• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۴۴۲۶۲۹۸
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۵
علمی و فرهنگی » راديو تلويزيون

افزایش مخاطبان رسانه ملی در آخرین نظر سنجی مرکز تحقیقات رسانه ملی

بر اساس آخرین نظرسنجی مرکز تحقیقات رسانه ملی، میزان بینندگان سیما در فاصله بهار ۱۴۰۲ تا تابستان ۱۴۰۳ حدود ۶ درصد افزایش داشته است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، بر اساس این نظر سنجی در تابستان ۱۴۰۳ میزان بیننده سیما در رده سنی ۱۵ سال و بالاتر ۶۵/۲ درصد بوده است، همچنین میزان بیننده اخبار سیما نیز ۶۴ درصد بوده است.

آقای دکتر محسن شاکری نژاد رئیس مرکز تحقیقات رسانه ملی با حضور در استودیو شبکه خبر درباره مهم‌ترین نظر سنجی اخیر گفت: در مرکز تحقیقات صدا و سیما شبیه خیلی از مراکز افکار سنجی ما از دو شیوه نظرسنجی تلفنی و نظرسنجی میدانی استفاده می‌کنیم، نظر سنجی تلفنی یک سری نقاط ضعف و یک سری نقاط قوت دارد، نقاط قوت این است که خیلی سریع و با هزینه‌های کمتر انجام می‌شود و یک نکته برجسته ان این است که کاملا به صورت تصادفی است، مثلا وقتی در سطح کشور نظر سنجی می‌کنیم پیش شماره یک استان را به سامانه می‌دهیم و سامانه به صورت کاملا تصادفی از آن استان که می‌تواند شامل مرکز استان، شهرستان‌ها و روستا‌ها باشد شماره‌هایی می‌گیرد و پرسشگر ما تلفنی نظر سنجی می‌کند، از معایب آن این است که مردم ایران­ به لحاظ تاریخی­ دچار نوعی تحفظ هستندو همکاری لازم را ممکن است نداشته باشند و پاسخ‌های دقیقی ندهند ولی، چون هم سریع‌تر و ارزان‌تر و هم به صورت کاملا تصادفی انجام می‌شود، می‌شود در موارد غیر حساس از این شیوه استفاده کرد.

شاکری نژاد ادامه داد: در نظر سنجی‌های میدانی که به صورت تبلتی در سطح شهر و خیابان‌ها و میادین انجام می‌شود، اینها هم زمان بر و هم هزینه بر است ولی دیگر بخش تحفظ را ندارد، ما در آن چیزی که تحت عنوان مخاطب صدا و سیما اعلام می‌شود از جنس نظر سنجی‌هایی است که به صورت میدانی مردم بدون هیچگونه تحفظی و خود سانسوری پاسخ می‌دهند نکته‌ای که دارد این است که ما نظر سنجی‌های میدانی را که در طول این سال‌ها میزان مخاطب رسانه هر فصل اعلام شده به صورت میدانی در مراکز استان اتفاق می‌افتد و یک حسن ان این است که آن تحفظ در اینجا نیست مخاطب راحت‌تر پاسخ می‌دهد ولی ما سراغ روستا‌ها و شهرستان‌ها نمی‌رویم ولی در نظر سنجی تلفنی روستا‌ها و شهرستان‌ها هم در نظر سنجی شرکت دارند، در طول این سال‌ها ما از افراد بالای ۱۵ سال ساکن مراکز استان نظر سنجی می‌گرفتیم

این عدد ۶۵/۲ که در گزارش بود ناشی از نظرسنجی میدانی در فصل تابستان و در مرکز استان است.

