پخش زنده
امروز: -
نماینده کارگران در شورای عالی کار گفت: تا زمانی که حداقل دستمزد کارگران مطابق با تورم تعیین نشود دستمزد بر اساس منطقه، باعث بی عدالتی و تبعیض خواهد بود.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، برنامه بالاتر با موضوع ماده ۴۱ قانون کار میزبان آقای جوانی عضو هیئت مدیره کانون عالی کارفرمایی ایران و عضو شورای عالی کار است. همچنین آقای تاجیک عضو کمیته دستمزد و نماینده کارگران در شورای عالی کار حضور دارند.
مجری: مناظره انتخاباتی بالاتر را تماشا میکنید رهبر انقلاب در دیدارهای اخیر خودشان رقابت واقعی را یکی از ارکان مهم انتخابات عنوان کرده بودند در تبیینش به این معنا که میدان برای حضور همه دیدگاههای مختلف و گوناگون در حوزههای مختلف و گوناگون در حوزههای اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی باز باشد تا همه این دیدگاهها بتوانند در مسابقه بزرگ انتخابات یک رقابت فعالانه و واقعی را داشته باشند و تشکیلش بدهند موضوع امروز ما بحث ماده ۴۱ قانون کار است میخواهیم با موافقین و مخالفین صحبت کنیم و ببینیم که اساساً این دیدگاهی که وجود دارد که در موافقتش میگویند که باید حداقل مزد و دستمزد کارگران متناسب با آن منطقهای که دارند در آن زندگی میکنند و فعالیت میکنند تعیین شود در مخالفتش هم میگویند که این اتفاق نباید بیفتد همراه ویژه برنامه انتخاباتی بالاتر باشید.
سوال: این پرسش که آقای جوانی شما موافق تعیین حقوق به صورت منطقهای هستید چرا؟
جوانی: ماده ۴۱ قانون کار صراحتی که دارد آمده گفته که مزد بر اساس مناطق و یا صنایع مختلف باید تعیین شود در تبصرههایش هم ذکر کرده که با نگاهی به تورم باید حداقل معیشت یک خانوار را تامین کند به هر حال در ۳۰ سال گذشته ۳۳ سال گذشته این بحث صنایع مختلف و مناطق مختلف لحاظ نشده امسال و در دو سال گذشته شورای کار این را دستور جلسه داشت مصوب کرد پژوهشهای مختلفی انجام شده نهایتاً در جلسه اخیری که ما در شورای عالی کار داشتیم این را تنفیذ کرد که در کمیته مزد و در کمیته تخصصی این بررسی شود پژوهشهایی که انجام گرفته بررسی شود و نتیجهاش نهایتاً در شورای عالی کار مطرح شود که ما منتظر هستیم که جلسه دوم که فردا هست دوشنبه این بحثهای تخصصی و چالشی بررسی شود انشاالله در جلسه جمعبندی و جلسه بعدی شورای کار مطرح میشود.
سوال: چرا شما به عنوان موافق در برنامه حضور دارید علت موافقتتان را هم بفرمایید؟
جوانی: ببینید علل مختلفی دارد بخواهم تیتروار بگویم ببینید قانون کار و مزد یکسان و یا مزد منطقی آثار و تبعاتی دارد که خیلی مفصل است بخواهم بگویم چالشهایی است که در کشورهای مختلف اجرایی شده نکات مثبت و منفی داشته فعلاً در روزی که الان هستیم در موضع موافق و یا مخالف خیلی نمیخواهیم صحبت کنیم، چون قرار است بررسی شود نکات پژوهشی و آثاری که بوده بررسی و کارشناسی شود نهایتاً جمعبندی است به هر حال این یک قانون است ماده ۴۱ قانون است، اما بحث مزد منطقی به این مفهوم نیست.
سوال: ولی خب مخالفانی هم دارد مثل آقای تاجیک که در برنامه حضور دارند؟
جوانی:بله مزد منطقی مفهومش این نیست که مزد کمتر از حداقل مزد باشد یعنی بعضی وقتها در جامعه اینطور تلقین میشود که مزد منطقی باعث خواهد شد که کمتر از حداقل مزد به کارگر پرداخت شود اصلا چنین چیزی نیست حداقل گروه کارفرمایی که دارند حمایت میکنند از این قضیه اصلاً دنبال این نیست که در واقع از مزد سراسری که سالانه تعیین میشود کمتر پرداخت شود.
سوال: حالا شما چرا موافقش هستید؟
جوانی:عرض میکنم ببینید ما همین مزد سراسری که تعیین میکنیم در قانون کار از ماده ۱ تا ۲۰۳ برایش فرق نمیکند که کارگاه یک نفره است کارگاه ۱۰ نفره از کارگاه ۱۰۰۰ نفره است یک قانون را برای همه در نظر گرفته این باعث میشود که بعضی وقتها یک تصمیمی که در آنجا گرفته میشود و همه را شامل میشود یک کارفرما را در یک شب تبدیل به یک کارگر بکند، چون تبعاتش تبعاتی است که در واقع در آن کارگاه خرد کارگاه زیرزمینی کارگاهی که از قانون کار بعضاً تبعیت نمیکنند یعنی کارگر را بیمه نمیکنند یعنی کارگاه صنفی تبعات منفی دارد که باید آثارش بررسی شود ببینیم که آیا مزد منطقهای یا مزد صنایع مختلف در مقیاس مختلف تاثیر مثبتی دارد یا تاثیر منفی دارد.
سوال: متشکرم باز جواب سوال اصلی را از شما نگرفتیم حداقل ببینیم آقای تاجیک چرا مخالف تعیین مزد به صورت منطقهای هستند در خدمت شما هستیم بفرمایید؟
تاجیک: سوالی که برای بنده بعد از ۳۳ سال فکر میکنم این اتفاق دارد میافتد این سوال برای من اینجا مطرح است که اصلاً دلایل مطرح شدن این موضوع در دو سه سال اخیر چیست آیا ما میخواهیم قانون را اجرا کنیم کسانی که دارند این موضوع را پیگیری میکنند میخواهند با ایجاد جلسات کارشناسی به جامعه تحت پوشش قانون کار کمک کنند هدفشان چیست به نظر من فصل الخطاب قانون در تبصره ۲ ماده ۴۱ روشن است تبصره ۲ ماده ۴۱ به صراحت و شفاف بیان کرده حداقل دستمزد میبایست باید به اندازهای باشد که پوشش هزینههای زندگی کارگران را بدهد مطمئناً از دیدگاه جامعه کارگری و تشکلات کارگری نمیشود ما یک قسمتی از قانون را برداریم تفسیر به رای کنیم و پیگیر این باشیم که مزد بر اساس صنایع و مناطق مختلف باشد یک فرد خیلی ساده با تحصیلات خیلی ابتدایی میتواند وقتی ماده ۴۱ را مطالعه میکند به الزام قانونگذار بپردازد نیازی به حقوقدان نداریم نیازی به کسی نیست که بیاید ماده ۴۱ را تفسیر کند با یک نگاه ساده تاکید قانونگذار در تبصره ۲ ماده ۴۱ شفاف است به نظر من ما اگر بخواهیم مسئله را حلش کنیم به عنوان یک معلم میتواند بگویم که باید آن مسئله را ساده کنیم مسئله را راحتش کنیم قابل درک برای کل جامعه باشد آقای جوانی نمیتوانیم با بحث کارشناسی در ردههای بالاتر در کمیته دستمزد و یا در جلسات شورای عالی کار برای عموم مردم بحث دستمزد را شرح بدهیم ما دستمزد در سال ۱۴۰۲ فکر میکنم که دیگر همه مردم ایران شاهد هستند و تجربه کردند عدد ۷ میلیون و سیصد هزار تومان این عدد برای کار یک ماه کارگر روزی ۸ ساعت هفته ۴۴ ساعت پس از پرداخت حق بیمه حدوداً اگر رندش کنیم به عدد ۶ و ۸۰۰ میرسیم جناب جوانی خوب تقسیم بر ۳۰ میشود ۲۲۶ هزار تومان عدد در نظر گرفته شده طبق قانون کار برای یک خانواده سه و سه دهم نفری است یعنی عدد ۲۲۶ هزار تومان اگر ما تقسیم بر سه و سه دهم بکنیم میشود ۶۸ هزار تومان فکر میکنم که از این بهتر نشود دستمزد تعیین شده برای سال ۱۴۰۲ را شرح بدهیم.
