• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۳۰۶۲۱۱۶
تاریخ انتشار: ۱۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۰
علمی و فرهنگی » بهداشت و سلامت

با پزشک خود چگونه سخن بگوييم

وقتی بیماران علائم، انتخاب سبک زندگی، سطح درد یا عوارض جانبی را کم اهمیت پنداشته یا اغراق می‌کنند، معمولا متوجه نمی‌شوند که این امر می‌تواند بر کیفیت درمانی که دریافت می‌کنند تاثیر بگذارد.

به گزارش گروه وب گردی خبرگزاری صدا و سیما؛ در مقاله‌ای در سی‌ان‌ان، پزشکان گزارش کرده‌اند که از هر شش بیمار، یک مورد معمولا مشکل ساز است و تقریبا روند درمان را کند می‌کند. گاهی بیماران با پزشک خود صادق نیستند و ممکن است حتی از آن‌ها لطف و کمک خاصی بخواهند که در بیشتر موارد کار را برای پزشکان دشوارتر می‌کند و هر روز رو به افزایش است، جای تعجب نیست که چه میزان فرسودگی شغلی بسیار زیاد است. وقتی بیماران چیز‌های خاصی را به پزشکان می‌گویند، این می‌تواند سلامتی بیمار را به خطر بیندازد، درمان‌ها را کم اثر و رابطه پزشک و بیمار را خراب کند. در اینجا لیستی از مواردی که بیماران باید از گفتن آن‌ها اجتناب کنند آورده شده است:

۱. در بیان واقعیت درد خود کاملا صادق باشید

وقتی بیماران علائم، انتخاب سبک زندگی، سطح درد یا عوارض جانبی را کم اهمیت پنداشته یا اغراق می‌کنند، معمولا متوجه نمی‌شوند که این امر می‌تواند بر کیفیت زندگی آن‌ها و کیفیت درمانی که دریافت می‌کنند تاثیر بگذارد. دروغ گفتن همچنین می‌تواند خطرناک باشد، زیرا ممکن است باعث مصرف بیش از حد یا تداخل دارو شود.

۲. از گفتن هر چیز موهن، بلند، خصمانه یا کنایه آمیز اجتناب کنید

اگرچه اکثر مردم می‌دانند که پزشکان افراد منظمی نیز هستند، اما برخی معتقدند که پزشکان هرگز مجاز به اشتباه نیستند. بیماران باید بدانند که پزشکان به نوعی شریک زندگی آن‌ها هستند و گفتار جنگجویانه یا تند و زننده فقط به رابطه آسیب می‌رساند.

۳. از گفتگو با پزشک خارج از ساعت کاری بپرهیزید

پزشکان نیز مانند سایر افراد زندگی شخصی خود را دارند که شامل بیرون رفتن به صورت عمومی در مجالس است. هنگامی که بیماران در رستوران‌ها، در زمین ورزش، یا در یک رویداد اجتماعی با پزشک مواجه می‌شوند، باید از درخواست مشاوره پزشکی خودداری کنند. دقیقا مانند بیماران، پزشکان نیز نمی‌خواهند خارج از ساعت کاری، کار کنند.

با پزشک خود چگونه سخن بگوييم

۴. از سایر پزشکان شکایت نکنید

هنگامی که بیماران از پزشکان دیگر شکایت می‌کنند، ناخواسته این پیام را به پزشک خود منتقل می‌کنند که این یک بیمار پرچالش است در نتیجه سبب می‌شوند که پزشک گاهی از معالجه و درمان بیمار خودداری کند. بنابریان توصیه می‌شود نزد یک پزشک از همکارانش، شکایت نشود.

۵- از واکنش زیاد برای هر دردی خودداری کنند

پزشکان به دلیل ماهیت شغلشان، باید همدلی نشان دهند و گاهی اوقات مجبورند خبر‌های بدی را به بیمارانی برسانند که پس از آن واکنش‌های شدید احساسی را تجربه می‌کنند، بنابراین باید از احساسات شدید وعکس‌العمل زیاد در برابر حوادث جزئی مانند بریدگی، خراش یا موارد پیش پا افتاده خودداری کنند.

۶. خودداری از درخواست هر لطفی که پزشک را به دردسر بیندازد

گاهی بیماران درخواست‌هایی از پزشکان دارند که آن‌ها را به دردسر می‌اندازد؛ مثلا ممکن است از پزشک خود بخواهند که برایشان گواهی مرخصی بنویسند آن هم در شرایطی که قادر به بازگشت به کار بودند. بیماران باید بدانند که پزشکان بالاتر از قوانین کشور یا قوانین بیمه نباید عمل کنند.

۷. از بیان این جمله که «من در اینترنت مقاله‌ای را در این باره خوانده‌ام» بپرهیزند

اینکه بیمار به مراقبت از خود علاقه مند می‌شود و می‌خواهد با خواندن مقالات به صورت آنلاین درباره بیماری بیشتر بیاموزد، هرگز چیز بدی نیست. با این حال، خودآزمایی بدون صحبت اولیه با یک پزشک یک لغزش است که می‌تواند باعث اضطراب بی‌دلیل در بیماران شود و گاهی اوقات می‌تواند منجر به عواقب فاجعه بار ناشی از شرایط خوددرمانی شود.

