• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۲۸۲۳۰۶۵
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۸
علمی و فرهنگی » آموزش و پرورش
مدیر حوزه‌های علمیه کشور:

سند تحول باید محور همه حرکت‌ها در آموزش و پرورش باشد

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور گفت: سند تحول باید محور حرکت‌های علمی فرهنگی و آموزشی ما در آموزش و پرورش باشد.

سند تحول باید محور همه حرکت‌ها در آموزش و پرورش باشدبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ آیت‌الله علیرضا اعرافی در همایش علمی «چالش‌های سند۲۰۳۰ برای ایران و نحوه تحقق تحول بنیادین آموزش و پرورش» باواکاوی و مروری بر جریان اسناد بین المللی و رویکرد‌های حاکم بر این اسناد به ویژه سند۲۰۳۰ افزود: معتقدیم آنچه که در غرب به ویژه در سده اخیر اتفاق افتاد بردن جهان به سمت رویکردی خاص با نگاه انحصاری یک جانبه گرایانه بود و ابزار‌های گوناگون استعمار نو و فرا نو در این جهت به کار گرفته شد.
وی افزود: بخشی از این روش‌ها سخت‌افزاری نظیر جنگ و اشغال و تعدیات گسترده و غارتگری‌هایی در آفریقا و آسیا و به تاراج بردن هویت و سرمایه ملت‌هاست. اما نوع دیگر ابزارها، ابزار‌های نرم افزاری و گاهی کاملا پنهان است که تاثیر آن‌ها بیشتر است. شیوه دوم روح و جان و اصالت فرهنگ‌ها را می‌رباید و راه را برای به تاراج بردن به معنای کلان که مهمترین آن تهاجم فکری و فرهنگی است باز می‌کند.
آیت‌الله اعرافی با بیان اینکه اسناد بین‌المللی یکی از ابزار‌ها و شیوه‌های نرم افزاری است گفت: ما هرگز نفی نمی‌کنیم که در اسناد بین‌المللی و ده‌ها سند و کنوانسیون و موافقت نامه موجود حتما جهات مثبتی وجود دارد، اما سخن ما چیز دیگری است و از لایه‌هایی که در برخی اسناد، سنجه گذاری، معیار گذاری، رتبه بندی‌ها و طبقه بندی‌ها وجود دارد نباید غفلت کرد.
وی افزود: عمده این اسناد دارای رویکرد عمیق فلسفی هستند که گاهی به ظاهر خودشان را نشان نمی‌دهند و کار پژوهشگران است که به لایه‌های ژرف اسناد بپردازند و شفاف سازی کنند. عمده تفکر بنیادی و تفکر نوین غربی که در اسناد و وثایق آن وجود دارد تفکر غیرالهی، مادی گرایانه و تفکری است که دین را نمی‌پذیرد و در حاشیه‌ای محصورش می‌کند.
اعرافی گفت: نگاه سکولاریستی، سلطه گرایی، نادیده انگاری تفاوت‌ها و انحصار طلبی نیز حاکم است. این منظومه فکری و فلسفی، پشتوانه آشکار و نهان بسیاری از این اسناد است. البته گاهی همین تفکر در متن اسناد هم خودش را نشان می‌دهد.
وی با اشاره به اینکه اشکال اول که باید به آن توجه کرد فلسفه و لایه پنهان درونی سندهاست که باید موشکافانه مورد بررسی قرار دهیم افزود: در متن اسناد مواردی وجود دارد که با فرهنگ انسانی و الهی و تفکرات بنیادی ما سازگار نیست. اشکال بعدی اینکه در به کارگیری این اسناد حتی در نقاط مثبتی که شاهد آن هستیم به صورت عادلانه و سنجیده و به شکل مناسب اقدام نمی‌شود.
وی گفت: اشکال سوم اینکه مع الاصف نهاد‌های بین‌المللی خودشان هم ابزاری در دست سلطه جویان و قدرتمندان عالم می‌شوند و انواع تخلفات در اسناد موجود انجام می‌شود.
مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با بیان اینکه حقایق را باید مدنظر قرار دهیم و معتقدیم که بشر نیازمند اسناد جامع و کلان است، اما باید بر مبنای مبانی مورد اتفاق و مورد اتکا استوار شود افزود: یکی از دستاورد‌های ایران اسلامی تدوین سند‌های جامع بوده که از قانون اساسی شروع می‌شود. این منظومه اسناد و وثایق تولید شده در پرتو انقلاب شکوهمند اسلامی قابل تجمیع و بازخوانی است و از ارزش‌های بالایی برخوردار است که البته قابل اصلاح و تکمیل تدریجی نیز هست.
وی افزود: راهکار اول اینکه لازم است نهضت سندنویسی مبتنی بر گفتمان انقلاب اسلامی را بازشناسی، تحلیل و تبیین کنیم و اسناد را در قالب منظومه کلانی ببینیم که در این صورت نقاط قوت برجسته می‌شود و نقاط ضعف را نیز می‌توان اصلاح کرد. راهکار دوم آنکه باید نقش نهادهایی، چون حوزه‌های علمیه، دانشگاه‌ها، آموزش و پرورش، دستگاه‌های تقنینی و قضایی و دستگاه‌های فرهنگی را به طور ویژه ببینیم.
آیت‌الله اعرافی گفت: باید گفتمان سازی درونی و عمق بخشی به اسناد انجام پذیرد. نکته دیگر اینکه در مقابل دنیا منفعل نباشیم. یک گفتمان سازی بین‌المللی لازم است و اینجاست که نقش نهاد‌های علمی فرهنگی فعال در عرصه بین‌الملل پررنگ می‌شود. باید برش‌هایی از اسناد در سطح ملی، سطح بین‌الملل اسلامی و سطح بین الملل به معنای عام تهیه و تنظیم و گفتمان سازی شود.
وی با اشاره به سندتحول بنیادین آموزش و پرورش گفت: سند تحول باید محور حرکت‌های علمی فرهنگی و آموزشی ما در آموزش و پرورش باشد. همانطور که سایر دستگاه‌ها هم اسناد جامعی در دست دارند.
آیت‌الله اعرافی به برخی رویکرد‌های حاکم بر سندتحول بنیادین اشاره کرد و گفت: نخست رویکرد عمیق اسلامی و وحیانی، دوم رویکرد تمدنی، سوم رویکرد اجتهادی، چهارم رویکرد حقیقی و عمیق است و از نگاه‌های سطحی پرهیز دارد. پنجم رویکرد بوم ایرانی و شرایط ایرانی، ششم رویکرد انقلابی و خلاقانه، هفتم رویکرد جامع و نظام‌مند به تربیت، هشتم رویکرد بین‌المللی، نهم رویکرد مشارکت و انسجام همه بخش‌ها و هم افزایی بیرونی و دهم رویکرد سبک زندگی اسلامی است.
وی ادامه داد: زمانی می‌توانیم سندتحول را پیاده کنیم که اهتمام عمیق در آموزش و پرورش و نهاد‌های پشتیبان نسبت به آموزش و پرورش وجود داشته باشد. البته ادعا نمی‌کنیم سند کامل است و پیش بینی شده بعد از یک برهه زمانی بازنگری شود، اما در پیگیری و نظارت بر اجرا ضعف‌هایی وجود دارد.
مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با بیان اینکه برای پیاده سازی سند تحول، توجه جامع به همه اقتضائات سند لازم است گفت: نخست انکه برای پیشبرد سند نیازمند تولید ادبیات و گفتمان و در مواردی نظریات پیشران هستیم. دوم به نیروی انسانی متناسب یعنی معلم و مربی و مدیر تراز سند نیاز داریم.
