پخش زنده
امروز: -
به گفته مرکز تحقیقات سازمان صدا و سیما بر اساس نظر سنجی که دیروز اعلام شد ۷۲/۶ درصد بینندگان بالای ۱۲ سال کشور بیننده مجموعه تلویزیونی «پایتخت» بودند و ۹۳ درصدبینندگان از این مجموعه رضایت داشتند.
به گزارش خبر گزاری صدا و سیما ، بنا بر اعلام معاونت فضای مجازی سازمان صدا و سیما، پخش زنده این مجموعه در تلوبیون ۶۵۰ میلیون دقیقه تماشا داشته است و ۸۱۸ هزار کاربر همزمان این مجموعه را تماشا میکردند؛ که حد نصاب جدیدی در پخش زنده در فضای مجازی است.
مجموعه پایتخت در آرشیو تلوبیون هم یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دقیقه تماشا داشته است.
میزبان آقایان سیروس مقدم کارگردان مجموعه پایتخت و علیرضا نجف زاده مدیر پروژه این مجموعه که از ابتدای این مجموعه از سال ۱۳۹۰ در کنار آقای مقدم حضور داشتند، هستیم.
آقای مقدم درباره احساس خود از این سریال گفت: این آمار و ارقامی که اعلام کردید کمابیش میدانستم ولی دقیق و نهایی آن را الان شنیدم که موجب غرور و خرسندی است که یک مجموعه تلویزیونی که متکی به یک همکاری درجه یک بین تیم سازنده و مدیران فرهنگی سازمان و مردمی که هرگاه کالای خوب به آنها دادیم استقبال کردند و لذت بردند.
آقای نجف زاده هم گفت: مردم و مخاطبانی که در این مدت که سریال پخش شد عشق و محبت خود را به شکلهای مختلف به گروه سازنده میرسانند، طبعا وقتی چنین عشق و محبتی را که از مردم میگیریم حالمان بسیار خوب است.
مقدم درباره محبوبیت پایتخت گفت: این جواب را فارغ از تیم سازنده که باید برایش داشته باشند به نظرم میرسد که اصحاب رسانه، همکاران و کارشناسان و دیگر دوستانی که دلشان میخواست درباره پایتخت بیشتر بدانند تا یک جایی جواب این سوال با تیم سازنده است و از یک جای دیگر جواب این سوال با این آمار و ارقامی که اعلام کردید نیاز دارد که در سطح دانشگاهها و رشتههای تخصصی نظیر جامعه شناسی، اقتصاد، سیاست و... گروههای کارشناسی تشکیل شود تا ارزیابی کنند، چون به نظر من نتایج این ارزیابی هم روی دولتمردان ما تاثیر گذار است و هم کسانی که تریبون دارند میتوانند با مردم در ارتباط باشند و ظرایف پایتخت را کشف کنند، این که چیزهایی دست به دست هم داده که پایتخت توانسته حدود ۱۵ سال در کنار مردم بماند نقطه قوت آن است.
مقدم کارگردان مجموعه ادامه داد: محور اصلی پایتخت محوری است که جامعه ما نشان داده که در بدترین شرایط رکن جامعه اصلی خانواده بوده، خانواده حرف اول را میزند همه اجزای ارتباط یک خانواده ایرانی کنار هم قرار گرفته و با تمام بالا و پایینها خانواده در کنار هم هستند.
نجف زاده مدیر پروژه این مجموعه درباره ماندگاری پایتخت گفت: به نظر من پایتخت تشکیل شده از یک خانواده کوچک و خانواده بزرگتر که گروه و عوامل سازنده مجموعه هستند و یک خانواده عظیم که کل مردم ایران هستند، وقتی یک خانواده گفتمان بین آنها صورت گیرد و حرف یکدیگر را بفهمند و خانواده بزرگتر احساس کند که آن خانواده کوچک جلوی دوربین حرف دل آنها را میزنند حتما با آن ارتباط برقرار میکنند.
پایتخت ضمن این که یک خانواده معمولی سعی میکند حرف خود را از دل خانواده بزرگتر که مردم ایران هستند و بیننده هستند پیدا کند آن خانواده ما بین هم که تیم سازنده است، سعی میکند این حرف را به بهترین شکل بدون کم فروشی، شرایطی را فراهم کند که این گفتمان به شکل یک برنامه تلویزیونی به شکل یک سریال به خانواده بزرگتر (مردم ایران) منتقل شود.
