پخش زنده
امروز: -
وزیر آموزش و پرورش گفت: استاندارد فضای آموزشی حدود ۸ و سه دهم متر است، درحالیکه میانگین کشوری ۵ و ۳ دهم متر و مناطقی از کشور سرانه فضای آموزشیشان زیر ۳ متر است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، برنامه تلویزیونی صف اول با حضور آقای علیرضا کاظمی وزیر آموزش و پرورش به بررسی موضوع برنامهها و اقدامات پیش رو وزارت آموزش و پرورش پرداخت.
سوال: در ابتدا باید به جنابعالی و همکارانتان یک خدا قوت ویژه بگوییم آغاز کار حضرتعالی همزمان شد با آغاز سال تحصیلی، همه چیز برقرار است؟ بچهها همه جاگیر شدند؟
کاظمی: در آستانه گذار دولت و شکلگیری دولت چهاردهم ما مواجه شدیم با بزرگترین پروژه آموزش و پرورش که شروع سال تحصیلی و آغاز حرکت آموزش و پرورش با مهر شروع میشود و یکی از سختترین کارهای مدیریتی آموزش و پرورش است که حداقل باید یک سال تلاش کنیم تا بیش از ۱۴، ۱۵ پروژه در اول مهر به نتیجه برسد تا سال شروع شود اگر من بخواهم فقط یک نمونه را عرض کنم ما از ۱۵ شهریور امسال چاپ کتابهای درسی مهر ۱۴۰۴ را آغاز کردیم و الان بخش اعظمی از این کتابها در حال چاپ است.
سوال: خود شما که بچه مدرسهای ندارید؟
کاظمی: نه
سوال: نوه چطور؟
کاظمی: نوه دارم ولی نوهای که به مدرسه برود ندارم.
سوال: این ذوقی که داشتید در زمان پخش گزارش وقتی بچهها را میدیدید فکر میکردم که نوه مدرسهای داشته باشید.
کاظمی: نه خیلی انسان خوشحال میشود و لذت میبرد از فضای پرشور و با نشاطی که به ویژه در مدارس ابتدایی دیده میشود کودکان معصومی که با آن فطرت پاکشان در آن فضای تعلیم و تربیت قرار میگیرند حس متفاوتی در انسان ایجاد میشود، مدرسه و کلاس بهترین محیط تربیتی است.
سوال: یاد مدرسه خودتان افتادید روزهای اول که میرفتید؟
کاظمی: بله قطعاً وقتی آدم وارد کلاس میشود یاد روزهای اول مدرسه و کلاس و درس میافتد طبیعتاً همه اینطور هستند حالا ما که یک مقدار ارتباط بیشتری داریم طبیعتاً بیشتر است.
سوال: به نکتهای اشاره کردید وقتی با هم گزارش را میدیدیم، شغل آینده و آرزوی بچهها، تعداد دکترها و پلیسها بیشتر بود یکی از بچهها فقط گفت که آرزویش این است که معلم شود. در این مسیر آموزش و پرورش حرکت میکند برای اینکه هدایت شغلی را از این سنین برای بچهها داشته باشد؟
کاظمی: بله یکی از مهمترین وظایف ما هدایت شغلی و تعیین مسیر تحصیلی و مسیر شغلی است، از دوران ابتدایی به صورت رسمی این را نداریم البته ما طرحی را به نام طرح شهاب در مدارس ابتدایی داریم که برای شناسایی و هدایت استعدادهای برتر است و به نوعی به این هم گره میخورد ولی عملاً هدایت تحصیلی در دورههای هفتم و هشتم و نهم آغاز میشود و مسیر هدایت تحصیلی و شغلی به متوسطه دوم منتهی میشود.
سوال: بپردازیم به آنچه که در دستور کار جنابعالی و همکارانتان بود در ابتدای فعالیتتان در وزارت آموزش و پرورش برای بازگشایی مدارس.
