• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۴۰۳۱۸۱۰
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۲
اقتصادی » صنعت

بهبود تامین ارز تولیدکنندگان لاستیک خودرو

سخنگوی صنعت تایر از بهبود تامین ارز برای واردات مواد اولیه مورد نیاز صنعت لاستیک خبر داد.

آقای مصطفی تنها در نشست کارشناسی تحریریه صنعت خبرگزاری صدا و سیما، با موضوع بررسی چالش‌های پیش روی صنعت تایر  افزود: در سه ماهه نخست امسال، تولید تایرسازان روند افزایشی داشته، اما در سه ماهه دوم روند تولید با کاهش همراه شد و علت آن تامین نشدن به موقع ارز برای تامین مواد اولیه تولید تایر بود.
 
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
 
وی اضافه کرد: از بهمن ماه ۱۴۰۱ به بعد، تامین ارز مورد نیاز تایرسازان، بـا مشکل مواجه شد و به صورت قطره چکانی پرداخت می‌شد.
 
سخنگوی صنعت تایر گفت: منظور از تامین ارز، یعنی ارز به حساب فروشنده مواد اولیه انتقال داده شود بعضا همه فرایند تخصیص ارز در واحد‌های ذیربط از لحاظ اداری انجام می‌شد، اما پرداخت آن از طریق بانک مرکزی عملیاتی نمی‌شد.
 
 تنها ادامه داد: اگر ارز به موقع به حساب فروشنده واریز نشود مراحل خرید، بارگیری، ترخیص مواد از گمرک، حمل داخلی، تست مواد وارداتی و کسب جواز کیفی از واحد‌های ذیربط، همه با تاخیر انجام می‌شود و در نهایت رسیدن مواد به دست تولیدکننده، زمانبر خواهد بود 
 
سخنگوی صنعت تایر گفت: این طور نیست که امروز ارز تخصیص داده شود و چند روز بعد از آن، مواد اولیه به دست تولید کننده برسد و تولید شروع شود.
 
تنها افزود: متاسفانه تا نیمه نخست امسال، ارز به صورت قطره چکانی به تولید کنندگان داده می‌شد از شهریور 1402 به بعد، تخصیص ارز تا حدودی بهتر شده است.
 
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
 
وی با بیان اینکه طبق بررسی‌هایی که در انجمن انجام شده است، میزان سرانه تایر سواری کشور ۲۱ و نیم میلیون حلقه (چه نیاز خودروسازان و چه تایر‌های جایگزین برای خودرو‌های در حال تردد) است گفت: سال گذشته نیاز ۲۱ و نیم میلیون حلقه‌ی تایر کشور، توسط تولیدکنندگان داخلی تامین شد، اما از آنجائیکه تایر سواری، اندازه‌های متنوعی دارد و هرخودرو، تایر مخصوص خود را دارد، ممکن است در برخی از سایز‌ها تولید بیش از نیاز باشد و در برخی از سایز‌ها کمبود داشته باشیم.
 
سخنگوی صنعت تایر افزود: سال قبل، تولید کنندگان داخلی، معادل نیاز کشور تایر تولید کردند، امسال هم اگر روال عادی طی شود، نیاز کشور از طریق تولید داخل تامین خواهد شد.
 
 تنها با اشاره به اینکه از شهریور ۱۴۰۲ به بعد، گشایش‌هایی در پرداخت ارز صورت گرفته است، گفت:، اما هنوز در نقل و انتقال آن به حساب فروشندگان مواد اولیه, تغییر و تحول اساسی صورت نگرفته است و در حد روی کاغذ است.
 
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
 
وی ادامه داد: حمایت نشدن به موقع از تایرسازان، تامین دیر هنگام ارز برای تولیدکنندگان و درک نکردن اولویت‌های تولیدی کشور،  باعث شد به یک باره تایر در کشور کمیاب شود که حالا با یک اقدام ناگهانی و همه جانبه می‌خواهند این بحران را مدیریت و یا به نوعی التهاب بازار را کم کنند، اما ریشه این اتفاق، نه در تایر سازان، بلکه در دستگاه‌هایی بود که باید از تایرسازان کشور پیشتیبانی کنند، اما به موقع  حساسیت مسئله درک و حمایت چندانی نشد.
 
