بیتوجهی دو وزارتخانه آموزشی به فرهنگسازی در اصلاح الگوی مصرف انرژی
ساجد کاشفی مدیر انرژی و کربن شرکت ملی گاز گفت: وزارتخانههای آموزش و پرورش و علوم، تحقیقات و فناوری به وظایف خود در قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی، مبنی بر فرهنگسازی در حوزه مدیریت مصرف عمل نکردهاند.
ساجد کاشفی مدیر انرژی و کربن شرکت ملی گاز در گفتوگو با خبرنگار
خبرگزاری صداوسیما، با اشاره به تصویب قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی در سال ۱۳۸۹ به عنوان یک قانون کارآمد در کشور، بیان کرد: این قانون برای جلوگیری از هدررفت انرژی بخشهای مختلفی را در کشور مسئول دانسته که یکی از این بخشها، وزارت آموزش و پرورش است.
وی بیان کرد: وزارت آموزش و پرورش مکلف است در تمام مقاطع تحصیلی بخشی از دروس را به موضوع مدیریت مصرف انرژی و بحثهای بهینه سازی اختصاص دهد. شرکت ملی گاز طی مکاتباتی که از طریق وزارت نفت با وزارت آموزش و پرورش داشته، اعلام آمادگی کرده که با تشکیل کارگروههای فنی و تخصصی، به تدوین سرفصلهای آموزشی در این حوزه کمک میکند.
کاشفی ادامه داد: حتی شاید بتوانیم طرحهای مشترکی را تعریف کنیم که در قالب آموزشهای کلان، اهمیت مسئله را به دانش آموزان که نسلهای بعدی و مصرف کننده انرژی هستند، منتقل کنیم. دانش آموزان به ویژه در مقاطع ابتدایی، بسیار فعالانه در برخی موضوعات مشارکت میکنند و طرحهای مشابهی را به صورت مقطعی و جزیرهای در برخی استانهای کشور تحت عنوان همیاران گاز اجرا کرده ایم که نتایج مطلوبی داشته است.
وی تأکید کرد: مطالبی را که افراد در سنین کودکی یاد میگیرند، معمولا تا پایان عمر به خاطر دارند و این آموزشهای مستمر میتواند به یک فرهنگ تبدیل شود. تغییر سبک زندگی خانوادهای که اعضای آن از سنین میان سالی عبور کرده اند، بسیار دشوار است و مجبور به استفاده از ابزارهای قیمتی هستیم، اما ابزارهای غیرقیمتی مانند فرهنگ سازی فقط با زدن بیلبوردهای شهری نتیجه مطلوبی را ایجاد نمیکنند.
مدیر انرژی و کربن شرکت ملی گاز گفت: وقتی فرهنگ سازی از سنین کودکی آغاز شود، علاوه بر آموزش دیدن این افراد، وقتی که خودشان به پدران و مادران نسلهای آینده تبدیل شوند، این موضوع را به صورت نهادینه پذیرفته اند و اثرگذار خواهند بود.
بیشتر بخوانید:
وی بیان کرد: وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به پیگیری ما درباره آموزش و فرهنگ سازی در مقاطع تحصیلی مختلف اعلام کرده که در پایه دوم ابتدایی در یکی از صفحات یکی از کتاب ها، یک تمرین درباره مصرف انرژی آمده است؛ در حالی که یک تمرین کوتاه، نمیتواند عزم لازم را ایجاد کند.
این مقام مسئول در ادامه با بیان این که وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز بر اساس قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی دارای وظایف مشابهی است، گفت: در حوزه دانشگاهی نیز، واحدهای درسی و رشتههای تخصصی در حوزه انرژی باید ایجاد شوند. به صورت کتبی از وزارت علوم درخواست کردیم اقداماتی که در این حوزه انجام داده اند را به ما اعلام کنند. حداقل سه ماه است که این مکاتبه انجام شده، اما هنوز پاسخی ندادهاند.
وی در خصوص مصرف گاز در بخشهای آموزشی نیز، تأکید کرد: هرچند بخش آموزشی از سبد مصرف گاز در فصل سرما سهم بزرگی ندارد، اما نسبت در بسیاری از مراکز آموزشی که از سیستم حرارت مرکزی استفاده میکنند، توجه لازم به صرفه جویی در مصرف گاز صورت نمیگیرد و توجیهشان هم جلوگیری از بیمار شدن کودکان خردسال است.
کاشفی ادامه داد: با همکاری شرکت بهینه سازی مصرف سوخت در برخی از مدارس کشور بخاریهای هرمتیک نصب شده که بهره وری انرژی بسیار بالاتری نسبت به بخاریهای معمولی دارند. در طرحهای بهینه سازی و هوشمندسازی موتورخانهها که شرکت ملی گاز اجرا میکند نیز، مراکز آموزشی در اولویت قرار گرفته اند.