• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۳۵۴۷۱۲۴
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۵
اقتصادی » گمرک، حمل و نقل

سهم ایران از اقتصاد دریا فقط ۲ درصد است !

رئیس فراکسیون اقتصاد دریا محور مجلس: ظرفیت‌های زیادی در توسعه اقتصاد دریا به ویژه ایجاد اشتغال در کشور داریم، اما غفلت از آن باعث عقب افتادگی در این زمینه شده است.

سهم ایران از اقتصاد دریا فقط ۲ درصد است !منصور آرامی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما با اشاره به سیاست‌های کلی برنامه ششم گفت: بند ۲۱ برنامه ششم به توسعه اقتصاد دریایی در جنوب کشور با محوریت چابهار و خرمشهر و با تاکید بر سواحل مکران اشاره دارد که به آن توجهی نشده است.
وی با اشاره به تجربه کشور‌های توسعه یافته درباره اقتصاد دریا گفت: سهم دریا از تولید ناخالص ملی در برخی از کشور‌های ساحلی پیشرفته تا ۵۰ درصد هم می‌رسد، اما در کشور ما حدود ۲ درصد است.
نماینده مردم بندر عباس افزود: سهم ۲ درصدی اقتصاد از دریا در حالی است که در کشور حدود پنج هزار و ۸۰۰ کیلومتر ساحل، و ۲۰۰ هزار کیلومتر مربع پهنه دریایی داریم.
رئیس فراکسیون اقتصاد دریا محور مجلس، عامل دیگر توسعه نیافتن اقتصاد دریا را مشکلات مربوط به حمل و نقل و ترانزیت کالا در بنادر کشور دانست و گفت: در حال حاضر ما در بنادر کشور حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار کانتینر برای جابجایی کالا کمبود داریم که با توان و دانش داخلی می‌توانیم این تعداد کانتینر را در کشور تولید کنیم.
آقای آرامی گفت: ما باید هر چه سریعتر به سمت هوشمند شدن و حمل و نقل ترکیبی در بنادر کشور برویم تا باری که به بندر می‌آید بلافاصله از طریق ریل به مقصد نهایی برسد.
وی گفت: سواحل ما از خرمشهر تا چابهار حتی یک کیلومتر خط راه آهن ندارد و شما حتی یک کیلومتر آزاد راه در سواحل ۲۸۰۰ کیلومتری جنوب کشور نمی‌بینید با این شرایط چطور می‌توانیم انتظار حمل و نقل مناسب و چند و جهی داشته باشیم.
نماینده مردم بندر عباس یکی از راهکار‌های برون رفت از این مشکلات را مشارکت بخش خصوصی دانست و افزود: بخش خصوصی علی رغم نقش مهمی که در حمل و نقل دریایی دارد، اما در تصمیم گیری، تعرفه گذاری نقش کمی دارد و لازم است انجمن‌ها و اتحادیه‌ها در این زمینه نقش بیشتری داشته باشند.
وی یکی دیگر از اشکالات حمل و نقل دریایی را تصمیم‌های خلق الساعه و در برخی مواقع متناقض در بنادر کشور عنوان کرد و گفت: مجموعه حمل و نقل دریایی باید یک سیاست بلند مدت و یا حداقل سالانه داشته باشد.
رئیس فراکسیون اقتصاد دریا محور مجلس یکی از مشکلات جدی حوزه حمل و نقل دریایی به ویژه در واردات و صادرات را بی توجهی گمرک به قانون تسریع در تخلیه کالا دانست گفت: هنوز گمرک برای اینکه ۲۴ ساعته فعال باشد با مشکلاتی مواجه است و در برخی مواقع وقتی بار وارد بندر می‌شود گمرک نیست و یا اگر گمرک باشد بخش دیگری غایب است که این باعث معضلاتی برای واردات و صادرات کالا به ویژه در بنادر کوچک شده است.
