• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۳۴۰۶۵۱۹
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۳
اقتصادی » صنعت
کارشناس صنعت خودرو بیان کرد؛

دانش بنیان شدن صنعت خودرو، نیازمند تحول در سیاست‌های صنعتی

مدیر گروه صنعت اندیشکده امیر کبیر گفت: تحول در صنعت خودرو با استفاده از ظرفیت دانش بنیان ها، نیازمند تغییر و تحول در سیاست‌های صنعتی حوزه خودرو است که عموماً از سوی بخش‌های مختلف دولتی اتخاذ می‌شود.

آقای میلاد بیگی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، با بیان اینکه سیاست‌های فعلی صنعت خودرو با دانش بنیان‌ها همخوانی ندارد، گفت: اگر شرکت‌های دانش بنیان را به عنوان شرکت‌های فعال در حوزه فناوری و یادگیری فناوری تعریف کنیم باید گفت که صنعت خودروی کشور در حال حاضر، امکانِ پذیرش شرکت‌های دانش بنیان را ندارد.
 
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
 
وی افزود: اگر به یک دهه گذشته نگاهی بیاندازیم متوجه می‌شویم به لحاظ اقتصادی به نفع خودروساز نبوده که به سمت افزایش داخلی سازی، استفاده از قطعات جدید و یا به کارگیری فناوری در صنعت خودرو حرکت کند، که این امر ناشی از بی ثباتی سیاست‌های صنعتی در حوزه خودرو است و باعث شده تا اکوسیستم صنعت خودرو، ظرفیت جذب و هضم شرکت‌های دانش بنیان را در درون خود نداشته باشد.
 
مدیر گروه صنعت اندیشکده امیرکبیر سیاست‌های اخذ شده از سوی بخش‌های مختلف دولتی را عامل اصلی بی ثباتی سیاستگذاری در اکوسیستم صنعت خودرو دانست و اضافه کرد: اکوسیستم صنعت خودرو متاثر از سیاست‌های دولتی است که از آن‌ها به عنوان سیاست‌های صنعت خودرو نام برده می‌شود و مهمترین آن‌ها طی چند دهه گذشته ناظر بر سیاست تعرفه واردات قطعات، سیاست تعرفه واردات خودرو، سیاست قیمت گذاری، سیاست استاندارد‌های خودرو و بعضاً حمایت‌های مالی بوده است که اگر این سیاست‌ها را در کنار یکدیگر قرار دهیم، مجموع آن‌ها باعث شده تا خودروسازان تمایلی به توسعه داخلی سازی، افزایش تیراژ تولید و ارتقا فناوری در این صنعت نداشته باشند و نتوانند برنامه بلندمدت برای صنعت خودروی کشور متصور شوند.
 
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
 
این کارشناس صنعت خودرو با تاکید بر اینکه تا زمانی که اکوسیستم صنعت خودرو تغییر نکند، نمی‌توان در صنعت خودرو به سمت فناوری و دانش بنیان شدن حرکت کرد، افزود: اگر بخواهیم صنعت خودرو را با استفاده از فناوری ارتقا دهیم، باید به سمت استفاده از پلتفرم‌های جدید و به روز رفت و با توجه به آنکه در اکوسیستم فعلی صنعت خودرو اساساً جایگاهی برای شرکت‌های دانش بنیان وجود ندارد، نمی‌توان انتظار ارتقا فناوری را در صنعت خودرو داشت.
 
بیگی با اشاره به تجربه کشور‌های موفق از جمله چین و کره در توسعه صنعت خودرو، گفت: چین و کره با اتخاذ استراتژی توسعه صنعتی و تعیین تکلیف سیاست‌های مربوط به نحوه استفاده از فناوری، صادرات محور بودن محصولات، ضرورت به روز شدن و ارتقای صنعت خودرو و رقابت پذیر کردن این صنعت، تولیدکنندگان صنعت خودروی خود را در یک فرایند پرتلاش به سمت استفاده از فناوری در این صنعت سوق دادند، به گونه‌ای که در برخی حوزه‌ها نیز توانستند جلوتر از بقیه کشور در استفاده از فناوری روز دنیا حرکت کنند؛ ما نیز اگر بخواهیم صنعت خودرو خود را ارتقا دهیم چاره‌ای جز ایجاد تغییرات اساسی در سیاست‌های صنعتی و داشتن یک برنامه بلندمدت در این حوزه نداریم.
 
