• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۲۹۱۹۸۸۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۱
صفحه نخست » کل اخبار

عمر باتری خودرو های برقی چقدر است ؟

موتور خودرو‌های برقی در مقایسه با خودرو‌های بنزینی، پیچیدگی کمتری دارد و تعداد قطعات متحرک آن‌ها بسیار کمتر ازپیشرانه‌های احتراق داخلی است.

باتری خودرو برقی چیست و چطور کار می‌کند ؟

به گزارش گروه وب گردی خبرگزاری صدا و سیما احتمال خرابی خودروهای الکتریکی به مراتب کمتر ازخودروهای معمولی است.با این‌ حال، از آن جایی که باتری خودرو برقی به دلیل عمر نسبتاً محدودش پس از مدت مشخصی نیاز به تعویض دارد.

باتری خودروهای برقی، با باتری‌های سربی-اسیدی که در خودروهای بنزینی استفاده می‌شوند بسیار متفاوت هستند و از لحاظ کارایی نیز، سطح انرژی بالا‌تری را تامین می‌کنند. بسته‌های باتری لیتیوم-یون به‌کار رفته در خودرو‌های برقی، مشابه آن چیزی است که سابق بر این در گوشی‌های موبایل و لپ‌تاپ‌ها مشاهده کرده‌ایم اما با ابعادی بزرگ‌تر!

در کل، باتری خودرو‌های برقی از سری‌کردن سلول‌های باتری جداگانه ساخته می‌شوند که براساس مدل، چند صد عدد از آنها به صورت سری با هم بسته می‌شوند و باتری خودرو ساخته می‌شود.

نکته قابل توجه در مورد باتری خودروهای الکتریکی این است که باتری خودرو برقی نسبت به سایر باتری‌ها، در صورت عدم استفاده در زمانی مشخص، کمتر در معرض ازدست‌دادن شارژ قرار دارند؛ اما از طرف دیگر، برخلاف باتری موتورهای احتراق داخلی و خودروهای بنزینی، هنگام رانندگی با سرعت بالا یا مسیرمستقیم، زودتر تخلیه می‌شوند. هم‌چنین افزایش دما، بر طول عمر باتری ماشین الکتریکی بسیار تاثیرگذار است.

طول عمر باتری خودرو برقی چقدر است؟

طول عمر باتری ماشین الکتریکی، موضوع بسیار مهمی است که در حال حاضر به عنوان مزیت رقابتی محسوب می‌شود و به‌منظور جلب رضایت مشتریان توسط شرکت‌های خودروسازی مطرح شده است.

به طور مثال در آمریکا، گارانتی خودرو‌های برقی به طور میانگین، حداقل 8 سال یا 160,000 کیلومتراست یا شرکت‌هایی مانند کیا، گارانتی 10ساله یا 160,000 کیلومتر را برای محصولات برقی و هیبرید خود در نظر گرفته‌اند.

البته در میان این بازار، شرکت‌هایی مانند هیوندای هم هستند که با گارانتی مادام‌العمر خیال خریداران محصولات برقی خود را راحت کرده‌اند. بی ام و، نیسان، فولکس‌واگن، شورولت و تسلا نیز در صورت افت ظرفیت باتری بین 60 تا 70 درصد، تعویض آن را تضمین می‌کنند.

نکته قابل ذکر در بحث این گارانتی‌ها، توجه به این موضوع است که شرکت‌های خودروسازی، توانایی‌ نگه‌داشتن شارژ باتری‌ها را گارانتی می‌کنند؛ اما موضوع مهم در بحث باتری، عمر باتری ماشین الکتریکی، مدت زمانی است که این باتری‌ها توانایی نگه‌داشتن شارژ کامل را از دست می‌دهند؛ زیرا با گذشت زمان، ظرفیت باتری و فرایند شارژ و تخلیه آن دچار افت می‌شود.