سوال:حالا چرا با منطقهای اش مخالف هستید؟
تاجیک:خوب وقتی که اجازه بدهید این مبحث را من کامل کنم به نظر من یک فرد یک کارگر باید خیلی نابغه باشد آقای جوانی که بتواند با روزی ۶۸ هزار تومان هزینه اقلام خوراکی و غیر خوراکی بحث مسکن و پوشاک و آموزش خودش و خانوادهاش را تامین کند خوب بحث منطقهای همانطور که خدمتتان عرض کردم زمانی اتفاق میافتد که قانون به شکل درست اجرا شود همانطور که خدمت بینندگان عرض کردم ما مخالف قانون نیستیم من تاجیک به عنوان نماینده کارگر یا تشکلات کارگری در شورای عالی کار هیچکس با اجرای درست ماده ۴۱ مخالف نیست ولی من نمیتوانم ببخشید این را نظارهگر باشم که قسمتی از قانون یک عدهای خاص پیگیرش هستند باید ببینیم چه منافعی پشت این کلمه است آیا واقعاً ما به دنبال این هستیم که با اجرای مزد منطقهای قانون درست اجرا شود کارگر به حقش برسد.
سوال: آقای جوانی بفرمائید؟
جوانی: ببینید من در مورد ماده ۴۱ که آقای تاجیک اشاره فرمودند من یک توضیح بدم شاید این بحث باز شود من خودم به شخصه در چهار سال اخیر که در کمیته مزد و شورای عالی کار در خدمت دوستان بودیم به شخصه همین الان هم اعتقاد داریم که با عدد ۷ میلیون و سیصد هزار تومان یا حالا بالاتر هم واقعاً زندگی یک خانواده ۳.۳ نفره نمیچرخد ما هم داریم در این جامعه زندگی میکنیم بحثی که است در ماده ۴۱ قانون کار گفته که حداقل مزد برای نقاط مختلف و صنایع مختلف بحث دوم نگاهی به تورم و معیشت را مطرح میکند در بحث معیشت من تیتروار آن عناوینی که در واقع معیشت یک خانواده را تشکیل میدهد من به شما توضیح میدهم که اینجا متوجه میشویم که بخش عمدهاش حاکمیت در واقع تاثیرگذار است نه در واقع کارفرما بحث اول خوراک و مواد غذایی است که یک خانواده نیاز دارد در طی ماه از آن حقوقی که دریافت میکند تامین کند بحث پوشاک و کفش بحث، مسکن، آب و برق و گاز ماده ۱۴۹ قانون کار و قانون اساسی تکلیف حاکمیت است که زمین مناسب و مسکن مناسب که به کارفرما در ماده ۱۴۹ گفته که کمک کن در بحث مسکنش ولی تکلیف اصلی در واقع بر عهده حاکمیت و دولت است که زمین ارزان زمین کم بها در اختیار کارگر قرار بدهد بهداشت و درمان ماده ۱۴۷ قانون کار و قانون اساسی ما الان ۳۰ درصد کارگر و کارفرما پرداخت میکنند برای حق بیمه آیا روا است که بیمه تکمیلی بکند آیا روا است که در واقع بلافاصله که حقوقش را نگرفته ۳۰ درصد حق بیمه را نقدی وصول میکند و حتی یک ماه هم تنفس به کارفرما نمیدهد ۱ ماهش که میشود ۳۱ روز بلافاصله جرایم بهش تعلق میگیرد این تکلیفی که در ماده ۱۴۷ قانون کار و قانون اساسی است یعنی وقتی ۳۰ درصد بیمه پرداخت میشود نه کارگر و نه کارفرما دیگر چیزی به عنوان بیمه تکمیلی و پرداخت از جیبش نباید داشته باشد این اتفاق که دارد میافتد بعد بحث حمل و نقل در قانون اساسی تکلیف بر حاکمیت است که باید حمل و نقل عمومی و ارزان قیمت را تامین کند که کارگر و آحاد جامعه که از جمله کارگر و کارفرما از آن استفاده کنند.
سوال: اینها به دستمزد منطقهای خیلی؟
جوانی:چرا بحث معیشت را که مطرح کردند در آخر به معیشت میرسیم دیگر بحث ارتباطات دولت.
سوال: ما بحثمان این است که حقوق و پایه حقوق حداقل حقوق یک کارگر در یک کلانشهر یا در یک پایتخت و یا مثلاً در یک روستای دور افتاده اینها باید یکسان باشد یا نباشد آقای تاجیک گفتند که منافعی کسی پشتش دارد که دارد موافقت میکند حالا اگر شما به عنوان موافق حضور دارید توضیحش را بفرمایید؟
جوانی: نه من اوایل عرایضم عرض کردم که مزد منطقهای به این مفهوم نیست که پرداختی کارگر کمتر از حداقل دستمزد باشد مزد منطقهای یا صنایع مختلف مفهومش این است که وقتی کارگاهی کوچک مقیاس داریم درآمد کمتری دارد این را ما نمیتوانیم با یک کارگاه بزرگ چند صد نفره که همین الان که مزد ۲۷ درصد یا مزد ۵۷ درصد پارسال اضافه شد ما نیروی کار نداریم بسیاری از صنایع و خدمات با مشکل نیروی کار مواجه هستند .ما الان شرکت داریم که در طی سال سه بار تا الان حقوق اضافه کرده نه تنها ۵۷ درصد داده شاید ۶۰ درصد پرداخت کرده اصلاً مشکل در واقع جامعه کارگری یا کارفرما این نیست که در واقع مزد کم است بعضی وقتها این هزینههایی که من توضیح میدادم به کارفرما و کارگر وقتی تحمیل میشود و کارگر مجبور است که از آن دریافتی اش بدهد برای اجاره مسکن بدهد برای درمان بدهد برای آموزش و حمل و نقل.
سوال:مناطق مختلف چی؟
جوانی:فرض کنید مناطق مختلف ما در استانهایی که برخوردار هستند بحث صنعتی قویتری دارند طبیعتاً صنایع بالاتر و پرداختهای بیشتری دارند در استانهایی که صنایع ضعیفتر است مثل استان ایلام به صورت نمونه صنایع ضعیفتر از آنجا بحث خدمات آنجا قویتر است طبیعتاً استفاده از نیروی انسانی بالاتر است وقتی که حقوق و مزایای بالاتری پرداخت میشود آن کارگاه که در آنجا قرار دارد در معرض آسیب قرار دارد امکان دارد که تعطیل شوند امکان دارد که نیرو اخراج کنند این بحث مناطق مختلف اگر مطرح میشود این است، اما این به منزله این نیست که در واقع پرداختهای کمتر از قانون کار باشد بیشتر خواهدشد مثلاً بحث مسکن و بحثهایی که در پژوهشها مطرح شد این بود که هزینه مسکن خرید یا اجاره در تهران طبیعتاً یا استان البرز با استان ضعیفتر متفاوت است دیگر چندین برابر است طبیعتاً من خودم فکر میکنم که پرداخت ۹۰۰ هزار تومان یا ۵۰۰ هزار تومان خیلی تاثیری ندارد در این مسئله.