کاظمی: این نکته را بگویم که بازگشایی مدارس سختترین پروژه در نظام تعلیم و تربیت است و همیشه ما میگوییم این قدر کار سخت است که معیار مدیریت یک مدیر در آموزش و پرورش است، به محض اینکه دولت شکل گرفت و ما به عنوان وزیر به مجلس معرفی شدیم بازگشایی مدارس را جزو اولویتهای کوتاه مدت خودمان قرار دادیم و تمام تمرکز خودمان را گذاشتیم بر بازگشایی مدارس
ما در شرایطی به آغاز سال تحصیلی نزدیک میشدیم که حدود ۱۷۶ هزار معلم کم داشتیم و میدانید در آموزش و پرورش ما پروژههای مختلفی داریم که بخشی از پروژهها را همه میبینند مثل کتاب را که همه میبینند، فضا را همه میبینند، کمبود معلم و معلم در کلاس را هم همه میبینند لذا اینها را باید ویژه دید و به فوریت به آنها پرداخت.
ما از بین ۱۳، ۱۴ پروژهای که داشتیم این سه تا را باز بیشتر تمرکز کردیم و میدانید اگر مهر را آغاز کنیم و یک کلاس ۲۰،۳۰ نفره دانش آموز، معلم نداشته باشد خودش یک فاجعه است
ولی الحمدلله به برکت و لطف و عنایت خداوند منان و تلاش همکارانمان در سراسر کشور و همتی که خود معلمان گذاشتند روی این قضیه این کلاسها را با عناوین مختلف توانستیم پر کنیم،
البته آموزش و پرورش با تلاشهایی که دوستانمان در دوره قبل هم انجام داده بودند جناب آقای دکتر صحرایی و همکارانشان زمینه جذب نزدیک به ۶۰ هزار معلم و استخدام ۱۰۰ هزار معلم را در رشتهها و مقاطع مختلف مهیا کرده بودند که این امر باعث شده بود یک مقدار فضای بهتری برای آغاز سال تحصیلی داشته باشیم و الحمدلله سال تحصیلی را آغاز کردیم با کمترین دغدغه و کمترین مشکل در این دو، سه حوزه اصلی که خدمت شما گفتم
یکی از حوزه ها کتاب بود که میدانید در حوزه کتاب رسانی حجم کتابی که تولید میشود ۱۵۶ میلیون جلد کتاب ما باید تولید و چاپ کنیم در ۹۶۵ عنوان کتاب درسی، یک حجم با این وسعت تازه این تولید که میشود هیچ باید ثبت نام شود و در یک شبکه بزرگی تا روستاهای دوردست توزیع هم بشود خب این کار بسیار سنگینی است که دوستان ما در سازمان پژوهش این کار را انجام دادند.
سوال: این قضیه به پایان رسید؟
کاظمی: بله به بهترین شکل ممکن الحمدلله انجام دادند، اگر معدود دانش آموزی به دلیل جابجایی و نقل و انتقالی که داشته احتمالاً کتاب به دستش نرسیده ما باز هم در خدمت عزیزان هستیم هم به صورت تک و هم به صورت دورهای زمینه را برای این که باز هم کتاب در اختیار عزیزان قرار بدهیم وجود دارد.
یک موضوع مهم ثبت نام دانش آموزان است میدانید همه خانوادهها دغدغه دارند که اول مهر دانش آموزشان را ثبت نام کنند و الحمدلله امسال بالاترین پوشش تحصیلی و ثبت نام را در سطح کشور داشتیم.
سوال: امسال چه تعداد دانش آموز به مدرسه رفتند؟
کاظمی: ما الان حدود ۱۶ میلیون و ۳۰۰ هزار دانش آموز الان ثبت نام کردند کلاسبندی شدند و مشغول آموزش هستند.
ما در کنار این کاری که انجام دادیم همین فضای حقیقی نظام تعلیم و تربیت را به فضای مجازی هم منتقل کردیم یعنی الان در شبکه شاد یا بهتر است بگوییم در مدرسه شاد این ۱۶ میلیون دانش آموز ما حضور دارند دسترسی دارند و از این فضا هم به موازات فضای حقیقی استفاده میکنند.
