• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۳۰۹۱۹۳۲
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۰
علمی و فرهنگی

سواد بازی‌های رایانه‌ای را بالا ببرید

گرایش به بازی‌های رایانه‌ای سرگرم‌کننده، افزایش داشته است و باید سواد این بازی‌ها را بالا برد.

به گزارش گروه وب‌گردی خبرگزاری صدا و سیما، از نگاه یک روانشناس، تنها راه آشنایی کودکان با بازی رایانه‌ای، برقراری ارتباط با دوستان خود است؛ بر این اساس، خانواده‌ها و آموزش‌ و پرورش باید در این زمینه اقداماتی جهت بالا بردن سواد کودکان انجام دهند تا بازی‌ها ضمن سرگرمی، برای آنها آموزش به همراه داشته باشد.

 

گرایش به بازی‌های رایانه‌ای افزایش یافته است

 
مشکلات اجتماعی و شرایط سخت اقتصادی در کشورها، انسان‌ها را واردار به پیدا کردن راهی برای سرگرمی و فراغت از فشار زندگی کرده است. استفاده از بازی‌های رایانه‌ای و اپلیکشن‌های بازی در گوشی‌های هوشمند تنها به کودکان و نوجوانان اختصاص ندارد و یکی از راه‌های فرار از مشکلات حتی برای چند دقیقه در روز است؛ اما آیا کاربران این بازی‌ها نیاز به آموزش برای درست استفاده کردن از این بازی‌ها ندارند؟
 
مرکز تحقیقات بازی‌ دیجیتال (دایرک) از سال ۱۳۹۴ با هدف اصلی ارتقای تحقیقات در اکوسیستم بازی‌های دیجیتال در کشور تأسیس شد. در این زمینه، دایرک، تعاملی استراتژیک را با بازیگران اصلی این عرصه شامل شرکت‌های توسعه‌دهنده بازی، سرمایه‌گذاران، رسانه‌ها، دانش‌پژوهان و سیاست‌گذاران برقرار کرده است.
 
معاونت پژوهش بنیاد دایرک در تازه‌ترین پژوهش خود مبتنی بر پیمایش ملی مصرف بازی‌های دیجیتال در سال ۱۳۹۹ اعلام کرد که در ایران ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تن با رایانه یا لپ‌تاپ بازی می‌کنند.
 
بر اساس نتایج این گزارش که با عنوان «نمای نزدیک ۱۳۹۸- پلتفرم رایانه: رسوخ»، منتشر شده، این پلتفرم مسیر پرفراز و نشیبی را در این سال‌ها شاهد بوده است و با وجود از دست دادن بخشی از بدنه بازیکنان جوان و نوجوان خود، همچنان بخشی از بازیکنان قدیمی را به خود وفادار نگه داشته است.
 
به عبارتی، اگرچه رشد بازی‌های موبایلی در جهان افزایش یافته است و کنسول‌ها روز به‌ روز پیشرفت می‌کنند، اما همچنان در بخش رایانه به رشد خود ادامه می‌دهد.
 
بر اساس این گزارش، ۲۰ درصد از بازیکنان ایرانی که جمعیتی بیش از ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تن هستند، از پلتفرم رایانه برای بازی استفاده می‌کنند و متوسط سنی آنها تقریبا ۲۳ سال است و سه محتوای ورزشی، تیراندازی و اکشن از پرطرفدارترین بخش‌ها میان بازیکنان پلتفرم رایانه در ایران است.
 
بازیکنان رایانه به‌طور متوسط ۵۶ دقیقه در روز و ۲۱ درصد آنها هر روز با این پلتفرم بازی می‌کنند. تعداد بازیکنان رایانه‌ای مرد با ۸۵ درصد، نسبت به بازیکنان رایانه‌ای زن با ۱۵ درصد، سهم بسیار بیشتری را به خود اختصاص داده‌اند. ضمن این که ۳۱ درصد از بازیکنان رایانه به‌صورت آنلاین بازی می‌کنند.
 
بیش از سه میلیارد گیمر در جهان
 
سازمان اطلاعات DFC مهر ۹۹ گزارشی منتشر کرد که بر اساس آن، جمعیت بازیکنان بازی‌های ویدیویی در جهان به بیش از ۳ میلیارد تن رسیده است. بازیکنان پلتفرم پی‌سی در چین - که پرجمعیت‌ترین کشور است - به ۳۰۰ میلیون تن رسیده و پس از آن نیز هند در جایگاه دوم با تعداد ۱۵۰ میلیون بازیکن قرار دارد.
 
بر اساس این گزارش، آسیا با تعداد ۱.۴۲ میلیارد بازیکن، بیشترین تعداد گیمر را در جهان دارد. اروپا ۶۶۸ میلیون، آمریکای لاتین ۳۸۳ میلیون و آمریکای شمالی ۲۶۱ میلیون گیمر دارد.
 