۸- بیش از حد درخواست نکنند

همانطور که اشاره شد پزشکان شریک بیماران در مراقبت‌های بهداشتی هستند نه خدمه آن‌ها، بنابراین درخواست مداوم معالجه، آزمایش، دارو و ارجاع می‌تواند آزاردهنده باشد، زیرا برای پزشک بسیار سخت است که بتواند زمان کافی برای ریشه یابی مسائل پزشکی بیمار داشته باشد.

۹. از پرسش هر نوع سوال بی‌وقفه بپرهیزند

پزشکان به سرعت از بیمارانی که با لیستی از سوالات در مورد وضعیت پزشکی خود مراجعه می‌کنند، فاصله می‌گیرند. البته طبیعی است که بیمار در مورد وضعیت سلامت خود کنجکاو باشد، اما زیر سوال بردن عملکرد پزشک منجر به فاصله او از بیمار می‌شود.

۱۰. بیان نکته اصلی را به لحظه آخر موکول نکنند

یک راه خوب برای آزار واقعی پزشک صبر کردن تا پایان وقت ملاقات برای ایجاد یک نگرانی مهم است. بیماران باید همیشه ابتدا نگرانی‌های خود را مطرح کنند تا اطمینان حاصل شود که زمان و توجه کافی را دریافت می‌کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
اهداء جایزه ویژه «تلاش» به کتابخانه سیدافضل موسوی زنجان
دانشگاه شیراز ؛ فردا میزبان اجلاس بین‌المللی ایران‌شناسان
توقیف محموله ۴۰۰ کیلو گرمی ران مرغ فاسد در سلماس
اعزام دانش آموزان دختر استان به اردوی راهیان نور و پیشرفت
هرمزگان در صدر، سمنان در قعر جدول حضور بازیکنان بازی‌های رایانه‌ای
معرفی برترین های جشنواره مالک اشتر در سمنان
باشت میزبان پیکر ۶ شهید گمنام می‌شود
تنها راه حفظ ایران فراگیری آموزش‌های صحیح است
یزد در جمع پنج استان برتر کشور در ارائه خدمات سلامت
مقررات جدید فرانسه برای مقابله با خشکسالی
پیشرفت ۹۴ درصدی طرح کلیدی تزریق گاز میدان قلعه نار خوزستان
دستگیری۳ متهم سرقت به عنف احشام در سبزوار
وزش شدید باد فردا دوشنبه در گیلان
انتخاب برگزیدگان جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری
بهره برداری از سه فضای آموزشی جدید در اهواز
ساخت سد معشوره لرستان یک اولویت برای کشور است
رشد ۲۷ درصدی اشتغال در حوزه پروژه‌های سرمایه‌گذاری خارجی خراسان جنوبی
اجرای مطلوب طرح پایش زندانیان، کلید ساماندهی جمعیت کیفری خوزستان
پایش زیستگاه‌های حیات وحش و تالاب‌های کهگیلویه و بویراحمد
مرمت قلعه تاریخی شهر آباد بافق
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
استقبال از شناگر شیرازی تاریخ‌ساز کشور در فرودگاه شیراز
بارش باران در برخی از مناطق خوزستان
شیراز لرزید
تولد نهمین فرزند سرگرد یزدی
میدری: شیوه جدید کالابرگ از آذرماه اجرایی می‌شود
برگزاری قرعه کشی فروش فوق العاده سایپا
بارش باران با ورود سامانه بارشی به کشور
نیروی دریایی سپاه پاسداران یک نفتکش را توقیف کرد
با پیروزی مقاومت؛ عراق در آستانه استقلال بیشتر
نتایج قرعه‌کشی سایپا فردا اعلام می‌شود
سودجویی دلالان و قاچاقچیان از ناترازی انرژی!
ایران جوان ۱۴۰۴/۰۸/۲۴
پیش بینی بارش باران و رگبار در استان تهران
خانه حکیمیان؛ روایت معماری و اصالت در قلب زنجان
انتخاب کریدور ریلی چابهار- زاهدان- بیرجند به عنوان طرح پیشران وزارت راه و شهرسازی
اجرای طرح تعریض آزادراه کرج قزوین  (۳ نظر)
اطلاعیه کارگروه شرایط اضطرار آلودگی هوای استان مرکزی  (۳ نظر)
نیروی دریایی سپاه پاسداران یک نفتکش را توقیف کرد  (۲ نظر)
رفاهیات در فیش‌های حقوقی بازنشستگان، مشمول کسور نمی‌شود  (۲ نظر)
بارش باران در برخی از مناطق خوزستان  (۱ نظر)
گروسی: ایران دسترسی به سایتهای غیرهدف را فراهم کرده است  (۱ نظر)
تجدید دیدار استاد و دانشجویان پس از ۳۴ سال در مشهد  (۱ نظر)
تولد نهمین فرزند سرگرد یزدی  (۱ نظر)
میدری: شیوه جدید کالابرگ از آذرماه اجرایی می‌شود  (۱ نظر)
دشمن را در صورت هرگونه خطا به زانو درخواهیم آورد  (۱ نظر)
رد ادعا‌های بی‌اساس گروه ۷ در رابطه با جمهوری اسلامی ایران  (۱ نظر)
ولایتی: آینده‌ای روشن در انتظار ایران و عراق است  (۱ نظر)
درخواست آیت‌الله جوادی آملی از عموم مردم برای خواندن نماز باران  (۱ نظر)
تمدید نمایش آیینی محرمانه در اصفهان  (۱ نظر)
افتتاح طرح‌های نوین گردشگری در هفته کیش  (۱ نظر)