سوال:آقای جوانی فرمودند منطقهای به این معنا است که توضیح دادند نظر شما آقای تاجیک؟
تاجیک: ببینید دقیقاً اختلاف تشکلات کارگری و شرکای اجتماعی دولت و کارفرماها در الزام کلمه باید در تبصره ۲ است آقای جوانی ببینید هیچ جای قانون الزام نکرده که مطابق با تورم بالاتر از تورم یا پایینتر از تورم با توجه به تورم.
سوال: ببخشید من یک چیزی داخل پرانتز بگویم، چون خیلی بحثمان دارد پراکنده میشود ما اول راجع به این دستمزد منطقهای در مناطق مختلف صحبت بکنیم بعد برویم راجع به تورم و چیزهای دیگر .
تاجیک: جناب آقای بزرگ نسب ماده ۴۱ ببخشید نمیشود یک قسمتی از آن اجرا بشود یک قسمتی را ما رها کنیم فقط روی مناطق و صنایع کار داریم تبصره ۲ را کار نداریم بحث این است وقتی ما ساده نگاه کنیم به تبصره ۲ میشود این اتفاقی که در این ۳۳ سال افتاده میشود مزد ۷ و ۳۰۰ من بحثم این است که باید معیشت کامل شود بعد برویم سراغ مناطق کجای کشور الان با ۷ میلیون و سیصد میشود زندگی کرد ما میگوییم که ۷ میلیون و سیصد برای مناطق.
سوال:ما الان، چون بحث منطقهای میکنیم میتوانید آن را فرض بگیرید مثل اینکه عدد عدد قابل قبولی باشد فرضاً بد ببینیم که منطقهای باشد یا نباشد؟
تاجیک:بحث سر همین است این تجربه چند ساله بنده و دیگر دوستان در شورای عالی کار دقیقاً به این نکته است که اجرای یک قسمتی از قانون مغفول ماندن قسمت دیگری از آن را دارد من میگویم که ۳۳ سال ما دنبال این بودهایم که معیشت هزینه زندگی تامین شود مزد بر اساس معیشت باشد درست است حدودی آقای جوانی و ذهنی به من بگویید که هزینه زندگی خانواده ۳. سه دهم چقدر است حدودی؟
جوانی: ببینید من عدد نمیتوانم به کار ببرم
تاجیک: این طفره رفتن است.
جوانی: بله من قبول دارم و اذعان داریم که با این اعداد و با این رقمها زندگی خانواده ۳/۳ نفره نمیچرخد.
تاجیک: حالا میرویم سراغ بعدی میگوییم که منطقهای بحث کنیم من میگویم که مزد منطقهای نافی از حداقل دستمزد نیست در کشور که ما باید یک حداقلی داشته باشیم دیگر یک حداقل دستمزدی باید داشته باشیم آن موضوعی که آقای جوانی گفت که کارگاه کوچک یا کارگاه بزرگ که عملاً ربطی به موضوع منطقهای و صنایع ندارد.
جوانی: چرا دیگر صنایع رو وقتی میگوییم مقیاسش هم است دیگر
تاجیک:صنایع موضوع مجزا است در یک صنعت شاید کارگاه کوچک باشد شاید یک کارگاه بزرگ این را شما تفکیک نکردهاید من بحثم این است ما باید اول دست پیدا کنیم به آن حداقل جناب آقای بزرگ نسب حداقل را دادند یعنی نشستیم در یک جلسه کارشناسی و گفتند که آقا حداقل دستمزد برای پایینترین سطح کشور آن ریال است یعنی هزینه زندگی را مشخص کردند در جلسه کمیته مزد بعد حالا بیاییم نظر بگیریم کشور منطقهبندی شود دو تا پیش فرض از طرف شرکای اجتماعی حالا مرکز پژوهشهای مجلس و وزارت اقتصاد در جلسات کارشناسی مطرح شده یکی اینکه کلاً مزد منطقهای شود ۶ تا منطقه باشد یکی هم مرکز پژوهشها مطرح کرد فقط حق مسکن متغیر باشد درست است آقای جوانی آن میشود گام بعدی من سوالم از شما و از دیگر دوستان این است چرا الزام قانون را نادیده میگیرند اول این را جواب بدهند آقای جوانی بعد میرویم سراغ اینکه من بروم سراغ اینکه معایب مزد منطقهای در کشور چیست.
سوال: بفرمایید آقای جوانی؟
جوانی: ببینید من در مزد منطقهای اول شما سوال کردید من ۳ تا ۴ تا سوال از شما بکنم اول جواب شما را با سوال میدهم من ببینید مزد منطقهای یا مزد مقیاسها یا مزد صنایع مختلف را در نظر نمیگیریم میشود کارگران بدون بیمه قبول داریم که کارگرانی هستند که بیمه نیستند کارگران غیر رسمی که در جامعه دارند کار میکنند و بیمه نیستند خوب این حداقل دستمزد ۷ میلیون و سیصد تومان چه کمکی میتواند بکند تعدادش مشخص نیست مشاغل غیر رسمی که آمار ندارد مشاغل رسمی آمار دارد آقای جوانی ما چند میلیون کارگر داریم که در کارگاههای کوچک زیرزمینی و یا حالا منطقهای و فصلی کار میکنند و بیمه ندارند کارگران غیر رسمی کارگران آزادکار اینها کسانی هستند که خودشان برای خودشان کار میکنند و بیمه نیستند و از هیچ مزایایی هم استفاده نمیکنند کارگران شاغل در کارگاههای زیرزمینی به هر حال جای دور نمیخواهیم برویم همین تولیدیهایی که در واقع در همین شهر تهران است شما یک سر بزنید کارگرانی هستند که شاید بیشتر از حداقل میگیرند، اما بیمه ندارند در واقع ثبات کاری ندارند و یا خودشان تشخیص میدهند که یک ماه با این کارگاه و یک ماه با کارگاه دیگر کار کنند اینها آثار همین توجه نکردن به ماده ۴۱ و تبصرههای ذیلش است که آمده گفته که برای مناطق و صنایع مختلف وقتی ما میتوانیم، حالا من باز هم موافق هستم بارها گفتهاند که ما موافق این هستیم که ما باید بیاییم حداقلها را بر اساس سراسری تعیین کنیم که در واقع نقصی در بحث قانون کار ما نداشته باشیم با لحاظ اینکه همه حداقلها را نباید کارفرما پرداخت کند باز هم برمیگردم به آن توضیحاتی که دادم مفاد قانون کار من عرض کردم وقتی مسکن میرود بالا هزینهاش کارگر مجبور است که از دریافتی خودش بدهد برای اجاره مسکن وقتی درمانش مشکل دارد مجبور است از یک بخشی از سبد کالایش از گوشتش بزند از مرغش بزند و از برنجش بزند و بیاید برای بحث درمان یا بحث حمل و نقل و یا اینترنت و یا بحثهای آموزش که هست ما نمیتوانیم نادیده بگیریم بیاییم بگوییم که، چون در واقع حداقل معیشت تعیین نمیشود پس یک مزد سراسری تعیین کنیم و خودمان را خلاص کنیم این راحتترین کاری است که در ۳۳ سال گذشته انجام شده ما هم میتوانیم خودمان را درگیر این بحثها نکنیم و بگوییم که حداقل مزد سراسری و السلام.
