• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۳۹۳۷۵۰۴
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۴
علمی و فرهنگی » آموزش عالی، دانشگاه

تولید انبوه ۱۰۵ واگن قطار متروی تهران در مسیر تامین اعتبار

مدیر گروه پژوهشی مبدل‌های الکتریکی جهاددانشگاهی گفت: یکی از دلایل مهم موفقیت طرح فناورانه طراحی و ساخت سیستم رانش قطار به طور خاص و سایر پروژه‌های انجام شده در سازمان علم و صنعت، دوراندیشی مدیران در رصد نیاز‌های فناورانه و بازار کشور است.

تولید انبوه ۱۰۵ واگن قطار متروی تهران در مسیر تامین اعتبار/رصد نیاز‌های فناورانه و بازار کشور توسط جهاددانشگاهیبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی جهاد دانشگاهی ، آقای مهندس مهدی فاضلی گفت: طرح ساخت سیستم رانش یک رام قطار ۷ واگنه مترویی در راستای اجرای ماده ۵۴ قانون توسعه ششم و ماموریت احاله شده به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مبنی بر بومی‌سازی حدقل ۸۵ درصد دانش فنی طراحی و تولید قطار‌های مترویی با همکاری جهاددانشگاهی و سایر شرکت‌های دانش بنیان به موقع اجرا گذاشته شده است. به موازات طرح فناورانه طراحی و ساخت سیستم رانش یک رام قطار ۷ واگنه مترویی نیز به پیشنهاد سازمان علم و صنعت در دفتر مرکزی تصویب و مسئولیت اجرای آن به گروه پژوهشی مبدل‌های الکتریکی که کار مطالعه و طراحی نمونه تجهیزات را از اوایل دهه ۹۰ آغاز کرده بود، محول شد.

وی افزود: با توجه به نیاز به توسعه حمل و نقل ریلی درون شهری به خصوص مترو در تهران و سایر کلان شهر‌های کشور برای جابجایی مردم در سریع‌ترین زمان ممکن و کاهش ترافیک شهری، نیاز به حداقل ۲۰۰۰ دستگاه واگن در کشور احصاء شده است که به دلیل شرایط تحریم، شرکت‌های صاحب دانش فنی در این زمینه حتی شرکت‌های چینی نیز به بهانه‌های مختلف از همکاری با شرکت‌های واگن‌ساز داخلی جهت تامین و ساخت واگن‌های مورد نیاز، سرباز می‌زنند.

فاضلی در ادامه با اشاره به شروع طراحی و ساخت یک رام قطار ۷ واگنه مترویی نمونه در سال ۱۳۹۸، افزود: با گنجاندن ماده ۵۴ در قانون توسعه ششم به پیشنهاد جهاددانشگاهی و شروع طراحی و ساخت یک رام قطار ۷ واگنه مترویی نمونه در سال ۱۳۹۸، زمینه لازم برای دستیابی و ارتقای دانش فنی طراحی و ساخت اجزای مختلف قطار به ویژه اجزای دارای فناوری بالا مانند سیستم رانش و TCMS قطار فراهم شد که با انجام موفق این طرح، این خواسته به نتیجه رسید.

مجری طرح فناورانه طراحی و ساخت سیتم رانش یک رام قطار ۷ واگنه مترویی بیان کرد: در حال حاضر قطار نمونه ساخته شده، در حال انجام آخرین تست‌های استاندارد جهت اخذ گواهی ایمنی سیر و مسافرگیری است.

وی با بیان این که با توجه به موفقیت کسب شده، پروژه تولید انبوه ۱۰۵ واگن قطار مترویی برای متروی تهران در دستور کار قرار گرفته است که در حال سیر مراحل قانونی برای تامین اعتبار و ابلاغ به ذینفعان پروژه است، گفت: در این پروژه جهاددانشگاهی علم و صنعت و شرکت دانش بنیان زیر مجموعه این سازمان (شرکت جستار دانش علم و صنعت) مسئولیت طراحی و ساخت سیستم رانش و TCMS قطار‌ها را بر عهده خواهد داشت.

فاضلی گفت: انجام پروژه‌های فناورانه در این سطح از فناوری و حجم کار که موضوع از طراحی و ساخت یک تجهیز فراتر رفته و در قالب یک سیستم بزرگ متشکل از چندین تجهیز با فناوری‌های متفاوت تعریف می‌شود، به زمان و سرمایه‌گذاری قابل توجهی نیاز دارد. اگر سرمایه‌گذاری جهاد از طریق تعریف و تصویب طرح فناورانه نبود، امکان انجام به موقع و با موفقیت پروژه فناورانه ساخت سیستم رانش قطار ملی مترو وجود نداشت.