این به صورت مکمل است یک شبکه ارتباطی مکمل است برای خانوادهها، دانش آموزان و معلمان و مدیران و البته اگر شرایطی هم مثلاً ایجاد شود که نیاز باشد ما از این استفاده کنیم کاملا زیرساختش آماده است و دانش آموزان در فضای شاد هم کلاس بندی شدند و کامل میتوانند استفاده کنند،
روزانه حدود ۱۵ هزار فیلم در این فضا رد و بدل میشود، نزدیک به ۱۰ میلیون کاربر داریم، روزانه ۲۰ دقیقه دانشآموزان در این فضا حضور دارند و استفاده میکنند از این فضا
یک فضای بسیار مطلوبی است که مکمل برنامه آموزشی ما در آغاز سال تحصیلی است. یک بخش دیگری هم که خیلی برای ما مهم بود فضاهای آموزشی است که خوشبختانه با تلاشی که همکاران ما در سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس انجام دادند ما ۱۷۰۰ واحد آموزشی یا پروژه آموزشی را آماده بهرهبرداری کردیم که اینها الان مورد استفاده دانش آموزان در سطح کشور قرار گرفتهاند،
بالغ بر ۸ هزار کلاس درس و بیش از ۳ هزار میلیارد تومان پولی که صرف این پروژهها شده و البته برنامههای متفاوت دیگری هم که در این حوزه صورت گرفته در حوزه تعمیرات سرویسهای بهداشتی اقدامات وسیعی بوده که واقعاً جای تشکر از همکاران ما در سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس دارد.
سوال: درباره تعداد معلمین کسری را فرمودید که کسری داشتید، الان با جبران کسری چه تعداد معلم از ابتدای سال تحصیلی سر کلاسها حضور پیدا کردند؟
کاظمی: جمع همکاران ما که الان در فضای تعلیم و تربیت چه در محیط اداری، چه در محیط آموزشی دارند کار میکنند حدود یک میلیون نفر است.
ما همچنان کسری معلم را داریم، اما این کمبود معلم را با استفاده از حق التدریس، نیروهای شاغل، کمک همکاران بازنشسته آموزش و پرورش، نیروهای مختلفی که توانستیم استخدام کنیم این فضای خالی را پوشش دادیم و الحمدلله الان میتوانم بگویم بحران و چالش و کمبود خاصی نداریم، ممکن است جاهایی بنا به دلایلی اگر مشکلی باشد آنها را هم مدیریت میکنیم.
سوال: آنچه که بیان کردید در آغاز بحث و موضوعی که فوریت کاری حضرتعالی و همکارانتان بود در حوزه بازگشایی مدارس قطعاً خانوادههایی که بچه مدرسهای دارند همه اینها را به عینه لمس کردند به عنوان یک اتفاق خوب و مثبت،
اما قاعدتاً جنابعالی هم قبول دارید در کنار این اتفاقات ممکن است گلایهها و مشکلاتی باشد از سرویس مدارس، بعضاً ثبت نام نشدن در مدارس دولتی که ممکن است علتهای مختلفی داشته باشد جنابعالی بهتر مطلع هستید
یا مثلاً در محدوده نبودن ثبت نامشان و محل سکونتشان، موضوع هدایت تحصیلی و مواردی از این دست که شما قطعاً فهرست بلندتری را شاید از این منظر داشته باشید.
