• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۳۰۵۵۱۰۹
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار: ۰۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۲
سیاسی » امنیتی و دفاعی

خودروی رزمی تولید ایران که مانند آن در هیچ جای دنیا وجود ندارد

نیروی زمینی ارتش توانسته با فناوری روز دنیا خودرویی بسازد که نمونه آن در هیچ جای جهان وجود ندارد.

به گزارش گروه وب گردی خبرگزاری صدا و سيما، نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران چندین سال است با توجه به تهدیدات موجود در پیرامون ایران اسلامی و فرامنطقه اقدام به طراحی و ساخت تجهیزات جدید و نوسازی و حتی بهینه سازی تجهیزات کرده اند. حوزه خودرو‌های تاکتیکی و حامل سربازان در میدان‌های نبرد از دیگر حوزه‌های مهمی است که نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی دستاورد‌های خوبی را در این زمینه داشته است.

 

خودروی رزمی تولید ایران که مانند آن در هیچ جای دنیا وجود ندارد

 

خودرو‌های تاکتیکی یکی از ابزار‌ها و ادوات بسیار مهم در عرصه‌های نبرد و میدان‌های پیکار با دشمنان هستند. این خودرو‌ها به جهت لزوم بهره‌گیری در زمینه‌های تاکتیکی و مهم باید از ویژگی‌های شاخصی برخوردار باشند. جمهوری اسلامی ایران نیز چندین سال است که فناوری طراحی و ساخت این خودرو‌ها را به دست آورده است.

 

خودروی رزمی تولید ایران که مانند آن در هیچ جای دنیا وجود ندارد

سردار سلیمانی سوار بر جیپ در دوران دفاع مقدس


چرا ایران به سوی ساخت خودرو‌های تاکتیکی بومی رفت؟
ایران در دوران رژیم ساقط شده پهلوی این خودرو‌ها را که عمدتا از شرکت آمریکایی جیپ تهیه می‌کرد. با وقوع انقلاب اسلامی و قطع ارتباط با آمریکا، این شرکت دیگر تولیدات خود را به ایران ارسال نکرد و ایران هم به خرید خودرو‌های ژاپنی تویوتا اقدام کرد. اما تحریم‌های آمریکا به ایران اجازه نمی‌داد تا پس از پایان جنگ تحمیلی نیز این خودرو‌ها خریداری کند. پس مسئولان صنایع دفاعی ایران به سراغ طراحی و ساخت خودرو‌های تاکتیکی بومی می‌رفتند تا این نیاز را در داخل تامین کنند. به همین دلیل هم در ابتدا به سراغ بهسازی و اورهال خودرو‌های قدیمی و بازمانده از جنگ تحمیلی رفتند و پس از آن با مهندسی معکوس آن‌ها توانستند تا از این خودرو‌ها انواع جدیدی را تولید کنند.

 

خودروی رزمی تولید ایران که مانند آن در هیچ جای دنیا وجود ندارد

 

خودرو‌های رعد، طوفان، سفیر، ارس، کویران، سپهران و بسیاری دیگر حاصل همین فعالیت هاست که باعث شد ایران در زمینه ساخت خودرو‌های تاکتیکی بومی نیز به خودکفایی برسد. اما این خودرو‌ها برای حضور در مناطق عملیاتی خاص و با تهدیدات مناسب نبودند. به همین دلیل مسئولان سازمان‌های جهاد نیرو‌های مسلح کشورمان به سراغ طرح یک خودروی تاکتیکی بومی مناسب عملیات‌های تکاوری و عملیات ویژه رفتند. سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران یکی از این سازمان هاست که فعالیت‌های خود برای طراحی و ساخت خودرو‌های تکاوری آغاز کرده و توانست ثمره این تلاش‌ها را در سال ۱۳۹۸ با تولید و رونمایی از خودروی رویین تن نزاجا به منصه ظهور برساند.

 

خودروی رزمی تولید ایران که مانند آن در هیچ جای دنیا وجود ندارد

 

خودروی رویین تن نزاجا بی‌مانند در جهان
۱۱ مهر سال ۱۳۹۸ بود که نیروی زمینی ارتش از چندین دستاورد مدرن خود با حضور امیر سرتیپ دادرس جانشین فرمانده کل ارتش، امیر سرتیپ حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش و جمعی از فرماندهان این نیرو رونمایی کرد. یکی از این دستاورد‌ها یا به عبارتی شاخص‌ترین این دستاورد‌ها خودروی رویین تن نزاجا بود.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی

امیر سرتیپ دادرس جانشین فرماندهی کل ارتش که خود در سال‌های ۸۴ تا ۸۷ فرماندهی نیروی زمینی ارتش را برعهده داشت، درباره این خودرو گفته است که خودروی سبک تاکتیکی با نام «رویین‌تن» است که قابلیت‌های مهمی در حوزه رزم زمینی و انتقال نیرو دارد. دانشمندان و متخصصان ما در نیروی زمینی امروز با بهره‌گیری از پیشرفت‌های علمی و صنعتی، این خودروی زرهی را که از سازه سبک و مقاوم برخوردار است، طراحی و تولید کرده‌اند.
در دنیا مرسوم است که خودرو‌های زرهی با به‌کارگیری لایه‌هایی قطور از فولاد سخت به‌منظور نفوذناپذیری در برابر موشک‌ها ساخته می‌شوند، اما متخصصان ما در این خودرو از توانمندی پلیمری-نانویی استفاده کردند و این خودروی سبک و ارزان‌قیمت را با قابلیت مانور عالی ساختند. فنآوری این خودوری زرهی در انحصار خودمان است و این خودروی منحصر به‌ فرد از مقاومت لازم برای مقابله با موشک‌ها و همچنین از قابلیت مقابله با سامانه‌های راداری برخوردار است و می‌تواند با ایجاد اهداف کاذب، خود را از برخورد موشک‌های ضد زره ایمن کند. این سامانه زرهی که حاصل تفکر فرزندان این مرز و بوم است، مدل خارجی ندارد و بر مبنای مقابله با تهدیدات خارجی ساخته شده است.

رویین‌تن نزاجا چه ویژگی‌هایی دارد؟
خودروی رویین‌تن نزاجا که به گفته فرماندهان ارشد ارتش جمهوری اسلامی ایران نظیر آن در دنیا وجود ندارد ویژگی‌هایی منحصر به فردی دارد. می‌توان گفت که این خودرو براساس پلتفرم خودرو‌های کویران و ارس ساخته شده است.

 

خودروی رزمی تولید ایران که مانند آن در هیچ جای دنیا وجود ندارد


**  زره ویژه رویین‌تن نزاجا
زره این خودرو از جنس کامپوزیت طراحی و ساخته شده است که با ایجاد حفاظت موثر و وزن کم خود می‌تواند سرنشینان این خودرو را در برابر گلوله‌های ۱۲.۷ میلی‌متری هسته فولادی ایمن نگه دارد. بر اساس تصاویر منتشر شده زره کامپوزیتی رویین‌تن نزاجا توان جذب انفجار راکت‌های سری آر پی جی ۷ را نیز دارد که این مسئله نیز یک قابلیت مهم در بحث مقابله با تهدیدات موجود در شرق کشور محسوب می‌شود.

 

خودروی رزمی تولید ایران که مانند آن در هیچ جای دنیا وجود ندارد

 

**  درب‌های رویین‌تن نزاجا
با نگاه به درب‌های این خودرو مشاهده می‌کنیم که قسمت شیشه‌ای مساحت کمی از درب‌ها را به خود اختصاص داده تا ضعف نسبی شیشه‌های تهیه یا ساخته شده برای آن نتواند در حفاظت از نیرو‌های داخل این خودرو خللی ایجاد کند. البته باید به این نکته هم اشاره کنیم که درب‌های رویین‌تن خلاف جهت باز می‌شوند تا نیرو‌ها بتوانند در هنگام عملیات‌ها از خودرو پیاده شده و در پشت درب‌ها سنگر بگیرند.

 

خودروی رزمی تولید ایران که مانند آن در هیچ جای دنیا وجود ندارد

 

**  سلاح‌های رویین‌تن نزاجا
رویین‌تن نزاجا در قسمت سقف خود یک دریچه دارد که محل قرارگیری یک تیربار کالیبر ۱۲.۷ میلی‌متری است و می‌تواند با درب ضد گلوله حفاظت خوبی از تیربارچی ایجاد کند. البته این حفاظت از اطراف وجود ندارد و فقط حفاظت از قسمت عقب تیربارچی انجام می‌شود.

 

خودروی رزمی تولید ایران که مانند آن در هیچ جای دنیا وجود ندارد

 

**  فضای داخلی رویین‌تن نزاجا
هنگامی که به داخل خودروی رویین تن نگاه می‌کنیم علاوه بر فضای بسیار مناسب برای سرنشینان و راننده خودرو فضای مناسبی هم برای حمل مجروح دارد.

 

خودروی رزمی تولید ایران که مانند آن در هیچ جای دنیا وجود ندارد

 

**  حفاظت از موتور و قوای محرکه رویین‌تن نزاجا
قسمت موتور و قوای محرکه رویین‌تن نزاجا نیز همچون بدنه این خودرو است که با حفاظت قوی از این بخش دشمنان نمی‌توانند با شلیک به موتور آن این خودرو را از کار بیندازند.