سوال آقای تاجیک بفرمائید؟
تاجیک: من جواب سوالم را نگرفتم ولی جواب سوال مطرح شده آقای جوانی را خدمت دوستان عرض میکنم. ببینید اولاً مشاغل غیر رسمی که آمار ندارد کلیه گروههایی که شما گفتهاید زیر مجموعه مشاغل رسمی است آمارها در سال ۱۴۰۱ نشان میدهد کارشناسان سازمان تامین اجتماعی این موضوع را شهادت میدهند و همه قابل دسترس برای تمامی افراد است زمانی که مزد ۵۷ درصد اضافه شد تعداد بیمه شدگان به مراتب بیشتر از سالهای دیگر بود ما معایب اینکه مزد را نمیتوانیم افزایش بدهیم بنا به اینکه دولت خودش بزرگترین کارفرما است عملاً در شورای عالی کار کارگرها تنها هستند کارفرماها و دولتیها با هم جز یک گروه هستند، چون دولت خودش بزرگترین کارفرما است مطمئناً در جلسات شورای عالی کار یا کمیته دستمزد ما به حق ما نمیرسیم من بارها گفتهام من مخالفتی با اجرای درست قانون ندارم ولی نمیتوانم از یک کلمه فقط استفاده کنم من میگویم هزینه زندگی کارگر را چرا به عنوان دستمزد پرداخت نمیکنید زیرساختهایش وجود ندارد مشکلات به وجود میآید درست است آقای جوانی صحبت شما این است دیگر که چرا شما به عنوان یک نفر از جامعه کارفرمایان نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار نمیآید، چون دو نفر قبول کنند حل است دیگر چرا شما قبول نمیکنید که مطابق تبصره ۲ دستمزد بدهید؟
جوانی: من، چون داشتم توضیح میدادم فرمودند که اینها ارتباطی ندارد من دقیقاً برمیگردم به توضیحات قبلی ام سبد معیشت ما فقط خوراک و پوشاک و حمل و نقل که نیست درست است یک خانواده وقتی که یک ماه زندگی میکند نیاز به بهداشت دارد نیاز به اجاره مسکن دارد پوشاک و خوراک و استفاده از حمل و نقل عمومی ارتباطات تفریح و حالا ماهی یک بار هم به رستوران برود و کالا و خدمات متفرقه این اتفاقات چقدر کارفرما میتواند با پرداخت حداقل مزد همه اینها را تامین کند حاکمیت و دولت چقدر
میتواند تاثیرگذار باشد اگر فرض کنید حمل و نقل ارزان باشد به سمت خرید خودروی شخصی و یا اقساطی که نمیرود. اگر بحث بهداشت و درمان باشد هزینه بیمه تکمیلی نمیدهد یا هزینه مضاعف پرداخت نمیکند در بحث مسکن اجاره بیشتر پرداخت میکند همه اینها تاثیر دارد اگر واقعاً حاکمیت بیاید به ما کمک بکند و زیرساختهایش را آماده کند دولت و کارفرما هم طبیعتاً من یک توضیحی میخواهم بدهم، اصلاً ما نقطه مقابل هم نیستیم، ما اصلاً موافق و مخالف نیستیم، ما اصلاً جامعه کارگری و کارفرما بدون هم اصلاً مفهومی ندارد، الان من بهترین فناوری را در کارگاه بیاورم وقتی کارگری نباشد اصلاً فایدهای ندارد، من به روزترین و میلیاردها تومان سرمایهگذاری کنم عکسش هم است دیگر کارگر ماهر آموزش دیده وقتی کارگاهی نباشد عملاً دیگر مفهومی ندارد آموزشی که است ما باید در کنار هم قرار بگیریم طبیعتاً هیچ کارفرمایی کارگر خوبش را کارگر متخصصش را اصلاً امکان ندارد ما در بحث اصلاح قانون کار بحثهایی که مطرح شد ما گفتیم اصلاً مشکل ما در بحث قرارداد موقت و قرارداد ثابت اصلاً نیرویی نیست که ما بیاییم بگوییم که رسمیاش کنیم یا قراردادیش کنیم واقعاً شهرکهای صنعتی و کارگاههای کوچک و کارگاههای بزرگ با معضل جذب نیروی کار مواجه هستند من به هر حال جمعبندیام این است که در صحبتها حتماً کمک دولت و حاکمیت میتواند به خود تامین اجتماعی کمک کند.
سوال:چون میخواهیم دوباره برگردیم به سر بحث اصلی شما چرا فکر میکنید تعیین حداقل حقوق به شکل منطقهای مفید است؟
جوانی:عرض کردم من در توضیحاتی که دادم برای همان ما حداقل مزد را در قانون کار برای همه یکسان میبینیم یعنی الان ۳۳ سال از قانون کار از ۶۹ به بعد عرض میکنم من ما حقوقی که تعیین میشود برای کارگاه صنفی یک نفره که یک نفر مغازهدار با یک کارگر است.
سوال:آنکه صنایع مختلف است، ما داریم بحث منطقهای را میکنیم آقای جوانی، چون جفتش با هم هست گفتید یا دیگر مناطق مختلف یا صنایع مختلف ما جفتش را با هم داریم میبینیم.
سوال:حالا موضوع امروز برنامه ما مناطق مختلف است؟
جوانی: آخر جفتش با هم است اصلاً تفکیکی ندارد مناطق مختلف و صنایع مختلف ما وقتی که حداقل مزد تعیین میشود امکان همان مزد ۵۷ درصد که آقای تاجیک فرمودند موجب افزایش بیمه شده شد من همین دیروز داشتم یک آمار را مطالعه میکردم با یکی از استانها آمده بود گفته بود در مقایسه با سال گذشته ۳۰ درصد افزایش بیمه شده ما داشتیم یعنی مزد ۲۷ درصد باعث شده که ۳۰ درصد بیمه شده اضافه شود نه نمیشود این را در واقع خیلی تعمیم داد دلایل مختلفی است در واقع هزینههای درمان بالاخره بحث بازنشستگی و مستمری که است شاید اصلاً اینها آدمهایی هستند که مستمر کار نمیکنند فقط بیمه شده هستند میخواهم بگویم که دلیلی که ما دنبال این هستیم و یا حمایت میکنیم از اینکه حتماً باید به این سمت و سو برویم که حالا اگر امسال نشد سالهای بعد که برای صنایع مختلف و مناطق مختلف باشد باید بتوانیم پوشش حداکثری بدهیم در واقع کارگاهها را ما کارگاههای کوچک را از کافهها به کارگر تبدیل نکنیم به هر حال تجربهاش بوده در سال گذشته که ۵۷ درصد بوده بالاخره بود کارفرمایانی که دو نفر یا سه نفر نیرو داشتند مجبور شدند، چون هزینه قیمت تمام شده در خدمات بالاتر از صنایع است نیروی کار را کمتر کنند و یا ساعت کمتری داشته باشند یا اصلاً نیرو را اخراج کنند خودشان بشوند کارگر.
سوال: آقای تاجیک شما فکر میکنید معایب تعیین حداقل حقوق به صورت منطقهای چیست؟
تاجیک:مجدد تکرار میکنم مسئله را اگر ساده کنیم که درک برای بینندگان عزیز و محترم برنامه خیلی راحت باشد مرزبندی در مناطق آمدند ۶ منطقهای کردند در جلسهای که ما در وزارت اقتصاد داشتیم استان تهران و البرز مطمئناً در گرید یک قرار گرفتند، شهرهایی که تورمشان بالاتر بود در منطقه دوم قرار گرفتن من یک سوال دارم.
سوال: این را توضیحاتش را بفرمایید بعد بفرمایید؟
تاجیک: بله ۶ منطقه شد کل کشور شش منطقه شد.
