهروندان اهری ۴۵ درصد بیشتر از استاندارد جهانی آب مصرف می‌کنند
آغاز برداشت بادام‌زمینی در هوراند
برگزاری جشنواره بزرگ ورزش‌های همگانی، گرامیداشت هفته کیش
همه پای ترویج کتاب و کتاب‌خوانی
اعلام محدودیت‌های ۴۸ ساعته به‌دلیل آلودگی هوا در استان تهران
افزایش غلظت غبار در سمنان
آغاز طرح آموزش رانندگان ناوگان عمومی مازندران برای کاهش تصادفات
رئیس جمهور همراه با ملی‌پوشان فوتبال کشورمان پا به توپ شد
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
آغاز پیش‌فروش ۳ محصول سایپا
تقویت توان دفاعی ونزوئلا با دریافت سامانه‌های پدافند روسی
رشد ۵۶ درصدی طرح های سرمایه‌گذاری در استان خراسان جنوبی
غیرحضوری شدن مدارس ابتدایی و متوسطه اول شهر‌های آلوده خوزستان تا آخر آبان
موافقت‌مجلس با کلیات طرح اصلاح قانون‌محکومیت‌های‌مهریه
بازی‌های همبستگی اسلامی؛ ازبکستان، حریف تیم فوتسال ایران در نیمه‌نهایی
عراقچی: فعلا امکان مذاکره با آمریکا وجود ندارد
تقویم و اوقات شرعی یکشنبه ۱۸ آبان ۱۴۰۴ به افق قم
سهم استان زنجان از درآمدهای معدنی کجا هزینه می‌شود؟
ادعای رسایی درباره انتصاب دادستان دستگیر شده، صحت ندارد
حل تنش افغانستان و پاکستان محور گفتگوی متقی و عراقچی
زعفران؛ محصولی کم‌آب بر و پرسود برای کشاورزان زنجانی
پاکستان می‌تواند پلی برای اتصال ایران به شرق آسیا باشد
تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، ۱۸ آبان ۱۴۰۴
تا اواسط هفته ، زنجان بدون باران
تسهیلات وام ازدواج  (۲ نظر)
آغاز پیش‌فروش ۳ محصول سایپا  (۱ نظر)
تهران تا آخر پاییز بارش باران ندارد  (۱ نظر)
اتحادیه اروپا: الفاشر تبدیل به گورستان بشریت شده است  (۱ نظر)
پیوند دو ملت ایران و پاکستان ناگسستنی است  (۱ نظر)
هوای اصفهان و ۳ شهر مجاور آلوده است  (۱ نظر)
پلمب ۶ کافه به علت برگزاری جشن هالووین  (۱ نظر)
جزییات معافیت از صدور صورت‌حساب الکترونیکی در سامانه مودیان ۱۴۰۴  (۱ نظر)
اهواز آلوده‌ترین شهر کشور  (۱ نظر)