وی درباره نتایج قابل توجه نظر سنجی‌ها گفت: ما یک روند‌های کاهش مخاطب خطی را در دنیا شاهد هستیم، مراکز مختلف و متعدد نظرسنجی در دنیا وقتی میزان مخاطب شبکه‌های رادیو تلویزیونی را ارائه می‌دهند این شیب و این نزول وضعیت مخاطب تلویزیون‌های خطی در دنیا واضح است و ما هم جدای از این روند‌های جهانی نیستیم و شرایط مخاطب تلویزیون خطی در ایران هم شبیه آن چیزی که در دنیا هست متاثر از رقابت بین فضای تلویزیون و فضای مجازی در همه دنیا کاهشی است، ما روند‌ها را وقتی ملاحظه می‌کنیم از بیش از یک دهه پیش این کاهش در ایران هم شروع شده اگر یک دهه را در نظر بگیریم از سال ۹۳ میزان مخاطب کاهشی است تا سال ۱۴۰۲، از ۱۴۰۲ شیب کاهش مخاطب جلوی آن گرفته شده و یک مقداری افزایش پیدا کرده مثلا از ۸۲ درصد مخاطب رسیده به ۵۹ درصد الان در این فاصله یک ساله ما ۶ درصد افزایش مخاطب داریم و به ۶۵ درصد رسیده است، مردم شاید هم از بنده یا در سایت‌های مختلف دیده باشند که سازمان اعلام کرد ۷۰ درصد مخاطب اولا مخاطبی که ما اعلام می‌کنیم افراد ۱۵ سال به بالا است و در دنیا هم معمول همین است و وقتی سنجش مخاطب باشد به سراغ افراد ۱۵ سال به بالا می‌روند ما در ایام انتخابات که ناچار بودیم به روستا‌ها و شهرستان‌های هر استان برای این که میزان مشارکت مردم در انتخابات را برآورد کنیم، ما در کنار آن میزان مخاطب را هم سنجیدیم، در آنجا فرضیه این است­که در روستا‌ها و شهرستان‌های کوچک میزان مخاطب بالاتر از تهران و مراکز استان است این فرضیه در آنجا اثبات شد و ما در آنجا به عدد ۷۲ درصد رسیدیم ولی منتشر نکردیم، چون روند ما روند مخاطب بالای ۱۵ سال ساکن مراکز استان است.

رئیس مرکز تحقیقات رسانه ملی درباره مفهوم تحول در مخاطب گفت: ما شاید ۲۰ سال پیش سریالی داشتیم که ۸۰ درصد مخاطب داشته همان سریال را اگر امروز در این سپهر رسانه‌ای پخش کنیم هرگز به آن عدد مخاطب نمی‌رسد، چون انتخاب‌ها متنوع شده است (البته در سراسر دنیا انتخاب‌ها متنوع شده)، مثلا سایت «نیل سن» (مرکز معتبر نظر سنجی برنامه‌های تلویزیونی در سراسر دنیا) نیل سن به صورت هفتگی میزان مخاطب برنامه‌های تلویزیونی آمریکا را می‌دهد مثلا در هفته گذشته پر مخاطب‌ترین برنامه تلویزیون آمریکا چه بوده کاملا دقیق درصد می‌دهد، باید بپذیریم که ما در عصری هستیم که شبکه‌های اجتماعی، فضای مجازی، وی او دی‌ها و منابع مختلفی که یک مخاطب می‌تواند برای دریافت محتوا‌های مورد نظردسترسی پیدا کند این تعدد منابع موجب شده که شرایط متفاوت شده و مخاطبان دنبال انتخاب‌های متفاوت هستند و مخاطب به خصوص نوجوانان و جوانان حوصله این که یک ساعت به تماشای فیلم یا سریال بنشیند را ندارد نسل جوان قطعات کوتاه و برجسته این محتوا را عمدتا در فضای مجازی رصد می‌کنند که خود این قطعات هم در پلتفرم‌های مختلف بازدید‌های میلیونی دارد.

شاکری نژاد در خصوص حوزه خبر هم گفت:، چون ما خبر، رادیو و تلویزیون را در کنار هم می‌سنجیم اتفاقا وضعیت خبر شبیه وضعیت سیماست درباره رادیو ما یک روند تقریبا ثابتی داریم و خیلی تغییری در حوزه رادیو نداریم ولی درباره خبر ما الان نسبت به فصل تابستان در بالای ۱۵ سال ساکن مراکز استان ۱/۴ دهم درصد خبر افزایش دارد نسبت به فصل تابستان در فصل تابستان ۶۰/۴ دهم درصد بوده و الان که نتایج پاییز آماده شده ۶۱/۸ دهم درصد میزان مخاطب خبر ما ست که افزایش داشته است.