سوال:چه مناطقی و چه جوری میشود جزئیاتش را بگویید؟
تاجیک: از لحاظ تورم و پرداخت هزینههای زندگی یک کار کارشناسی بود که کارشناسان محترم وزارت اقتصاد انجام داده بودند با دید خیلی مثبت.
سوال: یعنی کشور منطقهبندی شده بین ۱ تا ۶ به ترتیب اینکه هزینهها بیشتر است در آن شهرها و یا استانها باید دستمزد بالاتر باشد؟
تاجیک: بله باید دستمزد بالاتر باشد یا حق مسکن بالاتر باشد مثال استان تهران خط مرزش با استان مرکزی در اتوبان تهران ساوه شمال تشریف ببرید بعد از شهر جدید پرند میشود خط مرز تهران و استان مرکزی کسانی که در شهر پرند هستند خیلیهاشون دارند در شهرک صنعتی ساوه مشغول به کار هستند و یا حتی ببخشید دو کیلومتر آن طرفتر در یک کارگاه دارند کار میکنند مرز برای استان مرکزی است طرف ساکن استان تهران است هزینهها را دارد مطابق استان تهران پرداخت میکند دارد در کدام استان کار میکند استان مرکزی که اختلاف سطح هزینههایش با تهران چند طبقه است من الان میآیم دستمزد برای کارگران تهران تعیین میکنم شما فرض کنید آریال استان مرکزی آ منهای ۳ است ببخشید دیگر کدام کارگر در آن کارخانه کار میکند میگوید من تهران دارم زندگی میکنم هر روز صبح مثلاً با ۵۰ تا ۳۰ کیلومتر ۴۰ کیلومتر دارم میآیم و یا حتی ۵ کیلومتر شما خط مرز تهران و استان مرکزی مثال خیلی ساده زدم در تمام شهرها این موضوع را ما داریم خوب منطقهبندی استان مرکزی را چند سطح پایینتر دیده کارفرما مطابق استان مرکزی میخواهد به کارگرش دستمزد پرداخت کند، طرف کجا دارد زندگی میکند استان تهران این میشود اولین ایراد درست است یعنی من هزینههای استان تهران را دارم میدهم ولی در استان مرکزی دارم دستمزد میگیرم دومین مسئله افرادی که دو سال آخر کارشان است دارند بازنشسته میشوند و همین شکل فرض محال که محال نیست مزد تعیین شده همان فرد رفته دارد در کجا کار میکند در استان مرکزی میگوید من ۲۸ سال بیمه پردازی خوب در استان تهران داشتم الان دستمزدم مطابق چهارچوب افزایش پیدا نکرده پس در نتیجه تا پایان عمرم باید بازنشستگیم کم باشد کارشناسان محترم سازمان تامین اجتماعی اولین مخالفان مزد منطقهای هستند من برایم خیلی جالب بود این موضوع.
سوال:برعکسش چی مثلاً کسی که دارد در همان مرز دارد آن طرف زندگی میکند؟
تاجیک: به همین دلیل آنها مخالف بودند دیگر خوب این تبعیض را به وجود میآورد من میخواستم در گام سوم این مسئله را توضیح بدهم اجازه بدهید.
سوال: بگذارید این دو تا ایراد را که گفتهاید جوابش را از آقای جوانی بگیریم آقای جوانی دوتا ایراد مطرح کردند درباره تعیین حداقل حقوق به صورت منطقهای
جوانی: ببینید من عرض میکنم هنوز در واقع بحث پژوهشهای مزد منطقهای من آن جلسه هم که بود روز اول دوستان که تماس گرفتند گفتم بحث موافق و مخالف نیست، چون هنوز اتفاق نیفتاده هنوز در دست پژوهش است ما داریم بحث نظری میکنیم بحث کارشناسی میکنیم این نیست که اتفاق افتاده باشد و ما بیاییم دفاع کنیم و یا ردش کنیم بحث دو استانی که حالا آقای تاجیک مثال زدند ببینید این قیاس مع الفارق است همانطور که مثلاً میگوییم طرف در تهران دارد کار میکند در استان مرکزی ساکن است عکس آن هم است دیگر طبیعتاً بحث مسکن و هزینههای مسکن که در تهران است با آنجا متفاوت است بحث مزد منطقهای وقتی مطرح میشود امکان دارد به قول شما طرف در استان تهران کار کند مزد تهران را بگیرد حق مسکن تهران را بگیرد، اما ساکن استان مرکزی باشد طبیعتاً حق مسکن آن پایینتر است و آنجا هزینه کمتری را پرداخت میکند.
جوانی: خیلی نمیشود یعنی در نقض حرفهای شما من میتوانم خیلی مثال بیاورم، اما اصلاً این مورد مناقشهی ما نیست یا بحث تأمین اجتماعی که میگوید.
تاجیک: اگر اجازه بدهید قدم قدم برویم جلو، اگر اجازه بدهید من از همین موضوع استفاده کنم ببینید ما دو تا وظیفه داریم آقای جوانی، من خب جایگاهم در اجتماع مشخص است به عنوان نمایندهی کارگران حضور دارم در شورای عالی کار، هدفم این است که جامعه تحت پوششم بهترین اتفاقها برای آنان بیفتد درست است، ولی یک هدف بالاتر هم من و شما داریم ببخشید همهی ما زیر یک پرچم هستیم من قبل از اینکه نمایندهی کارگر باشم و نماینده شورای عالی کار ایرانی هستم یا نه، اتفاقاتی که در کشورم دارد رقم میخورد یا بنده میتوانم یکی از تأثیرگذارهای آن باشم ببخشید این میشود تبعیض، من دقیقاً موضوع همین جا بود میخواستم در مورد سوم به همین برسم، ببخشید چرا باید یک نفر در جای دیگر کار کند بیاید حقوق یک استان دیگر را که بالاتر است را بگیرد؟! خب نه من میخواهم بگویم دقیقاً من گفتم در گام سوم میخواهم به همین مسئله برسم، ببینید.
جوانی: در بحث مسکن مثلاً یکی از بحثهای خوبی که صورت گرفت اگر اتفاق بیفتد که نمیدانم چقدر چابک است دولت به ما کمک کند این اتفاق بیفتد در جلسهی ۸ آبان ماه بحث مادهی ۱۴۹ قانون کار آنجا مطرح شد که ما بیاییم یک قرارگاه در واقع مسکن کارگری برای جهش بحث مسکن و یکی از بحثهایی که ما داشتیم بحث زمین است دیگر ما باید سمت و سویمان به این سمت باشد که قیمت تمام شدهی زمین در واقع یک مسکن به صفر برسد یعنی دولت این قدر زمین دارد یا خیلی از واحدهای صنعتی که متعلق به دولت هستند میتوانند قیمت تمام شده مسکن را با کاهش بهای زمین به حداقل برسانیم این دیگر اصلاً بحث منطقهای نیست در استان مرکزی فقط زمین است در تهران یا جاهای مختلف که هست میتواند این اتفاق بیفتد و همان بحثی که من میگویم سبد معیشت ما اگر بخواهیم واقعاً کمک بکنیم این نیست که ما شما اینجا بنشینی و من این طرف میز بنشینم من میگویم آقا این قدر، شما بگوییم بیشتر میشود بعد حاکمیت و دولت به ما کمک نکند ما باید سه ضلع هستیم که به هم کمک کنیم من بارها نقد میکنیم که آقا دولت یا حاکمیت کجای کار باید به ما کمک کند اینکه صرف اینکه من بیایم تورم حادثش در اختیار من که نیست بحث مسکن که گران شدن آن در اختیار من کارفرما که نیست در اختیار کارگر هم نیست در واقع، اما چوبش را ما داریم میخوریم کارگر وقتی آسیب ببیند و از نظر روحی و روانی نتواند کار کند من کارفرما در کارگاه هم آسیب میبینم بالاخره دیگر.