برای پاسخ به این گلایهها و رفع این مشکلات چه اقداماتی انجام شده یا در دستور کارتان است؟
کاظمی: این گلایهها را من کاملاً به دیده منت قبول میکنم طبیعتاً وقتی شما یک حجم ۱۶ میلیونی دانش آموز دارید با شرایط مختلف، با انتظارات مختلف، با محدودیتهای مختلف ممکن است یک درصدی از این مشکلات را داشته باشند،
ما در شرایطی سال تحصیلی را آغاز کردیم که تا الان تقریباً ۶۵۰ هزار دانش آموز اتباع را هم در مدارس خودمان جای دادیم در هیچ کشوری در دنیا سابقه ندارد این گونه مواجهه کنیم با دانش آموزان اتباع مثل دانش آموزان ایرانی از تحصیل رایگان، از شرایط مساوی در ادامه تحصیل برخوردار باشند و اینها هم خودشان مشکلات عدیدهای دارند، چون میدانید بعضیها کارت اقامتی و هویتی دارند، بعضیها ندارند
ما سعی کردیم مشکلات همه اینها را رسیدگی کنیم و طبیعتاً یکی از مشکلاتی هم که اگر مردم عزیز با آن مواجه بودند ببینید ما یک محدودیت ثبت نام داریم به این شکل است، شما یک مدرسه دارید با یک ظرفیت خاص، یک کلاس هم دارید با یک ظرفیت خاص یعنی بیشتر از آن گاهی نمیتوانیم ثبت نام کنیم
شما اگر نگاه کنید ساختار شهری ما یک تغییراتی دارد در یک جاهایی انبوه سازی شده، جمعیت متراکم شده، اما فضای آموزشی همان فضای قبلی است به عبارت دیگر ساختار شهری ما متناسب با نیازهای آموزشی ما توسعه پیدا نکرده یا بگوییم اگر آن فضاهای مسکونی یا ساختارهای شهری توسعه پیدا کرده این طرف متاسفانه فضاهای آموزشی توسعه پیدا نکرده و ما دچار یک تراکم هستیم به همین دلیل هم ما جمعیت کلاسها را یک مقدار افزایش دادیم یعنی چارهای هم نداشتیم
الان تقریباً حدود بیش از ۴۰ هزار کلاس درس ما با یک جمعیت بالای ۳۵ دانش آموز اداره میشود، طبیعتاً این روی کیفیت آموزش اثر میگذارد ولی ما چاره نداریم به هر حال باید این دانش آموزان را ثبت نام کنیم و به کلاس بیاوریم در کلاس ۳۵ نفر باشد بهتر است از اینکه خارج از مدرسه و کلاس باشند این محدودیتها وجود دارد.
سوال: بعضاً همکاران ما نمونههایی داشتند که در مدارس دولتی دانش آموز به هر دلیلی ثبت نام نشده، چون سال تحصیلی داشته آغاز میشده ناچار شدند به اجبار در مدرسه غیرانتفاعی ثبت نام کنند که موضوع شهریه و اینها هم مطرح میشود.
کاظمی: بله ما مکلف هستیم هر دانش آموزی که متقاضی ثبت نام در مدرسه دولتی باشد برایش فضا و کلاس ایجاد کنیم هر کس هم مراجعه کند ما ثبت نام میکنیم، حتماً برایش فضا پیدا میکنیم یا تراکم را بالا میبریم یا مدارس را دو شیفت میکنیم، محروم نمیکنیم،
اما گاهی اوقات خود خانوادهها تمایل دارند با توجه به اینکه شرایط یک مدرسه تراکمش بالا میرود احتمالاً مثلاً فکر میکند در این فضا مثلا شرایط بهتری باشد میبرند به آن مدرسه و طبیعتاً هزینههایی هم بر خانواده تحمیل میشود،
اما در مدارس غیردولتی هم عزیزان ما زحمت میکشند و تلاش میکنند که یک محیط مناسب کیفی برای دانش آموزان در این بخش هم آماده کنند، ما در آن بخش هم فرایندهای بسیار خوب نظارتی را دوستانمان طراحی کردند که هم بر شهریهها نظارت خوبی داشته باشیم هم بر ثبت نام دانش آموزان نظارت خوبی داشته باشیم و بتوانیم رضایت خانوادهها و اولیای دانشآموزان را با توجه به شرایط جلب کنیم.