وی در پایان درباره در دسترس بودن نتایج گفت: همه این نظر سنجی‌ها را در اختیار مقام معظم رهبری قرار می‌دهیم و این قابل پرس و جو است و نکته دیگر این که من بار‌ها اعلام کردم ما تقریبا هر روز کار نظرسنجی انجام می‌دهیم، با یک هماهنگی خبرنگاران، اساتید دانشگاه، دانشجویان و مردم عادی می‌توانند مراجعه کنند و فرایند نظر سنجی ما را از نزدیک ببینند و یا بشنوند و خودشان هم صحت سنجی کنند.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
راه‌اندازی ۸ جایگاه جدید سی‌ان‌جی در سراسر کشور
ضرورت همکاری دستگاه‌های اجرایی در ثبت وقایع حیاتی
برگزاری نشست تخصصی تسهیل صادرات در مناطق آزاد
شهروندان اهری ۴۵ درصد بیشتر از استاندارد جهانی آب مصرف می‌کنند
آغاز برداشت بادام‌زمینی در هوراند
برگزاری جشنواره بزرگ ورزش‌های همگانی، گرامیداشت هفته کیش
همه پای ترویج کتاب و کتاب‌خوانی
اعلام محدودیت‌های ۴۸ ساعته به‌دلیل آلودگی هوا در استان تهران
افزایش غلظت غبار در سمنان
آغاز طرح آموزش رانندگان ناوگان عمومی مازندران برای کاهش تصادفات
رئیس جمهور همراه با ملی‌پوشان فوتبال کشورمان پا به توپ شد
بررسی مسائل حوزه مسکن لرستان در نشست تصويری شورای عالی مسکن
رامسر میزبان همایش ملی نخبگان شاهد و ایثارگر کشور
رویای تغییر نظامی که کابوس آمریکا شد
قبوض گاز بر اساس الگوی مصرف پنج‌ساله محاسبه می‌شود
افتتاح زمین چمن مصنوعی دبستان بانو سَرِه در آران و بیدگل
امتناع کودکان از توالت مدرسه باعث یبوست می‌شود
بسته خبر‌های کوتاه ۱۸ آبان در یک نگاه
قطع گاز در رودسر و املش
رئیس انجمن قهوه ایران خواستار توجه بیشتر به این صنعت شد
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
آغاز پیش‌فروش ۳ محصول سایپا
تقویت توان دفاعی ونزوئلا با دریافت سامانه‌های پدافند روسی
رشد ۵۶ درصدی طرح های سرمایه‌گذاری در استان خراسان جنوبی
غیرحضوری شدن مدارس ابتدایی و متوسطه اول شهر‌های آلوده خوزستان تا آخر آبان
موافقت‌مجلس با کلیات طرح اصلاح قانون‌محکومیت‌های‌مهریه
بازی‌های همبستگی اسلامی؛ ازبکستان، حریف تیم فوتسال ایران در نیمه‌نهایی
تقویم و اوقات شرعی یکشنبه ۱۸ آبان ۱۴۰۴ به افق قم
عراقچی: فعلا امکان مذاکره با آمریکا وجود ندارد
سهم استان زنجان از درآمدهای معدنی کجا هزینه می‌شود؟
ادعای رسایی درباره انتصاب دادستان دستگیر شده، صحت ندارد
زعفران؛ محصولی کم‌آب بر و پرسود برای کشاورزان زنجانی
تا اواسط هفته ، زنجان بدون باران
حل تنش افغانستان و پاکستان محور گفتگوی متقی و عراقچی
پاکستان می‌تواند پلی برای اتصال ایران به شرق آسیا باشد
تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، ۱۸ آبان ۱۴۰۴
تسهیلات وام ازدواج  (۲ نظر)
آغاز پیش‌فروش ۳ محصول سایپا  (۱ نظر)
تهران تا آخر پاییز بارش باران ندارد  (۱ نظر)
اتحادیه اروپا: الفاشر تبدیل به گورستان بشریت شده است  (۱ نظر)
پیوند دو ملت ایران و پاکستان ناگسستنی است  (۱ نظر)
هوای اصفهان و ۳ شهر مجاور آلوده است  (۱ نظر)
پلمب ۶ کافه به علت برگزاری جشن هالووین  (۱ نظر)
جزییات معافیت از صدور صورت‌حساب الکترونیکی در سامانه مودیان ۱۴۰۴  (۱ نظر)
اهواز آلوده‌ترین شهر کشور  (۱ نظر)