سؤال: آقای جوانی یک سؤال از شما بپرسم و پاسخ آقای تاجیک را بعدش بگیریم.
تاجیک: آقای بزرگ نسب شما کلاً فکر کنم گرایشت کارفرمایی است نه کارگری، تمام وقتها را.
سؤال: من دارم وقت را مینویسم تقریباً مساوی صحبت کردید اگرفکر کردید کمتر صحبت کردید بعداً میتوانید محاسبه کنید.
تاجیک: من در جواب آقای جوانی بگویم با حلوا حلوا دهان کارگر که شیرین نمیشود که ما میگوییم قرارگاه مسکن یک جلسه در شورای عالی کار ببخشید گذاشته شما میدانید من هم میدانم ببخشید چند تا جلسه در دولتهای قبل ما برای بحث مسکن رفتیم آیا یک قرارگاه مسکن بگذاریم کارگرها خانه دار میشوند آیا ۱۰ جلسه بگذاریم کارگرها خانه دار میشوند؟! بحث بستههای معیشتی، من هم قبول دارم آقای جوانی من شرمندهی کارگرهای کشور شدم در بحث دستمزد هزار و ۴۰۲ در شورای عالی کار اگر حضور ذهن داشته باشیم قرار نبود تورم بیاید روی ۴۳، ۴۴، ۴۵ درصد درست است آقای جوانی؟ قولی که آقای خاندوزی وزیر محترم اقتصاد داد من توقع داشتم دولت در شرایط سخت به کمک جامعهی کارگری بیاید ببخشید حداقل این کمک میتوانست همان بستههای معیشتی باشد که دولت در قانون اساسی تکلیف شده به آن.
سؤال: من یک تذکر بدهم؛ ما موضوع بحثمان معیشت و اینها موضوعات بحثهایی است که در روزهای عادی به آن خواهیم پرداخت منتهی ما اینکه حقوق متناسب با تورم باشد یا معادل تورم باشد یا مسائل این شکلی در خصوص حقوق و دستمزد کارگرها یک موضوع جداگانهای در برنامهی ما خواهد بود و هست.
تاجیک: ما نمیتوانیم یک جای قانون را برداریم در مورد یک کلمه اگر در مورد کلمه.
سؤال: کلمهای صحبت نمیکنیم داریم میگوییم آقا حد جزئی داریم راجع به اینکه منطقهای تعیین بشود یا نه الآن آن جوری خب مثلاً شما بگویید که خود مرکز پژوهشها دارد روی آن پژوهش میکند ما هم میخواهیم روی این صحبت بکنیم بحث اصلی مان این است که آیا این اتفاق بیفتد یا نه اگر نه که چرا که شما در مخالفتش تشریف آوردید.
تاجیک: یک بند دیگر بگویم که اشکال دارد سه تا شد دوتایش را گفتم سومی اش را که آقای جوانی آمد در صحبتها کم رنگ شد. خب آن بحث مرزبندی بود بحث اینکه آن دو سال آخر تکرار میکنم آن کارگر که دارد بازنشست میشود و با توجه به سطح بندی احتمال افت دارد بود بحث مخالفت خود کارشناسهای تأمین اجتماعی بود بحث سوممان در خصوص تعیین حقوق بازنشستههای کشورهای جوانی مگر تسری نمیگیرند به کدام مزد کدام استان قرار است تسری بگیرند مسئلهی بعدی بحث تبعیض بود خدمتتان عرض کردم ببخشید فقط بحث این نیست که یک جا به نفع کارگر باشد من سکوت کنم یک جا زیان کرد حرف بزنم ما میگوییم قانون درست انجام بشود خدای نکرده ما که نماینده نیستیم که حق و ناحق کنیم آقای جوانی، وظیفهی من به عنوان یک نمایندهی کارگر اینی که مطالبه گری درست حق کارگر را بکنم خب یک ایراد بزرگی که ببخشید بین دو تا شغلی که شما گفتید در دو تا استان از لحاظ صنایع و مناطق، تبعیض قائل بشود آن کارگر انگیزهای دارد؟ یکی از دلایل مهاجرت برای نیروی کار همین بحث مزد منطقهای است.
جوانی: ببینید در کنوانسیون ساز و کار تعیین حداقل دستمزد مصوب سال ۱۹۲۸ میلادی.
سؤال: تجارب کشورهای دیگر را هم بگویید اگر این شکلی دارند کار میکنند یا نمیکنند؟
جوانی: کنوانسیون ساز و کار تعیین حداقل دستمزد مصوبهی سال ۱۹۲۸ سازمان بین المللی کار تأکید دارد به اعضایش و کسانی که این کنوانسیون را پذیرفتند پایینترین استاندارد دستمزد میتواند یعنی باید به طور کامل نیازهای اساسی زندگی کارگران و خانواده را برآورده کند بحث معیشت را قانون کار در ماده ۴۱ به این پرداخته دیگر ما هم پذیرفتیم در واقع ما جزء کشورهایی هستیم که کنوانسیون ساز و کار حداقل دستمزد را پذیرفتیم در کشور چین وقتی این ساز و کار را در واقع داشتند میپذیرفتند یک زمانی مشکل نیروی کار داشتند رقابت بود به اینکه حداقل دستمزد را ببرند بالا با مطالعاتی که کردیم بعد به یک جایی رسیدند که دیدند نه حداقل دستمزد میرود بالا از این ور کارفرما متضرر میشود کارگاهها متضرر میشود بعد آمدند بحث را مزد منطقهای و کارگاههای کوچک، بزرگ حمایتهای دولت را مطرح کردند مزد منطقهای یا صنایع مختلف مفهومش این نیست که ما در واقع به کارگر کمتر بدهیم در کارگاه کوچک آسیب پذیرترند از منابع وام و تسهیلات و کمکهای دولت در واقع کمک میگیرند آمده میگوید که دولت بیاید به آن کمک کند.
تاجیک: اتفاق میافتد به نظر شما؟
جوانی: خب طبیعتاً قانون اجرا بشود بالاخره سه تا عامل سه تا ضلع کار و دولت، کارگر و کارفرما باید به کمک هم بیایند ما، چون اتفاق نمیافتد نمیتوانیم قانون را نادیده بگیریم، چون اتفاق نمیافتد مثلاً میگویم در بحث نگاه به تورم نقدهایی که دوستان داشتند در مزد سال ۱۴۰۱ که در واقع ۵۷ درصد در واقع تعیین شد.
تاجیک: پایینتر از معیشت بود اتفاق خوبی نبود.
جوانی: تورم ۴۱ ممیز ۲ درصد بود ۱۶ و خردهای درصد بالاتر از تورم، معیشت من توضیح دادم که چند تا عامل از جمله در واقع عواملی که دولت و حاکمیت وظیفه دارند که فقط کارفرما نیست یا امسال که در واقع ۲۷ درصد تعیین شد باز هم با نگاه به تورم بود لزوماً تورم نبود یعنی نمیتوانیم بگوییم، چون ماده ۴۱ صدرش.
تاجیک: این سوء تعبیر و سوء استفاده از قانون است آقای جوانی ببخشید الزام قانون گذار کلمهی باید در معیشت است نگاه به تورم است نه اینکه شما پایینتر را در نظر بگیرید.
جوانی: نه این را قبول داریم که آنجایی که به نفع ماست تفسیر به نفع خودمان نباید بکنیم پایینتر باید تورم باشد آنجایی که بالاتر باشد باید سبد معیشت.
