• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۳۷۴۸۶۷۵
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۹

تخته گاز خودرو‌های برقی برای مقرون به صرفه شدن!

مهم ترین عامل برای مقرون به صرفه شدن و محبوب شدن خودروهای برقی ، طول عمر باتری و مدت زمان شارژ آن است، به همین دلیل محققان ژاپنی در تلاش برای تولید نسل جدید باتری برای خوردوهای برقی هستند.

 به گزارش سرویس وبگردی خبرگزاری صدا و سیما ، در حال حاضر بیشتر مواد کاتدی مورد استفاده در باتری‌های وسایل نقلیه الکتریکی، اکسید‌های لایه‌ای هستند که بیش از ۶۰ درصد از فلزات واسطه را از نیکل تشکیل می‌دهند. استفاده از اکسید لایه‌ای غنی از نیکل به دلیل چگالی انرژی بالای آن در ایمن کردن مسافت پیموده شده یک وسیله نقلیه الکتریکی سودمند است، اما استفاده از آن به دلیل بی ثباتی در عرضه و تقاضای مواد خام نیکل محدود شده است.

تولید نسل جدید باتری برای خودرو‌های برقی
به عنوان یک جایگزین، محققان روی مواد کاتد اسپینل که از منگنز به عنوان عنصر اصلی استفاده می‌کند، تمرکز کردند، با توجه به اینکه منگنز با قیمت حدود ۱۷.۱ برابر نیکل در بازار بین المللی نقطه‌ای معامله می‌شود.

در این رابطه، مؤسسه علم و فناوری کره (KIST) اعلام کرد: تیم تحقیقاتی دکتر جیهیون هونگ (Jihyun Hong) در مرکز تحقیقات مواد انرژی، علت کاهش سریع طول عمر را شناسایی کرده اند که یک مشکل مزمن منگنز با ظرفیت بالا است. این تیم روی افزایش چشمگیر امکان تجاری سازی باتری‌های لیتیومی با مواد کاتد منگنز به عنوان باتری‌های نسل بعدی خودرو‌های الکتریکی کار کردند.

مواد کاتد اسپینل مبتنی بر منگنز از نظر تئوری می‌توانند انرژی را با چگالی بالا قابل مقایسه با مواد کاتدی تجاری مبتنی بر نیکل ذخیره کنند. با در نظر گرفتن قیمت مواد خام فلزی، چگالی انرژی به ازای هر قیمت برای کاتد اسپینل مبتنی بر منگنز می‌تواند ۲.۸ برابر کاتد‌های مبتنی بر نیکل باشد. به گزارش سیناپرس، با این حال هنگام استفاده از باتری با ظرفیت کامل، کاهش سریع طول عمر مشاهده می‌شود. در نتیجه، عملاً تنها حدود ۷۵ درصد از ارزش نظری را می‌توان ذخیره کرد.

به گفته محققان مشخص شده است که منگنز سه ظرفیتی (Mn۳+) که در طی فرآیند شارژ و تخلیه مواد کاتد اسپینل مبتنی بر منگنز تشکیل می‌شود، ساختار کریستالی ماده را مخدوش کرده و منجر به خروج منگنز به الکترولیت و در نهایت باعث کاهش طول عمر می‌شود. در نتیجه مواد کاتد بیشتر در تحقیقات بر سرکوب تشکیل منگنز سه ظرفیتی متمرکز شده است.

برخلاف نظریه‌های رایج آکادمیک، تیم دکتر هونگ اخیراً کشف کردند که مواد کاتدی ویژگی‌های طول عمر بسیار خوبی از خود نشان می‌دهند، حتی زمانی که منگنز سه ظرفیتی تشکیل می‌شود منوط بر اینکه محدوده ولتاژ باتری تنظیم شود. از طریق آنالیز‌های کامل، برای اولین بار مشخص شد که واکنش جانبی در سطح مشترک بین ماده کاتد و الکترولیت در طول فرآیند شارژ و دشارژ مکرر علت کاهش طول عمر است.

تیم تحقیقاتی همچنین یک استراتژی کلیدی برای بهبود چشمگیر طول عمر مواد مبتنی بر منگنز با تثبیت رابط کاتد-الکترولیت ارائه کرد. این بهبود منجر به بالاترین قابلیت حفظ ظرفیت و نرخ در بین عملکرد مواد کاتد اسپینل مبتنی بر منگنز به طور همزمان با استفاده از واکنش‌های اکسیداسیون و کاهش نیکل و منگنز می‌شود.