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
 
 تنها در خصوص نحوه و میزان تخصیص ارز گفت: تخصیص ارز به صورت مستمر انجام نمی‌شد، اما قطع هم نشد مثلا ماهانه به صورت میانگین حدود ۲۵ میلیون دلار مصرف ارزی صنعت تایر است به عبارتی سالانه حدود ۳۰۰ میلیون دلار.
 
وی با اشاره به اینکه کل ارزی بری صنعت تایر، سالانه ۳۰۰ میلیون دلار است افزود: در بازه زمانی بهمن ۱۴۰۱ تا ۶ تیر ۱۴۰۲,  ۳۵ تا ۴۰ میلیون دلار به صنعت تایر ارز تخصیص داده شد، یعنی در فاصله زمانی ۵ ماهه، به میزان مصرف یک و نیم ماه به تایر سازان ارز داده شده تا مواد مورد نیاز تولید را تامین کنند.
 
سخنگوی صنعت تایر گفت: در چنین شرایطی که ارز دیر به دست فروشنده مواد اولیه می‌رسید طبیعی است که مواد اولیه به تولیدکننده هم دیر برسد بنابراین باید هم در مصرف مواد اولیه و هم در تولید سایز تایرها، مدیریت و با کاهش میزان تولید، از تعطیلی کارخانه جلوگیری شود.
 
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
 
وی افزود: متاسفانه به محض اینکه احساس می‌شود کالایی در بازار با چالش تولید همراه است، آن کالا کمیاب و از مصرفی به کالای سرمایه ایی تبدیل می‌شود.
 
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
 
تنها با بیان اینکه ۳۵ درصد مواد اولیه تولید تایر وارداتی است و بقیه توسط تولیدکنندگان داخلی تامین می‌شود گفت:  مواد اولیه تولید تایر شامل انواع کائوچوی مصنوعی، تقویت کننده‌های فلزی (سیم)، تقویت کننده‌های پارچه‌ای (نخ)، دوده، روغن و برخی از مواد شیمیایی است.
 
سخنگوی صنعت تایر افزود: تولید کنندگان داخلی هم مانند واردکنندگان، برای تامین مواد اولیه، نیاز به تامین ارز دارند ضمن اینکه با نوسانات ارز,  ارز  مورد نیاز تولید کنندگان داخلی با مشکل تامین می شود. 
 
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
 
وی افزود: تایر جزء کالایی است که مشمول استاندارد اجباری است و اگر تولید داخل با استاندارد‌هایی که خودروسازان و سازمان ملی استاندارد تطابق نداشته باشد خریداری نمی‌شود ضمن اینکه تایر یک قطعه حساس ایمنی خودرو است و باید همه استاندارد‌های اجباری بر آن اعمال شود.
 
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
 
تنها ادامه داد: تایر‌های تولید داخل، جز تایر‌های متوسط خوب در سطح جهانی است که البته در تولید تایر نه تنها استاندارد‌های اجباری ملی روی آن اعمال می‌شود بلکه استاندارد‌های اختیاری هم لحاظ می‌شود، زیرا بین تایرسازان رقابتی وجود دارد بنابراین هر کدام از تایرسازان سعی می‌کنند تایر‌های تولیدی خود را با استاندارد‌های روز دنیا تطابق دهند.
 
سخنگوی صنعت تایر گفت:‌ کیفیت تایر به سادگی و با لمس و فشار دادن قابل تشخیص نیست و هر کدام از خودروها، به تایر‌های مخصوص نیاز دارند. 
 
وی با اشاره به اینکه تا زمانیکه کیفیت تایر‌های تولیدی توسط سازمان ملی استاندارد تایید نشود حق عرضه به بازار را ندارد افزود: تولید کنندگان، تایر درجه یک به بازار تحویل می‌دهند، اما این طور نیست که تایر درجه دو تولید نشود یعنی تایر سازان استاندارد تایر درجه دو را محو می‌کنند تا در خودرو‌هایی که در شاهرا‌های اصلی کشور تردد ندارند استفاده  شود.
 
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
 
سخنگوی صنعت تایر گفت: اگر تایر درجه سه تولید شود طوقه آن  از چند جا قطع می‌شود تا قابل مصرف نباشد.
 