مجری طرح فناورانه طراحی و ساخت سیتم رانش یک رام قطار ۷ واگنه مترویی با تاکید بر این که در خصوص مدیریت زمان، تقسیم پروژه به اجزای مختلف و اجرای موازی گروه‌های طراحی تعریف شده و تعریف یک تیم فنی مجرب جهت یکپارچه‌سازی خروجی گروه‌های طراحی و تجمیع طرح، کمک زیادی به انجام به موقع پروژه کرد، گفت: البته این موضوع را هم باید در نظر داشت که با دوراندیشی مدیران وقت سازمان علم و صنعت، فاز مطالعاتی و طراحی برخی اجزای نمونه، از ابتدای دهه ۹۰ شروع شده بود و این موضوع نقش قابل توجهی در کاهش خطا‌های حین طراحی داشته است.

وی تصریح کرد: تعریف طرح‌های فناورانه برای پروژه‌های با سطح فناوری بسیار بالا با افق تعریف نیاز میان مدت یا بلند مدت در کشور، و سرمایه‌گذاری توسط دفتر مرکزی، کمک قابل توجهی به پیشبرد پروژه‌های کلان ملی آتی می‌کند.

مهندس فاضلی در پاسخ به این سوال که تقویت روحیه «ما می‌توانیم» چه جایگاهی در جهاددانشگاهی دارد؟، اظهار کرد: اگر به ترکیب کادر علمی و فنی طراح فناورانه سیستم رانش قطار مترو به طور خاص و طرح‌های فناورانه و پروژه‌های کارفرمایی موفق سازمان علم و صنعت در طی این سه دهه که اینجانب افتخار حضور و همکاری با جهاد دانشگاهی را داشته‌ام، دقت شود، ملاحظه می‌گردد که ما نه در مرحله شعار بلکه در عمل، «ما می‌توانیم» را به اثبات رسانیده‌ایم.

وی در رابطه با نقش جهاددانشگاهی به عنوان تجلی‌گاه علم، ایمان و عمل در پیشرفت دانش بنیان کشور بیان کرد: در بسیاری از پروژه‌های انجام شده یا در حال انجام در داخل کشور که موضوع انتقال دانش‌فنی و بومی‌سازی هم پیوست قرارداد بوده است، موضوع دانش فنی به درستی انجام نشده یا نمی‌شود. این موضوع در پروژه‌هایی که با فاینانس خارجی همراه است، اهمیت بیشتری دارد. جهاددانشگاهی با حضور نیرو‌های توانمند و متعهد خود، می‌تواند علاوه بر وظیفه اصلی خود که خلق و توسعه دانش است، در پروژه‌های کلان ملی در نقش دریافت‌کننده دانش فنی و بومی‌سازی آن ایفاگر بازی باشد.