آقای مقدم درباره یکی از معروفترین فصل هامجادله بین نقی و بهتاش گفت: ما کارهای نمایشی زیادی در عرصههای مختلف داریم که محور آن خانواده هستند، ولی چرا پایتخت به یک باره برجسته میشود، علت آن این است که ابزار تشکیل دهنده این خانواده متن و فیلمنامهای که نوشته میشود و جرقهای که در ذهن آقای تنابنده ایجاد میشود، همه در آن دخیل است، ایفای خوب بازیگری، موسیقی درست برای کار انتخاب میشود، تدوین درست برای کار اتفاق میافتد همه اجزا کمک میکند که خانواده ویژگیهایی داشته باشد که شاید در کارهای نمایشی دیگر کمتر دیده میشود و بعد هم این خانواده، چون متعلق به طبقه متوسط جامعه است که اکثریت جامعه را تشکیل میدهد طبیعتا حرف هایش خیلی مشترک با جامعه کلی است که در آن زندگی میکنند.
وی ادامه داد: درباره سوال شما درباره این سکانس، من این سکانس را ۵۰ بار در مراحل مختلف ضبط تا بازبینیهای متعدد دیدم و آخرین بار هم روی آنتن با خانواده دیدم و همان حالی به من دست داد که اولین بار دیدم، و من فکر کردم که چرا این سکانس اینقدر تاثیر گذار بود شاید یک دلیل ان به لحاظ قدرت بازیگری باشد، و این سکانس دو نکته داشت یک تمام اجزای این سکانس همه درست نقش خود را بازی کردند و دیگری وقتی میخواست تنش بالا بگیرد آقای تنابنده در میزان سن پیشنهاد کرد که بچه کوچک در این دعوا نباشد و به نظر من بسیار حساب شده و درست اجرا شد.
نجف زاده هم گفت: به نظر من اتفاق بدی که در جامعه افتاده گفتمان کم شده من در آمار و اخبار میدیدم که آمار استفاده از تلفن همراه در زمان پخش این سریال بسیار پایین بود، به نظر من کارشناسان حوزه اجتماعی باید این امر را بررسی کنند، خانوادهها دیگر پیش هم نمینشینند تا با هم حرف بزنند پدر یک گوشهای نشسته، فرزندان در اتاقهای خودشان هستند حتی اگر در یک فضا هم نشسته باشند هر کدام در دنیای خود غرق گوشی هستند که این از اثرات زمان کرونا است که خانواده مجبور بود در خانه باشند ولی در کنار هم نباشند، اگر ما بتوانیم این گفتمان را ببریم به داخل خانهها که حرف خود را بزنید بالاخره اختلاف نظر وجود دارد، وقتی این گفتمان شکل بگیرد، آدمها میتوانند حرفها را بشنوند و با هم کنار بیایند منتها بزرگترین مشکل این است که این گفتمان شکل نمیگیرد و متاسفانه یک جایی طغیان میکند.
کارگردان سریال پایتخت درباره وضعیت همکاری با صدا و سیما به ویژه سیما فیلم گفت: بعد از پخش پایتخت ۶ و به وجود آمدن سوء تفاهماتی که پیش آمد، تیم پایتخت هر کدام سر کارها و پروژههای خود رفتند و... و در تغییر و تحولات مدیریتی که دو سال پیش اتفاق افتاد آقای جبلی در یک نشست خصوصی دعوت کردند و من درباره این سوء تفاهمات صحبت کردم که پایتخت برند یک محصول است و نیاز مردم است، دوستان سیما فیلم جلسه گذاشتند و تا تفاهم مجددی اتفاق بیفتد قدری طول کشید تا رسید به این که نطفه پایتخت ۷ شکل گرفت و قرار بر این بود که همچنان با همان روند کار جلو رود و کار از صفر شروع شد و بعد از دو سال پایتخت محصول داد و پایتخت ۷ متولد شد.
مدیر پروژه پایتخت هم گفت: یکی از ویژگیهای مجموعه پایتخت این بود که ما در فضاهای خارج از شهر هستیم و این تجربه چند سال اخیرنشان داده که هر قدر ما این چشم اندازها را میبینیم انگار برای بینندگان جذابتر است؛ اما دشواری تولید در این فضاها بسیار سخت است، فیلمهای جادهای یک بخش عمده آن دوری از شهر و امکانات است و سختیهای خاص خود را دارد و پشت سر پایتخت یک ذهن خلاق و سیال مثل تنابنده هست که هر لحظه ممکن است یک ایده بهتر به ذهنش برسد و یک مدیریت سخت گیری مثل آقای مقدم که خواستهای دارند برای همین تیم پایتخت با هم گفتمان میکردیم و برای مشکلات آن راه حل پیدا میکردیم.