دکتر هونگ در پایان گفت: از طریق این تحقیق، روش جدیدی را برای تجاری سازی مواد کاتدی پر انرژی مبتنی بر منگنز ارائه کردیم که کاتالیزوری برای گسترش وسایل نقلیه الکتریکی خواهد بود. وی همچنین خاطرنشان کرد: اگر دانشگاه و صنعت بر روی استفاده از فناوری تثبیت رابط مواد کاتدی مبتنی بر نیکل که قابلیت‌های زیادی را دربر دارد، برای مواد کاتدی نسل جدید منگنز تمرکز کنند، انتظار می‌رود که شرکت‌های کره‌ای در صنعت خودروسازی بتوانند سطح بالاتری از رقابت را در آینده حفظ کنند.

این مطلب در وبگاه newswise منتشر شده است. 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
اخبار جعلی علیه قوه قضائیه، از فعال فضای مجازی تا حمید رسایی
وضعیت آب و هوای کشور ۱۴۰۴/۰۸/۲۰
معاون وزیر خارجه: تلاش آمریکا برای پیشگیری از امکان هرگونه مذاکره
مازوت‌سوزی گزینه آخر وزارت نیرو است
آذربایجان شرقی پیشرو در توسعه شهرک‌های کشاورزی کشور
سامانه خدمات حمایتی زنان سرپرست خانوار در مراحل نهایی آزمایش
تجمیع فعالیت دستگاه‌های اجرایی در سامانه جامع آموزش عمومی قرآن
گرشاسبی مدیرعامل باشگاه فولاد خوزستان شد
تدارک سیما برای مخاطبان
آمریکا، حامی قلدر منطقه
شهید تهرانی مقدم، مردی از تبار ایمان، علم و عمل بود
اجرای برنامه مشترک ورزشی رزمی کاران و باستانی کاران در میاندوآب
کاهش سر فاصله سرویس دهی ناوگان بی.آر.تی در جنوب پایتخت
ذخیره ۳.۳ میلیارد مترمکعب سوخت نیروگاه‌ها
صعود مسعود عبدالمالکی به مرحله دوم
همیشه پای نفت در میان است
تکذیب گران شدن بنزین
رفت و آمد قطار فَدَک، هفته‌ای یک روز بین ساری – مشهد
اعزام هزار فرهنگی به اردوی راهیان نور جنوب کشور
بهره برداری از دسترسی‌های تقاطع بزرگراه‌های خرازی - دوگاز؛ آبانماه
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
فروش فوق‌العاده ۲ محصول سایپا از فردا
شهادت ستوان یکم ولی زاده، مدافع نظم و امنیت در رامشیر
بازدید سرلشگر موسوی از ساختمان شیشه‌ای صدا و سیما
تقویم و اوقات شرعی زنجان در ۲۰ آبان ۱۴۰۴
خبر‌های خوش از پرداخت مطالبات دارو
کلاهبرداری به بهانه حمل بار و اثاثیه
استقلال ملی، مسیر رسیدن به پیروزی و اقتدار
قدردانی مردم انگلیس از مرد مسلمانی که جان چندین نفر را نجات داد
باید ذات مداخله‌جوی غرب را بازشناسی کرد
اخبار کوتاه از مناطق مختلف کهگیلویه و بویراحمد
تیم ملی فوتبال ایران وارد شهر العین شد
واکنش رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به ماجرای سفر ۵۰ میلیاردی برزیل
مصوبات کارگروه اضطرار آلودگی هوای تهران اعلام شد
زنجان؛ واحدهای فرآوری کلید توسعه صادرات کشاورزی
توسعه گام‌های صنعتی با تولید شمش فولاد در خراسان جنوبی
استخدام در سازمان صداوسیما  (۱ نظر)
آغاز پیش‌فروش ۳ محصول سایپا  (۱ نظر)
فروش فوق‌العاده ۲ محصول سایپا از فردا  (۱ نظر)
جزییات معافیت از صدور صورت‌حساب الکترونیکی در سامانه مودیان ۱۴۰۴  (۱ نظر)
شهادت ستوان یکم ولی زاده، مدافع نظم و امنیت در رامشیر  (۱ نظر)
اهواز آلوده‌ترین شهر کشور  (۱ نظر)
اجرای طرح رایگان دوگانه سوز کردن خودرو‌های مدل ۹۴ به بالا در خوزستان  (۱ نظر)
ماجرای دنباله دار پرستار قاتل نوزادان در انگلیس  (۱ نظر)
پایداری هوا و انباشت آلاینده‌ها در اصفهان تا پایان هفته  (۱ نظر)
اعتراف صریح ترامپ، اثبات جنایت آمریکا در همه محاکم  (۱ نظر)
درگذشت مادر شهیدان متحدی در بسطام  (۱ نظر)
اجرای پویش سلامت علوی طرح شهید رئیسی در بروجرد  (۱ نظر)
آلودگی هوا عامل مرگ بیش از یکهزار و ۶۰۰ نفر در خوزستان  (۱ نظر)
بررسی پیشرفت طرح‌های نهضت ملی مسکن در شهر‌های جدید پرند، فولادشهر و بینالود  (۱ نظر)