مهندس فاضلی در پایان اظهار کرد: یکی از دلایل مهم موفقیت طرح فناورانه طراحی و ساخت سیستم رانش به طور خاص و سایر پروژه‌های انجام شده در سازمان علم و صنعت، دوراندیشی مدیران در رصد نیاز‌های فناورانه و بازار کشور است. موضوع دستیابی به دانش فنی سیستم رانش نیز از سال ۱۳۸۸ در سازمان علم و صنعت مطرح شد و مطالعات و طراحی‌های پایه که این مدت انجام شد، و تامین منابع مالی مورد نیاز طی این دوره و تعریف طرح فناورانه و تامین اعتبار قابل توجه توسط دفتر مرکزی، نقش بسزایی در موفقیت و انجام به موقع طرح تعریف شده در سال ۱۳۹۸ و پروژه کارفرمایی قطار ملی مترو داشت. امید است طرح مصوب دستیابی به دانش فنی طراحی و ساخت سیستم رانش قطار‌های پرسرعت که به حالت تعلیق درآمده است، نیز با همین هدف، مجددا به حالت اجرایی خود بازگردد و منوط به وجود و تامین مالی صددرصدی توسط کارفرما نشود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
نمایش مظلومیت قربانیان بمباران شیمیایی سردشت با راه‌اندازی موزه صلح
صالح‌آباد و جنت آباد یکپارچه در بدرقه شهید گمنام
لرستان،سوگوار شهادت ام ابیها
بازدید ۳۷ هزار گردشگر داخلی و خارجی از قلعه بسطام چایپاره
استقبال دانش اموزان و دانشجویان از پیکر مطهر شهدای گمنام
بازگشت پول به حساب سیزده مالباخته در فضاي مجازي
الگوی مصرف سوخت صنایع در مهر ۱۴۰۴ اعلام شده بود
بازگشت مسافرانی که هم میمهانند و هم میزبان
بهره برداری از طرح جهادی ساخت مدرسه در شهرستان شوشتر
وداع با پیکر پاک و مطهر شهدای گمنام در شهرکرد
توقف روند افزایشی ابتلا به آنفلوآنزا در خراسان رضوی
کارآفرینی موفق در بالاجاده؛ توسعه واحد پرورش قارچ با تکیه بر صبر و باور
ضبط پوشاک مستعمل قاچاق درمیاندوآب
افتتاح و کلنگ زنی طرح‌های عمرانی فرماندهی انتظامی گیلان
برخورد با واحد‌های آلاینده شهرک صنعتی چرمشهر
جمع آوری بیش از ۲۳۱ هزار برگ از اسناد شهدا در آذربایجان غربی
آغاز هفته دوم لیگ برتر والیبال با برتری خانگی شهداب
بازدید مسئولان از کتابخانه سردار شهید سیاوش امیری
شکارچی مسلح نیمه‌شب در بهاباد زمین‌گیر شد
شکست گیتی پسند صدرنشین در روز برتری مس سونگون
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
ذخیره سازی ۴۰۰ هزار تن پیاز در انبار‌های فلاورجان
تصاویر ناسا از منطقه آتش سوزی در جنگل الیت چالوس
تعطیلی مدارس و ادارات در برخی شهرستان‌های آذربایجان‌غربی به دلیل آلودگی هوا فردا یکشنبه ۲ آذر
کارشناسی ارشد، یکساله و دکتری سه ساله می‌شود
غیر حضوری شدن مدارس و دانشگاه‌ها در روز‌های سه شنبه و چهار شنبه
تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها و تأخیر در شروع کار ادارات در شهرستان‌های آذربایجان‌غربی
آغاز فرایند عرضه خودرو‌های وارداتی از فردا
تعطیلی مراکز آموزشی و ادارات برخی مناطق آذربایجان شرقی
راه‌اندازی بازارچه‌های میوه و تره بار درون شهری در همدان
فردا، تشییع پیکر شهدای گمنام دفاع مقدس
ضرورت توجه مسئولان به فراهم شدن زمینه بروز استعدادها
اجرای طرح زوج و فرد از درب منزل در تهران
مدارس استان البرز غیر حضوری شد
ایران جوان ۱۴۰۴/۰۹/۰۱
یک کشته و ۱۶ مصدوم در تصادف بزرگراه بستان آباد _ تبریز
غیرحضوری شدن مدارس در سه شهر و چند روستای استان مرکزی  (۲ نظر)
کشتی فرنگی المپیک ۲۰۲۵ ناشنوایان؛ دزفولی طلایی شد  (۲ نظر)
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به یک باشگاه سیاسی تبدیل شده  (۱ نظر)
بامداد مرگبار در پایتخت؛ ۴ فوتی در تصادفات آخرین جمعه آبان ماه  (۱ نظر)
آمریکا و سه کشور اروپایی «توافق قاهره» را کشتند  (۱ نظر)
مصرف ۳ تا ۵ برابری برق در کولر‌های گازی  (۱ نظر)
رکورد ۸۸ کیلومتر ریل‌گذاری درطرح چابهار – زاهدان  (۱ نظر)
مدنی‌زاده: نوسان کوتاه‌مدت بورس نباید سرمایه‌گذاران را بترساند  (۱ نظر)
ترک‌ فعل در اجرای قانون جوانی جمعیت جرم است  (۱ نظر)
۱۵ متر سقوط برای نجات یک زندگی در کوه صفه اصفهان  (۱ نظر)
«آخرین دیدار»، در خبر‌های امروز رسانه  (۱ نظر)
ضرورت اجرای طرح‌های نوآورانه برای توسعه اقتصاد دریامحور در کیش  (۱ نظر)
بالا گرفتن تنش میان اروپا و آمریکا بر سر اوکراین  (۱ نظر)
بازدید وزیر اقتصاد از بزرگترین گلخانه هیدروپونیک خاورمیانه  (۱ نظر)
تقویت هویت ملی و دینی دو محور کلیدی وزارت آموزش و پرورش است  (۱ نظر)