• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • وبگردی
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۵۵۱۲۲۸۷
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۴۰۴ - ۱۶:۳۹
اقتصادی » آب وانرژی

خرید ۱۵ دکل حفاری جدید در صنعت نفت و گاز در دستور کار است

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران گفت: برنامه خرید ۱۵ دستگاه حفاری خشکی با توان‌های مختلف و ارزشی بالغ بر ۸۰۰ میلیون دلار تدوین شده که با حمایت وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران در حال اجراست.

خرید ۱۵ دکل حفاری جدید در صنعت نفت و گاز در دستور کار است
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مهران مکوندی با اشاره به اینکه این شرکت در سال گذشته با استفاده از ۶۲ دستگاه حفاری فعال و بازگشت ۲ دستگاه دیگر به خطوط عملیاتی، توانست ۱۰۰ حلقه چاه نفت و گاز را حفاری، تعمیر و تکمیل کند، افزود: از این تعداد، ۲۴ حلقه مربوط به چاه‌های توسعه‌ای و توصیفی و ۷۶ حلقه به عملیات تعمیری و تکمیلی اختصاص داشت.
 
وی این موفقیت را حاصل برنامه‌ریزی دقیق، هماهنگی بین‌بخشی، افزایش بهره‌وری عملیاتی و تقویت خدمات فنی یکپارچه دانست و یادآورشد: این عملکرد نسبت به سال‌های گذشته با توجه به شرایط اقتصادی و تحریمی یک جهش چشمگیر به حساب می‌آید.
 
مکوندی با بیان اینکه فعال‌سازی دوباره دکل‌های راکد، از جمله حفاری ۴۸ فتح در خارک و حفاری ۷۳ فتح ساخت داخل، نقش مؤثری در این موفقیت داشته است، اظهار کرد: افزایش بهره‌وری، کاهش زمان‌های غیرمولد و تکیه بر توان داخلی از ستون‌های اصلی این دستاورد است.
 
وی با اشاره به خروج شرکت ملی حفاری ایران از فهرست واگذاری‌ها که امکان سرمایه گذاری مجدد برای نوسازی ناوگان را فراهم کرد، گفت: برنامه خرید ۱۵ دستگاه حفاری خشکی با توان‌های مختلف و ارزشی بالغ بر ۸۰۰ میلیون دلار تدوین شده که با حمایت وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران در حال اجراست.
 
مکوندی تاکید کرد: این دکل‌ها برای اهداف توصیفی و اکتشافی طراحی شده و به آخرین فناوری‌های روز مجهز خواهند بود. همچنین تجهیزات تخصصی خدمات فنی شامل پمپ‌های پرفشار، لایه‌آزمایی، نمودارگیری، لوله مغزی سیار و ول‌تستینگ نیز در فهرست خرید قرار دارد.
 
وی ادامه داد: همگرایی این تجهیزات با ناوگان فعلی و مدیریت برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران در قالب کارگروه نظارتی مشترک و با هماهنگی وزارت نفت در حال انجام است.
 
تمرکز بر بومی‌سازی و داخلی‌سازی تجهیزات راهبردی
 
مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران با اشاره به حرکت شرکت در مسیر بومی‌سازی تجهیزات گفت: یکی از اولویت‌های راهبردی شرکت ملی حفاری ایران، بومی‌سازی تجهیزات و ارتقای سهم ساخت داخل است؛ در این راستا همکاری با شرکت‌هایی نظیر مجتمع فجر شیراز که در ساخت اجزای کلیدی دکل‌های حفاری تجربه دارند، توسعه یافته است. پروژه ساخت سومین دکل حفاری در داخل کشور با صرفه‌جویی هفت میلیون دلاری، نمونه‌ای از این اقدامات است.
 
به گفته وی، تعیین اولویت‌ها بر اساس نیاز عملیاتی میدان‌ها، نوع پروژه‌ها و ظرفیت داخلی انجام می‌شود، هرچند کمبود برخی زیرساخت‌های فنی، نیاز به انتقال فناوری و تأمین به‌موقع قطعات باکیفیت از چالش‌های مسیر بومی‌سازی هستند. با این‌حال شرکت مصمم به تقویت ساخت داخل و کاهش وابستگی است.
 