مقدم درباره این که پایتخت محصول چه کسی است، گفت: پایتخت متکی به جرقه ذهن محسن تنابنده است وقتی ۱۵ سال پیش ایده پایتخت را که اسم دیگری داشت ارائه کرد، چنان ما را جذب کرد که همان ۱۵ سال پیش به سرعت توافق اتفاق افتاد و طرح فیلمنامه ارائه شد و همه گروه ما به نوعی با این توپ در این زمین بازی کردند تا بهترین گل را بزنند؛ البته پایتخت هم مثل بیشتر آثار نمایشی خالی از ایراد و اشکال نیست ولی با همکاری و همفکری و به مرور سعی کردیم که اشکالات را برطرف کنیم.
نجف زاده گفت: به طور همزمان تیم تولید در ۴ استان کار میکردند (استان تهران، مازندران، خراسان رضوی و اصفهان) جلسات متعددی داشتیم و با کارشناسان متعددی صحبت کردیم، چون حیوان (خرس) قرار بود نقش دراماتیکی داشته باشد، و یک سکانس طولانی را حضور داشته باشد و به این نتیجه رسیدیم که ما ترکیبی از خرس زنده داشته باشیم با تن پوش خرس و بحث ویژوال که ترکیب اینها شد خروجی که به وجود امد و بینندگان دیدند و ما خرس را در اصفهان پیدا کردیم ولی با کارشناسان محیط زیست که صحبت کردیم جابجایی خرس از اصفهان به مازندران را مناسب ندیدند و مجبور شدیم دکوری را در اصفهان بازسازی کنیم و جوری که حیوان اذیت نشود کار را به پیش بردیم که با ۱۲ دوربین حرکات طبیعی خرس را بر اساس جاهایی که مد نظر ما بود برای خرس شرایط ایده ال ایجاد کردیم تا خرس حرکات طبیعی خود را انجام دهدکه به نظر من با توجه به امکانات و زمان محدود ما این کار در بحث جلوههای ویژه شاهکار بود.
البته این همه نما در تدوین بسیار کار سخت و دشواریبود، و به موازاتی که فیلمبرداری آغاز شد حدود ۴ ماه برای سکانس خرس وقت گذاشتیم و تا لحظهای که سکانس خرس قرار بود روی انتن برود بچههای جلوههای ویژه و اصلاح رنگ ما همچنان درگیر بودند ولی خوشبختانه بچه هابه خوبی از عهده کار بر آمدند.
درخصوص موسیقی این سریال آقای مقدم گفت: پایتخت یک را که میخواستیم شروع کنیم، مبدا و آغاز جایی که میخواست قصه خانواده از شهرستان به تهران شروع شود، اقای عظیم نژاد که سریال چهار دیواری را با هم کار کرده بودیم و پیشنهاد موسیقی مازندران و کتول و خراسان پیشنهاد آقای عظیم نژاد بود که معتقد بود مازندران بسیار موسیقی غنی دارد و خراسان نواهای جذابی دارد و اگر سریال از مازندران شروع شود موسیقی میتواند کاملا حال و هوای دیگری به سریال دهد.
آقای مقدم گفت: من همه شخصیتهای پایتخت را دوست دارم و با این بچهها و نقشها و شخصیتها زندگی کردیم و ما با این عزیزان ۱۵ سال زندگی کردیم ف رشد کردیم و سختی کشیدیم و لذت بردیم، انتخاب یک شخصیت از بین این همه شخصیت، خیلی سخت است.
نجف زاده هم گفت: همه این شخصیتها همه دوست داشتنی هستند و حتی شخصیتهای فرعی این مجموعه هم دوست داشتنی هستند چرا که همه این بازیگران با وسواس و با فکر انتخاب شدهاند.
آقای مقدم در انتها افزود: ایده پایتخت ۸ هنوز شکل نگرفته است، وحدود دو سال پروسه ساخت هر پایتخت طول میکشد و برای تولید آن زحمتها باید کشیده شود و رکن اصلی پایتخت مردم هستند که باید واقعا آن را بخواهند، رکن بعدی این است که حرف تازهای وجود داشته باشد، تکراری نباشد و حرف دل جامعه باشد و مدیران فرهنگی ما احساس میکنند شادی و شور جزئی از وظایفی است که برنامه سازی میکنند که البته وجود دارد و اکثریت مردم طی بازخوردهایی که دریافت کردیم خواهان ادامه این مجموعه هستند، باید فکر کنیم و به ایده برسیم ولی کی این را نمیدانم.
نجف زاده هم در انتها درباره نسخه سینمایی پایتخت گفت: اول فیلم سینمایی ساخته شود و بعد سریال منتها در جمع بندی باید یک ایدهای باشد که ارزش ارائه برای مخاطب را داشته باشد بعد که به این ایده سریال رسیدند، تصمیم گرفته شد که نسخه سریال ساخته شود و ایده فیلم سینمایی در حد گمانه زنی و صحبت باقی مانده است.