• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۳۰۶۲۱۳۹
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۱۲ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۳:۳۰
علمی و فرهنگی » علم و فناوری
وب گردی

مکمل‌های بنزین؛ مفید یا مضر؟

مکمل‌های بنزین در همه جایگاه‌های سوخت عرضه می‌شود، اما در مورد بی‌فایده بودن و حتی مضر بودن آن حرف‌و حدیث‌هایی وجود دارد.

به گزارش وب گردي خبرگزاري صدا وسيما؛ شرکت‌های تولید کننده مدعی‌اند که مکمل هاي سوخت  روان‌کنندگی و بازدهی سوخت را بالا می‌برد و آلودگی‌های ناشی از سوخت را کاهش می‌دهد. سازندگان این محصولات، مزایای اصلی مکمل‌های سوخت را چنین برمی‌شمارند:
• افزایش بهره‌وری در احتراق و کاهش مصرف سوخت، و در نتیجه صرفه‌جویی پولی
• افزایش روان‌کنندگی سوخت
• جلوگیری از یخ زدن سوخت در دما‌های پایین
• بهبود ساختار سوخت‌رسانی و درنتیجه افزایش نیرو و کاهش انتشار آلودگی
مکمل‌های بنزین؛ مفید یا مضر؟
آن‌ها در کنار این مزایا، فواید دیگری را هم برای محصولاتشان قائل هستند، مثل افزایش عمر موتور، افزایش پایداری سوخت، جدا شدن رسوبات و مواد زائد، و روان‌کاری اجزای متحرک در سیستم سوخت‌رسانی و موتور. اما آیا موارد کاربرد مکمل‌های سوخت به اتومبیل‌ها محدود می‌شود؟ باید در جواب گفت که هر وسیله مصرف کننده سوخت‌های مشتق از نفت می‌تواند از مکمل مخصوص خود استفاده کند. از سیستم‌های تک سیلندر تا موتور‌های چند سیلندر صنعتی که مخصوص کار‌های سنگین هستند، و از موتور خودرو‌های سواری تا موتور زیردریایی‌ها می‌توانند مصرف‌کننده این مواد باشند.

ولی آیا آن گونه که تبلیغ می‌شود، مکمل‌های سوخت می‌توانند تعداد کیلومتری را که با یک باک بنزین می‌توان پیمود، افزایش دهند؟ آیا آن‌ها واقعا سازگار با محیط زیستند و آسیبی به آن وارد نمی‌کنند؟

خیلی از راننده‌ها هستند که از مصرف مکمل‌ها راضی‌اند و از سوی دیگر عده زیادی هم به کلاه‌برداری بودن عرضه این محصولات و مضر بودن آن‌ها برای محیط زیست تاکید دارند. در حقیقت هر دو طرف درست می‌گویند!

مکمل‌ها کیلومتر پیموده شده را به ازای هر لیتر بنزین ارتقا می‌دهند و به فرایند احتراق شتاب می‌دهند، که این کارکرد سبب سرعت بیشتر و عملکرد نرم‌تر اتومبیل می‌شود. با این وجود با مصرف مکمل‌ها، نظیر هر سوخت دیگری، انتشار آلودگی به محیط همچنان باقی است و شرکت‌های تولید کننده در مورد سازگاری با طبیعت مثل دیگر ویژگی‌های محصولاتشان اغراق می‌کنند. مثلا ادعا می‌کنند که محصولشان در کاهش هیدروکربن و مونوکسیدکربن دود خروجی بسیار موثر است، کوبش‌های موتور را کم می‌کند، پایداری سوخت را افزایش می‌دهد، مسافت پیموده شده را ۸ تا ۱۲ درصد به ازای هر لیتر بنزین ارتقا می‌دهد.

