• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۴۳۵۹۱۷۰
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۵
اقتصادی » آب و انرژی

چرا پالایشگاه‌های کوچک مقیاس خصوصی رونق نگرفته‌اند؟

کارشناس حوزه انرژی گفت: نگرانی از افزایش قاچاق فرآورده‌های نفتی یارانه ای، مانع از توسعه پالایشگاه‌های کوچک مقیاس خصوصی می‌شود.

چرا پالایشگاه‌های کوچک مقیاس خصوصی رونق نگرفته‌اند؟

مصطفی سعیدی کارشناس حوزه انرژی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، گفت: نحوه قیمت گذاری در صنعت پالایش نفت به این شکل است که دولت نفت خام را با قیمت‌های بین المللی به پالایشگاه‌ها تحویل می‌دهد و محصولات آن‌ها را هم با قیمت جهانی می‌خرد؛ در این بین، برای آن که فرآورده‌های نفتی مورد نیاز با قیمت‌های ارزان‌تر از نرخ جهانی به دست مردم برسد، ما به التفاوت قیمت فرآورده خریداری شده و تحویلی به مردم را از منابع دیده شده در بودجه می‌پردازد.

وی افزود: پالایشگاه‌های بزرگ در ایران تعداد انگشت شماری دارند و نظارت کردن روی فعالیت‌ها و تخلفات احتمالی آن‌ها، بسیار آسان‌تر از پالایشگاه‌های کوچک مقیاس خصوصی است که تعداد پرشماری دارند. به همین علت، دولت هنوز پالایشگاه‌های کوچک مقیاس خصوصی را در مقام عمل، به رسمیت نمی‌شناسد.

این کارشناس حوزه انرژی تشریح کرد: وقتی یک پالایشگاه کوچک مقیاس احداث می‌شود، در واقع قرار است از نفت خامی که از دولت تحویل گرفته، فرآورده‌های نفتی به ویژه بنزین و گازوئیل را تولید کند و اینجا بحث قیمت گذاری اهمیت پیدا می‌کند؛ زیرا، امکان سوء استفاده خیلی زیاد است و به همین علت، پالایشگاه‌های کوچک مقیاس موجود در کشور وقتی قصد صادرات فرآورده‌های نفتی خود را دارند، دولت به شدت با آن‌ها سخت برخورد می‌کند.

وی ادامه داد: فرض کنید یک پالایشگاه کوچک مقیاس از بازار سیاه گازوئیل تهیه کند و به عنوان محصول تولیدی خودش به دولت تحویل دهد؛ سؤال این است که چگونه می‌توان چنین تخلفاتی را اثبات کرد و آیا نظارت بر تعداد زیادی پالایشگاه کوچک مقیاس خصوصی به راحتی قابل انجام است؟ در همین مثال، گازوئیل محصول بسیار ارزشمندی است که قیمت داخلی آن با قیمت خارج از مرز‌های کشور اختلاف بسیار زیادی دارد و، اما سوءاستفاده‌ها را به وجود می‌آورد.


بیشتر بخوانید:

  • قوانین ورود بخش خصوصی به پالایش نفت نیاز به بازنگری دارد

سعیدی اظهار کرد: در واقع وقتی از ابتدا قیمت‌ها به صورت دستوری در این حوزه تعیین شده است، همه سازوکار‌ها و تجربه‌های جهانی موفق در ایران به هم ریخته است. هزینه نظارت کردن بر این واحد‌ها برای جلوگیری از تخلفات احتمالی، برای دولت بسیار زیاد خواهد بود؛ زیرا، نظارت کردن بر چنین مسئله‌ای، مانند این است که بخواهیم همه سوراخ‌های یک آبکش را با دست بگیریم تا چیزی از آن خارج نشود. چنین چیزی امکان ندارد و حتماً فساد رخ می‌دهد.

وی تأکید کرد: یکی از دلایلی که محصول پالایشی نفت کوره در کشور ما هنوز به صورت نیمه خام صادر می‌شود، همین مسائل است. وقتی قرار باشد نفت کوره را به محصول با ارزش‌تر تبدیل کنیم، باید فرآیندی به نام کراکینگ روی آن انجام شود که در نهایت، باعث تبدیل نفت کوره به گازوئیل می‌شود. پالایشگاه‌های کوچک مقیاس این واحد کراکینگ را دارند، اما اگر نفت کوره را به گازوئیل تبدیل کنند، باید خیلی سختی بکشند تا اثبات شود که این گازوئیل، واقعا در خود پالایشگاه تولید شده و گازوئیل یارانه‌ای خریداری شده از بازار سیاه نیست.