وی در پایان گفت: اگر می‌خواهیم طبق سند چشم انداز ۱۴۰۴ جایگاه اول اقتصاد در منطقه باشیم باید دستگاه‌های متولی مانند وزارت راه و شهرسازی و سازمان‌های زیر مجموعه مثل سازمان راهداری، بنادر و دریانوردی و راه آهن با توجه بیشتر به ظرفیت‌های اقتصاد دریا. وظایف قانونی خود را به درستی انجام دهند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
پایان کار باند سرقت خودرو در مازندران
انتخابات تناسبی، مشارکت گروه‌های سیاسی در انتخابات شوراها رونق می‌دهد
برای ایران
آغاز حراج زمستانی شمش طلا در مرکز مبادله ایران
رادیو زنجان با برنامه جمعه گوروشی میزبان استان‌های آذری زبان شمالغرب کشور
نه فلسطین حذف شد و نه محور مقاومت از بین رفت
نیروهای مسلح آماده مقابله با تهدید دشمن هستند
کارگاه شعر مکتب گمنامی در زنجان به روایت تصویر
آغاز پویش ملی چله دعای عهد از امروز جمعه ۵ دی‌ماه
پیام تسلیت استاندار آذربایجان شرقی به مناسبت درگذشت پیشکسوت فرش
ایستگاه پایانی بیست‌وهفتمین جشنواره قصه‌گویی آذربایجان شرقی
کسب رتبه نخست رادیو آبادان در بین مراکز صدای کشور
تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، ۵ دی ۱۴۰۴
اوقات شرعی اهواز، ۵ دی ماه ۱۴۰۴
تقویم و اوقات شرعی جمعه ۵ دی ۱۴۰۴ به افق قم
شناسایی ۳۵۸ ملک مازاد برای مولدسازی در آذربایجان شرقی
پرتاب سه ماهواره ایرانی، نماد بلوغ علمی ایران
فراخوان پویش مدار اقتدار در چهارمحال و بختیاری
پایان رقابت دسته ۹۴ کیلوگرم لیگ برتر وزنه‌برداری در اهواز
قرآن و نهج‌البلاغه بهترین سلاح برای مقابله با هجمه دشمن
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
تخریب بیش از ۱۰۰ مورد ساخت‌وساز غیرمجاز در منطقه کرشت پردیس
رهبر انقلاب: آیت‌الله میلانی واقعاً احیاگر حوزه علمیه مشهد بود
رقابت‌های فینال و رده بندی پنج وزن نخست امشب برگزار می‌شود
امروز؛ اختتامیه جشنواره تئاتر شهر
پیش بینی بارش باران در نوار شمالی؛ آلودگی هوا در برخی شهر‌ها
نیم صفحه نخست روزنامه‌های ورزشی ۴ دی
نقش‌آفرینی مجریان رسانه ملی در صیانت از زبان فارسی
ساپینتو: از پیروزی مقابل المحرق و صعود خیلی خوشحالم
آغاز عرضه بنزین سوپر وارداتی در تهران
فردا، آخرین مهلت پذیرش بدون آزمون دانشجو در دانشگاه تهران
تاکید بر ضرورت کار کارشناسی و دقت نظر در بررسی لایحه بودجه
مظفری‌زاده: پیگیری حق و حقوق باشگاه از طریق کمیته استیناف هستیم
نجات جان اتباع افغانستانی از مرگ حتمی توسط مرزبانان خراسان رضوی
محمد جمالو؛ رئیس سازمان ثبت احوال کشور شد
معرفی اعضای هیئت مدیره جدید خانه موسیقی
قالیباف: ریشه بحران آب در ضعف حکمرانی مصرف است  (۱ نظر)
انسداد چاه‌های غیر مجاز آب در کوچه باغ‌های دشت ورامین  (۱ نظر)
اژه‌ای: مقابله دستگاه قضا با فساد، گزینشی نیست  (۱ نظر)
مدارس آذربایجان‌غربی روز چهارشنبه ۳ دی ماه تعطیل شد  (۱ نظر)
برگزاری یادواره شهدای کارگر بسیجی در مشهد  (۱ نظر)
این بار سلاح سرما علیه مردم غزه  (۱ نظر)