در سوی دیگر دعوا، ادعا می‌شود که مکمل‌ها گمراه کننده و برای طبیعت مضر است. در حقیقت اثر استفاده از این مواد در کاهش هیدروکربن و مونوکسیدکربن خروجی از اگزوز طی آزمایش‌ها ثابت شده است، ولی اگر آن‌ها در خارج از باک مثلا روی زمین ریخته شوند برای محیط‌زیست و سلامتی انسان، خصوصا اطفال و زنان باردار، خطرساز خواهند بود.

شاید بتوان مکمل‌ها را به انواع عمده مکمل‌های بنزین بدون سرب، افزایش دهنده عدد اکتان، شوینده انژکتور یا کاربراتور، و دسته‌ای که هر دو کاربرد افزایش اکتان و تمیزکنندگی سیستم سوخت‌رسان را یک جا دارند، دسته بندی کرد.

برخی متخصصین معتقند که به غیر از مکمل‌های بنزین بدون سرب، که ویژه خودرو‌های قدیمی هستند، و مکمل‌های اکتان بالا برای خودرو‌های جدید بقیه انواع مکمل یا بی‌فایده و نوعی سوء استفاده از مشتری هستند و یا اگر کارکردی هم داشته باشند از نظر اقتصادی و فنی سودی در پی ندارند.

ولی چرا عدد اکتان و افزایش آن مهم است؟ عدد اکتان یک درجه‌بندی برای سنجش مقاومت سوخت در برابر پیش‌سوزی است. اگر به ایزواکتان عدد ۱۰۰ و به نرمال‌هپتان عدد صفر داده شود، عدد اکتان بنزین عبارت است از درصد ایزواکتان در نرمال هپتان، که خاصیت ضد کوبشی آن برابر بنزین آزمایش شده در شرایط استاندارد باشد.

به زبان ساده، هر چه عدد اکتان یک سوخت بیشتر باشد آن سوخت در مقابل پدیده احتراق مخرب مقاوم‌تر خواهد بود. در خودرو‌های قدیمی هنگامی که سوخت مصرفی، اکتانی کمتر از مقدار لازم داشته باشد، هنگام شتاب‌گیری یک صدای تقه یا کوبش شنیده می‌شود که این کوبش‌ها شدیدا به موتور خودرو آسیب می‌رساند. وقتی اتومبیل به مناطق کم ارتفاع نظیر سواحل دریا می‌رود، این صدا افزایش می‌یابد که دلیل آن تاثیر ارتفاع بر کاهش اکتان سوخت است.

امروزه خودروسازان با نصب حسگر ضربه در سیستم سوخت‌رسانی خودرو مشکل ضربه و کوبش را با ریتارد کردن زمان جرقه‌زنی توسط سیستم کامپیوتری خودرو حل کرده‌اند. بنابر این ارتقای عدد اکتان می‌تواند مفید و حتی لازم باشد. چه آن که بر اساس استاندارد اتحادیه اروپا از سال ۲۰۰۴ عدد اکتان بنزین نباید کمتر از ۹۵ باشد و از این پس نیز استاندارد ملی ایران در رابطه با بنزین مطابق استاندارد اروپا خواهد شد. در حال حاضر در کشورمان، عدد اکتان بنزین معمولی ۸۷ و بنزین سوپر ۹۵ است که وزارت نفت با توجه به استاندارد جدید طی چند ماه آینده موظف به اعمال استاندارد جدید خواهد بود.

ولی در مورد شوینده کاربراتور یا شوینده انژکتور متخصصان عقیده دارند که آن‌ها کاملا تجاری و غیر‌ضروری هستند. قسمتی از کاربراتور که ممکن است کثیف شده و احتیاج به شستشو داشته باشند، مجرای ورودی هوا است. گاهی بخارات ناشی از کارتل باعث کثیف شدن این مجرا می‌شود. در صورت وجود این کثیفی، شوینده کاربراتور که در بنزین حل شده، اصولا به قسمت‌های ورودی هوا نمیرسد که قادر به تمیز کردن آن باشد.