باتری خودرو برقی

شرایط تاثیرگذار بر طول عمر باتری خودروی برقی

شرایط آب‌و‌هوایی نیز بر عمر باتری خودروی برقی تاثیرگذار است و ظرفیت باتری خودرو‌های برقی در آب‌و‌هوای گرم، به میزان بیشتری افت می‌کند. در واقع افزایش دمای بیش از حد، مانند آن‌چه در گوشی‌های موبایل نیز مشاهده کرده‌ایم، قاتل باتری‌های لیتیوم یونی است.

از طرفی دیگر، شارژ باتری در در آب‌وهوای بسیار سرد نیز بسیار زودتر تخلیه می‌شود. با توجه به این که برخلاف خودرو‌های بنزینی، بخاری خودرو‌های برقی گرمای خود را از قدرت باتری می‌گیرند، مجموع هوای سرد و استفاده هم‌زمان از باتری، نتیجه‌ای برابر 41 درصد کاهش ظرفیت باتری را در پی خواهد داشت. البته هنگام استفاده از کولر در گرما نیز 17 درصد افت ظرفیت مشاهده می‌شود.

دستگاه‌های شارژ سریع که برای شارژ خودرو‌ها در شهر‌های پیشرفته نصب‌ شده‌اند، در مدت زمان تقریبا 30 دقیقه، باتری را حدود 80 درصد شارژ می‌کنند که همین شارژ سریع، می‌تواند سبب بالارفتن دمای باتری و در نتیجه آسیب‌دیدن آن بشود.

باتری خودرو برقی

عوامل موثر در افزایش طول عمر باتری خودرو برقی

اگرچه افت ظرفیت باتری خودروی برقی با گذشت زمان امری عادی است، اما عوامل مختلفی در سلامت و به‌تعویق‌انداختن افت ظرفیت آن تاثیرگذار است. در ادامه، برخی از عوامل موثر در کاهش طول عمر باتری خودروی برقی را با هم مرور می‌کنیم که پرهیز از این موارد، منجر به افزایش طول عمر باتری ماشین الکتریکی می‌شود.

شارژ سریع

همان‌طور که در بخش قبلی گفتیم، از آن ‌جایی که گرما دشمن بزرگی برای باتری‌های لیتیوم یونی محسوب می‌شود، باید استفاده از شارژر‌های سریع را بسیار کم و محدود کرد.

شارژ کامل

بیش‌از حد شارژنکردن باتری و عدم تخلیه کامل آن، می‌تواند به افزایش عمر باتری خودروی برقی کمک کند. هر دوی این اعمال، منجر به ایجاد دندریت در باتری و خرابی آن می‌شود. بهترین محدوده شارژ برای باتری خودروی الکتریکی، بین ۲۰ تا ۸۰ درصد است.

شتاب ناگهانی و سرعت

شتاب ناگهانی، باعث ایجاد گرمای بیشتر در باتری می‌شود که خوب نیست. حتی در محصولات تسلا، در صورت فعال‌کردن حالت رانندگی لودیکروس (Ludicrous)، خودرو هشدار می‌دهد که این کار باعث کاهش عمر باتری می‌شود.

دمای محیط

همان‌طور که در بخش قبلی گفته شد، سرما و گرمای زیاد عامل تاثیرگذاری بر طول عمر باتری ماشین الکتریکی محسوب می‌شود. اگرچه برخی از باتری خودرو‌های برقی از خنک‌کننده بهره می‌برند، اما در مقایسه با باتری‌هایی که مجهز به ‌سیستم مدیریت حرارتی هستند، اثر کمتری بر طول عمر باطری دارند؛ ‌زیرا سیستم مدیریت حرارتی، توانایی نگه‌داری دمای باتری در محدوده ثابتی را دارد و دمای باتری بالا و پایین نمی‌شود.