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
 
تنها افزود:‌ در کارخانه‌های تولید تایر، نمایندگانی از خودروسازان نظارت مستقیم دارند بنابراین در تولید تایر OE یا تایر اصلی, (فابریک) سخت گیری‌های بیشتری اعمال می‌شود اما در تولید تایر‌های جایگزین حساسیت و سخت گیری‌های کیفی کمتری است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
تصویب حسابرسی سال مالی شورای اسلامی شهر تبریز
زنجان؛ واحدهای فرآوری کلید توسعه صادرات کشاورزی
باید ذات مداخله‌جوی غرب را بازشناسی کرد
ریشه‌کنی گرانی شرط اثرگذاری عملکرد دستگاه‌های نظارتی
چمن ورزشگاه یادگار امام (ره) آسیب دیده است
تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، ۱۹ آبان ۱۴۰۴
خراسان جنوبی خاستگاه اردو‌های جهادی
زنجان؛ پشت درهای بسته یک مرکز تعویض پلاک
تقویم و اوقات شرعی دوشنبه ۱۹ آبان ۱۴۰۴ به افق قم
راه‌اندازی ۸ جایگاه جدید سی‌ان‌جی در سراسر کشور
ضرورت همکاری دستگاه‌های اجرایی در ثبت وقایع حیاتی
برگزاری نشست تخصصی تسهیل صادرات در مناطق آزاد
شهروندان اهری ۴۵ درصد بیشتر از استاندارد جهانی آب مصرف می‌کنند
آغاز برداشت بادام‌زمینی در هوراند
برگزاری جشنواره بزرگ ورزش‌های همگانی، گرامیداشت هفته کیش
همه پای ترویج کتاب و کتاب‌خوانی
اعلام محدودیت‌های ۴۸ ساعته به‌دلیل آلودگی هوا در استان تهران
افزایش غلظت غبار در سمنان
آغاز طرح آموزش رانندگان ناوگان عمومی مازندران برای کاهش تصادفات
رئیس جمهور همراه با ملی‌پوشان فوتبال کشورمان پا به توپ شد
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
آغاز پیش‌فروش ۳ محصول سایپا
تقویت توان دفاعی ونزوئلا با دریافت سامانه‌های پدافند روسی
رشد ۵۶ درصدی طرح های سرمایه‌گذاری در استان خراسان جنوبی
غیرحضوری شدن مدارس ابتدایی و متوسطه اول شهر‌های آلوده خوزستان تا آخر آبان
موافقت‌مجلس با کلیات طرح اصلاح قانون‌محکومیت‌های‌مهریه
بازی‌های همبستگی اسلامی؛ ازبکستان، حریف تیم فوتسال ایران در نیمه‌نهایی
افشای ابعاد جدیدی از همکاری خبرنگاران شبکه ایران اینترنشنال با موساد
خام فروشی در زنجیره فولاد
عراقچی: فعلا امکان مذاکره با آمریکا وجود ندارد
تقویم و اوقات شرعی یکشنبه ۱۸ آبان ۱۴۰۴ به افق قم
ادعای رسایی درباره انتصاب دادستان دستگیر شده، صحت ندارد
حل تنش افغانستان و پاکستان محور گفتگوی متقی و عراقچی
سهم استان زنجان از درآمدهای معدنی کجا هزینه می‌شود؟
زلزله ۳ و ۳ دهم ریشتری در سی سخت
پاکستان می‌تواند پلی برای اتصال ایران به شرق آسیا باشد
تسهیلات وام ازدواج  (۲ نظر)
آغاز پیش‌فروش ۳ محصول سایپا  (۱ نظر)
تهران تا آخر پاییز بارش باران ندارد  (۱ نظر)
اتحادیه اروپا: الفاشر تبدیل به گورستان بشریت شده است  (۱ نظر)
پیوند دو ملت ایران و پاکستان ناگسستنی است  (۱ نظر)
پلمب ۶ کافه به علت برگزاری جشن هالووین  (۱ نظر)
هوای اصفهان و ۳ شهر مجاور آلوده است  (۱ نظر)
جزییات معافیت از صدور صورت‌حساب الکترونیکی در سامانه مودیان ۱۴۰۴  (۱ نظر)
اهواز آلوده‌ترین شهر کشور  (۱ نظر)