اگر هم شستن ژیگلور، هدف استفاده از شوینده کاربراتور باشد، ژیگلور‌های کاربراتور بوسیله خود بنزین هم شسته و تمیز می‌شوند، آن چنان که در بعضی موارد حتی خورده می‌شوند. چنان که گاهی گفته می‌شود که کاربراتور ژیگلور گشاد کرده و باید ژیگلور آن تعویض شود. در حالی که بنزین طی مرور زمان ژیگلور فلزی را می‌خورد و گشاد می‌کند، چه احتیاجی به ماده جرم‌گیر و تمیز‌کننده وجود دارد؟
مکمل‌های بنزین؛ مفید یا مضر؟
در مورد تمیز کننده انژکتور هم ایراد مشابهی وارد است. انژکتور‌ها سوزن‌هایی هستند که روی یک سیت فلزی با کمک نیروی فنر نشسته و یک مغزی مغناطیسی آن‌ها را بلند می‌کند. فیلتر‌ها تقریبا تمام ناخالصی‌های سوخت را جذب می‌کنند و حتی زمانی که کهنه و مستهلک می‌شوند، ناخالصی‌های خیلی کوچک‌تر را هم نسبت به زمان نو بودن جذب می‌کنند. بنابر این چیزی به اسم ذرات معلق در این سیستم‌ها وجود ندارد.

اگر منظور از تمیز کردن، اریفیس مرکزی انژکتور هم باشد، کاملا بی‌معنا است. چرا که جرم گرفتن این قسمت غیرممکن است. به علاوه، فشار بنزین به اندازه‌ای در سیستم‌های انژکتوری بالا است که مواد معلق روی بدنه داخلی انژکتور رسوب نخواهد کرد.

