به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد راستاد درباره احداث دومین بندر اقیانوسی کشور در سواحل مکران، گفت: مطالعات فازِ شناخت برای تعیین مناسبترین جانمایی این بندر در سواحل مکران انجام دادهایم و به جمعبندی کلی رسیدهایم.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی کشور با بیان اینکه که عملیات ساخت در دست مطالعه است، ادامه داد: از جمله خصوصیات بندر جدید این است که به مسیرهای اصلی تجارت جهانی نزدیکتر است و این بندر خارج از خلیج فارس و در سواحل مکران قرار دارد و از نظر موقعیت طبیعتاً پیش از تنگه هرمز واقع شده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: با احداث این بندر، ما به اعماق بیشترِ آب دسترسی بهتری داریم و بنابراین با حداقل هزینه میتوانیم پذیرش بالاترین سایز آبخور کشتیها را داشته باشیم و این موجب میشود، بندر ما در سواحل مکران مزیتهای مناسبی از نظر پذیرش کشتیهای سایز بزرگ داشته باشد.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: ما نیم نگاهی هم به این موضوع داریم که در نقطه جانمایی شده برای بندر جدید، دسترسی مناسبی به انواع مدلهای حمل و نقل وجود داشته باشد، یعنی به شریانهای اصلی جاده و راهآهن با حداقل مسافت متصل شویم و از این طریق بندری بزرگ و اقیانوسی داشته باشیم.
وی ادامه داد: انتظار داریم این بندر یک هاب برای ترانزیت و ترانشیپ در منطقه باشد که در طول سواحل مکران ایجاد میشود.
معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این که آیا این بندر جدید ظرفیتهای بندر چابهار را تحت تأثیر قرار نمیدهد، گفت: خیر، یکی از مواردی که مدنظر سازمان بنادر و دریانوردی قرار دارد این است که ایجاد ظرفیت متناسب با رشد تقاضا داشته باشیم، یعنی ما متناسب با رشد تقاضا به گونهای ظرفیتهای جدید را ایجاد میکنیم که ظرفیت مازاد آن چنانی نداشته باشیم تا بنادر دیگر تحت تأثیر منفی قرار گیرد، به هر حال ما بندر شهید رجایی را به عنوان مهمترین بندر کشور داریم و بندر چابهار را نیز اخیراً توسعه دادهایم، بنابراین بندر جدید به نحوی در افق زمانی و اجرا برنامه ریزی میشود که متناسب با میزان تقاضا برای واردات و صادرات و ترانزیت و ترانشیپ کالا باشد.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی درباره این که آیا بندر جدیدِ سواحل مکران کانتینر و فلهای خواهد بود؟ گفت: تلاش ما این است که روی بخش کانتینر در این بندر تمرکز بیشتری داشته باشیم چراکه نقطهای که مدنظر ما برای احداث بندر است، فاصله نزدیکی با کریدورهای ترانزیتی شرق به غرب در سواحل مکران دارد، البته به واسطه عمق زیاد، برای مواد معدنی و کالاهای اساسی هم قابل استفاده خواهد بود.
وی گفت: فعلاً نقطه ساخت بندر تدقیق نشده است، اما آنچه مسلم است این بندر در محدوده سواحل مکران و در استان هرمزگان خواهد بود.
راستاد یادآور شد: سواحل مکران نقش ویژه و استراتژیکی در مبادلات دریایی در آینده خواهد داشت.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی پیش از این درباره احداث بندر اقیانوسی در سواحل مکران گفته بود: در سواحل مکران به دنبال ایجاد یک بندر بزرگ اقیانوسی هستیم و مطالعات فاز شناختی آن را انجام داده ایم و نقاطی را به صورت کلی ارزیابی کردهایم.
به گفته راستاد، زمان بندی ساخت در این رابطه بستگی به روند تقاضا و استفاده از ظرفیتهای موجود دارد و سرمایهگذاری باید به گونهای باشد که بلافاصله بتوانیم از زیرساختهای ایجاد شده بهرهمند شویم و پیش بینی ما این است که عملیات اجرایی بندر جدید در این جغرافیا، به پنج سال زمان نیاز دارد.