این کارشناس حوزه انرژی گفت: مثال دیگری از تخلف احتمالی این است که برخی از تعمیرگاه‌ها در زمان تعویض روغن خودرو، از گازوئیل برای شست و شو استفاده می‌کنند و سپس این روغن موتور سوخته و گازوئیل ترکیب شده را به پالایشگاه‌های کوچک مقیاس تصفیه کننده روغن تحویل می‌دهند و با بازیافت آن، محصولی به نام سوخت تقطیری تولید می‌شود. این سوخت تقطیری نیز در خارج از کشور دوباره در پالایشگاه‌ها به روغن و گازوئیل مجزا تبدیل می‌شود و به این شکل، گازوئیل یارانه‌ای را در بستر صادرات رسمی از کشور قاچاق می‌کنند.

وی تأکید کرد: دولت ابتدا باید مسئله قیمت گذاری در طول این زنجیره را حل کند تا به جای نظارت کردن، با پیشگیری کردن بتواند تخلفات را به صورت ریشه‌ای از بین برد و صنعت پالایش نفت به صورت سالم در کشور رشد کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
تجلیل از پژوهشگران برتر دانشگاه علوم پزشکی سمنان
فراهم شدن زمینه آزادی ۸ زندانی در خاتم
عاملان تیراندازی در مراسم فاتحه‌خوانی در دام پلیس ماهشهر
رعایت حقوق شهروندی در تمام مراحل رسیدگی الزامی است
اطلاعیه قطع گاز در برخی مناطق شهر کرمانشاه
نرخ باسوادی افراد ۱۵ سال در خراسان رضوی، ۹۲ و دو دهم درصد
برگزاری جشنواره بادبادک ها در سراوان
ماه رجب ، ماه خود سازی و بندگی
سروآباد میزبان جشنواره ژوانگه ی ژیان
مرمت مسجد جامع دزفول
وضعیت فعالیت مدارس در چهارمحال و بختیاری
فولادسیرجان صدرنشین جدید لیگ برتر والیبال
تعزیرات حکومتی: قیمت مصوب شیر ۲۹ هزار و ۵۰۰ تومان است
هشدار آلودگی برای تهران
زنگ هشدار مصرف گاز در کشور؛ ۶۷۲ میلیون متر مکعب در ۲۴ ساعت
نزدیک شدن اروپای منزوی به روسیه 
فیلم نامه‌ای که کتاب شد
افزایش ورودی پرونده‌ها در دادگاه‌های صلح جنوب استان کرمان
برداشت ۵۶ کیلوگرم طلای سرخ در بیضا
سعید اسماعیلی برنده جایزه مسلط‌ترین فرنگی کار جهان شد
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
دبیر: اجازه رفتن امیر رضا به جمهوری آذربایجان را نخواهم داد
داور تاجیکی بازی استقلال- المحرق را سوت می‌زند
فردا ادارات و مدارس با تأخیر آغاز به کار می‌کنند
فارسی ها فردا با ۱.۵ ساعت تأخیر سرکار می روند
پایان مهلت ثبت‌نام یازدهمین مرحله فروش محصولات ایران‌خودرو
سردار وحیدی: همه تحولات منطقه‌ای را زیر نظر داریم
۳۰۰۰ اتوبوس جدید تا سال آینده وارد ناوگان کشور می‌شود
دوران دیپلماسی ناوچه‌های توپدار تمام شده است
معلم کهگیلویه و بویراحمدی حائز رتبه دوم کشوری
قالیباف: اولویت با ترمیم کابینه توسط دولت است
کاهش ۹ میلیون لیتری مصرف روزانه بنزین
بارش باران در شمال شرق کشور، امروز ۳۰ آذر
صفحه نخست روزنامه‌های ورزشی ۳۰ آذر
تعیین نحوه تعدیل اقساط مهریه مطابق با نوسانات نرخ طلا و سکه
یارانه حمایتی «یسنا» برای مادران باردار واریز شد
معلم کهگیلویه و بویراحمدی حائز رتبه دوم کشوری  (۲ نظر)
دبیر: اجازه رفتن امیر رضا به جمهوری آذربایجان را نخواهم داد  (۱ نظر)
امشب؛ پایان مهلت ثبت نام محصولات ایران‌خودرو  (۱ نظر)
دوران دیپلماسی ناوچه‌های توپدار تمام شده است  (۱ نظر)
کاهش ۹ میلیون لیتری مصرف روزانه بنزین  (۱ نظر)
تعیین نحوه تعدیل اقساط مهریه مطابق با نوسانات نرخ طلا و سکه  (۱ نظر)
حمایت از تولید داخل، محور توسعه نساجی کشور  (۱ نظر)
واریز یارانه حمایتی «یسنا» برای مادران   (۱ نظر)
زنگ خطر همه گیری آنفلوانزا در فارس  (۱ نظر)
اعلام سامانه ثبت اطلاعات منازل خسارت دیده از سیل در روستا‌های هرمزگان  (۱ نظر)
۳۱ هزار دستگاه خودرو برای ۱۰ میلیون نفر  (۱ نظر)