تشخیص سالانه 7درصد دانش آموز دیر آموز در خوزستان
در استان باید ۱۱۸ مرکز اختلالات یادگیری وجود داشته باشد، در نتیجه ۸۵ مرکز در استان کمبود احساس میشود.
به گزارش
خبرگزاری صداوسیما مرکز خوزستان ، معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش خوزستان گفت: دانش آموزان لازم التوجه دو دسته هستند؛ دسته اول دانش آموزان دیرآموز و دسته دوم دانش آموزان دارای اختلالات یادگیری. دانش آموزان دیرآموز دانش آموزانی هستند که عملکرد آنها در آزمونهای هوش در فاصله ۱ تا ۲ انحراف استاندارد و کمتر از میانگین جامعه است.
سیده فرانک موسوی افزود: وظیفه آموزش و پرورش نسبت به این دانش آموزان کاهش تراکم کلاسها است، به ازای هر یک دانش آموز دیرآموز، سه نفر از تعداد دانش آموزان کاهش پیدا میکند. این دانش آموزان در مراکز اختلالات یادگیری نیز آموزش میبینند. مجموع دانش آموزان دیرآموزی که در استان وجود دارند، ۱۶ هزار و ۳۲۸ نفر هستند.
وی ادامه داد: دانش آموزانی که دارای اختلالات یادگیری هستند، با وجود اینکه هوش عادی دارند، اما پیشرفت تحصیلی آنها نسبت به همسنهایشان یکسان نیست. سرمایه گذاری برای این دانش آموزان باعث کاهش ترک تحصیلی و تکرار پایه میشود.
معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش خوزستان گفت: در استان باید ۱۱۸ مرکز اختلالات یادگیری داشته باشیم در نتیجه ۸۵ مرکز در استان کمبود داریم. چون به ازای هر ۵ هزار دانش آموز باید یک مرکز اختلالات یادگیری داشته باشیم. در الوار گرمسیری، اروند کنار، اندیکا، دهدز، حمیدیه، هویزه و زیدون هیچ گونه مرکز اختلال یادگیری نداریم.
بر اساس آمار سنجش دانش آموزان، سالانه ۱۰ درصد از نوآموزان شناسایی شده دچار مشکل تشخیص داده میشوند که عمدتا دچار اختلالات یادگیری، دیرآموز، استثنایی و... هستند. ما موظف هستیم برای این دانش آموزان امکاناتی فراهم کنیم. اگر در مقطع ابتدایی به این افراد توجه نکنیم در بزرگسالی با معضل مواجه میشوند.