وی افزود:برغم اقدامات ارزشمند انجام شده همچنان با کاستی‌هایی در این زمینه مواجه هستیم. سوم برنامه درسی و چهارم متون است که اقداماتی در این زمینه انجام شده و باید تکمیل شود. پنجم نظام اجرایی پرورشی و فرهنگی است که ضعف‌هایی در آن وجود دارد، ششم نظام مدیریتی و هفتم قوانین و مقررات است و آخر اینکه باید بودجه مناسبی برای اجرا سند دیده شود و گفتمان سازی ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی را باید درباره سندتحول بنیادین نیز دنبال کنیم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
جمعه، ۲۴ بهمن‌؛ زمان برگزاری آزمون استخدامی شرکت آب و فاضلاب، اعلام شد
شهروندان در مکان‌های پرازدحام از ماسک استفاده کنند
صدرنشینی کاپیتان‌های پینگ پنگ ایران در رده بندی جدید فدراسیون جهانی
ثبت بیش از ۲۳ هزار مأموریت اورژانس در خوزستان
هشدار نسبت به تبلیغات کلاهبرداری رزرو صندلی در دانشگاه‌های علوم پزشکی
درخشش نوجوان مازنی در پیروزی پنج‌گانه ایران برابر چین تایپه
وقتی صفِ کلاس به صفِ نماز پیوند می‌خورد
همایش ارتقاء فرهنگ ترافیک و کاهش تصادفات در کهنوج
برای مادر
تمدید مهلت ثبت نام جشنواره دانشجوی نمونه ۱۴۰۴
ظفرقندی: شاخص‌های سلامت ایران قابل دفاع است
اصلاح دستورالعمل کرامت انسانی برای تقویت حقوق شهروندی
راهداری کردستان آماده اجرای طرح زمستانه
برخورداری ۸۶ درصدروستاهای بالای ۲۰ خانوار از راه آسفالت
دامداران خراسان جنوبی اطلاعات سامانه‌های مربوطه این حوزه را به‌روزرسانی کنند
تلفات شبکه‌های توزیع برق کاهش یافت
حریق در مناطق جنگلی چهار شهرستان گلستان/نیروهای یگان حفاظت پای کار مهار آتش
بازگشت ناوگانی ایرانی متوقف‌شده در افغانستان به کشور
عزاداری سالروز شهادت حضرت زهرا (س) در مناطق مختلف زنجان
کشف ۱۱ فقره انواع سرقت در نی‌ریز
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
تعطیلی مدارس آذربایجان غربی فردا سه‌شنبه
فرار رئال از شکست
جهان می‌تواند بدون آمریکا به کار خود ادامه دهد
آخرین وضعیت کیفیت هوای شهر‌های آذربایجان غربی؛ ۳ آذر ۱۴۰۴
تشکیل کارگروه اضطرار آلودگی هوای تهران
پزشکیان: شرایط اقتصادی برای دولت و مردم قابل قبول نیست
تمامی مقاطع تحصیلی استان‌تهران بجز فیروزکوه غیرحضوری شد
پیام تسلیت رئیس جمهور در پی شهادت مرتضی رضیعی
آیین وداع با پیکر مطهر شهدای گمنام
زلنسکی و دوراهی شرافت یا شراکت
تشدید اجرای طرح زوج و فرد در اصفهان از فردا
حال و هوای شب شهادت حضرت زهرا(س) در حرم بانوی کریمه
آخرین خبر از آتش سوزی در جنگل‌های شمال کشور
تمدید نشدن بیمه تکمیلی بازنشستگان تامین اجتماعی
کشف پنج تن زعفران تقلبی
غیرحضوری شدن مدارس در سه شهر و چند روستای استان مرکزی  (۲ نظر)
کشتی فرنگی المپیک ۲۰۲۵ ناشنوایان؛ دزفولی طلایی شد  (۲ نظر)
تعطیلی مدارس آذربایجان غربی فردا سه‌شنبه  (۱ نظر)
«اذان نگو بلال»، کاری از گروه هوش مصنوعی شبکه نمایش  (۱ نظر)
مدنی‌زاده: نوسان کوتاه‌مدت بورس نباید سرمایه‌گذاران را بترساند  (۱ نظر)
رکورد ۸۸ کیلومتر ریل‌گذاری درطرح چابهار – زاهدان  (۱ نظر)
ترک‌ فعل در اجرای قانون جوانی جمعیت جرم است  (۱ نظر)
خسارت سالانه آلودگی هوا در کشور؛ نزدیک به ۴۰ میلیارد دلار  (۱ نظر)
۱۵ متر سقوط برای نجات یک زندگی در کوه صفه اصفهان  (۱ نظر)
«آخرین دیدار»، در خبر‌های امروز رسانه  (۱ نظر)
بالا گرفتن تنش میان اروپا و آمریکا بر سر اوکراین  (۱ نظر)
تقویت هویت ملی و دینی دو محور کلیدی وزارت آموزش و پرورش است  (۱ نظر)
توضیح سفیر ایران درباره سفر لاریجانی به پاکستان  (۱ نظر)
مسدود شدن مسیر‌های منتهی به جنگل‌های تنکابن   (۱ نظر)
مهر و موم نانوایی کم فروش  (۱ نظر)