تاجیک: من در کل در چند سال اخیر که شما حضور دارید در جلسه شورای عالی کار و دیگر دوستان عزیزتان و دولتیها گفتم معیشت خط قرمز جامعهی کارگری است، چون با آن زندگی دارد میکند اصلاً با درصدها کسی زندگی نمیکند. آقای جوانی صد درصد هم حقوق کارگر افزایش پیدا بکند ۵ تومان حقوقش میشود ۱۰ تومان.
جوانی: من صحبتهای شما آنجایی که گفتید ۵۷ درصد تأثیر داشت باعث افزایش بیمه شد قبول ندارم.
تاجیک: آمار رسمی است تاجیک نمیگوید.
جوانی: اگر تأمین اجتماعی بخواهیم آمارهایش را استناد بکنیم تأمین اجتماعی اگر بیل زن بود میآمد در قانون تأمین اجتماعی که آمده گفته که کارفرما اگر به تکلیفش عمل نکند تأمین اجتماعی تکلیف دارد که به کارگر خدمات درمانی بدهد الآن شما این سامانههایی که آمده و راه اندازی شده را ببینید یک ماه کافی است که کارفرما به هر دلیلی بیمه اش را با تأخیر پرداخت کند میگوید شما مستحق بیمهی درمانی نیستید.
تاجیک:الآن، چون فهمیدید که تأمین اجتماعی تخطی کرده آمارهایش اشتباه است آمار که دیگر اشتباه نیست تعداد بیمه شدگان است.
جوانی: آنجا که میآید مخالفت میکند باور بکن مطالعه در این قضیه نکرده و الا ساز و کار تأمین اجتماعی کاری ندارد که یک سامانه است میتواند بیاید بگوید آقا مراتب مختلف و ... مختلف را بر اساس سامانهای که طراحی کرده یک تغییراتی بدهد خیلی نمیتوانیم ما استناد کنیم، چون کارشناس تأمین اجتماعی بدون مطالعه آمد در یک جلسه مخالفت کرد پس این نشدنی است ما نمیتوانیم من اعتقاد شخصی ام این است که من برای شما خواندم کنوانسیون سال ۱۹۲۸ سازمان جهانی کار حدود مثلاً صد سال قبل آمده گفته که آقا ساز و کارش باید طوری باشد که حداقلهای یک خانوار را تأمین کند ما اصلاً اختلافی روی این قضیه نداریم ما در بحث سبد معیشت هم با هم اختلافی نداریم، اما میگوییم سبد معیشت همه اش به عهده کارفرما نیست شما میگویید سبد معیشت بسیار خب ما هم با شما موافق هستیم ما آمدیم امسال گفتیم سبد معیشت ۱۸ میلیون تومان آیا به نظر شما کارفرمای یک کارگاه کوچک توان این را دارد که ۱۸ میلیون به یک کارگر پرداخت کند؟ کارگاه بزرگ مشکل ندارد الآن خیلی بیشتر پرداخت میکند ما داریم حداقل مزد را تعیین میکنیم دیگر.
تاجیک: کارگر چه جوری میتواند با ۷ تومان و هشتصد زندگی بکند؟
جوانی: به جای اینکه جلوی هم قرار بگیریم مای کارفرما و شمای کارگر باید خواسته مان را بیاییم در جلسه شورای عالی کار که چهار تا عضو دولتی هستند آنجا بگوییم که آقای دولت به هرحال تکالیفی که ما اینجا گفتم از خودم که ننوشتم که گفته حمل و نقل تکلیف دولت است، مسکن تکلیف دولت است بهداشت تکلیف دولت است آموزش تکلیف دولت است وقتی به تکلیفش عمل نمیکند من کارفرما نمیتوانم پرداخت کنم کارگر نمیتواند تأمین بشود این قصه سر دراز دارد و هیچ موقع به سرمنزل مقصود نخواهد رسید.
تاجیک: ببینید آقای جوانی اگر هدف این است که ما شانه خالی کنیم از بار مسئولیت که ببخشید این داستان مرغ و تخم مرغ است ما هیچ وقت به نتیجه نمیرسیم من کارگر کار کردم ارزش افزوده برای کارفرمایم آوردم میخواهم حاصل دسترنج خودم را بگیرم خواستهی زیادی است؟ ببخشید این حرف غیرمنطقی است که کارگر، شما امضاءکردید دولتیها امضاء کردند که با ۶ میلیون و ۸۰۰ زندگی بکند یا اینی که من بگویم آقا مطابق قانون ۱۸ تومان بده کدامش غیر منطقیتر است؟
جوانی: آقای تاجیک میخواهی یک توافقی با هم اینجا بکنیم، ما بدون آن تکالیف دولت بیاییم تکالیف کارفرما را عملیاتی بکنیم.
جوانی: تکالیف کارفرما هست در بحث سبد معیشت به این عواملی که من گفتم شما از کنارش میگذرید مسکن، حمل و نقل.
تاجیک: نه من از کنارش نمیگذرم من میگویم دولت قرارگاه مسکن تشکیل داده خروجی آن باید بشود مسکن .
جوانی: اصلاً نه شما میگویید که دولت به تکلیفش عمل نمیکند '،خروجی ندارد درست است؟
تاجیک: نه من اصلاً کاری ندارم ببینید من میگویم من کارگر مطابق مادهی ۴۱ با اجرای قانون کاملاً موافقم ولی درست است قانون، نه اینکه یک گوشهی قسمتش، بحث مسکن را شما مطرح کردید گفتم اشکالی ندارد که ما باید یک خروجی بگیریم تا آن کارگر در مسکن نرود که من نمیتوانم بگویم صد تا جلسه کارشناسی شما بگذارید قرارگاه مسکن تشکیل بدهید این خانه دار میشود آقای بزرگ نسب کارگر خانه دار میشود؟! بحث معیشت باید ۱۰ تا سبد بدهیم وقتی اجرا نمیشود وقتی دولت به کمک جامعهی کارگری نمیآید من کارگر چه جوری باید روزم را شب کنم ماهم را سپری کنم ببخشید اینها برای کارگر نان میشود؟! من بحثم این است که متأسفانه آن جایگاه اجتماعی را در کل یعنی هر کدام به عنوان یک ایرانی، من میدانی چرا مخالف موضوع منطقهای ام؟ به خاطر اینکه تبعاتش را نمیتوانم، ببینید ما کشورمان شده آزمون و خطا، یک طرحی را اجرا کنیم جواب ندهد یک سری ببخشید افراد این وسط حقشان ضایع بشود حق الناس بشود که چیه ما آمدیم یک طرحی را دادیم من در جلسهی قبلی شورای عالی کار خدمت اعضاء محترم چه موضوع را مطرح کردم آقای جوانی شما شاهد گفتم که دولتیها حداقل خودشان با خودشان توافق ندارند سر موضوع منطقهای خب وزارت کار به عنوان رئیس شورای عالی کار و بانی بحث دستمزد دارد این موضوع را مطرح میکند تأمین اجتماعی زیر مجموعهی کجاست آقای جوانی؟ زیرمجموعهی خود وزارت کار است خودش در جلسهی رسمی نماینده اش آمده میگوید من مخالفم چرا، چون زیرساخت هایش را ندارم من میگویم وقتی تأمین اجتماعی به قول شما دارد همین طور تخطی میکند و کوتاهی میکند نمیتواند بپذیرد بعداً چه تبعاتی برای کارگر دارد؟ ببخشید تبعات بعدش را شما پس میدهی یا بنده؟
سؤال: خب آقای جوانی، چون به زیرساخت اشاره کردند چه زیرساختی نیاز دارد این کار؟
جوانی: من نمیپذیرم، چون ما صورت مسئله را نمیدانیم یعنی ببخشید جوابش را نمیدانیم صورت مسئله را پاک میکنیم. شما میفرمایید که من، چون نمیدانم چه تبعاتی دارد آزمون و خطاست با اصل قضیه مخالفیم نه ما نمیتوانیم به این قضیه بپردازیم ما با اجرای دفعتی و بدون مطالبه پژوهش مخالفیم ما.