سوال: درباره فضاهای آموزشی هم اشاره کردید، اما بالاخره هنوز داریم مدارس کانکسی و خشتی، برنامه شما در این حوزه چیست و چه زمانی میتوانیم بگوییم پایان مدارس کانکسی و خشتی را خواهیم داشت؟
کاظمی: این نکتهای که میفرمایید کاملاً درست است ما در چند جا بحران داریم یک جا مدارس کانکسی است البته بحران نیست، شرایط اقلیمی و تعداد دانش آموز شاید اقتضا میکند که همان کانکس باشد و سیال بودن جمعیت
یعنی گاهی میبینید عشایری که از یک نقطه به نقطه دیگر میرود بهترین چیز همان مدرسه کانکسی است که با خودش جابجا میکند و میبرد،
یک بخشهایی هم مدارس سنگی داریم که بنا به آن ساختار جغرافیایی و زیست بوم آنجا این گونه تعبیه شده است که تعدادش تقریباً حدود ۴ هزار کلاس درس سنگی داریم فکر میکنم حدود ۱۷۰۰ مدرسه کانکسی داریم و مناطقی هم داریم که آن سرانه فضای آموزشیشان زیر ۳ متر است
میدانید استاندارد فضای آموزشی الان حدود ۸ متر و سه دهم است و میانگین کشور الان ۵ و ۳ دهم است و مناطقی از کشور ما سرانه فضای آموزشیشان الان زیر ۳ متر است
همین امروز آقای رئیس جمهور آقای دکتر پزشکیان که جا دارد از همین قاب تلویزیون به طور ویژه از ایشان تشکر کنم تقریبا سابقه نداشته حالا خودشان از این پروژه و طرح جهادی که برای این موضوع در نظر گرفتند رونمایی خواهند کرد،
یک جلسه شاید یک ساعت و نیم اختصاصی با حضور سه چهار نفر کارشناس ویژه همکاران ما در فضای آموزش و پرورش در این خصوص گذاشتیم که طرح ویژهای دارد آماده میشود
انشاالله خود آقای رئیس جمهور طبیعتاً رونمایی خواهند کرد و اعلام خواهند کرد در موضوع مدارس کانکسی و مدارس سنگی که انشالله در روزهای آینده اعلام خواهد شد.
سوال: در بخش قبل درباره آموزش صحبت کردیم و برنامههایی که در حوزه آموزش جنابعالی و همکارانتان دنبال میکنید،
بخش دوم عنوان وزارتخانهای که شما و همکارانتان مسئولیت آن را بر عهده دارید پرورش است قطعاً یکی از موضوعات بسیار مهمی که بعضاً برخی از کارشناسان معتقد هستند که یا کمتر توجه میشود یا کمتر دیده میشود
شاید بعضاً هم نادیده گرفته میشود اگرچه اثرگذاری و ماندگاری آموزش کاملاً بستگی به موضوع پرورش دارد و در حوزههای دیگری که این پرورش میتواند اثرگذار باشد و طبیعتاً نیازمند حضور همکارانی است که متخصص در این حوزه باشند هم در امور پرورشی و تربیتی و هم فارغ التحصیلان رشتههای روانشناسی در این زمینه چه برنامههایی در دستور کار است و در حال اجرا است؟
کاظمی: یکی از اشکالات نظام تعلیم و تربیت ما که طبیعتاً همه ما به آن واقف هستیم یک اشکالات ساختاری داریم به گونهای که ما کاملاً آمدیم نظام آموزشی خودمان را بیشتر با رویکرد علمی آموزشی طراحی کردیم تا رویکرد تقویتی، مجموعه اهداف سند تحول بنیادین این است که ما به این سمت و سو برویم که یک نظام تعلیم و تربیتی داشته باشیم که این دو را و با هم و به صورت تلفیقی با خودش جلو ببرد
در حوزه مسائل آموزشی و علمی ما سیاستی را طراحی کردیم تحت عنوان ارتقای کیفیت آموزشی که یکی از گلایهها و یکی از مشکلاتی هم که مطرح شده همیشه افت سطح علمی و آموزشی آموزش و پرورش است که میانگین معدل شما میدانید یک میانگین معدل مطلوبی نیست و البته با تلاشهایی که صورت گرفته این یک مقدار تغییر کرده امیدواریم با برنامهریزیهایی که انجام میدهیم این بیشتر تغییر کند
و البته در فضای جدیدی هم که به صورت پیوسته با نظام آموزش عالی و کنکور طراحی شده یک مقدار روی معدل هم تاثیر گذاشته و رشد کرده است، اما یک مسئله مهمی که ما در کنار موضوعات علمی داریم و تمرکز بر ارتقاء کیفیت آموزشی موضوعات پرورشی و تربیتی است، این حوزه هم یک حوزه مهم است من همیشه میگویم آموزش و پرورش دو وظیفه حیاتی و اساسی دارد یکی انتقال ارزشها، باورها، فرهنگ، آداب و رسوم، سنن، ..
ادامه دارد...