متوسط سنی بازیکنان از ۱۹ سال در سال ۱۳۹۶ به ۲۲ سال در سال ۱۳۹۸ افزایش یافته است؛ به این ترتیب باید گفت که گسترده سنی گیمر‌ها در ایران به سمت افراد مسن، بیشتر گرایش پیدا کرده است.
 
لزوم توجه به زمانی که صرف بازی می‌شود
 
هر انسانی نیاز به چند دقیقه استراحت میان کار و مسائل زندگی دارد. برخی خواندن کتاب، برخی تماشای فیلم و برخی بازی را انتخاب می‌کنند.
 
بهروز بیرشک، روانشناس، درباره تعداد افرادی که در ایران زمان خود را با بازی پر می‌کنند، گفت: ابتدا باید بررسی شود که چه عواملی باعث ایجاد تمایل افراد به بازی رایانه‌ای می‌شود. آمار جمعیت بیش از ۶ میلیون تن که بازی رایانه‌ای می‌کنند، آمار کمی نیست.
 
او به گسترش این بازی‌ها در برخی کشور‌ها و فروش بالای آن‌ها اشاره کرد و افزود: بازی‌های رایانه‌ای یکی از اتفاق‌هایی است که حتی اعلام زمان فروش آن در اخبار اعلام می‌شود و افراد در برخی کشور‌ها برای تهیه بازی‌های رایانه‌ای، هزینه پرداخت می‌کنند. به همین دلیل است که افراد، هر جا که در انتظار و صف باشند، بازی می‌کنند. این ایجاد سرگرمی و مشغولیت، تبدیل به ایجاد تجارتی برای افرادی شده است که در این حوزه فعال هستند.
 
این روانشناس به اهمیت دیدگاه مخاطب برای انجام بازی رایانه‌ای اشاره کرد و درباره گروه‌های مختلف که از بازی رایانه‌ای استفاده می‌کنند، توضیح داد: برای نمونه قشر دانشجو ممکن است از بازی‌ها در راستای فعالیت‌های تحقیقی استفاده کند. گروه دیگر، دیدگاه اتلاف‌ وقت با بازی دارند تا بتوانند خود را سرگرم کنند.
 
او افزود: این مسأله مهم است که چه نوع بازی ترجیح داده می‌شود، زیرا برخی از بازی‌ها فکری هستند و ذهن را درگیر می‌کنند؛ این بازی به افراد برای حل مسائل کمک می‌کند. همچنین می‌تواند جنبه رشدی و آموزشی داشته‌باشد، اما بازی‌هایی هستند که فقط افراد وقتشان را برای سرگرمی هدر می‌دهند. این بازی‌ها ممکن است مفید نباشند و افراد باید توجه داشته باشند چه اندازه از زمان مفید روز خود را هدر می‌دهند.
 
لزوم آموزشی بودن بازی‌ها
 
بیرشک با یادآوری سایت‌هایی که در ایران فیلترند و دسترسی مشکل‌تری نسبت به دیگر منابع دارند، ادامه داد: مشکل دیگر این است که ورود به بسیاری از سایت‌های علمی فیلتر است. اگر فردی بخواهد مطلبی را انتخاب و جستجو کند، ممکن است ورود به سایت‌هایی که کانال‌های جستجوگرند و جنبه علمی دارند فیلتر باشد؛ اما دیگر سایت‌ها معمولی هستند و فقط افراد را سرگرم می‌کنند.
 
او افزود: باید بتوان با توجه به جنبه‌های آموزشی، برای جوانان برنامه‌ریزی داشته‌ باشیم. سایت‌هایی در اختیارشان قرار دهیم تا در کنار جنبه‌های سرگرمی، جنبه آموزشی هم داشته باشند و به رشد ذهنی افراد هم کمک کنند. اگر چنین اقداماتی انجام دهیم، به‌طور حتم بسیار بهتر است.
 
چرا برخی از افراد تا این اندازه زمان خود را صرف بازی رایانه‌ای می‌کنند؟
 
بیرشک گفت: بسیاری از عوامل به این مسأله ارتباط دارد که چرا افراد وقت خود را صرف بازی می‌کنند. این مقداری به نوع فرهنگ خانوادگی افراد که در آن رشد پیدا کرده‌اند، ارتباطی که با والدین دارند، میزان تأثیرگذاری خانواده، این که جامعه تا چه اندازه امکان ورود به منابع در فضای مجازی را دارند، بستگی دارد؛ زیرا در این صورت استفاده از بازی رایانه‌ای می‌تواند در عین سرگرمی، جنبه‌های مثبتی نیز برای افراد به همراه داشته‌ باشد.
 
او افزود: این بازی‌ها در برخی از کشور‌ها درآمدزا بوده، اما در ایران چنین ساز و کاری به‌صورت گسترده ترویج نیافته است.
 
این روانشناس درباره میزان آموزشی که در ایران جهت آگاه‌سازی کودکان در حوزه استفاده از بازی‌های رایانه‌ای داده شده است، گفت: متأسفانه آموزش خاصی در این حوزه وجود ندارد، مگر این که جوانان از همسالان خود این اطلاعات را بگیرند و در سایت‌ها از این اطلاعات استفاده کنند.
 