با همه این اوصاف شاید به این نتیجه برسید که در عمل استفاده از چنین مکمل‌هایی، فقط آتش زدن پول است! چرا که عمر سیستم سوخت‌رسانی به اندازه عمر مفید خودرو است و این مکمل‌ها ممکن است فقط ۵ تا ۱۰ درصد به عمر سیستم اضافه کند. در حالیکه هزینه‌ای که برای خرید این مکمل‌ها در طول ۴ یا ۵ سال از جیب مشتریان می‌رود، از قیمت تعمیر کامل سیستم سوخت رسانی فراتر خواهد بود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴
من مکمل میریزم و عالی هستش البته هر۳ماه یکبار
در آبادان بنزین نامرغوب عرضه میشود با توجه که عمر پالایشگاه از199سال می گذرد طبیعی است که بنزین ناخالص. عرضه میشود ودر مورد مکمل اگر ضرر برای محیط زیست دارد چرا راسما. در جایگاه سوخت عرضه میشود ؟؟!!از آبادان
چرا در جایگاه‌ها ی پمپ بنزین مدیریتی ندارد و به زور و اسرار در ماشین‌های مردم مکملهای بنزین می ریزند و پول زور می گیرند ، مسئول رسیدگی به این وضعیت چه کسانی هستند برای شکایت از این اوضاع
نمونه آن جایگاه پمپ بنزین انتهای خیابان پیروزی ، خیابان خاوران بعد از سه راه پل سیمان ، پمپ بنزین سرخه حصار به طرف جاده رودهن و .....
واقعاً چه کسی باید به این زروگیریها رسیدگی کند ؟
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۸
شماره ی 09624 رو بگیرید و شکایت خودتون رو از جایگاه اعلام کنید.
نظر شما
آخرین اخبار
روستای سیرزار فریدونشهر تا آذرماه برق دار می‌شود
مستند «خیابانی در مسیر آزادی» و پخش زنده «قرارگاه» از قاب سیما
افزایش ۶۵ درصدی جمعیت حیات وحش «کِلِیلاق» فریمان
برد تیم فوتسال پردیس قزوین مقابل عرشیای شهر قدس
ثبت نام سی‌اُمین جشنواره قرآن دانشگاه‌های علوم پزشکی تا دی ماه
نشست هماهنگی برنامه‌های هفته بسیج در شهرستان یزد
نوسازی ناوگان عملیاتی شهرداری قم با خرید ۳۰ دستگاه خودروی جدید
افزایش تولید به تنهایی پاسخگوی نیاز‌های آینده نیست
خانوم ماه؛ روایتی از نقش زنان پشت جبهه در دوران دفاع مقدس
اتلاف انرژی نصف می‌شود؛ نسل جدید عایق‌های نانویی
جشن آغاز سال تحصیلی دانشگاه پیام نور سنندج
برگزاری دور دوم مسابقات هوپس پسر در استان
افتتاح مرکز خدمات درمانی در شهرک صنعتی سلماس
کمبود آب، راه دسترسی و ضعف آنتن‌دهی تلفن همراه؛ پیگیری شد
گذر کاروان دوچرخه سواری حرم تا حرم از میامی
تکمیل پل تنگ سه مسجدسلیمان
۵۸ درصد جمعیت هدف فامنین زیر پوشش بیمه روستاییان و عشایر
آمادگی مردم بنستان بهاباد برای میزبانی از شهید گمنام
بسیج نماد مقاومت ملت ایران در برابر دشمنان است
معدوم سازی یک هزار و ۷۰۰ بطری مشروبات الکلی در اندیمشک
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
شیراز لرزید
هوای اصفهان سالم شد
احتمال کاهش فشار یا قطع آب در مناطقی از شهر اصفهان
توصیه‌های هواشناسی کشاورزی استان همدان
استخدام در صداوسیما - استان مرکزی
تکذیب استعفای اعضای دولت
آموزش مجازی مدارس و دانشگاه‌های رشت همزمان با برگزاری اجلاس استان‌های ساحلی خزر
ختم ۴۲ درصد پرونده‌ها در شورا‌های حل اختلاف به سازش
رکورد ۱۹۰ روزه در ساخت ۱۵۰۰ واحد مسکونی
بدون تعارف با رئیس سازمان هواشناسی کشور
مدیرعامل جدید ایران‌ایر منصوب شد
آغاز اصلاح یک موسسه اعتباری ناتراز
۸۵ درصد بازار واردات نهاده‌ها در اختیار چند واردکننده اصلی است
اطلاعیه دانشگاه تهران درباره حواشی رویدادی در دانشکدگان هنر‌های زیبا
سامانه ای برای بارگذاری اسناد قولنامه ای راه اندازی می شود
اطلاعیه کارگروه شرایط اضطرار آلودگی هوای استان مرکزی  (۳ نظر)
نیروی دریایی سپاه پاسداران یک نفتکش را توقیف کرد  (۲ نظر)
بارش باران در برخی از مناطق خوزستان  (۱ نظر)
تولد نهمین فرزند سرگرد یزدی  (۱ نظر)
میدری: شیوه جدید کالابرگ از آذرماه اجرایی می‌شود  (۱ نظر)
پیش بینی بارش باران و رگبار در استان تهران  (۱ نظر)
پرداخت وام برای جایگزینی موتورسیکلت‌های فرسوده در یزد  (۱ نظر)
آموزش مجازی مدارس و دانشگاه‌های رشت همزمان با برگزاری اجلاس استان‌های ساحلی خزر  (۱ نظر)
برای جوانان هر کاری انجام می‌دهیم تا با امید زندگی کنند  (۱ نظر)
کشاورزی محوری، خط‌مشی اصلی دولت  (۱ نظر)
افزایش فشار نظامی آمریکا بر ونزوئلا با هدفی مبهم  (۱ نظر)
تشدید فعالیت سامانه بارشی در آذربایجان غربی  (۱ نظر)
آغاز ثبت نام در طرح اسقاط موتورسیکلت‌های فرسوده از امروز  (۱ نظر)
رئیس‌جمهور ونزوئلا فرمان بسیج ملی صادر کرد  (۱ نظر)
حفاری‌های جدید در زیر و اطراف مسجدالاقصی  (۱ نظر)