 

خودروی رزمی تولید ایران که مانند آن در هیچ جای دنیا وجود ندارد


**  چراغ‌های رویین‌تن نزاجا
با نگاه به قسمت جلوی خودرو مشاهده می‌کنیم که طراحان رویین‌تن نزاجا به مقوله چراغ نیز توجه شایانی داشته اند و با تعبیه انواع مختلفی از چراغ‌ها مانع از ایجاد مشکل در این بخش شده اند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۷
اگرمانیتورینگ بود عای میشد چون شیشه جلو نقطه کورش زیاده
چه فایده موقعی که دو سه تا بیشتر نساختن (یا نخریدن) فقط نمایشیه یهو پنجاه تا یه جا ببینیم میگیم تولید انبوه شده نه دو سه تا موقع رونمایی
عالی
آقای امیر حسین اولا احدی به ایران نمیفروشه و دنیا انگار باما پدرکشتگی داره و دما بهشون میگم دفعه بعد بیان آمار دقیق خودرو هارو بهت بگن
از شما ماشین ساز در نمیاد
خیلی خوشحال میشم وقتی خبر های خوب در خصوص تولید خودرو های زرهی در ایران می‌شنوم. اما خوبه که شتر،گاو پلنگ نسازیم. خودروها رو از صفر تا صد خودمان طراحی و تولید کنیم. اینکه پلتفرم تویوتا سری هفتاد رو بیاریم بجای رویین تن و ارس بگذاریم و فقط ظاهرش متفاوت باشه، خیلی هنر نکردیم. در داخل جوانان مخترع و هنرمند زیاد داریم که بتونیم بکار بگیریم و واقعا خودرو تولید کنیم
خود تحقیرها شروع به جفتک اندازی کردن
نظر شما
آخرین اخبار
تشکیل کارگروه تدوین شیوه‌نامه امر به معروف و نهی از منکر در دستگاه‌های اجرایی
کشف ۴۰۰ قلم اشیاء تاریخی در سنندج
بسیج، یادآور روحیه‌ای استوار از ایمان، همدلی و خدمت صادقانه است
پایان مسابقات قهرمانی نوجوانان بیسبال در مشهد
مهمترین عناوین روزنامه‌های جهان
راه اندازی سامانه فرود اتوماتیک در فرودگاه آبادان
غبار روبی مزارش شهدا در جغتای
آزادکاران نوجوان تهران در راه بغداد
قطعنامه ضدایرانی آژانس بررسی شد
صدور مجوز جدید توسعه در غرب کارون در گرو رفع مشکلات زیست‌محیطی نفت
شب شعر فاطمی در برخوار
بیانیه شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی به مناسبت هفته بسیج
برگزاری مسابقات جام قهرمانی شهدای اقتدار در البرز
صادرات بیش از صد تن گوجه فرنگیِ مُهر به کشورهای آسیایی
تجدید میثاق بسیجیان ساوجبلاغ با آرمان‌های انقلاب
رکورد ۸۸ کیلومتر ریل‌گذاری درطرح چابهار – زاهدان
ایران جان مدرسه را رسانه ایی می کند؛ امضای تفاهم نامه همکاری شبکه آموزش با آموزش و پرورش
نبرد آلومینیوم، ملوان در جام حذفی
موفقیت فنی کم‌سابقه در صنعت گاز ایران
هشدار استاندار آذربایجان‌غربی نسبت به بحران پسماند
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
امامی، آذرپیرا و زارع به دیدار فینال راه یافتند - قاسم پور در دیدار رده بندی
قطعی آب در برخی مناطق شهر کرمانشاه
تشکیل کار گروه اضطرار آلودگی هوا
تعطیلی مدارس مشهد و مدارس شهری تربت حیدریه، نیشابور و تربت جام، فردا شنبه اول آذر
غیر حضوری شدن مدارس برخی شهرهای آذربایجان شرقی
واکنش زلنسکی به توافق پایان دادن به جنگ روسیه و اوکراین
آلودگی هوای ۱۴ شهر خوزستان در وضعیت قرمز و نارنجی
تعطیلی ۵روزه مهد‌های کودک و پیش دبستانی استان تهران
عزاداری ایام شهادت حضرت زهرا(س) با حضور رهبر انقلاب
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به یک باشگاه سیاسی تبدیل شده
بامداد مرگبار در پایتخت؛ ۴ فوتی در تصادفات آخرین جمعه آبان ماه
تعطیلی مقطع تحصیلی ابتدایی در ارومیه
زعفران، میراثی کهن برای آیندگان
پیش بینی هواشناسی هرمزگان ۳۰ آبان
غیرحضوری شدن مدارس در سه شهر و چند روستای استان مرکزی
خط و نشان کشیدن وزیران خارجه آلمان و انگلیس برای روسیه  (۱ نظر)
بامداد مرگبار در پایتخت؛ ۴ فوتی در تصادفات آخرین جمعه آبان ماه  (۱ نظر)
غیرحضوری شدن مدارس در سه شهر و چند روستای استان مرکزی  (۱ نظر)
آمریکا و سه کشور اروپایی «توافق قاهره» را کشتند  (۱ نظر)
مصرف ۳ تا ۵ برابری برق در کولر‌های گازی  (۱ نظر)
وداع مردم فارس با شهدای گمنام  (۱ نظر)
ترک‌ فعل در اجرای قانون جوانی جمعیت جرم است  (۱ نظر)