او اظهار داشت: ممکن است برنامه‌ای آن‌قدر جذابیت داشته باشد که ضمن سرگرم‌کردن افراد، بتواند به آنها آموزش دهد؛ به‌ویژه این موضوع در سن پایین‌تر، اهمیت بالایی دارد. باید اقداماتی در خانواده‌ها انجام شود تا کودکان بیاموزند چقدر می‌توان از رایانه در یادگیری و گسترش اطلاعات، استفاده کرد.
 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
حضور تیم‌های خراسان رضوی در مرحله دوم لیگ نوجوانان بسکتبال کشور
پیش‌بینی تولید ۷ میلیون تن کنسانتره مس در اردبیل
توقیف ۱۴ دستگاه خودروی شوتی در هرمزگان
زنجان میزبان اردوی انتخابی تیم ملی فوتبال دختران کشور
انتقال آب از جنوب به تهران را تکذیب شد
سمنان میزبان پیکر مطهر شهدای گمنام در ایام فاطمیه
اعلام پایان تب برفکی؛ به زودی
آغاز به کار سی و هفتمین جشنواره تئاتر استانی چهارمحال و بختیاری
زنجان پرچمدار تحول در آموزش و تربیت ملی
تشکیل شورای راهبری ثبت معاملات املاک در لرستان
کنگره ملی ۷ هزار شهید استان ، سال ۱۴۰۶ در کرمان
وزیر راه: چند پروژه ملی تا پایان سال افتتاح می‌شود
استادی که هم درس اخلاق می‌دهد، هم هنر خوشنویسی
پیشگیری از دیابت باید از دوران کودکی آغاز شود
از رفع نقاط حادثه خیز در جاد‌ها برون شهری تا نصب سرعت کاه در معابر درون شهری و روستایی
شناسایی ۱۵۰ هزار ویلای پرمصرف گاز در مازندران
اجرای طرح پایش ایمنی در واحد‌های صنعتی شاهین شهر و میمه
۵ میراث ناملموس البرز در فهرست ملی به ثبت رسید
ورود دومین محموله تجهیزات کارخانه طلای خونیک به خراسان جنوبی
توضیحات سخنگوی دولت درباره قیمت بنزین
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
تیم ملی فوتبال ایران وارد شهر العین شد
۲۰ سرنشین در هواپیمای نظامی ترکیه حضور داشتند
جنگ بی صدا، کشف و شناسایی تعدادی از نفرات اصلی موسسه ایران آکادمیا در داخل و خارج از کشور
تیزپروازان نیروی هوایی با همه وجود به میدان آمدند
اطلاعیه کارگروه شرایط اضطرار آلودگی هوای استان مرکزی
مقاومت در لبنان وارد مرحله بازدارندگی هوشمند شده است
جلسات فشرده مجلس برای بررسی عملکرد یکساله برنامه هفتم
گیجگاه ۱۴۰۴/۰۸/۲۰
زبان معیار ۱۴۰۴/۰۸/۲۰
بهبودی ۵ تا ۱۵ درصدی بارش‌ها با بارورسازی ابر‌ها
آغاز رأی گیری سراسری ششمین انتخابات پارلمانی در عراق
رشد ۸ درصدی برای نجات اقتصاد ضروری است
دلجویی رئیس‌جمهور از خانواده مرحوم احمد بالدی
روزی که نیرو‌های مسلح از دستور رهبری «شوکه شدند»
شبکه ضدامنیتی آمریکایی اسرائیلی، متلاشی شد
فروش فوق‌العاده ۲ محصول سایپا از فردا  (۱ نظر)
شهادت ستوان یکم ولی زاده، مدافع نظم و امنیت در رامشیر  (۱ نظر)
تیزپروازان نیروی هوایی با همه وجود به میدان آمدند  (۱ نظر)
اهواز آلوده‌ترین شهر کشور  (۱ نظر)
اجرای طرح رایگان دوگانه سوز کردن خودرو‌های مدل ۹۴ به بالا در خوزستان  (۱ نظر)
پایداری هوا و انباشت آلاینده‌ها در اصفهان تا پایان هفته  (۱ نظر)
ماجرای دنباله دار پرستار قاتل نوزادان در انگلیس  (۱ نظر)
اعتراف صریح ترامپ، اثبات جنایت آمریکا در همه محاکم  (۱ نظر)
درگذشت مادر شهیدان متحدی در بسطام  (۱ نظر)
آلودگی هوا عامل مرگ بیش از یکهزار و ۶۰۰ نفر در خوزستان  (۱ نظر)
بررسی پیشرفت طرح‌های نهضت ملی مسکن در شهر‌های جدید پرند، فولادشهر و بینالود  (۱ نظر)
اینترنتی شدن ثبت‌نام کارت سوخت المثنی  (۱ نظر)
مادورو به آمریکا اولتیماتوم داد  (۱ نظر)
حدود ۴۰ درصد جمعیت کشور در معرض دیابت قرار دارند  (۱ نظر)