 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
با عرض سلام
یک راهکار و ایده هستش که میتونه همیشه باطری ماشین رو شارژ بکنه اما متاسفانه مافیای انرژی اجازه پیاده سازی همچین ایده ای رو نمیدن
نظر شما
آخرین اخبار
اعزام تیم ترامپولین چهارمحال و بختیاری در مسابقات لیگ باشگاهی کشور
اختصاص ۲۰۰ میلیارد ریال برای راه اندازی تنها سینمای فریدونشهر
دوگانه سوز کردن رایگان خودروها در نزدیک‌ترین کارگاه به محل زندگی
پیش بینی برداشت ۳۰ هزار تن چغندر قند از اراضی دشت مغان
۷۲نفر از بانوان خادم اربعین حسینی در آذربایجان غربی تجلیل شدند
لزوم تسریع اجرای طرح‌های حوزه راهداری و جاده‌ای آغاجاری
رقابت حافظان و قاریان قرآن کریم در شیراز
یادواره ۶۵ شهید روستای رامشه و ۳۵ شهید دانش آموز جرقویه علیا
سردار شهید کاوه؛ فرمانده ای با استراتژی مهر
یک دل سیر، کاشت سیر در طارم! ۴۵۰ هکتار زیر کشت رفت
اجرای ۳۵ طرح هادی روستایی در تربت‌ حیدریه
برداشت بیش از ۸۰۰ تن دانه روغنی کنجد در آذربایجان‌غربی
جشنواره فیلم مقاومت، روایتی تمدنی از پدیده‌ای زنده در جهان معاصر
استقبال با شکوه از سوگواره تجسمی «کوچه‌های بنی‌هاشم»، در سیرجان
اجرای طرح آشکارسازی ناوگان سنگین در محل پلیس‌راه یزد - شیراز
راهیابی محمدمهدی غلامی به فینال ماده ۲۰۰ متر پروانه
کشف بیش از ۶۵ هزار لیتر سوخت قاچاق در آب‌های آبادان
شمار مبتلایان به تب دنگی در هرمزگان به ۱۶۸ تَن رسید
مطالبات داروخانه‌های بوشهر از تأمین اجتماعی پرداخت شود
انعقاد تفاهم­نامه برای رمز نگاری حامل‌­های انرژی
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
آغاز پیش‌فروش ۳ محصول سایپا
تقویت توان دفاعی ونزوئلا با دریافت سامانه‌های پدافند روسی
امتناع کودکان از توالت مدرسه باعث یبوست می‌شود
رشد ۵۶ درصدی طرح های سرمایه‌گذاری در استان خراسان جنوبی
غیرحضوری شدن مدارس ابتدایی و متوسطه اول شهر‌های آلوده خوزستان تا آخر آبان
موافقت‌مجلس با کلیات طرح اصلاح قانون‌محکومیت‌های‌مهریه
بازی‌های همبستگی اسلامی؛ ازبکستان، حریف تیم فوتسال ایران در نیمه‌نهایی
افشای ابعاد جدیدی از همکاری خبرنگاران شبکه ایران اینترنشنال با موساد
خام فروشی در زنجیره فولاد
وقوع زلزله ۳ و ۳ دهم ریشتری در سی سخت
زبان معیار ۱۴۰۴/۰۸/۱۸
رویای تغییر نظامی که کابوس آمریکا شد
ادعای رسایی درباره انتصاب دادستان دستگیر شده، صحت ندارد
حل تنش افغانستان و پاکستان محور گفتگوی متقی و عراقچی
عراقچی: فعلا امکان مذاکره با آمریکا وجود ندارد
آغاز پیش‌فروش ۳ محصول سایپا  (۱ نظر)
تهران تا آخر پاییز بارش باران ندارد  (۱ نظر)
اتحادیه اروپا: الفاشر تبدیل به گورستان بشریت شده است  (۱ نظر)
پیوند دو ملت ایران و پاکستان ناگسستنی است  (۱ نظر)
پلمب ۶ کافه به علت برگزاری جشن هالووین  (۱ نظر)
هوای اصفهان و ۳ شهر مجاور آلوده است  (۱ نظر)
جزییات معافیت از صدور صورت‌حساب الکترونیکی در سامانه مودیان ۱۴۰۴  (۱ نظر)
اهواز آلوده‌ترین شهر کشور  (۱ نظر)
اجرای طرح رایگان دوگانه سوز کردن خودرو‌های مدل ۹۴ به بالا در خوزستان  (۱ نظر)