مکوندی به قرارداد‌های این شرکت با شرکت‌های دانش‌بنیان اشاره کرد و افزود: تولید ۹ موتور ژنراتور یک مگاواتی و چهار دستگاه سانتریفیوژ تصفیه سیالات حفاری که پیش از این وارداتی بود، در داخل کشور بومی‌سازی می‌شود و نخستین نمونه‌های آن تا پایان سال تحویل داده خواهد شد.
 
مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران خاطر نشان کرد: نقشه راه مشخصی برای بهره‌گیری از این فناوری‌ها تدوین شده که مشتمل بر همکاری مستمر با پارک‌های علم و فناوری، دانشگاه‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان و تشکیل کارگروه‌های تخصصی برای ارزیابی و پیاده‌سازی فناوری‌ها در عملیات میدانی است.
 
همکاری با مدیریت اکتشاف و تسریع پروژه‌های اکتشافی
 
مکوندی همچنین از امضای موافقت‌نامه همکاری با مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران خبر داد و گفت: بر اساس این توافق، حداقل یک دستگاه حفاری با توان ۳۰۰۰ اسب بخار و دو دستگاه با قدرت ۲۰۰۰ اسب بخار به عملیات اکتشاف اختصاص می‌یابد. هدف از این همکاری پشتیبانی از کشف میدان‌های جدید نفت و گاز و ارتقای امنیت انرژی کشور است.
 
وی افزود: نشست‌های منظم و مشترک برای تدوین برنامه عملیاتی مبتنی بر پروژه‌های اجرایی و برنامه‌های آتی در جریان است و تجهیز و آماده‌سازی دکل‌ها و تیم‌های عملیاتی ویژه پروژه‌های اکتشافی در دستور کار قرار دارد.
 
مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران با اشاره به اقدامات تقویت مهندسی داخلی اعلام کرد: در سال‌های اخیر، به‌روزرسانی نرم‌افزار‌های طراحی، آموزش مستمر نیرو‌های مهندسی، تدوین دستورالعمل‌های بومی و استفاده از سامانه‌های مانیتورینگ عملیات حفاری در دستور کار قرار گرفته است.
 
مکوندی یادآورشد: در حوزه اچ‌اس‌ای (ایمنی، سلامت و محیط زیست)، نهادینه‌سازی فرهنگ ایمنی، برگزاری دوره‌های تخصصی برای نیرو‌های عملیاتی و تجهیز دکل‌ها به سیستم‌های نوین ایمنی مدنظر بوده است. همچنین با تشکیل کمیته تحلیل وقایع غیرمولد، شناسایی گلوگاه‌های اجرایی و طراحی نظام ارزیابی عملکرد، شاهد بهبود زمان‌بندی پروژه‌ها بوده‌ایم.
 
آینده و چشم‌انداز پنج‌ساله صنعت حفاری
 
مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران با تشریح چشم‌انداز توسعه صنعت حفاری گفت: مهم‌ترین شاخص جهانی در حوزه حفاری، کاهش زمان‌های غیرمولد است؛ به‌طوری‌که این شاخص را از ۲۱ درصد به حدود ۹.۶ درصد رسانده‌ایم و هدف‌گذاری کردیم به زیر ۳ درصد برسیم.
 
وی افزود: در چشم‌انداز پنج‌ساله تا سال ۱۴۰۸، نوسازی ناوگان حفاری خشکی و دریایی، توسعه حفاری‌های دریایی در میدان‌های نفتی خلیج فارس و ارتقای تجهیزات خدمات فنی و یکپارچه‌سازی آن‌ها در اولویت قرار دارد.
 
مکوندی درباره تحولات دیجیتال در شرکت اظهارکرد: دیجیتال‌سازی فرآیندهای حفاری، از طراحی و مانیتورینگ تا تحلیل عملیات و مدیریت داده‌های چاه، یکی از محورهای اصلی چشم‌انداز آینده این شرکت است؛ این رویکرد به کاهش خطا، تصمیم‌گیری سریع‌تر، صرفه‌جویی اقتصادی و ایمنی بیشتر منجر خواهد شد.
 
مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران اذعان کرد: در کنار ارتقای تجهیزات، تقویت همکاری با مراکز علمی و شرکت‌های دانش‌بنیان، توسعه منابع انسانی و افزایش رقابت‌پذیری در بازار بین‌المللی نیز از اولویت‌های راهبردی شرکت تا سال ۱۴۰۸ است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
ضرورت تسریع در روند مرمت حمام قپان شاهین‌دژ
برنامه «تهران ۲۰»، میزبان رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران
اجرای طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع در همه روستاها
برداشت نوبرانه انگور
آغاز تمرینات چادرملو از فردا
سرود ای ایران ایران، زیر پرچم حسینی
مصدومیت ده تن در سانحه رانندگی در سه‌راهی راژان ارومیه
برگزاری آیین تعزیه خوانی با قافله عزاداری در روستای نیسیان
تصادف در جاده چالوس ۷ مصدوم برجای گذاشت
 تشدید بازرسی بر بازار کالا‌های اساسی در فارس
ساپینتو، چهارشنبه پاسخگوی خبرنگاران است
آغاز روسازی و ریل‌گذاری راه‌آهن مبارکه–سفیددشت–شهرکرد
ثبت‌نام ۳۷۵ کاروان پیاده امام رضا (ع) برای حضور در دهه پایانی صفر
آئین سنتی نخل برداری در یزد
افزایش ۵۱ درصدی ظرفیت بخش انتقال پست برق آستارا
کومه آوج، نذر دلدادگی به سالار شهیدان
سخنگوی استقلال: ساپینتو چهارشنبه معارفه می‌شود
وحدت امت و ولایت؛ دژی مستحکم در برابر دشمنان ایران
خیابان یا پیست اتومبیل رانی
هشدار سیل در کرمان
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
پایان ریل‌گذاری ایستگاه‌های خط دو قطارشهری اصفهان
واکنش رئیس‌جمهور به حضور رهبر انقلاب در مراسم شب عاشورا
در صورت هرگونه جنگ جدید پاسخ ایران ویرانگر خواهد بود
مراسم شام غریبان حسینی در حسینیه امام خمینی (ره) برگزار شد
بازتاب بین المللی حضور رهبر انقلاب در مراسم شب عاشورا
فرمانده خیمه گاه ما امام خامنه‌ای است
ضرورت همبستگی جهانی در برابر جنگ و فقر و تحریم
فروش بلیت قطار‌های اربعین در هفته جاری
جام جهانی سنگ‌نوردی؛ صعود علیپور به مرحله نهایی
همه فهمیدند ستون این خانه محکم و استوار است
شناسایی و رفع ۱۱۰ مورد ناهماهنگی ایمنی و بهداشتی در تکایا منطقه ۸
پیوند با ولایت در فرهنگ شیعه امری صوری نیست
تدوین اهداف کلان حفاظت از تنوع زیستی کشور تا سال ۱۴۳۰
رگبار پراکنده و کاهش نسبی دما در نوار شمالی کشور
واکنش مردم به حضور رهبر انقلاب در مراسم شب عاشورا
مراسم عزاداری شب عاشورای حسینی با حضور رهبر انقلاب  (۴ نظر)
هشدار سپاه به اسرائیل: دیگر خط قرمزی نخواهیم داشت  (۳ نظر)
در صورت تکرار خطای صهیون‌ها، طرح بیچاره‌کننده اجرا می‌شود  (۳ نظر)
واکنش مردم به حضور رهبر انقلاب در مراسم شب عاشورا  (۳ نظر)
دشمنان حماقت کنند، با پاسخی کوبنده تر روبرو می شوند  (۲ نظر)
شیخ نعیم قاسم: حزب‌الله سلاح خود را تحویل نمی‌دهد  (۲ نظر)
تیم بازرسان آژانس ایران را ترک کرد  (۲ نظر)
اتحادیه اروپا تحریم «اسرائیل» را بررسی می‌کند  (۲ نظر)
اردوغان: فشار غرب بر رژیم صهیونیستی افزایش یابد  (۲ نظر)
دیدارهای دوستانه و اردوی مشترک پیش از هفته سوم لیگ ملت ها  (۱ نظر)
نیرو‌های مسلح هیچگاه دچار از هم پاشیدگی نخواهند شد  (۱ نظر)
پاسخ ایران به تعرض دوباره، «سخت‌تر از دوره قبل» خواهد بود  (۱ نظر)
توهم‌های دشمن با مجاهدت‌های فرماندهان نقش برآب شد  (۱ نظر)
برگزاری آیین بزرگداشت شهدای جنگ تحمیلی دشمن صهیونی  (۱ نظر)
دستفروشی اتباع بیگانه در مترو ممنوع  (۱ نظر)