این کارشناس صنعت خودرو با تاکید بر این موضوع که تحول در صنعت خودرو، نیازمند تحول در سیاست‌های صنعتی این حوزه است، تاکید کرد: با توجه به شعار سال، یکی از مهمترین اتفاقاتی که باید در سال جدید برای صنعت خودروی کشور رخ دهد تا بستر استفاده از ظرفیت دانش بنیان‌ها در این صنعت فراهم شود، تغییر و تحول در سیاست‌های صنعتی است و تا زمانی که سیاست‌های صنعت خودرو تغییر نکند، صرفاً بیان تعداد شرکت‌های دانش بنیان کمکی به تحول در صنعت خودرو نخواهد کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
افشای ابعاد جدید ارتباط ترامپ با شبکه فساد «اپستین»
آتوسا گلشادنژاد سومین طلایی تیم ملی کاراته
شناگر ایران در ۴۰۰ متر آزاد ششم شد
اعضای کمیسیون عمران مجلس با خانواده مرحوم صابر کاظمی ابراز همدردی کردند
مجمع عمومی سالیانه هیات اسکی چهارمحال و بختیاری
اهدا پنل خورشیدی به عشایر ارسنجان
پیروزی فرجی و هدایی مقابل گویان و قطعی شدن مدال دونفره مردان
بسیج، الگوی محله‌محور حل مسائل مردم
زنجان، پیشرو در اهدای خون با رشد ۱۳ درصدی
برد شهرداری چلیچه در نخستین دیدار خود در لیگ برتر فوتبال ساحلی جوانان کشور
برداشت بیش از ۴۵۰۰ تن پسته از باغ های مشهد
صعود ندا شهسواری به نیمه‌نهایی تنیس روی میز زنان
از تولید تخم مرغ در واحدی سنتی تا راه اندازی واحدی مکانیزه و کسب رتبه برتر کشوری
مهریز، میبد، اردکان و اشکذر در مجمع شهر‌های تاریخی ایران
افتتاح کمپ نگهداری و درمان معتادان در سمنان
بهره برداری از طرح آسفالت معابر روستای پاچه کولا لالی
آغاز طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع در خوزستان
تولید انرژی بادی به انرژی برق در سیستان وبلوچستان
نشست مشترک مجمع نمایندگان استان ، استاندار و معاونان ، با وزیر نیرو
سفر شهرستانی استاندار خراسان شمالی به اسفراین
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
تیم ملی فوتبال ایران وارد شهر العین شد
تیزپروازان نیروی هوایی با همه وجود به میدان آمدند
جنگ بی صدا، کشف و شناسایی تعدادی از نفرات اصلی موسسه ایران آکادمیا در داخل و خارج از کشور
۲۰ سرنشین در هواپیمای نظامی ترکیه حضور داشتند
اطلاعیه کارگروه شرایط اضطرار آلودگی هوای استان مرکزی
والیبال بازی های همبستگی اسلامی؛ امشب، ایران - عربستان
مقاومت در لبنان وارد مرحله بازدارندگی هوشمند شده است
جلسات فشرده مجلس برای بررسی عملکرد یکساله برنامه هفتم
بهبودی ۵ تا ۱۵ درصدی بارش‌ها با بارورسازی ابر‌ها
گیجگاه ۱۴۰۴/۰۸/۲۰
زبان معیار ۱۴۰۴/۰۸/۲۰
آغاز رأی گیری سراسری ششمین انتخابات پارلمانی در عراق
رشد ۸ درصدی برای نجات اقتصاد ضروری است
روزی که نیرو‌های مسلح از دستور رهبری «شوکه شدند»
دلجویی رئیس‌جمهور از خانواده مرحوم احمد بالدی
تیزپروازان نیروی هوایی با همه وجود به میدان آمدند  (۲ نظر)
فروش فوق‌العاده ۲ محصول سایپا از فردا  (۱ نظر)
شهادت ستوان یکم ولی زاده، مدافع نظم و امنیت در رامشیر  (۱ نظر)
پایداری هوا و انباشت آلاینده‌ها در اصفهان تا پایان هفته  (۱ نظر)
ماجرای دنباله دار پرستار قاتل نوزادان در انگلیس  (۱ نظر)
اعتراف صریح ترامپ، اثبات جنایت آمریکا در همه محاکم  (۱ نظر)
درگذشت مادر شهیدان متحدی در بسطام  (۱ نظر)
مادورو به آمریکا اولتیماتوم داد  (۱ نظر)
آلودگی هوا عامل مرگ بیش از یکهزار و ۶۰۰ نفر در خوزستان  (۱ نظر)
حدود ۴۰ درصد جمعیت کشور در معرض دیابت قرار دارند  (۱ نظر)
طرح‌های پیشگیرانه انتظامی جدی پیگیری و اجرایی می‌شود  (۱ نظر)