تاجیک: خب شد حرف من دیگر، الآن در همه جلساتی که کمیته رسمی عضو بود یک سؤال دارم شما قانع شدید که مزد منطقهای اجرا بشود من کاری ندارم به جایگاه اجتماعی تان نظر شخصی تان را بگویید نشد دیگر کی کلمه است یا باید دارید طفره میروید یک کلمه است، شما به عنوان یک نفر ایرانی تا امروز قانع شدید که مزد منطقهای باشد دیدگاه شخصی تان را بگویید.
جوانی: نه اجازه بدهید اگر سبد معیشت به من جواب بدهید من هم به شما جواب میدهم. شد تکالیف دولت را بگذاریم کنار تکالیف کارفرما که است ما عیب ندارد ما عمل میکنیم بشود ۱۰ میلیون تومان، بشود ۱۲ میلیون تومان شما خودتان میگویید که اگر تکالیف دولت عملیاتی نشود و کمک نشود که عملاً ما زمین میمانیم دیگر این را قبول دارید دیگر، در بحث مزد منطقهای که هست ما نمیتوانیم بگوییم آقا، چون آزمون و خطاست ما نمیدانیم چه اتفاقی میافتد اصل قضیه را بگذاریم کنار، ما اصل قضیه را باید کار مطالعاتی کار تحقیقاتی و کشورهای در واقع مجاور ما که هستند یا کشورهایی که اجرا شده نقاط ضعف و قوت را ببینیم.
تاجیک: اصلاً ایران با کشوری از دیدگاه شخصی شما ایران را با کدام کشور میتوانید تطبیق بدهید؟ ما جزیرهای عمل نمیکنیم ولی الآن داریم جزیرهای حقوق میدهیم یا نمیدهیم؟
جوانی: بالاخره ما باید بیاییم کارهایی که اتفاق افتاد بومی سازی اش بکنیم در کشور خودمان بیاییم بررسی کنیم هر جایش که اجرایی میشود اصلاً نیاز نیست همه را دفعتاً بیاییم همه را یک دفعه اجرا کنیم مثلاً میگوییم پیشنهادی که در بحث افزایش حق مسکن بود یا بحث بن کارگری، اینها را میتوانیم چند تا مورد آن را بررسی کنیم.
سؤال: نکاتی که راجع به تعیین حقوق منطقهای گفتند میفرمایید. قبول دارید؟
جوانی: بله من قانون را قبول داریم، بحث به ویژه صنایع مختلف را قبول داریم و اعتقاد داریم که با تعیین مزد سراسری مزد یکسان ما صنایع کوچک و کارفرما را تبدیل به کارگر داریم میکنیم.
سؤال: نفعش برای کارگران میتوانید بگویید چی هست؟
جوانی: نفعش این است که وقتی اتفاق بیفتد.
تاجیک: الآن دیدگاه شما به نظر خود شما این نیستش که مزد را بیاوریم پایین؟
جوانی: نه خیر.
تاجیک: دارید این را تکرار میکنید میگویید ما ببخشید آقای جوانی ما داریم ۶ و ۸۰۰ به کارگر حقوق میدهیم شما میگویید دارید کارگاهها را نابود میکنید اصلاً نیروی کار وجود دارد در کشور ما به آینده ایران فکر میکنیم.
جوانی: ماده ۱۹۱ قانون کار میآید میگوید که تکلیف دارد تکلیف دارد دیگر، گفته آقا کارگاههای زیر ۱۰ نفر را بنا به مصلحت میتوان از بخشی از مواد قانون کار خارج کرد این یک زمانی اجرا شد ما اتفاقاً پارسال نه پیرارسال که .. بود دغدغهی ما این بود ما اصلاً دغدغهی کارگاه متوسط و بزرگ را اصلاً نداریم.
سؤال: آقای جوانی ببخشید من برای بار چندم تذکر میدهم اگر بشود راجع به مزد منطقهای صحبت کنید نفعش برای کارگر؟
جوانی: نفعش به این است که من چهار تا عامل اینجا نوشتم الآن ما با تصویب مزد سراسری موجب میشویم که کارگرانی باشند که بدون بیمه باشند قبول داریم کارگران غیررسمی، کارگاه زیرزمینی، کارگران آزادکار اینها غفلت دارد میشود ما با تصویب مزد ... باعث میشویم که این کارگران که چند میلیون هستند حالا، چون آمار رسمی ندارم من آمار رسمی نمیتوانم اینجا بگویم، اما این به منزله این نیست که ما بگوییم به این ۳ میلیون پرداخت بشود به این ۴ تومان پرداخت بشود ما میگوییم حداقل مزد را با آن توضیحی که من دادم کنوانسیون در واقع سازمان جهانی کار به حداقل معیشت باید تعیین کنیم به لحاظ حرفهایی که من توضیح دادم.
تاجیک: حداقل معیشت در پایینترین سطح ایران چقدر است ما پارسال این موضوع را بررسی کردیم امسال هم شما بالاخره به عنوان یک کارشناس که حضور دارید در کمیته دستمزد میتوانید به آن برسید نه میدانم من حرفم این است کجا ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار یا ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تومانی که شما میگویید نه من اصلاً حرفم این نیست آقای جوانی ما اگر قرار است که عذرخواهی میکنم ببخشید جامعهی تحت پوششمان را بینندگان را فریب بدهیم که میتوانیم صحبت کنیم من هم تا ۱۰ روز میتوانم اینجا صحبت کنم شعاری صحبت نمیکنم اصلاً ببینید من بحثم این واقعی نیست شما میگویید حداقل دستمزد باعث میشود ببخشید مشاغل غیررسمی بشود من میگویم چه عددی به عنوان حقوق خوب است ما تعیین کنیم که مشاغل رسمی بشود یک عدد شما به من بگو.
جوانی: ما میتوانیم بگوییم به جای اینکه عدد باشد ما پارسال هم پیشنهاد کردیم ماده ۱۹۰ قانون کار میگوید بخشی از در واقع کارگاه زیر ۱۰ نفر میتواند از بخشی از مواد قانون کار مستثنی کرد ما میتوانیم حداقل در موردش لحاظ بکنیم.
تاجیک: یعنی عملاً دارد کارگرها را ببخشید از آن حداقلهایی که ما که امنیت شغلی نداریم در ایران.
سؤال: هر کدام سی ثانیه جمع بندی.
جوانی: بله آخر عرضم همان صحبت اول عرایضم را در واقع تکرار میکنم که جامعهی کارفرمایی و جامعه کارگری دو بال هستند که در پرندهای که پرواز میکند نمیتوانند از هم جدا باشند ما اگر بحثی هم میکنیم در واقع بحثمان این نیست که خدای نکرده تضعیف بشود حقوق کارگر.
تاجیک: نمایندگان کارگری مجدد تکرار میکنم با اجرای کامل ماده ۴۱ قانون کار موافق هستند به نظر من اگر اقدام درستی آقای جوانی در خصوص دستمزد صورت نگیرد مطمئناً سال ۱۴۰۳ ما کاهش قدرت خرید کارگرها را داریم کاهش عرضهی نیروی کار را داریم رکود تورمی داریم و در نهایت تعطیل شدن کارگاهها را داریم دیگر کسی با این عددها کار نمیکند.
لطفا سوژه های مفید انتخاب شود !!